Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

Oh ik ga er helemaal op in? Niet zo gek als er fouten dingen wordt gezegd.

Duh dat als je iets koopt vanaf je privérekening dat je dat niet hoeft te verklaren. Maar dan koop ik dat niet onder mijn bedrijfsnaam.

Ik heb de links gegeven en uitgelegd. Wat de rest ermee wil, moeten zij weten. Bedenk ook maar dat je je administratie 7 jaar moet bewaren.
Maar het gaat er toch niet om wat jij wilt of doet? Het gaat erom wat de TS wil gaan doen. Hij doet dat wel, en daar is niets mis mee zolang je prive betaalt.

Het is trouwens 7 jaar nadat je de definitieve aanslag ontvangen hebt. Als je over 2013 je definitieve aanslag op 1 juni 2014 ontvangt moet je de boekhouding bewaren tot 1 juni 2021.
Nu is er weer iets nieuws hoor, je gaat dus met je BTW en KVK-nummer privé betalen. Hij is nergens begonnen over privé betalen, maar privé gebruik en met zijn ZAKELIJKE account (dus logica is ook zakelijke rekening) de bestelling doen.

En Henk het is niet je definitieve aanslag. Begrijp je niet wat ik zeg? Je administratie 7 jaar bewaren. Je kunt mij keer op keer aanvallen (wat denk maar niet dat ik het niet in de gaten heb), maar doe het zelf dan ook goed en sla niet de plank mis.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ie_bewaren
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

ZAKELIJKE account (dus logica is ook zakelijke rekening)
Deze logica is er niet, het is nooit ter sprake gekomen. Jij gaat er vanuit, dat is iets anders.
Dus kan ik zo met mijn zakelijke account bij de Groothandel inkopen doen,
en deze dan als prive gebruiken. De factuur wordt dan NIET in geboekt in de boekhouding.
Account is iets heel anders dan een bankrekening. Er staat duidelijk dat er niet geboekt wordt.

En voor de rest, dat jij je aangevallen voelt over onjuistheden kan ik natuurlijk niet helpen ;). De belastingdienst zegt dit trouwens ook:
Om de aanvang van de bewaartermijn van zeven jaar te bepalen, moeten we de actuele waarde van het bescheid voor de bedrijfsvoering beoordelen. Zolang een stuk actuele waarde heeft, maakt het namelijk deel uit van de (jaar)administratie. Pas wanneer het deze actualiteitswaarde niet meer heeft, begint de bewaartermijn van zeven jaar. Wanneer een contract na tien jaar zijn actuele waarde verliest, begint pas op dat moment de bewaartermijn van zeven jaar.
De financiële administratie is actueel tot het moment van de definitieve aanslag. Je kunt gerust je boekhouder vragen hoor, het klopt gewoon.

Bron: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z10fd.pdf Puntje 2.6
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

ZAKELIJKE account (dus logica is ook zakelijke rekening)
Deze logica is er niet, het is nooit ter sprake gekomen. Jij gaat er vanuit, dat is iets anders.
Dus kan ik zo met mijn zakelijke account bij de Groothandel inkopen doen,
en deze dan als prive gebruiken. De factuur wordt dan NIET in geboekt in de boekhouding.
Account is iets heel anders dan een bankrekening. Er staat duidelijk dat er niet geboekt wordt.

En voor de rest, dat jij je aangevallen voelt over onjuistheden kan ik natuurlijk niet helpen ;). De belastingdienst zegt dit trouwens ook:
Om de aanvang van de bewaartermijn van zeven jaar te bepalen, moeten we de actuele waarde van het bescheid voor de bedrijfsvoering beoordelen. Zolang een stuk actuele waarde heeft, maakt het namelijk deel uit van de (jaar)administratie. Pas wanneer het deze actualiteitswaarde niet meer heeft, begint de bewaartermijn van zeven jaar. Wanneer een contract na tien jaar zijn actuele waarde verliest, begint pas op dat moment de bewaartermijn van zeven jaar.
De financiële administratie is actueel tot het moment van de definitieve aanslag. Je kunt gerust je boekhouder vragen hoor, het klopt gewoon.

Bron: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z10fd.pdf Puntje 2.6
Nou apart dat mijn boekhouder zegt dat ik mijn gegevens moet bewaren en niet alleen maar tot de definitieve aanslag.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

Lees mijn eerdere berichten dan nog maar eens. Ik denk dat je vooral leest wat je wilt lezen en niet zozeer wat er daadwerkelijk staat ;). Voordat je mensen dus gaat aanvallen is het handig om te weten wat ze zeggen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

TS wil privé-aankopen doen incl. KVK en BTW-nummer en dan daarna factuurtje weggooien. Want ja als factuurtje niet in boekhouding zit is het er toch nooit geweest? Waar is dan het bedrag van wat van de rekening is afgeschreven?
Niet, want de aanschaf gaat van de prive rekening en komt zodoende niet voor op de zakelijke rekening.

De links die je geeft zijn voorbeelden van goederen die zakelijk zijn aangeschaft en daarna alsnog prive worden gebruikt.

Het loopt hier een beetje door elkaar heen want er zijn hier diversen die aangeven dat het geen probleem zolang je direct bij de aanschaf afrekent met je prive rekening.

Wellicht doe jij jouw zakelijke en prive aankopen vanaf hetzelfde rekeningnummer? Dan dien je inderdaad de boel goed te documenteren.[/quote]

Bij dat laatste is vooral bij een aantal nog het probleem. Maar TS wil via zijn zakelijke account incl. BTW-nummer en KVK gegevens privé aankopen doen. Nu kan dat gewoon en kan je factuur onbeschreven verklaren? Maakt niet uit welke rekening is gebruikt?[/quote]


Ik zal het wat beter uitleggen:

Ik heb een pasje van een groothandel en daar zou ik dan bijvoorbeeld inkopen kunnen doen voor Privé, deze worden dan ook met de PRIVÉ rekening betaald. Dus het is dan naar mijn weten gewoon een prive transactie.

Dat ik het BTW en KVK nummer zou vermelden is onjuist.
Dit staat echter wel op de factuur vermeld. met het ''Weggooien'' bedoel ik niet letterlijk weggooien. ik bedoel dat ik die factuur dan niet inboek in de administratie omdat dat niet mag.
Het is direct voor prive gebruik aangeschaft, hier is dus al btw over betaald.

Ik hoef het zo dus niet in de boekhouding te bewaren, omdat ik er niets mee doe. Ik mag dus geen omzetbelasting daar over terugvragen.

Het betreft eigenlijk alleen maar een vraag of dat het mag.
Het is hier namelijk nog niet van toepassing!
Dit zodat ik weet wat dat de mogelijkheden / regels zijn.



BETREFT ZAKELIJK:
Als ik nu zakelijke goederen bestel, en daar een enkel product van voor privé gebruik.
dan betaal ik de btw weer terug aan de belastingdienst (ik geef dit namelijk op als Privé gebruik)
Ik werk dus gewoon volgens het boekje.

Ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

Het betreft eigenlijk alleen maar een vraag of dat het mag.
Het is hier namelijk nog niet van toepassing!
Ja, dat mag. De Belastingdienst geeft zelfs een voorbeeld van gemengd gebruik, dus deels zakelijk en deels privé.

Je doet er wel verstandig aan ook de facturen voor privéaankopen te bewaren, anders kun je niet aannemelijk maken dat je iets inderdaad voor privégebruik hebt aangeschaft. Het maakt nogal uit of je 1 ding van € 1.000 aanschaft of 2.000 dingetjes van € 0,50, maar enkel uit de betaling via je privérekening is niet af te leiden wat je nu precies hebt gekocht bij de groothandel.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

...
Exact zoals ik al aangaf, maar schijnbaar was het voor sommigen lastig te begrijpen ;).

Ja dat mag. Je kunt gewoon met je privé rekening privé aankopen doen bij een groothandel waar je ook zakelijk klant bent. Het maakt dus niet uit welke naam er op het factuur staat.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Inkopen doen bij de groothandel

09 mei 2014

Ik heb nog privé gesproken met KTH voordat de overige reacties hier nog kwamen (heb ik nu ook niet gelezen). Het is voor mij duidelijk en had vooral te maken met shoppen bij Makro of Sligro.

Het is voor mij duidelijk en voor KTH en dat is uiteraard fijn en daarmee sluit ik de discussie.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht