Inkopen doen bij de groothandel

1
Geachte Forumleden,

Ik zit met een vraag waar ik zelf en de boekhouder zo geen antwoord op weet.

Is het toegestaan om inkopen te doen bij de groothandel (uiteraard netjes met KVK en BTW nr)
En dit dan voor privé gebruiken?

Dus kan ik zo met mijn zakelijke account bij de Groothandel inkopen doen,
en deze dan als prive gebruiken. De factuur wordt dan NIET in geboekt in de boekhouding.

De factuur gooi ik dan dus weg.

Mag dit zo lang je de kosten maar niet opgeeft / opvoert in de administratie?

Graag zou ik dit willen weten.

Op dit moment is het voor mij zo niet van toepassing,
maar mocht het ooit nodig zijn dan weet ik in ieder geval of dat het mag.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

4
henk-k schreef:Ik zou niet weten waarom niet? Bij Makro gebeurd dit aan de lopende band. Zolang je netjes prive betaald lijkt me dat geen enkel probleem.
Nou bij vele groothandels koop je niet altijd maar privé in, maar zakelijk. En als je zakelijk inkoopt maar de producten privé gaat gebruiken dan gelden daar wel regels voor.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

5
Zyra schreef:Van ingekochte producten moet je de BTW van afdragen zodra je het privé gaat gebruiken. Dus BTW wat je terug gekregen hebt moet je weer afdragen.
Dat is duidelijk.

Ik betaal altijd zelf de BTW. Dat is dan dus ook de reden waarom ik het niet zou invoeren in de administratie. Aangezien het dan privé gebruikt wordt.

Dus ik kan dan de factuur gewoon 'weggooien' ? (mits ik zelf uiteraard de btw betaal) en niet terugvraag.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

7
henk-k schreef:Kijk eens wat de hierboven staat ;) TS gaat de aankopen niet zakelijk boeken. Er is dus nergens sprake van een zakelijke transactie of het aftrekken van BTW.
Sorry, maar bij vele groothandels waar ik kom (heb ik het niet over Makro of Sligro) kan ik niet privé inkopen hoor voor hetzelfde bedrag als zakelijk.

Maar blijkbaar zit ik in een totaal andere branche en doe ik iets verkeerds.

Tuurlijk doe je soms ook privé-aankopen ERBIJ, omdat je toch voor je eigen shop moet bestellen. Maar aan het eind van het jaar geef je het op.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

8
Zyra schreef:
henk-k schreef:Kijk eens wat de hierboven staat ;) TS gaat de aankopen niet zakelijk boeken. Er is dus nergens sprake van een zakelijke transactie of het aftrekken van BTW.
Sorry, maar bij vele groothandels waar ik kom (heb ik het niet over Makro of Sligro) kan ik niet privé inkopen hoor voor hetzelfde bedrag als zakelijk.

Maar blijkbaar zit ik in een totaal andere branche en doe ik iets verkeerds.
Lees het dan nog maar een keer ;).

Re: Inkopen doen bij de groothandel

9
Zyra schreef:
henk-k schreef:Kijk eens wat de hierboven staat ;) TS gaat de aankopen niet zakelijk boeken. Er is dus nergens sprake van een zakelijke transactie of het aftrekken van BTW.
Sorry, maar bij vele groothandels waar ik kom (heb ik het niet over Makro of Sligro) kan ik niet privé inkopen hoor voor hetzelfde bedrag als zakelijk.

Maar blijkbaar zit ik in een totaal andere branche en doe ik iets verkeerds.
Waarom zou dat niet kunnen dan ?
Ik ben in de meeste gevallen dan wel goedkoper uit (lang niet met alles) en ja de btw betaal ik zelf, en vraag ik dan dus niet terug.

Het gaat hier dan ook niet om groothandels zoals Makro, of Sligro.
Maar via internet.


In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

Re: Inkopen doen bij de groothandel

10
Ik denk dat het volgende onderscheid bestaat:

TS koopt iets in in bv het buitenland voor prive gebruik. Laptop uit Duitsland noem ff wat. Bij de groothandel en hij betaald geen BTW. Dat mag dus niet zomaar dat moet je wel opgeven bij je belastingaangifte

Koop je iets bij de Makro betaal je gewoon BTW. Bijvoorbeeld een kilo tik-tak snoepjes. Zolang je de btw niet aftrekt mag dat wel. Je hebt immers gewoon btw betaald. Net zoals een particulier (al mag je als particulier niet binnen bij de makro)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Inkopen doen bij de groothandel

11
Het Varaantje schreef:Ik denk dat het volgende onderscheid bestaat:

TS koopt iets in in bv het buitenland voor prive gebruik. Laptop uit Duitsland noem ff wat. Bij de groothandel en hij betaald geen BTW. Dat mag dus niet zomaar dat moet je wel opgeven bij je belastingaangifte

Koop je iets bij de Makro betaal je gewoon BTW. Bijvoorbeeld een kilo tik-tak snoepjes. Zolang je de btw niet aftrekt mag dat wel. Je hebt immers gewoon btw betaald. Net zoals een particulier (al mag je als particulier niet binnen bij de makro)

Je hebt het bij het juiste eind! (Het gaat dan om je onderste stelling)
Het Varaantje schreef:Koop je iets bij de Makro betaal je gewoon BTW. Bijvoorbeeld een kilo tik-tak snoepjes. Zolang je de btw niet aftrekt mag dat wel. Je hebt immers gewoon btw betaald. Net zoals een particulier (al mag je als particulier niet binnen bij de makro)
Het betreft eigenlijk alleen leveringen binnen nederland.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

12
KTH schreef:
Het Varaantje schreef:Ik denk dat het volgende onderscheid bestaat:

TS koopt iets in in bv het buitenland voor prive gebruik. Laptop uit Duitsland noem ff wat. Bij de groothandel en hij betaald geen BTW. Dat mag dus niet zomaar dat moet je wel opgeven bij je belastingaangifte

Koop je iets bij de Makro betaal je gewoon BTW. Bijvoorbeeld een kilo tik-tak snoepjes. Zolang je de btw niet aftrekt mag dat wel. Je hebt immers gewoon btw betaald. Net zoals een particulier (al mag je als particulier niet binnen bij de makro)

Je hebt het bij het juiste eind! (Het gaat dan om je onderste stelling)
Het Varaantje schreef:Koop je iets bij de Makro betaal je gewoon BTW. Bijvoorbeeld een kilo tik-tak snoepjes. Zolang je de btw niet aftrekt mag dat wel. Je hebt immers gewoon btw betaald. Net zoals een particulier (al mag je als particulier niet binnen bij de makro)
Het betreft eigenlijk alleen leveringen binnen nederland.
Makro was al eerder gevallen en dat is HEEL iets anders. En genoeg particulieren die de Makro binnen komen en lekker shoppen.

Groothandel kan zoveel zijn hè, dus noem het beestje bij de naam en je had direct een ander antwoord gehad.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

13
Zyra schreef:Makro was al eerder gevallen en dat is HEEL iets anders. En genoeg particulieren die de Makro binnen komen en lekker shoppen.

Groothandel kan zoveel zijn hè, dus noem het beestje bij de naam en je had direct een ander antwoord gehad.
Waarom? Een groothandel is toch een groothandel? Het eerste bericht is best duidelijk. Makro verkoopt trouwens niet aan particulieren, iedereen komt met een zakelijk pasje binnen.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

14
henk-k schreef:
Zyra schreef:Makro was al eerder gevallen en dat is HEEL iets anders. En genoeg particulieren die de Makro binnen komen en lekker shoppen.

Groothandel kan zoveel zijn hè, dus noem het beestje bij de naam en je had direct een ander antwoord gehad.
Waarom? Een groothandel is toch een groothandel? Het eerste bericht is best duidelijk. Makro verkoopt trouwens niet aan particulieren, iedereen komt met een zakelijk pasje binnen.
Ja, een pas die door te geven is omdat ze niet op namen letten. Ken mensen die geen eigen zaak hebben, niet bij een zaak horen en toch een pas hebben.

Daarbij zei ik al goh dan heb ik het al al die jaren stom gedaan. Kom we gaan massaal kopen tegen inkoopsprijs, betalen gewoon de BTW en gooien de factuur weg. Want dat kan volgens Henk overal en moet geen probleem zijn.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

15
Daarbij zei ik al goh dan heb ik het al al die jaren stom gedaan. Kom we gaan massaal kopen tegen inkoopsprijs, betalen gewoon de BTW en gooien de factuur weg. Want dat kan volgens Henk overal en moet geen probleem zijn.
En waarom zou dat niet kunnen. Bij de belastingaangifte staat ook niet voor niets het gedeelte: privegebruik
Er komt een pallet spullen binnen en een deel neem je mee naar huis dan komt de optie privegebruik naar voren en wordt een deel btw en uitgave van het bedrijf gehaald.
Koop je 1 ding dan kun je inderdaad de factuur weggooien maar netter is invoeren en privegebruik bij de belasting opgeven. (Maar dat kan voor spullen die echt niets met je bedrijf te maken hebben lastig zijn)
Koop je in het buitenland met btw verlegd dan moet je dus de btw zelf betalen bij aangifte maar het gelijktijdig weer aftrekken mag dan niet!

Re: Inkopen doen bij de groothandel

16
PaulG schreef:
Daarbij zei ik al goh dan heb ik het al al die jaren stom gedaan. Kom we gaan massaal kopen tegen inkoopsprijs, betalen gewoon de BTW en gooien de factuur weg. Want dat kan volgens Henk overal en moet geen probleem zijn.
En waarom zou dat niet kunnen. Bij de belastingaangifte staat ook niet voor niets het gedeelte: privegebruik
Er komt een pallet spullen binnen en een deel neem je mee naar huis dan komt de optie privegebruik naar voren en wordt een deel btw en uitgave van het bedrijf gehaald.
Koop je 1 ding dan kun je inderdaad de factuur weggooien maar netter is invoeren en privegebruik bij de belasting opgeven. (Maar dat kan voor spullen die echt niets met je bedrijf te maken hebben lastig zijn)
Koop je in het buitenland met btw verlegd dan moet je dus de btw zelf betalen bij aangifte maar het gelijktijdig weer aftrekken mag dan niet!
Ik denk dat je even het hele topic moet lezen, dan begrijp je mijn opmerking hopelijk.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

18
PaulG schreef:
Ik denk dat je even het hele topic moet lezen, dan begrijp je mijn opmerking hopelijk.
Drie keer gedaan maar het blijft hetzelfde...
Dan zag je wat ik al zei over privégebruik, maar oh wacht er zijn mensen die ook graag met hun boekhouding willen knoeien. Ik ben er geen voorstander van, moeten ze verder lekker zelf weten.

Dus gooi factuur maar weg!

Trouwens de boekhouder weet er geen antwoord op? Say whut? Nou mijn boekhouder weet mij precies te vertellen wat ik wel en niet kan doen. Zo ook dat als ik ook dingen privé erbij bestel BTW er vanaf zal dragen aan eind van het jaar. Dit is iets wat je maar 1x per jaar aangeeft.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

20
Volgens mij doe je toch echt inderdaad iets fout Zyra. Ik kan gewoon als ik iets privé koop het op hetzelfde zakelijke klantnummer met dezelfde korting doen bij me leverancier. Ik vraag gewoon voor dat deel een aparte factuur en die reken ik met privé pin af. Dan hoeft het helemaal niet in me zakelijke boekhouding te zitten. Ik praat hier dus niet over een Makro of Sligro.

Echter ligt het misschien ook aan de omvang van je aankopen? De leverancier waar ik koop moet je minimaal 1000,- Exc. BTW. per week inkopen om voor kleine bedragen aparte facturen te krijgen. Anders rekenen ze daar extra voor.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Inkopen doen bij de groothandel

21
Nou NOP het gaat bij jou dan net iets anders dan bij mij. En natuurlijk kan ik ook inkopen met dezelfde korting ook al is een deel privé. Maar je kunt het toch ook gewoon netjes bijhouden wat je doet? Of moet het dan maar de prullenbak in?

Maar je kunt het ook zo doen als in onderstaand voorbeeld, omdat ik er ook eens naar gezocht heb. Want hoe ga je het doen met privégebruik uit eigen voorraad (dus ook zakelijk inkopen). In de situatie dat ik heb (lees verderop) is het zo dat ik vooral aankopen doe wat voor mijn klanten zijn, dus voorraad aanvullen. Dan heb je al BTW terug gevraagd in veel gevallen voordat er iets privé ervan gebruikt is.

Onder privégebruik geef je dan de BTW aan wat het is geweest (kwestie van bijhouden wat je gebruikt uit je eigen voorraad). Dit geef je op in het 4e kwartaal (staat bij omzetbelasting zelf).
Privégebruik

Het komt voor dat u goederen van uw onderneming uit de voorraad haalt om ze privé te gebruiken, de zogenoemde onttrekkingen. U hebt bijvoorbeeld een doe-het-zelfzaak en u neemt een paar blikken verf uit de voorraad om uw woning te kunnen schilderen. De waarde van deze goederen mag u niet meetellen als inkoopkosten. De btw die u bij de aanschaf van de blikken hebt afgetrokken, bent u nu weer verschuldigd. U hebt de blikken als het ware aan uzelf geleverd.

Houd alle onttrekkingen voor privégebruik bij in uw administratie. U hebt de gegevens nodig voor het bepalen van de winst.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_voorraad
De rest qua informatie gaat allemaal richting mijn boekhouder en verwerkt het voor de IB aangifte.

TS wil privé-aankopen doen incl. KVK en BTW-nummer en dan daarna factuurtje weggooien. Want ja als factuurtje niet in boekhouding zit is het er toch nooit geweest? Waar is dan het bedrag van wat van de rekening is afgeschreven?
Contant geld is wat lastiger, maar je kunt dus van alles verzinnen en je administratie laten wankelen. Want factuurtje kun je er gewoon bijhouden, zo moeilijk is dat toch niet?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ivegebruik

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gd_gebruik

En dan vooral het laatste is in mijn geval. Juist omdat ik vaak bestel en dat het eigenlijk voor de klant is, maar na een tijdje toch zelf gebruik.
U trekt de btw volledig af, maar betaalt aan het einde van het jaar btw voor het privégebruik.

Andere situaties:
U trekt helemaal geen btw af.
U trekt geen btw af voor het deel dat u privé gebruikt of gaat gebruiken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... n_diensten

*Note aan mijzelf. Voortaan weer lange duidelijke teksten schrijven met wat je bedoeld, anders vliegt het alle kanten op.*

Re: Inkopen doen bij de groothandel

22
Jemig, je gaat er wel helemaal in op he? TS mag toch zelf weten of hij dat factuur weggooit? Hij betaalt immers privé. Dat hele bedrijf komt er niet aan te pas, enkel de naam staat op het factuur, who cares. Er heeft nooit een zakelijke transactie plaatsgevonden.

Ik neem ook geen bonnetjes van de Jumbo mee, en die van de Gamma gaan ook allemaal de prullenbak in. Alles wat ik met mijn privérekening betaal veranderd toch helemaal niets aan de boekhouding van het bedrijf?

Het principe is 100% hetzelfde als mensen die naar Makro gaan. Je neemt een pasje mee van je (of een) bedrijf en koopt daar dingen. De Makro heeft op papier staan dat het aan bedrijf X verkocht is, maar er wordt gewoon privé betaalt en het factuur komt nooit in de boekhouding. Zo simpel is het. Niks niet eerst invoeren en dan privé onttrekken.

Ik betaal bij mijn Nederlandse groothandel trouwens altijd met Ideal, ik kan daar dus heel goed prive bestellen en met mijn prive bankpas betalen ;)

Re: Inkopen doen bij de groothandel

24
Zolang je het gewoon afrekent met jouw prive rekening zie ik geen problemen hoor.
Dan hoeft de bon niet in de boekhouding, de aanschaf was immers prive.

Als ik iets zakelijks heb ingekocht wat ik achteraf prive wil gebruiken dan stuur ik een factuur naar mijzelf.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

25
Oh ik ga er helemaal op in? Niet zo gek als er fouten dingen wordt gezegd.

Duh dat als je iets koopt vanaf je privérekening dat je dat niet hoeft te verklaren. Maar dan koop ik dat niet onder mijn bedrijfsnaam.

Ik heb de links gegeven en uitgelegd. Wat de rest ermee wil, moeten zij weten. Bedenk ook maar dat je je administratie 7 jaar moet bewaren.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

26
Rudy schreef:Dit is wel interessant bij deze discussie: http://ondernemingsdatabank.indicator.n ... R_EU081305. Bonnetjes bewaren is dus toch wel aan te raden in geval je toch ooit een controle krijgt. Al zal de kans daarop nihil zijn natuurlijk.
Toch genoeg mensen die dat risico willen lopen en doen. En als je toch gecontroleerd wordt en het klopt niet ben je de pineut! Ook dat ken ik van iemand uit mijn omgeving die een niet zo'n leuke boete heeft gehad van de belasting.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

27
Zyra schreef:TS wil privé-aankopen doen incl. KVK en BTW-nummer en dan daarna factuurtje weggooien. Want ja als factuurtje niet in boekhouding zit is het er toch nooit geweest? Waar is dan het bedrag van wat van de rekening is afgeschreven?
De links die je geeft zijn voorbeelden van goederen die zakelijk zijn aangeschaft en daarna alsnog prive worden gebruikt.

Het loopt hier een beetje door elkaar heen want er zijn hier diversen die aangeven dat het geen probleem zolang je direct bij de aanschaf afrekent met je prive rekening.

Wellicht doe jij jouw zakelijke en prive aankopen vanaf hetzelfde rekeningnummer? Dan dien je inderdaad de boel goed te documenteren.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

28
Zyra schreef:TS wil privé-aankopen doen incl. KVK en BTW-nummer en dan daarna factuurtje weggooien. Want ja als factuurtje niet in boekhouding zit is het er toch nooit geweest? Waar is dan het bedrag van wat van de rekening is afgeschreven?
Niet, want de aanschaf gaat van de prive rekening en komt zodoende niet voor op de zakelijke rekening.

De links die je geeft zijn voorbeelden van goederen die zakelijk zijn aangeschaft en daarna alsnog prive worden gebruikt.

Het loopt hier een beetje door elkaar heen want er zijn hier diversen die aangeven dat het geen probleem zolang je direct bij de aanschaf afrekent met je prive rekening.

Wellicht doe jij jouw zakelijke en prive aankopen vanaf hetzelfde rekeningnummer? Dan dien je inderdaad de boel goed te documenteren.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

29
Zyra schreef:Oh ik ga er helemaal op in? Niet zo gek als er fouten dingen wordt gezegd.

Duh dat als je iets koopt vanaf je privérekening dat je dat niet hoeft te verklaren. Maar dan koop ik dat niet onder mijn bedrijfsnaam.

Ik heb de links gegeven en uitgelegd. Wat de rest ermee wil, moeten zij weten. Bedenk ook maar dat je je administratie 7 jaar moet bewaren.
Maar het gaat er toch niet om wat jij wilt of doet? Het gaat erom wat de TS wil gaan doen. Hij doet dat wel, en daar is niets mis mee zolang je prive betaalt.

Het is trouwens 7 jaar nadat je de definitieve aanslag ontvangen hebt. Als je over 2013 je definitieve aanslag op 1 juni 2014 ontvangt moet je de boekhouding bewaren tot 1 juni 2021.

Re: Inkopen doen bij de groothandel

30
frafra schreef:
Zyra schreef:TS wil privé-aankopen doen incl. KVK en BTW-nummer en dan daarna factuurtje weggooien. Want ja als factuurtje niet in boekhouding zit is het er toch nooit geweest? Waar is dan het bedrag van wat van de rekening is afgeschreven?
Niet, want de aanschaf gaat van de prive rekening en komt zodoende niet voor op de zakelijke rekening.

De links die je geeft zijn voorbeelden van goederen die zakelijk zijn aangeschaft en daarna alsnog prive worden gebruikt.

Het loopt hier een beetje door elkaar heen want er zijn hier diversen die aangeven dat het geen probleem zolang je direct bij de aanschaf afrekent met je prive rekening.

Wellicht doe jij jouw zakelijke en prive aankopen vanaf hetzelfde rekeningnummer? Dan dien je inderdaad de boel goed te documenteren.
Bij dat laatste is vooral bij een aantal nog het probleem. Maar TS wil via zijn zakelijke account incl. BTW-nummer en KVK gegevens privé aankopen doen. Nu kan dat gewoon en kan je factuur onbeschreven verklaren? Maakt niet uit welke rekening is gebruikt?