Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
newbie252
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 juli 2013

Kleine webshop en aangifte

25 maart 2014

Ik heb een kleine webshop, nog niet eens 1000 euro jaar omzet.
Nu doe ik wel gewoon btw kwartaal aangifte.
En heb mijn particuliere inkomstenbelasting.

Moet ik nu voor mijn webshop nog iets aan andere aangifte doen of kan ik het in mijn particuliere aangifte stoppen.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

26 maart 2014

Je hoeft, vermoed ik, geen particuliere aangifte te doen, je moet aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers doen.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Kleine webshop en aangifte

26 maart 2014

Uitgaande dat je een eenmanszaak hebt, moet je inkomstenbelasting voor ondernemers doen. Daar zit je bedrijf en prive in één.
 
newbie252
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 juli 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

26 maart 2014

Uitgaande dat je een eenmanszaak hebt, moet je inkomstenbelasting voor ondernemers doen. Daar zit je bedrijf en prive in één.

Dus normaal deed ik gewoon particulier met fiscaal partner. Maar nu dus bij ondernemer.
Oke bedankt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
RuudBoer
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 april 2011
Contacteer:

Re: Kleine webshop en aangifte

27 maart 2014

Met 1000 euro omzet zal de belastingdienst je niet zien als ondernemer. Je voldoet waarschijnlijk o.a. niet aan het urencriterium van ruim 1200 uren.

Je doet dan gewoon aangfte als particulier, de inkomsten uit de webshop zijn bijverdiensten.

Overigens kan je de BTW terugvragen, met 200 betaalde BTW over het hele jaar val je onder de kleine ondernemers regeling (ja, voor de BTW ben je wel ondernemer).
Informatie & Inspiratie voor Magento webwinkeliers: http://www.magentosucces.nl
 
newbie252
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 juli 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

28 maart 2014

Met 1000 euro omzet zal de belastingdienst je niet zien als ondernemer. Je voldoet waarschijnlijk o.a. niet aan het urencriterium van ruim 1200 uren.

Je doet dan gewoon aangfte als particulier, de inkomsten uit de webshop zijn bijverdiensten.

Overigens kan je de BTW terugvragen, met 200 betaalde BTW over het hele jaar val je onder de kleine ondernemers regeling (ja, voor de BTW ben je wel ondernemer).
Ik denk zelf inderdaad dat ik niet gezien kan worden als ondernemer. Uren haal ik helemaal niet. Webshop is parttime naast mijn loondienst.
Doe alleen elke kwartaal BTW aangifte.
 
bonestaak
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 juli 2014
Locatie: Diemen

Re: Kleine webshop en aangifte

10 juli 2014

Met 1000 euro omzet zal de belastingdienst je niet zien als ondernemer. Je voldoet waarschijnlijk o.a. niet aan het urencriterium van ruim 1200 uren.

Je doet dan gewoon aangfte als particulier, de inkomsten uit de webshop zijn bijverdiensten.

Overigens kan je de BTW terugvragen, met 200 betaalde BTW over het hele jaar val je onder de kleine ondernemers regeling (ja, voor de BTW ben je wel ondernemer).
Wat ik zelf inmiddels heb ontdekt: Kleine ondernemersregeling < € 1.883 en bij minder dan € 1.345 aan BTW afdracht hoef je helemaal geen btw afdracht meer te doen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rsregeling
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Inkomsten uit je webshop geef je aan bij de inkomstenbelasting. Er is volgens mij weinig tot geen verschil tussen inkomstenbelasting voor iemand met een eenmanszaak en iemand die alleen in loondienst is. Je kunt gewoon aangifte met je partner blijven doen als dat voordelig is. Of je recht hebt op de belastingvrijstellingen die je hebt als ondernemer hangt inderdaad af van het aantal uren dat je erin steekt. Ik laat de aangifte voor het hele gezin doen door een belastingadviseur voor €200 per jaar en die weet precies hoe alles werkt en wat het voordeligst voor mij is. Aanrader.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
bonestaak
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 juli 2014
Locatie: Diemen

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

@cardexchange,
Als je een moderne baan heb krijg je iets van 8,5 euro per uur, en dan worden je uren op het werk uitgekiend (helpdesk of callcenter) dus dan werk je zelf meestal geen 40 uur. Dan is 200 euro wel erg veel.
Het enige dat je (als werknemer dus niet als ondernemer) afgelopen jaar nog kon aftrekken is de (extra) pensioenpremie of levensverzekering. Dat is dit jaar helaas ook over.

Ik heb heel vroeger ook wel eens zo een consulent gehad, spijt, en sindsdien zoek ik het zelf wel lekker uit. Ik vond zelf meer aftrekposten dan die consulent die (toen) 50 gulden kostte.
Voor de rest klopt het want als je gewoon een eenmanszaak heb dan is bedrijf en privé gewoon met elkaar verweven. Enige waar je tegenwoordig goed op moet letten is dat zodra je een K.v.K inschrijving hebt je ook als je naast je bedrijf nog in loondienst werkt, geen recht meer hebt op een uitkering. Vroeger ging dat nog naar rato.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Enige waar je tegenwoordig goed op moet letten is dat zodra je een K.v.K inschrijving hebt je ook als je naast je bedrijf nog in loondienst werkt, geen recht meer hebt op een uitkering.
Sinds wanneer is dat afgeschaft dan? Ken nogal een aantal webshophouders in loondienst die deze regel waarschijnlijk niet kennen.
 
bonestaak
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 juli 2014
Locatie: Diemen

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

@zyra, heel simpel, ik kreeg dit zelf te horen bij de UWV. Bij een bijeenkomst aldaar werd ik er ook op gewezen door een aantal personen die zelf naast hun werk waren begonnen met een klein bedrijfje en toen ze werkloos werden kregen zij dus geen uitkering.
Aankomende maandag 14-07-2014 heb ik een workshop startende ondernemer, ik zal dit dan ook meteen aldaar weer aankaarten.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Geen uitkering is wel erg kort door de bocht. Er zijn in Nederland allemaal verschillende regelingen voor ondernemers, maar een WW uitkering is er inderdaad niet (logisch ook, je bent ondernemer). Volgens mij heb je wel altijd recht op een bijstandsuitkering of een BBZ.
 
bonestaak
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 juli 2014
Locatie: Diemen

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Geen uitkering is wel erg kort door de bocht. Er zijn in Nederland allemaal verschillende regelingen voor ondernemers, maar een WW uitkering is er inderdaad niet (logisch ook, je bent ondernemer). Volgens mij heb je wel altijd recht op een bijstandsuitkering of een BBZ.
Klopt maar bijstand is vaak maar erg weinig, zodra ik in de bijstand kom krijg ik nog maar amper 480 euro per maand, onder het mom je ouders van 80 jaar kunnen je wel onderhouden. Ik heb dit al eens nagevraagd en ik krijg straks nog maar 53procent van wat ik nu zou krijgen in de WW omdat ik mijn zieke ouders in huis heb.
Natuurlijk zijn er maar weinig die deze situatie hebben, maar de meesten onder ons zullen wel getrouwd zijn of een partner hebben en dan val je dus ook flink omlaag.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Dat klopt inderdaad, bijstand valt nu onder het UWV en die zegt bijvoorbeeld voor alleenstaande dat het minimum 50% is van het minimum brutoloon. Waarbij vroeger bijstand gewoon alles netto was waar over gesproken is, wordt er nu ook in brutoloon gesproken.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Klopt maar bijstand is vaak maar erg weinig, zodra ik in de bijstand kom krijg ik nog maar amper 480 euro per maand, onder het mom je ouders van 80 jaar kunnen je wel onderhouden. Ik heb dit al eens nagevraagd en ik krijg straks nog maar 53procent van wat ik nu zou krijgen in de WW omdat ik mijn zieke ouders in huis heb.
Natuurlijk zijn er maar weinig die deze situatie hebben, maar de meesten onder ons zullen wel getrouwd zijn of een partner hebben en dan val je dus ook flink omlaag.
Ik heb geen idee hoe het precies zit, ik ben nog nooit bij het UWV binnen geweest. Het zal inderdaad niet weinig zijn, maar voor mensen in de bijstand zijn dan wel weer 300 andere regelingen waar ze aanspraak op kunnen maken voor zo ver ik weet.

Over het algemeen zit een ondernemer wel boven het minimumloon, het is dus eigenlijk best logisch dat je geen WW uitkering krijgt. Volgens mij kun je je wel vrijwillig verzekeren bij het UWV, maar ik weet niet precies waarvoor. Al dat gedoe houd ik me niet mee bezig, verzekeringen kosten doorgaans meer geld dan ze opleveren.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Rekenen kun je in elk geval niet zo goed, deze website geeft weer dat het minimum loon een kleine 1500 euro in de maand is, als je daar 50% van neemt, dan zit je op 750 euro.

Verder is het afhankelijk van of je alleen woont (en dus alleen een uitkering hebt) of samen met iemand de leefkosten deelt. Als je alleen woont, krijg je vaak een toeslag omdat je anders niet fatsoenlijk je leefomstandigheden in kan voorzien.

Informeer even bij jouw eigen gemeente hoe het precies zit. Dit bovenstaande heb ik snel even opgepikt van de website van de rijksoverheid + deels kennis van een vriendin van me. Het verschilt nog wel eens per gemeente.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
bonestaak
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 juli 2014
Locatie: Diemen

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Rekenen kun je in elk geval niet zo goed, deze website geeft weer dat het minimum loon een kleine 1500 euro in de maand is, als je daar 50% van neemt, dan zit je op 750 euro.

Verder is het afhankelijk van of je alleen woont (en dus alleen een uitkering hebt) of samen met iemand de leefkosten deelt. Als je alleen woont, krijg je vaak een toeslag omdat je anders niet fatsoenlijk je leefomstandigheden in kan voorzien.

Informeer even bij jouw eigen gemeente hoe het precies zit. Dit bovenstaande heb ik snel even opgepikt van de website van de rijksoverheid + deels kennis van een vriendin van me. Het verschilt nog wel eens per gemeente.
Zoals ik eerder al aangaf, met moderne banen krijg je niet meer gewoon 40 uur maar wisselende uren om leegloop te voorkomen, met andere woorden werk wordt zo uitgemeten dat je ook de volle 100 procent werkt. Zo kan je dus in plaats van 40 uur gemiddeld op 32 uur zitten. Dan krijg je dus geen 1500 bruto maar 80% van 1500 bruto dus 1200 euro (bruto) Natuurlijk is netto voor iedereen weer anders, hier krijg je dus als ww er 70 procent van, en als je dan na 18 maanden in de Sociale dienst terecht komt krijg je via een formule Volgens de formule: (40% + 3 personen x 30%) : 3 x (bijstandsnorm inwonende zoon) wat in de praktijk uitkomt op 43 procent van het (werkelijke minimum loon. Dat is bij mij 480 euro NETTO! Ik heb express netto aangegeven want je krijgt doodgewoon geen 1500 in je handen, dat wordt overigens wel snel aangenomen.
Verder het verhaal van fatsoenlijk in leefomstandigheden heel erg bedenkelijk en heeft de overheid daar hele vreemde ideeën over want nu ik mijn zieke ouders fulltime verzorg hoeven zij niet naar een verzorgingstehuis, maar krijgen wij wel 1) 4% extra huurverhoging (inkomen aow ouders plus mijn uitkering als norm voordat Romano weer zegt dat ik niet kan rekenen). 2) Ik krijg dus 57 korting op mijn Uitkering, 3) volgend jaar de bejaarden nog eens 300 euro korting op de AOW dus niet een keer een korting maar totaal 3 keer korting, omdat ik mijn ouders verzorg. Gooi ik zoals het overgrote deel van de bevolking mijn ouders in een verzorgingstehuis dan kost dit de gemeenschap ca 3000 euro (Romano dit is een geschat bedrag en gebaseerd op een Oma van mij in 2004 die 3000 euro kostte per maand) en krijg ik een uitkering die aangepast aan mijn lasten die ik heb waarschijnlijk zo een 1200 euro zal zijn. Erg onlogisch allemaal.

Maar goed dit wordt offtopic dus hier houd ik het even bij.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Kleine webshop en aangifte

11 juli 2014

Rekenen kun je in elk geval niet zo goed, deze website geeft weer dat het minimum loon een kleine 1500 euro in de maand is, als je daar 50% van neemt, dan zit je op 750 euro.

Verder is het afhankelijk van of je alleen woont (en dus alleen een uitkering hebt) of samen met iemand de leefkosten deelt. Als je alleen woont, krijg je vaak een toeslag omdat je anders niet fatsoenlijk je leefomstandigheden in kan voorzien.

Informeer even bij jouw eigen gemeente hoe het precies zit. Dit bovenstaande heb ik snel even opgepikt van de website van de rijksoverheid + deels kennis van een vriendin van me. Het verschilt nog wel eens per gemeente.
Het wettelijk minimum bijstandsniveau is landelijk vastgelegd, eventuele toeslagen die je zou kunnen krijgen om rond het minimum uit te kunnen komen is per gemeente verschillend.

En wat je hier aangeeft is zelfs 750 bruto en dat vergeten ook een heleboel. Krijgen mensen toeslagen zitten ze hooguit rond de 1100 a 1200 bruto. Daar gaat dus nog even wat vanaf en moeten ze nog kunnen leven. Niet raar dat deze mensen dan ook huur- en zorgtoeslag krijgen, je moet wel anders kom je niet rond.

Dus dat deze mensen even van 300 regelingen kunnen genieten Henk-K is dikke onzin! Dat was 20 a 30 jaar geleden misschien zo, maar vandaag de dag laat de overheid je gewoon barsten als je thuis/straat komt te zitten.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht