Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Bramu
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 februari 2014

Concurrent​iebeding en oprichten webshop

14 februari 2014

Beste Allemaal,

Ik had een vraag m.b.t.b het oprichten van een eigen webshop. Afgelopen maand ben ik gestopt met werken bij mijn werkgever. Ik wil graag een eigen webshop gaan beginnen maar dit is in dezelfde branche als de winkel waar ik werkzaam ben geweest. Nu stond in mijn contract dat ik 1 jaar niet binnen een straal van 30km in dezelfde branche mag werken. Ik vroeg ik me af of het oprichten van een webshop toegestaan zal zijn, wanneer ik dit vanuit een adres opricht buiten deze 30km, producten zullen namelijk door het hele land geleverd worden en mogelijk in dezelfde regio. Verder wilde ik de mogelijkheid hebben voor een afhaallocatie bij een vriend deze woont echter in hetzelfde dorp als de gevestigde winkel.

Wellicht weet iemand hier hoe dat zit en wat de do's en don'ts zijn.

Mvg,

Bram
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Concurrent​iebeding en oprichten webshop

14 februari 2014

Kijk eens welke "activiteiten" en SBI-codes het handelsregister bij de Kamer van Koophandel vermeldt voor je voormalige werkgever. Voor een webwinkel is dat SBI-code 4791 voor "Detailhandel via postorder en internet", eventueel met een nadere precisering (47911 t/m 47919):

• 4791 Detailhandel via postorder en internet
• 47911 Detailhandel via postorder en internet in voedingsmiddelen
• 47912 Detailhandel via postorder en internet in consumentenelektronica
• 47913 Detailhandel via postorder en internet in boeken, tijdschriften, dvd's en cd's
• 47915 Detailhandel via postorder en internet in huis- en tuinartikelen
• 47916 Detailhandel via postorder en internet in vrije tijdsartikelen
• 47918 Detailhandel via postorder en internet in overige non food
• 47919 Detailhandel via postorder en internet in algemeen assortiment non food

Ontbreekt die vermelding bij je voormalige werkgever, dan kun je stellen dat je in een geheel andere branche actief bent. De werkgever is dan niet actief in "Detailhandel via postorder en internet", zodat je internetactiviteiten daarmee niet botsen.
 
Bramu
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 februari 2014

Re: Concurrent​iebeding en oprichten webshop

14 februari 2014

Bedankt voor je antwoord, heb even de sbi codes opgevraagd deze is enkel 47763(winkels dier (benodigheden)/ hengelsport. art). Dus niet de bovenvermeldde codes. Verder heb ik hem ook opgevraagd van een ander internet bedrijf met vergelijkbare webshop als ik wil gaan oprichten. De webshop zal het aanbieden van levende have online met afhaalmogelijkheid omvatten. Dit bedrijf heeft de code 47918(gespec.internethandel overige non-food).

Dit zou dus betekenen dat het dus mogelijk is een afhaallocatie met voorrraad te realiseren binnen die 30km?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Concurrent​iebeding en oprichten webshop

14 februari 2014

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Maar mocht je voormalige werkgever zich op het punt stellen dat je concurrerende activiteiten ontplooit, dan kun je je inderdaad ter verdediging aanvoeren dat je een geheel andere activiteit hebt.

Verder is het nuttig op te merken dat een non-concurrentiebeding vaak maar beperkt of helemaal niet geldig is. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen vrijwillig ontslag en gedwongen ontslag. Een non-concurrentiebeding mag ook geen beroepsverbod inhouden. Als je beroep "verkoper van dierbenodigdheden" is, kan niemand je verbieden na een gedwongen ontslag elders aan de slag te gaan als "verkoper van dierbenodigdheden".

Afhaalpunten liggen juridisch altijd lastig. Als je dat niet goed invult, kan de afhaallocatie worden aangemerkt als een winkellocatie. Gemeenten hebben daar ook een handje van. Maar als ik het goed begrijp, is de afhaallocatie niet van jou maar van een vriend. En voor je vriend geldt het concurrentiebeding niet.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concurrent​iebeding en oprichten webshop

14 februari 2014

Afhaalpunten liggen juridisch altijd lastig. Als je dat niet goed invult, kan de afhaallocatie worden aangemerkt als een winkellocatie. Gemeenten hebben daar ook een handje van. Maar als ik het goed begrijp, is de afhaallocatie niet van jou maar van een vriend. En voor je vriend geldt het concurrentiebeding niet.
Oef Ward. Je hebt misschien gelijk maar dat vind ik een gevaarlijk advies. ;-)

Even terug naar je oorspronkelijke vraag. Je zegt niet of je ontslagen bent of zelf bent weggegaan? Zijn jullie goed uit elkaar gegaan? In dat geval kun je beter open kaart spelen. Concurrentiebeding is in 99% van de gevallen alleen een formaliteit, het is zelden werkelijk bedoeld zoals het omschreven staat.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht