Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Kwakman
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 april 2014

Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

02 april 2014

Dag,

Ik zal de (voorlopig hypothetische) situatie even schetsen:

Ik importeer producten via een Amerikaanse webshop. Hierover betaal ik de prijs incl. BTW aan de leverancier. Vervolgens verscheept hij het pakket naar Nederland; ik betaal netjes de douanerechten en BTW bij het importeren. Vervolgens verkoop ik het via mijn webshop in Nederland en reken ik wederom BTW aan mijn klanten om dit aan het einde van het kwartaal aan de belastingdienst te betalen.

Klopt dit ? Op deze manier wordt er wel erg veel BTW betaald over 1 product.
Ik heb me er zoveel mogelijk in proberen te verdiepen, maar ik lees overal tegenstrijdige en onduidelijke regelgevingen en adviezen. Zo las ik dat BTW betaald aan leveranciers in het buitenland (niet EU landen, maar ik weet niet of dat verschilt met landen binnen de EU) niet als voorbelasting gerekend mag worden.

Ook las ik dat bij opgave van een BTW (VAT) nummer sommige buitenlandse leveranciers geen BTW rekenen aan bedrijven ? Klopt dit, en waarom sommige wel en andere leveranciers niet ?

Ook heb ik begrepen van de website van de bel. dienst dat ik een formulier kan aanvragen om BTW te verleggen, m.a.w. niet meteen te hoeven betalen aan de douane bij import. Is dit eenvoudig en slim om te doen?

Zoals je ziet, zit ik met veel vragen omtrent deze materie en ik hoop dan ook dat iemand met hier duidelijkheid over kan geven.


Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

02 april 2014

Ik importeer producten via een Amerikaanse webshop. Hierover betaal ik de prijs incl. BTW aan de leverancier.
Hier ga je al de fout in, de leverancier dient exclusief BTW te leveren. Het is een leverancier van buiten de EU. Binnen de EU hoor je bij het overleggen van jouw BTW nummer ook geen BTW te betalen aan de leverancier.

Volgens mij kan je deze BTW alleen terugvorderen in het land waar de BTW geheven is en dat is een aardige klus. Dit kan je niet gewoon in NL bij de opgave vermelden.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

02 april 2014

Ik importeer producten via een Amerikaanse webshop. Hierover betaal ik de prijs incl. BTW aan de leverancier.
Hier ga je al de fout in, de leverancier dient exclusief BTW te leveren. Het is een leverancier van buiten de EU. Binnen de EU hoor je bij het overleggen van jouw BTW nummer ook geen BTW te betalen aan de leverancier.

Volgens mij kan je deze BTW alleen terugvorderen in het land waar de BTW geheven is en dat is een aardige klus. Dit kan je niet gewoon in NL bij de opgave vermelden.
Nog even snel aanvullend:
Ook las ik dat bij opgave van een BTW (VAT) nummer sommige buitenlandse leveranciers geen BTW rekenen aan bedrijven ? Klopt dit, en waarom sommige wel en andere leveranciers niet ?
Alle Buitenlandse leveranciers binnen de EU (m.u.v. NL) dienen geen BTW te berekenen. Doen ze dat wel? Geen zaken mee doen of je gaat in het moeilijk traject om de betaalde BTW in dat land terug te vorderen. Gewoon niet aan beginnen.
Ook heb ik begrepen van de website van de bel. dienst dat ik een formulier kan aanvragen om BTW te verleggen, m.a.w. niet meteen te hoeven betalen aan de douane bij import. Is dit eenvoudig en slim om te doen?
Artikel 23 volgens mij, ik heb het ook. Tja, of het wat uitmaakt ... Betaalde BTW minus ontvangen BTW is sowieso voor de Belastingdienst. Of je betaalt het dus in delen vooraf of je mag ineens alles betalen bij de kwartaal aangifte.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

03 april 2014

Dag,

Ik zal de (voorlopig hypothetische) situatie even schetsen:

Ik importeer producten via een Amerikaanse webshop. Hierover betaal ik de prijs incl. BTW aan de leverancier. Vervolgens verscheept hij het pakket naar Nederland; ik betaal netjes de douanerechten en BTW bij het importeren. Vervolgens verkoop ik het via mijn webshop in Nederland en reken ik wederom BTW aan mijn klanten om dit aan het einde van het kwartaal aan de belastingdienst te betalen.

Klopt dit ? Op deze manier wordt er wel erg veel BTW betaald over 1 product.
Ik heb me er zoveel mogelijk in proberen te verdiepen, maar ik lees overal tegenstrijdige en onduidelijke regelgevingen en adviezen. Zo las ik dat BTW betaald aan leveranciers in het buitenland (niet EU landen, maar ik weet niet of dat verschilt met landen binnen de EU) niet als voorbelasting gerekend mag worden.
Nee, dat klopt niet. Je betaald aan leveranciers buiten de EU geen BTW. Afhankelijk van het product/de hoeveelheid moet je bij de douane wel BTW betalen, die kun je volgens bij de eerstvolgende kwartaalaangifte weer terugvragen. Over al je verkopen ontvang je BTW, die betaal je weer aan de belastingdienst. Voorbeeld:

Inkoop Amerika: €100,- excl. BTW
BTW bij invoer: € 21,-

Verkoopprijs € 200,- excl. BTW
BTW bij verkoop: € 42,-

Je kunt dus € 21,- BTW (voorbelasting) terugkrijgen en je moet € 42,- betalen. Per saldo blijft er dan nog €21,- over die je moet betalen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

03 april 2014

Er klopt nog iets niet aan deze (hypotetische) kwestie:

In de USA zijn alle prijzen exclusief BTW, zelfs bij supermarkt. Alleen bij verkoop binnen dezelfde State wordt BTW in rekening gebracht (6-8% afhankelijk van de staat). Dit bedrag komt er dan bij het afrekenen bij.

Als er een Amerikaanse leverancier is die jou BTW in rekening brengt, dan wordt je bij de neus genomen.

Uitzondering: digitale producten. Als je als Nederlandse consument een digitaal product in de USA koopt, dan moet de leverancier officieel 21% Nederlandse BTW in rekening brengen.

BTW over import uit de USA betaal je aan de Nederlandse douane bij invoer of geef je aan bij je BTW aangifte. Deze bedragen kun je weer als voorbelasting aftrekken bij de BTW aangifte.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Kwakman
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 april 2014

Re: Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

03 april 2014

Ok, het is stukken duidelijker nu. Eigenlijk klinkt het allemaal ook vrij logisch.
Dank daarvoor.

Nog snel kort een andere vraag:

Ik start de webshop, maar ben niet van plan mezelf salaris te gaan betalen, omdat ik andere bronnen van inkomsten hebt. Ik wil al het geld dus in de eenmanszaak houden.
Welke belasting betaal ik nu over de winst ? Gewoon inkomstenbelasting ?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

03 april 2014

Ik wil al het geld dus in de eenmanszaak houden.
Welke belasting betaal ik nu over de winst ? Gewoon inkomstenbelasting ?
Dat is “Winst uit onderneming” in box 1.

Over import uit de VS zou ik me echter nog eens goed laten informeren, want sales tax is in het Amerikaanse belastingrecht iets anders dan value added tax (VAT). Dat snapt bijna niemand, maar sales tax is geen btw.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Importeren uit Amerika en BTW - vraagstuk

03 april 2014

Ik start de webshop, maar ben niet van plan mezelf salaris te gaan betalen, omdat ik andere bronnen van inkomsten hebt. Ik wil al het geld dus in de eenmanszaak houden.
Welke belasting betaal ik nu over de winst ? Gewoon inkomstenbelasting ?
Bij een eenmanszaak moet je 2 zaken uit elkaar houden: winst uit onderneming en opnemen van geld uit de onderneming voor levensonderhoud.

Winst uit onderneming is je omzet min de kosten. Dit moet je aangeven bij de inkomstenbelasting, ook al laat je alles in je onderneming zitten.

Geld opnemen uit de onderneming kan ook als je (nog) geen winst maakt. Dat heeft verder niets met inkomen te maken en daar betaal je dus ook geen inkomstenbelasting over. Veel ondernemers maken de eerste jaren nog geen winst maar moeten wel leven. Ze financieren het levensonderhoud dan mee.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer