Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

btw-nr verlegging heffing

04 april 2014

Kan iemand mij zeggen of een Nederlands bedrijf dat levert aan een bedrijf in een andere EU-lidstaat met verlegging van de heffing verplicht is om het btw-nr van de klant op de factuur te vermelden ?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: btw-nr verlegging heffing

04 april 2014

Ja.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: btw-nr verlegging heffing

04 april 2014

yep, anders mag je de btw niet verleggen.

sterker nog, je moet controleren of het wel rechtsgeldig kloppend btw nummer is voor jemag verleggen Dit laatste is echter zeer lastig goedkoop geautomatiseerd te doen.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: btw-nr verlegging heffing

04 april 2014

Je kunt Europese btw-nummers handmatig controleren met het systeem VIES van de Europese Commissie.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: btw-nr verlegging heffing

04 april 2014

Omdat ik als Belgisch bedrijf een Nederlands online-leverancier vroeg de door hem verstrekte factuur te hermaken met vermelding van ons btw-nummer (omdat de Belgische btw-administratie daar nogal moeilijk over doet) kreeg ik volgend antwoord :

"Aangezien wij in Nederland gevestigd zijn en tevens de Belgische en Luxembourse markt bedienen, zijn alleen de Nederlandse klanten BTW plichtig. Wanneer een klant uit Belgie of Luxembourg geen BTW wil betalen in NL, dient deze klant zijn BTW nummer in te vullen op onze website.

U heeft dit gedaan : http://..../....

Aangezien uw BTW nummer bij ons bekend is, kunnen wij nu aan de Nederlandse fiscus verantwoorden waarom wij u geen 21% BTW gerekend hebben. Wij zullen uw BTW nummer dus niet op uw facturen vermelden.
"

Ik ben niet zo thuis in de online-info van de Nederlandse overheid.

Kan ik ergens naar een wettekst of officiëel voorschrift verwijzen ?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: btw-nr verlegging heffing

04 april 2014

Je Nederlandse leverancier heeft ongelijk — jij hebt gelijk.

De Nederlandse wet, en de Nederlandse Belastingdienst, kent om te beginnen factuureisen met wettelijk verplichte gegevens die moeten worden vermeld op alle facturen. Hierin vind je onder andere de verplichte vermelding van het btw-nummer van de leverancier.

Voor de levering aan andere EU-landen kent Nederland daarnaast onder andere extra factuureisen bij goederen. En daarin vind je de verplichting om beide btw-nummers te noemen.
Op uw facturen aan klanten die btw-aangifte doen in andere EU-landen moeten de btw-identificatienummers van u én uw klant staan. Vraag het btw-identificatienummer aan uw klant. Controleer het btw-identificatienummer altijd.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: btw-nr verlegging heffing

04 april 2014

Thanks !

Heb link meteen doorgestuurd naar leverancier.