Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
kattig
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 december 2008

Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

22 oktober 2010

Allen,

Zojuist is er een petitie opgestart in de hoop een einde te maken aan het verplichte lidmaatschap (met bijbehorende contributie) van de product- en bedrijfschappen. Niet alleen wij als webwinkels, maar alle kleine ondernemers hebben meer last dan gemak van deze verplichting. Vaak komen we wel voor ontheffing in aanmerking, maar in de praktijk komt hier niets van terecht en moet toch worden betaald. We hebben nu een liberale regering. De VVD wil al langer van de verplichte contributie af. Misschien kan de petitie helpen om de rest van de Tweede Kamer en de Regering ook daartoe te laten stemmen.

http://petities.nl/petitie/product--en- ... -verplicht


P.S. Zegt het voort!
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

25 oktober 2010

Ik hoor wel vaker mensen erover praten. Of het bedrijfsschap echt zo negatief is weet ik eigenlijk niet. Natuurlijk is het een drempel als webwinkelier, maar daarvan zijn er wel meer en of een webwinkel wel drempelvrij moet zijn vraag ik me eigenlijk af.

Omdat ik eigenlijk toch ook wel benieuwd ben hoe andere webwinkeliers hierover denken toch maar een weblog berichtje om de discussie wat aan te zwengelen ;-)
 
webwinkelsucces
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 juni 2010
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

10 november 2010

Volgens mij kun je het gewoon als webwinkelier links laten liggen. Ze controleren toch niet.

Ik denk dat de huidige leden niet blij zijn als hun contributie gebruikt wordt om allemaal procedures op te zetten om niet leden lid te maken (en terecht!).
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

10 november 2010

Je hoeft doorgaans alleen maar lid te worden van HBD (Hoofdbedrijfschap Detailhandel) als webwinkelier, en dat is nog geen 200 euro op jaarbasis. Nog los van het feit of je al dan niet gebaat zou zijn bij dit bedrijfschap, zou je je aandacht niet beter op je eigen onderneming focussen in plaats van een petitie op te zetten zodat er wellicht een paar honderd euro bespaard kan worden?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

11 november 2010

Volgens mij kun je het gewoon als webwinkelier links laten liggen. Ze controleren toch niet.

Ik denk dat de huidige leden niet blij zijn als hun contributie gebruikt wordt om allemaal procedures op te zetten om niet leden lid te maken (en terecht!).

Dat dacht ik in eerste instantie ook, ik ging uit van de zoveelste acceptgiro van één ander malafide advertentie bedrijfje voor de gids van gepensioneerde webwinkeliers 8) .

Maar na zes maanden lag er wel een dwangbevel op de deurmat, ondertussen verdubbeld met de kosten van het incasso bureau.

Het is is geen "zomaar" lidmaatschap het is een verplicht lidmaatschap, je kunt het zien als een soort van belasting, en aangezien het van overheidswege wordt opgelegd krijgt de deurwaarder nog extras rechten ook om de centen te innen.

Moraal van dit verhaal, betaal je HBD rekening op tijd.

De petitie is leuk, maar in mijn ogen redelijk kansloos. De bedrijfschappen zijn zo enorm verweven in de politiek dat er altijd wel een lobby clubje overblijft wat voor het voorbestaan pleit.
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

26 november 2010

Las ik van de week niet dat de politiek er nou toch mee bezig is dit soort onzin mss af te schaffen? Zelfs de kvk moet op de schop. Ik zeg: Het zou es tijd worden!! Allemaal geldverslindende bs waar maar weinig mensen echt om zitten te springen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

27 november 2010

Las ik van de week niet dat de politiek er nou toch mee bezig is dit soort onzin mss af te schaffen?
Yep. Ook het Hoofdbedrijfschap kreeg kritiek. Wat dan wel de vraag is, is hoe lossen ze het dán op. Want natuurlijk kunnen we het allemaal beter dan de KVK en HBD, net zoals wij allemaal een betere coach van het NL-elftal zijn als ze verliezen, maar toch is het logisch dat er een organisatie is die het handelsregister aanbiedt, workshops geeft, en waar je in elke grote stad even binnen kan lopen als je problemen hebt als ondernemer.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

28 november 2010

Wat Ruben er van zegt op Higherlevel daar kan ik me wel in vinden.
 
rguich
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

25 september 2011

Wat ik wat krom vindt van HBD is dat ze je 'verzamelinkomen' gebruiken om de toeslag te berekenen. Als je part-time ondernemer bent wordt gewoon je loon uit loondienstverband hier ook bij meegerekend! Terwijl op basis van alleen je inkomsten uit de onderneming je korting zou krijgen...
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

02 oktober 2011

Het HBD doet te weinig voor webwinkels. Eigenlijk biedt het HBD alleen voordelen voor winkels, maar webwinkels moeten er wel aan mee betalen.
 
Marco71
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 augustus 2011

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

06 oktober 2011

Bedrijfsschappen zijn van die instanties (zoals er wel meer zijn overigens) die met een grote mond, dikke rapporten en grote persberichten verbloemen dat ze eigenlijk totaal overbodig zijn. Ze doen me altijd denken aan Monty Python's sketch over 'The Society for Putting Things on Top of Other Things'. :D

Hier de sketch: http://www.youtube.com/watch?v=8pBTK-pdMP0
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

23 oktober 2011

Mag ik geheim verklappen ?
Toen ik nog ondernemer was, heb ik al die jaren het nooit betaald.
Nooit duidelijk antwoorden op vragen waar dat geld voor werd gebruikt.
Vond het een nutteloze geld machine.
Zelfde verhaal met de jaarlijkse bijdrage KvK.
Vroeger betaalde ik nog 200,00 perjaar (kwam je niet omheen )
Kleinkinders betalen minder, heb je echt totaal niets aan
Gelukkig komt het te vervallen.

Prima initiatief, jammer dat ik nu pas je actie zie.
Kon zo 1000x handtekeningen voor je regelen.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

Hmm... ik heb vanaf 2009 ook niet betaald aan het HBD. In 2009 had ik alleen een KVK inschrijving, en in 2010 wel bedrijfsactiviteit.

Nu krijg ik toch echt een brief van een incassobureau.... :lol:

Heb nog 3 dagen om te betalen anders komt er een deurwaarder met een dwangbevel. Iemand ideeen wat ik nu nog kan doen? Is het te laat voor bezwaar?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

En het verrast je, dat niet betalen niets oplost?
 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

Nee haha aan de ene kant niet. Ik heb het ook een beetje laten liggen. Omdat het eigenlijk ook nergens op slaat dat HBD. Je meot je voorstellen ik heb me in 2009 ingeschreven bij de KVK en dat hele jaar eigenlijk nog niets gedaan. Het enige dat ik op papier had staan was een plan om horloges te importeren.

En dan krijg je op een gegeven moment een rekening van HBD omdat ik daar als dierenspeciaalzaak te boek sta...

Wat moet je nou met zo iets. Gewoon blijven lachen en betalen?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

Nee natuurlijk niet, je moet de KVK even bellen om te vragen hoe je daar staat en die omschrijving of rubriek eventueel aanpassen, en bezwaar maken. In zeer veel gevallen kun je succesvol bezwaarmaken bij het HBD (of vergelijkbare situaties zoals Reprorecht, SENA, Buma Stemra, etc.)

Maar ondernemers die rekeningen negeren omdat ze gevoelsmatig er niet blij mee zijn, vind ik soms wat naïef ;-)
 
Tink
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 augustus 2011
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

Ik vraag mijn baas of hij dat lidmaatschap betaald voor zijn webwinkel en ik krijg me toch een verbaasde blik terug.
"Is dat verplicht dan? Volgens welke wet? Nog nooit van gehoord en ik heb toch al heel wat seminars bijgewoond. Is het niet een spookfactuur?"
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

Ik vraag mijn baas of hij dat lidmaatschap betaald voor zijn webwinkel en ik krijg me toch een verbaasde blik terug.
"Is dat verplicht dan? Volgens welke wet? Nog nooit van gehoord en ik heb toch al heel wat seminars bijgewoond. Is het niet een spookfactuur?"
Als ze je niet weten te traceren dan heb je geluk en hoef je niets te betalen. De KvK had mij verteld in ieder geval dat ze na 1-2 jaar je wel gevonden zouden hebben en dat je dan lekker moet gaan betalen.

Als je op de markt wilt staan, ben je verplicht hier lid van te zijn. Anders mag je sowieso niet op de markt. Dus het heeft wel enig nut, mits je er gebruik van maakt.
 
Tink
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 augustus 2011
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

De webwinkel van mijn baas bestaat nog niet zo lang, dus dan zal het nog wel even duren voordat ze hem gevonden hebben.
Voor die tijd is hij nu in ieder geval gewaarschuwd. Handig toch, zo'n stagiaire. :D
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

08 december 2011

De webwinkel van mijn baas bestaat nog niet zo lang, dus dan zal het nog wel even duren voordat ze hem gevonden hebben.
Voor die tijd is hij nu in ieder geval gewaarschuwd. Handig toch, zo'n stagiaire. :D
Tink, als je serieus vermoedt dat je baas die HBD-heffing van een paar tientjes niet eens kan opbrengen, is een ander advies van de stagiaire meer op zijn plaats: begin vooral geen webwinkel :lol:
 
Tink
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 augustus 2011
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

09 december 2011

Het gaat niet om kunnen opbrengen, dat is geen probleem.
Maar het is zo'n nutteloze en blijkbaar onbekende bijdrage is dat het overkomt als een spookfactuur.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

09 december 2011

Het gaat niet om kunnen opbrengen, dat is geen probleem.
Maar het is zo'n nutteloze en blijkbaar onbekende bijdrage is dat het overkomt als een spookfactuur.
Het eerste jaar dacht ik ook: spookfactuur, in de prullenbak ermee.

Het tweede jaar heb ik het HBD gegoogled en zag ik dat ze helemaal niets kunnen of willen betekenen voor webwinkels: in de prullenbak ermee.

Het derde jaar ontving ik aanmaningen met toeslagen voor administratiekosten en werd er gedreigd met de deurwaarder: toch maar voor drie jaar betaald, met tegenzin.
 
Tink
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 augustus 2011
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

09 december 2011

Daarom, hij weet nou dat het geen spookfactuur is en dat incasso's ook een mogelijkheid zijn.

Maar als hij werkelijk een toeslag aan de hand van zijn verzamelinkomen moet gaan betalen, gaat de rekening niet zo mals worden denk ik. Hij is een van de partners in mijn stagebedrijf, dus een fulltime inkomen terwijl de webshop pas net begint.
 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

13 december 2011

Ik heb vandaag een factuur gekregen. Ik schrok wel even van het bedrag. 154 euro moet ik betalen.

Ik vraag me af, hoe zo'n bedrag daadwerkelijk berekend wordt.

Ik ben 26 maart 2011 begonnen met mijn webshop. Is het dan niet een hoge bijdrage?
Als ik bij anderen bedragen lees van rond de 80 euro, ga je toch twijfelen aan de juistheid van zo'n geld bedrag.

Ik betaal natuurlijk wat er betaald moet worden, mits dit juist is.

Is zoiets na te rekenen?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

13 december 2011

Dan betaal je niet enkel de algemene heffing, maar ook een toeslag voor personeel, branche, filialen of andere zaken? http://www.hbd.nl/pages/95/Over-HBD/Reg ... ffing.html
 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

13 december 2011

Ik heb even gekeken op de link.

Ik vind het apart en ik snap dat dus niet.

Ik betaal de standaard 79 euro en dan ook nog eens 75 euro bestemmingsheffing mode detailhandel .

Ik doe niets bijzonders naar mijn mening. Ik verkoop damesmode/uitgaanskleding via mijn webshop maar verder doe ik geen andere activiteiten zoals beurzen, markten, promotiestands e.d
 
Konino
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 april 2011
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

22 december 2011

Ik vind het ook onzin om te betalen.

Moet nu 79 euro voor detailhandel betalen, nouja oke dan.
Maar moet ook bestemmingsheffing betalen voor dieren en dierenbenodigdheden. Wat ik op internet kan vinden is dat zij reclame maken:

De nadruk van de promotiecampagne ligt op radiocommercials die consumenten stimuleren naar de dierenspeciaalzaak te gaan.

Ik wil helemaal niet dat mensen naar een dierenspeciaalzaak gaan, ik wil dat ze online bij mij bestellen. Dus nu zit ik te betalen voor een reclame tegen mijn eigen bedrijf.
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

22 december 2011

 
Konino
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 april 2011
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

22 december 2011

Er staat alleen niet bij wanneer ze het gaat afschaffen. Voor nu dus maar weer €149 door de gootsteen...
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..
 
Gerbil.nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 september 2010
Contacteer:

Re: Petitie mbt verplichte bedrijfschappen

23 december 2011

De nadruk van de promotiecampagne ligt op radiocommercials die consumenten stimuleren naar de dierenspeciaalzaak te gaan.

Ik wil helemaal niet dat mensen naar een dierenspeciaalzaak gaan, ik wil dat ze online bij mij bestellen. Dus nu zit ik te betalen voor een reclame tegen mijn eigen bedrijf.
Helemaal mee eens..