Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
bartjuh
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 januari 2011

btw en eigengebruik

04 januari 2014

Heb een vraag mbt de btw.

Kwam op de belasting site het volgende wel tegen;
Btw berekenen bij privégebruik

Gaat u goederen binnen een jaar na aankoop privé gebruiken? En zijn ze op dat moment nog niet gebruikt? Dan betaalt u btw over de oorspronkelijke aankoopprijs. Gaat u ongebruikte goederen na meer dan een jaar privé gebruiken? Dan betaalt u btw over de actuele aankoopprijs van vergelijkbare goederen.

Maar stel ik ga voeding verkopen. Een zak chips koop ik bijv. in voor 0,50 en de verkoop is 2,00 moet ik dan voor de belasting dienst de btw betalen van de verkoopprijs van de zak chips of komt het saldo gewoon op 0 uit?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: btw en eigengebruik

04 januari 2014

Maar stel ik ga voeding verkopen. Een zak chips koop ik bijv. in voor 0,50 en de verkoop is 2,00 moet ik dan voor de belasting dienst de btw betalen van de verkoopprijs van de zak chips of komt het saldo gewoon op 0 uit?
Geen van beide, maar de btw over de aankoopprijs van € 0,50.

Je kunt het ook anders formuleren. Normaliter trek je de betaalde btw over inkoop af als voorbelasting. Dit recht op aftrek van btw verlies je bij privégebruik. De eerder afgetrokken btw betaal je daarom alsnog.
 
bartjuh
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 januari 2011

Re: btw en eigengebruik

04 januari 2014

Dat bedoelde ik idd met saldo 0 was idd wat raar geformuleerd van mij.
Thnx voor de snelle reactie.
Moet ik dit dan in me boekhouding gewoon noteren als privé gebruik? En is dit voor gratis proefmonsters ook het zelfde?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: btw en eigengebruik

04 januari 2014

Privégebruik apart boeken is inderdaad wel zo netjes, maar je kunt eventueel ook gewoon een factuur voor jezelf opstellen, alsof je klant van je eigen winkel bent.

Gratis proefmonsters hebben formeel geen waarde. Bovendien móét je zelf wel uittesten, daarvoor zijn het immers proefmonsters. Het gebruik daarvan hoef je volgens mij dus niet te administreren.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: btw en eigengebruik

04 januari 2014

Het is natuurlijk belangrijk je boekhouding netjes bij te houden, maar je moet niet roomser dan de paus zijn.

Webwinkels zijn al het braafste jongetje in de belastingdienst klas. Doordat (vrijwel) al onze transacties digitaal zijn hebben webwinkeliers geen mogelijkheid om af te roamen. Waar stenen winkels een mooi extra inkomen kunnen genereren door de boeken creatief bij te houden, gaat bij webwinkeliers netjes 100% in de boekhouding.

Om dan nog even terug te komen op het voorbeeld. Dat zakje chips zou ik dan lekker opeten, en er verder geen aandacht aan besteden.