Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
th0m24
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2014

Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Een klant heeft een product toegestuurd die defect was. Ik vergoed de verzendkosten á 1 €1,92 voor diegene hoe maak ik hier een creditnota van?

Denk ik er veel te moeilijk over en is het gewoon:
Verzendkosten retourzending, prijs -€1,92, btw €0, totaal -€1,92?
Als tekst er bij: u kunt deze nota verrekenen met factuur ****

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Over de verzendkosten moet je ook btw rekenen, tenzij je niet btw-plichtig bent of de heffing van de btw is verlegd.

Het btw-tarief van bijkomende kosten, zoals verzendkosten, is vervolgens gelijk aan dat van de geleverde goederen.
 
th0m24
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2014

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Oké, ik ging er vanuit omdat de klant het niet betaald had ik dat dus niet op de creditnota moet zetten.
Dus dan wordt het:
Verzendkosten retourzending, prijs -€1,59, btw -€0,33; totaal -€1,92?
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Over de verzendkosten moet je ook btw rekenen, tenzij je niet btw-plichtig bent of de heffing van de btw is verlegd.

Het btw-tarief van bijkomende kosten, zoals verzendkosten, is vervolgens gelijk aan dat van de geleverde goederen.
Zo te zien betaald de klant voor 3 postzegels van PostNL. Hier zit geen btw op, is dat dan nog steeds nodig, lijkt mij niet, gezien er geen BTW gerekend wordt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Heb je de verzendkosten gefactureerd? Dan moet je daarover btw berekenen, zelfs als je vervolgens alleen maar postzegels plakt.
 
th0m24
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2014

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Heb je de verzendkosten gefactureerd? Dan moet je daarover btw berekenen, zelfs als je vervolgens alleen maar postzegels plakt.
Ja dat weet ik, maar gaat dat ook op nu de klant zelf de postzegels betaald? Aan de ene kant wel natuurlijk aangezien de klant de verzendkosten 'voorschiet'. Aan de andere kant betekent dat dat ik de btw moet verrekenen met mijn btw administratie, terwijl ik eerst geen btw betaald heb (ik reken geen verzendkosten)?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Je zei eerder: "u kunt deze nota verrekenen met factuur ****".

Ga je dan niet een btw-factuur met een btw-vrije factuur verrekenen?

Per saldo maakt dat wel uit, want jij geeft de klant een korting ter hoogte van de portokosten voor het retourneren op een bestelling. Die btw wil je kunnen aftrekken.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Particulier: 1.59 ex BTW korting of crediteren
Zakelijk: 1.92 ex BTW korting of crediteren

Zo simpel is het.
 
th0m24
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2014

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Particulier: 1.59 ex BTW korting of crediteren
Zakelijk: 1.92 ex BTW korting of crediteren

Zo simpel is het.
Zo simpel is het voor mij niet haha. Hoe bedoel je particulier en zakelijk precies? particulier als een particulier bij mij gekocht heeft en zakelijk als een zakelijke klant want bij mij gekocht heeft? Waarom beide excl. btw?
Je zei eerder: "u kunt deze nota verrekenen met factuur ****".

Ga je dan niet een btw-factuur met een btw-vrije factuur verrekenen?

Per saldo maakt dat wel uit, want jij geeft de klant een korting ter hoogte van de portokosten voor het retourneren op een bestelling. Die btw wil je kunnen aftrekken.
Ik zal de factuur voor de duidelijkheid even neerzetten.
Prijs product €16,53 excl. btw
btw €3,47
Verzendkosten €0,00
Totaal: €20,00
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Je verkoopt geen postzegels, maar komt de klant tegemoet in de kosten van een bestelling.

Ik zou er dus van uitgaan dat de betaalde vergoeding inclusief btw is en de betaalde btw aftrekken.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Particulier: 1.59 ex BTW korting of crediteren
Zakelijk: 1.92 ex BTW korting of crediteren

Zo simpel is het.
Zo simpel is het voor mij niet haha. Hoe bedoel je particulier en zakelijk precies? particulier als een particulier bij mij gekocht heeft en zakelijk als een zakelijke klant want bij mij gekocht heeft? Waarom beide excl. btw?
Omdat je als bedrijf al je facturen/transacties excl. BTW boekt?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

20 mei 2014

Omdat je als bedrijf al je facturen/transacties excl. BTW boekt?
In welk grootboek noteer jij dan de te betalen btw?

Het fiscale punt is: zodra je iets anders doet dan postzegels verkopen, ben je btw-plichtig. Ook voor in rekening gebrachte verzendkosten. Ook als je € 0,00 verzendkosten rekent maar die verdisconteert in de prijs.

Eindigt een retour in een vergoeding van de retourkosten, dan kun je je dus op het standpunt stellen dat daarvoor hetzelfde btw-regime geldt. De btw die je vergoedt/betaalt, trek je vervolgens af.

Het maakt dan voor de btw niet uit of je nu een annulering vergoedt met het weggeven van een zak Marsen of het terugstorten van de door de koper gemaakte verzendkosten. :wink:
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

27 mei 2014

Eindigt een retour in een vergoeding van de retourkosten, dan kun je je dus op het standpunt stellen dat daarvoor hetzelfde btw-regime geldt. De btw die je vergoedt/betaalt, trek je vervolgens af.
Als je het bekijkt vanuit de klant klopt dit niet. Als een particulier geld terug kan krijgen zouden ze je een rekening kunnen sturen. Die is dan 1,92 zonder BTW!
Nu zeg je laat de rekening maar ik maak een creditfactuur en die moet dan ook 1,92 zonder BTW zijn.
Als je zoals jij aangeeft wel hetzelfde moet laten gelden dus 1,59 + 0,33 btw en je vraagt de btw terug dan gaat de fiscus er vanuit dat diezelfde btw via de andere kant terug komt. Maar de particulier kan geen btw afdragen en houdt de 1,92 helemaal zelf.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Creditnota voor vergoeden verzendkosten retour

27 mei 2014

Nu zeg je laat de rekening maar ik maak een creditfactuur en die moet dan ook 1,92 zonder BTW zijn.
Nee, daarin maak je een fout: een creditnota is inclusief btw. Net zoals een reguliere factuur.

Het draait er, zowel fiscaal als privaatrechtelijk, om dat je de volledige vordering omkeert in een schuld. En die is inclusief belastingen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht