Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
DorkV89-
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 juni 2012

Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

08 januari 2014

Hallo Allemaal,

Zoals de meeste moet er weer de aangifte omzetbelasting gedaan worden.
Ik ben bang dat ik bij stap: 1a Leveringen/diensten belast met hoog tarief het verkeerde bedrag heb ingevuld en altijd heb gedaan...ik heb het zoals hieronder ingevuld:
Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend Omzetbelasting: €1000
Omzetbelasting: €173.55

Nu ga ik de omzetbelasting invullen van het bedrijf van mijn broertje, hij maakt gebruik van een ander programma en daar wordt het op de volgende manier gedaan:
Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend Omzetbelasting: €826.45
Omzetbelasting: €173.55

Ik ga ervan uit dat dit programma gelijk heeft. Ik heb dit nu dus ongeveer 2 jaar verkeerd gedaan. Daar is nooit iets van gezegd of is nooit wat over aangegeven.
Het bedrag €173 klopt wel en de voorbelasting wordt ook netjes ingevuld dus uiteindelijk is het niks meer dan een schoonheidsfoutje, onder aan de streep klopt het bedrag gewoon.

Moet ik dit melden? Is dit erg?
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Je kunt het beste contact op nemen met je boekhouder, die kan het je vast haarfijn uitleggen.
Zelf rommelen is meestal niet de beste optie.
 
Gebruikersavatar
DorkV89-
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 juni 2012

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Ik wil niet onbeleefd zijn, maar als ik een boekhouder heb zou ik deze vraag niet stellen. Daar ik het al 2 jaar zelf doe en nooit problemen heb gehad leek me dat ook niet nodig.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Nou hoezo zou je een boekhouder niet nodig hebben? Die kan je met al deze dingen corrigeren en je gewoon goed erbij helpen.

En een boekhouder is echt niet duur.

Oh enne als je €1000,- omzet zou hebben dan zou je ook veel meer BTW moeten hebben.

BTW / 21 * 100 = omzet

Dus €173,55 = €826,43
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Al 2 jaar? Sinds oktober 2012 denk ik? Voor die tijd was het niet mogelijk het bedrag waarover omzetbelasting betaald is handmatig in te voeren.
 
Gebruikersavatar
DorkV89-
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 juni 2012

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Bedankt voor jullie reacties! Heeft me erg geholpen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Je kunt het beste contact op nemen met je boekhouder, die kan het je vast haarfijn uitleggen. Zelf rommelen is meestal niet de beste optie.
De belastingdienst heeft zelf ook een telefoonnummer waar je dit soort vragen gemakkelijk kunt stellen. Uiteraard is een boekhouder voor webwinkeliers zeker geen verplichting.
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Je kunt het beste contact op nemen met je boekhouder, die kan het je vast haarfijn uitleggen. Zelf rommelen is meestal niet de beste optie.
De belastingdienst heeft zelf ook een telefoonnummer waar je dit soort vragen gemakkelijk kunt stellen. Uiteraard is een boekhouder voor webwinkeliers zeker geen verplichting.

Zeker geen verplicht, maar wel handig! Scheelt ook een hoop in de administratieve rompslomp en voorkomt problemen die de TS nu heeft.

@DorkV89_:
Zoals Dirkjan al aangeeft, bel eens met de belastingdienst. Of mijn advies: Neem een boekhouder. Echt, je hebt er alleen maar profijt van!
 
Gebruikersavatar
DorkV89-
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 juni 2012

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Heb inderdaad de belasting telefoon gebeld.
De belastingdienst heeft het deze keer en voorgaande keren zelf aangepast. Ik zal eens gaan kijken wat een boekhouder voor mij kan betekenen.

Wat voor voordeel heeft een boekhouder zoal!? Wat kan ik van hem/haar verwachten!?
 
Hilda
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Heb inderdaad de belasting telefoon gebeld.
De belastingdienst heeft het deze keer en voorgaande keren zelf aangepast. Ik zal eens gaan kijken wat een boekhouder voor mij kan betekenen.

Wat voor voordeel heeft een boekhouder zoal!? Wat kan ik van hem/haar verwachten!?
Boekhouder kent vaak regeltjes en dingen waar jij profijt van kan hebben. Spreekwoord is niks voor niks dat een goede boekhouder zichzelf terug verdient. Een vriend/collega van me adviseerde me juist 'geen' boekhouder te nemen, omdat het alleen maar geld kost.... ja ik heb er geen kaas van gegeten, dus ben juist van mening dat het voor mij persoonlijk wel handig is om iemand in de arm te nemen. Natuurlijk doe ik het grootste gedeelte zelf, maar controle bij belastingaangifte, maar ook straks in april bij inkomensbelasting lijkt mij erg handig. Ook gezien ik nog een gewone baan naast m'n onderneming heb. Het is altijd wel handig om even bij meerdere boekhouders/kantoren langs te gaan om tarieven te vergelijken.
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Zelf jaren bij een boekhouder en daarna bij een accountant gewerkt. Uit ervaring weet ik dat de wet- en regelgeving zo vaak veranderd. Dat is voor ons ondernemers niet bij te houden.
Een boekhouder wordt geregeld bijgeschoold voor de nieuwe wet- en regelgeving en is dus (als het goed is) altijd op de hoogte hoe bepaalde aspecten geregeld worden.

Doe goed onderzoek naar een boekhouder. Leg ze naast elkaar en ga op gesprek. Kies niet de eerste de beste alleen omdat ie goedkoop is.
Soms betaal je wat meer, maar zoals eerder gezegd, dit verdien je dubbel en dwars terug.
 
Gebruikersavatar
DorkV89-
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 juni 2012

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Oke dank je! Wat moet ik aan kosten denken?

Inkomensbelasting laat ik natuurlijk wel gewoon door een PRO doen. Daar heb ik ook geen kaas van gegeten.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Vraag die PRO dan wat hij/zij of zij/hij of het berekend aan jou om ook je BTW aangifte te doen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Arnold
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 augustus 2012

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

09 januari 2014

Bij een eenvoudige webwinkel, dus simpel inkoop en verkoop met de bijbehorende factuurtjes moet er wel makkelijk een boekhouder te vinden zijn die dit kan onder de €1000/jaar voor de aangiftes BTW per kwartaal en de IB. Voor een standaard boekhouding dan.

Je kan ook eens kijken naar de software die boekhouders gebruiken. Soms is er een koppeling mogelijk van de webwinkelsoftware en de boekhoudsoftware die dingen kunnen vergemakkelijken en dus goedkoper maken. Als je bijvoorbeeld zelf orders boekt, kan dit al snel heel veel schelen. Een beetje afhankelijk van hoe alles is ingericht. De boekhouder controleert dan meer en stuurt desnoods bij. Soms kan je ook online dingen inkloppen, die dan weer automatisch in de software van boekhouders wordt verwerkt. Een soort cloud-boekhouding. Zoveel mogelijkheden als er met webshops zijn, zijn er ook wel met boekhouding. :wink:
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

10 januari 2014

Kan me niet voorstellen dat een boekhouder geld bespaart voor je bij de btw aangifte! :roll:
 
Gebruikersavatar
DorkV89-
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 juni 2012

Re: Oeps! Heb ik de aangifte verkeerd ingevuld?

10 januari 2014

Vraag die PRO dan wat hij/zij of zij/hij het berekend aan jou om ook je BTW aangifte te doen.

Ik heb het aan "die PRO" gevraagd...komt helemaal goed! Wat mij betreft case closed.