Electronische producten uit China doen of niet?

1
Dag forum leden,

Ik denk dat de meeste forum leden onder ons wel bekend zijn met de Chinese webwinkels.
Een aantal onder ons zal vast denken, o nee hebben we er weer 1 die denkt rijk te worden met die gadgets uit China.

Ik zit al een tijdje te brainstormen of ik een soortgelijke webwinkel kan en mag opzetten hier in Nederland. Hier op het forum al aardig wat informatie in kunnen winnen en elders ook.
Laat ik bij voorbaat zeggen dat het niet alleen gaat om de bekende iPhone hoesjes, kabels en adapters. De producten waar ik aan zit te denken zijn ruim: Dashboard camera's, Sport camera's zoals een GoPro maar dan vele malen goedkoper, accessoires voor de PS3 / PS4 / Xbox, ook bijna alles wat je kunt bedenken voor de iPhone en iPad, en nog veel meer.

Het gaat dus om veel voorkomende en gebruikte elektronische producten en accessoires.

Mijn vraag:
- De meeste producten zijn merkloos of van een totaal onbekend chinees merk. Bijvoorbeeld een controller voor de PS3 ziet er precies hetzelfde uit als de Sony PS3 controller, alleen zit er geen Sony logo of merk op dit product. Ik kan nergens terug vinden of het uiterlijk van een product ook beschermd is en of ik dus een replica mag verkopen.
- Je bent als verkoper verantwoordelijk voor hetgeen je verkoopt, schade en of letsel door toedoen van het product is dus te verhalen op de verkoper. Mijn vraag, zit hier ook een tijdslimiet aan? Kan iemand in zo'n geval na 2 of 3 jaar nog steeds verhaal doen bij de verkoper?

Verder:
Ik weet dat het niet een super niche is, maar ik denk dat het uiteindelijk toch gaat werken.
Het is niet mijn hoofdinkomen waardoor ik mijn winstmarge kan verlagen tot uitstekende concurrerende prijzen. Ik heb bij veel verschillende webshops prijzen vergeleken en daar kan ik makkelijk onder gaan zitten.
Verder ben ik bekend wat er allemaal nog meer bij komt kijken zoals KVK, BTW nr. Algemene voorwaarden en wetgeving ed.
De risico's dat het een flop word heb ik al ingecalculeerd maar daar ga ik natuurlijk niet van uit.

Alvast bedankt voor de antwoorden op mijn vragen, feedback is altijd welkom.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

2
PcPluselectra schreef:De meeste producten zijn merkloos of van een totaal onbekend chinees merk. Bijvoorbeeld een controller voor de PS3 ziet er precies hetzelfde uit als de Sony PS3 controller, alleen zit er geen Sony logo of merk op dit product. Ik kan nergens terug vinden of het uiterlijk van een product ook beschermd is en of ik dus een replica mag verkopen.
Ja, dat kan "slaafse nabootsing" zijn en verkoop daarvan kan strafbaar zijn als een inbreuk op het auteursrecht (en dat valt onder het strafrecht, dus de meervoudige strafkamer en een strafblad). Verder worden er bij het namaken intern, dus niet zichtbaar aan de buitenkant, vaak nog een x-aantal patenten geschonden.
PcPluselectra schreef:Je bent als verkoper verantwoordelijk voor hetgeen je verkoopt, schade en of letsel door toedoen van het product is dus te verhalen op de verkoper. Mijn vraag, zit hier ook een tijdslimiet aan? Kan iemand in zo'n geval na 2 of 3 jaar nog steeds verhaal doen bij de verkoper?
Voor garantie geldt in Nederland een termijn van minimaal 2 jaar en langer als een gelijksoortig apparaat navenant langer meegaat. Aangezien bijvoorbeeld een koelkast normaliter langer dan 2 jaar meegaat, heb je er ook meer dan 2 jaar garantie op.

Voor productaansprakelijkheid, bijvoorbeeld bij letselschade, ligt dat anders. Dat is om te beginnen een vorm van een onrechtmatige daad met een verjaringstermijn van 5 jaar. Bij letselschade door schuld of grove nalatigheid — zoals doelbewust onwaarschijnlijk goedkope meuk uit China importeren en niet controleren of die wel voldoet aan EU-richtlijnen voor productveiligheid — kan dat oplopen tot 20 jaar. Bij milieuschade, bijvoorbeeld door lekkende batterijen, is dat 30 jaar.

Om je vraag te beantwoorden: niet doen als het een kleinschalige bijverdienste is.
StoreCore.io

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

3
Super bedankt voor de duidelijke uitleg, hier kan ik wat mee.
Ward schreef: Om je vraag te beantwoorden: niet doen als het een kleinschalige bijverdienste is.
Het is al heel lang een wens om iets voor mezelf te beginnen en kwam uiteindelijk op 2 zaken "niches" waar ik verstand van heb, in ieder geval genoeg om deze te verkopen. (weet wat je verkoopt)

De 1 zoals eerder beschreven, elektronische gadgets en de andere, iets totaal anders, Kitesurf producten.
Ik heb voor de eerste gekozen, in ieder geval om dit uit te werken wat betreft de haalbaarheid ed.
Kite spullen zijn duur, heel duur in aanschaf en redelijk waarde vast en de afzet markt is daar in tegen vele malen kleiner dan elektronica. Wel weet ik dat kite producten een redelijke niche is, zeker als het gaat om 2e hands producten.

Maar goed, ik ben er absoluut nog niet uit.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

4
De afzetmarkt mag dan wel heel groot zijn, dan heb je ook enorme concurrentie. Ik begrijp dat kitesurf spullen heel duur zijn, wellicht kun je een leverancier vinden die aan dropshopping wil meewerken in je beginperiode.

Er zijn veel mensen in de problemen gekomen door elektronica te verkopen uit China, wat vaak na een x-aantal maanden kapot gaat. Je kunt daar ook goede spullen inkopen, maar 90% is troep.

Ik zou het alleen doen als je echt weet wat je doet en van wie je koopt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

5
Ik importeer zelf ook uit China. En hier is mijn tip: Blijf weg van produkten waar je geen verstand hebt.

Als je zelf al helemaal bent ingevoerd in consumenten produkten ga je gang, maar het kan een bron van ellende zijn.

Ik denk altijd weer aan al die kerstverlichting die daar weg komt en ik verbaas me er telkens weer over dat er geen huizen afbranden,

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

7
Het enige risico waar de meeste mensen geen rekening mee houden is dat jij als importeur van een product buiten de EU fabrikanten aansprakelijkheid hebt.

Gaat de accu van je mobile telefoon de brand in heb je toch een groot probleem als de klant jou aansprakelijk stelt.

Nu is de vraag en dat is risicocalculatie hoe vaak dat zal gebeuren. Het is echter wel iets waar je rekening mee moet houden en helaas doet bijna niemand dat en gaat het in 99,9% van de gevallen goed.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

8
bbob schreef:Het enige risico waar de meeste mensen geen rekening mee houden is dat jij als importeur van een product buiten de EU fabrikanten aansprakelijkheid hebt.

Gaat de accu van je mobile telefoon de brand in heb je toch een groot probleem als de klant jou aansprakelijk stelt.

Nu is de vraag en dat is risicocalculatie hoe vaak dat zal gebeuren. Het is echter wel iets waar je rekening mee moet houden en helaas doet bijna niemand dat en gaat het in 99,9% van de gevallen goed.
Zolang je producten voldoen aan de europese norm kan een aansprakelijkheidsverzekering dit gewoon dekken. Je moet dus wel fatsoenlijk en getest spul importeren, niet het goedkoopste op Ebay.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

10
henk-k schreef:Zolang je producten voldoen aan de europese norm kan een aansprakelijkheidsverzekering dit gewoon dekken. Je moet dus wel fatsoenlijk en getest spul importeren, niet het goedkoopste op Ebay.
klinkt leuk maar hoe weet jij of de chinees waar jij koopt wel volgens die norm werk. Stickers en CE keurmerken zijn leuk maar is het product ook echt getest door een onafhankelijke instantie.

Lees recent de verhalen van de iphone adapters die te warm worden. tja die importeur heeft nu een groot probleem. De fabrikant in China tja als het de fabrikant is, is bij een claim gevlogen en daar pluk je niets van.

Verzekeren klopt maar kan je vertellen dat de meeste dat al niet doen. Een fabrikanten aansprakelijkheidsverzekering heeft ook weer veel uitzonderingen en 3x raden je hebt zelf ook een onderzoekplicht om te testen wat je koopt. Verzekeringen doen bij echte problemen heel moeilijk en zeker bij dit soort zaken die als het echt fout gaat in de papieren lopen.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

11
bbob schreef:
henk-k schreef:Zolang je producten voldoen aan de europese norm kan een aansprakelijkheidsverzekering dit gewoon dekken. Je moet dus wel fatsoenlijk en getest spul importeren, niet het goedkoopste op Ebay.
klinkt leuk maar hoe weet jij of de chinees waar jij koopt wel volgens die norm werk. Stickers en CE keurmerken zijn leuk maar is het product ook echt getest door een onafhankelijke instantie.

Lees recent de verhalen van de iphone adapters die te warm worden. tja die importeur heeft nu een groot probleem. De fabrikant in China tja als het de fabrikant is, is bij een claim gevlogen en daar pluk je niets van.

Verzekeren klopt maar kan je vertellen dat de meeste dat al niet doen. Een fabrikanten aansprakelijkheidsverzekering heeft ook weer veel uitzonderingen en 3x raden je hebt zelf ook een onderzoekplicht om te testen wat je koopt. Verzekeringen doen bij echte problemen heel moeilijk en zeker bij dit soort zaken die als het echt fout gaat in de papieren lopen.
Je leverancier heeft zijn producten laten testen als het goed is. Dat gebeurd bij een onafhankelijk bureau en daarvoor wordt een Certificate of Compliance afgegeven. Daarop staat waar, wanneer en wat er getest is. Het lijkt me slim om bij de keurende instantie navraag te doen of het certificaat nummer overeenkomt met wat er verder op staat.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

12
Vanuit ervaring met Chinese leveranciers deel ik graag de volgende tips and tricks:

Pay peanuts get monkeys (vaak, niet altijd)

CE markeringen worden te kust en te keur ergens opgeplakt, vraag een kopie van het CE certificaat en controleer op bestaan afgevende instantie. Jij importeert, dus jij bent en blijft verantwoordelijk.

Zorg voor een backup, een groot aantal Chinezen verkoopt rechtstreeks hun producten vanaf een stand in Huaqiangbei. Een enorme overdekte markt in Shenzen waar je vrijwel alles wat los en vast zit kunt kopen. De onderlinge concurrentie is enorm, door hetzelfde bij verschillende leveranciers in te kopen maak je jezelf niet (te) afhankelijk mocht je leverancier op een dag besluiten een lange vakantie te nemen.
Controleer prijzen, staar je niet blind op China en goedkoop. In Europa is het soms beter zaken doen.

Inklaring van goederen bij kleine dooshoeveelheden veelal door fedex, ups of DHL.

Als je bedrijfsgegevens op de paklijst staan, dan ontvangt je van betreffende vervoerder meestal binnen 1 week na aflevering van het pakket een nette factuur met daarin de te betalen BTW, inklaringskosten en afhankelijk van de goederencode een importheffing. De BTW dien je dus voor te schieten.

Het is uitermate slim om de Importheffing en inklaringskosten in je brutomarge mee te nemen.

Voordat je gaat importeren is het handig even met Google het product op te zoeken, er zijn meer die hetzelfde doen en o.a. NL-ers kopen ook gewoon op bv. Aliexpress e.a.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

13
Nog even ter aanvulling: Vraag om een fatsoenlijke factuur. Chinese leveranciers verstrekken niet altijd een factuur, deze heb je absoluut nodig voor je boekhouding en Let erop dat je bedrijfsnaam erop staat.

Zet op de factuur vaak opgesteld in Dollars direct het het aankoopbedrag in Euro's met de koers van dat moment. Scheelt later weer zoeken.

Vraag ook even naar de garantietermijn en stel dit zwart op wit en hou hier rekening mee als een klant bij jou garantie gaat claimen terwijl jij het waarschijnlijk niet meer bij de leverancier kan claimen. Dit betekent dan 1 uit je eigen voorraad wat vervolgens weer op je brutomarge drukt.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

14
Ik heb zelf 1 keer iets uit china bestelt. Een (qua uiterlijk) a klasse replica sony ps3 controller, met logo en alles erop. Dat ding deed het 2 uur en heb er 4 weken op gewacht. Kortom, je gaat gegarandeerd slechte reviews krijgen door deze producten. Eenmalige klanten en geen goede naam. (mijn voorspelling gebaseerd op mijn slechte ervaring met Chinese elektronica) Dit is overigens totaal geen niche. Kitesurf spullen zie ik veel meer kansen in. Als je weet wat je verkoopt, het goed weet te vermarkten en je webshop professioneel blijft onderhouden, je zorgt dat je webshop voldoet aan de standaarden dan moet dat zeker een kans van slagen hebben. Toen ik op het idee kwam om een webshop te beginnen een paar jaar geleden, was china ook mijn eerste idee, niemand kon me wijsmaken dat het niet ging lukken. Totdat ik iets uit china bestelde.
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

15
ik ben er toen ook achtergekomen dat je niet altijd alleen voor het logo op het apparaat betaalt.
Mijn advies, overhaast niks ondanks de grote drang en motivatie iets te starten. Brainstorm met mensen in je warme kring tijdens gezellige avondjes, dan komen de leukste ideeen naar boven, en blijf doordenken uiteindelijk krijg je iets waarvan je zo'n gutfeeling hebt, dit is het. Vaak is er dan ook geen twijfel, en hoe zekerder je van je zaak bent, hoe beter het voor je uitpakt. Ik ga voor mijn producten lekker naar belgie elke maand op kosten van de zaak. Een leuke trip naar brussel met mijn collega, je weet met wie je zaken doet. Is allemaal veel prettiger dan hopen dat je goed functionerende producten krijgt. Want ja er zitten vaak kapotte producten tussen, die kans wil je zo veel mogelijk verkleinen. Anders ben je straks meer aan het retourneren dan aan het verkopen, en je naam aan het redden terwijl je hem nog niet eens gemaakt hebt. Maar dat is mijn advies. Succes verder!
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

16
Met producten uit China is helemaal niets mis. Je moet gewoon uitzoeken waar je het moet kopen. De bedoeling is dat jij jouw producten door wilt verkopen. Dus minimaal een Engelse handleiding is nooit weg. Ook is het van belang dat het in een originele verpakking zit. En niet in bubbelfolie voor de verkoop. (ik persoonlijk doe het soms maar dan vermeld ik het er altijd bij)

Defecten zijn voor eigen rekening. Maar dat hoeft niet. Als je de juiste personen treft dan kan je gewoon garantie krijgen. Ik verkoop nu bijv voedingen en heb daar 2 jaar garantie op. Gaat er 1 stuk dan meld ik dit zeker NIET. Je koopt bij een groothandel. Ga je zeuren zal je het misschien wel dubbel terug betalen. Is er een partij niet goed. (ik besteld ze meestal per 50 stuks) Dan gaan ze wel terug.

Dit bovenstaande geldt natuurlijk niet voor sites als Banggood, Eachbuyer, BuyinCoins enz noem maar op. Zijn heel wisselvallig. Andere verpakkingen. En bij defect heb je pech.

Op Ebay kan je soms leuke verkopers vinden. Je besteld 1 artikel. Kijk even hoe het aankomt. Meestal doen ze er een kaartje in zodat je buiten Ebay om kan kopen. Maak wel duidelijke afspraken.

Levertijd is ook erg belangrijk. Jou product moet je waarschijnlijk vooruit betalen. Dus als je voor zeg maar 1000 euro koopt en het is een maand onderweg schiet je hier niet mee op. Je hebt het geld niet beschikbaar en je hebt de producten niet die je wel zou kunnen verkopen.
Betaal beter 130 euro voor DHL of Fedex zodat je het binnen 24 uur tot 3 werkdagen in huis hebt.

Ook ben jij importeur. Dit betekend dat jij verantwoordelijke bent met wat je invoert. Dus vlieg er een telefoonlader in de fik bij iemand in huis. En het product vertoon mankementen dan ben jij aansprakelijk. Sluit hiervoor altijd een verzekering af. Een product wat op 230v zal natuurlijk een hoger risico met zich meebrengen als een product wat op een batterij werkt.

Verkoop geen troep. Hiermee zal je jou webshop ten onder halen. Ik ben zeker niet de goedkoopste op marktplaats maar ik blijf wel verkopen. Is er iets niet goed. Niet moeilijk doen gewoon terug nemen en een nieuwe op sturen. Ga je dit verhalen bij je leverancier. Nee natuurlijk niet.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

17
Jaap schreef: Ik denk altijd weer aan al die kerstverlichting die daar weg komt en ik verbaas me er telkens weer over dat er geen huizen afbranden,
Mhh 1 telefoonadapter van Dealextreme... zo uit de verpakking de stekkerdoos in! Na 10 min ... raar geknetter en PATS! Brandlucht met een zwarte aanslag op de stekkerdoos.... nee nooit weer elektronische apparaten uit China voor mij :(
* Handleiding voor de opzet van een WooCommerce webshop
* Deel 2: Producten versturen en verzendkosten berekenen binnen WooCommerce.

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

19
Electronixs.nl schreef:En wat heeft die gekost? 1 dollar deal zeker. DX is trouwens heel duur en zeer slecht met leversnelheid. Koop je een lader voor 2 dollar dan zal deze waarschijnlijk perfect zijn.

Wil je ze gaan verkopen? Bestel dan 10 verschillende en test ze zelf. Worden ze nauwelijks warm dan gaan ze lang mee. Gewoon goed testen.
En als de problemen zich nu pas later voordoen? Of alleen in specifieke situaties? Of alleen onder bepaalde omstandigheden?

Kan me voorstellen dat je niet per definitie dingen moet afzweren, maar betwijfel of je met testen jezelf kan beschermen. Deze producten worden ook vaak in batches gemaakt; de 1 beter dan de ander. Uiteindelijk moet je toch werken naar een betrouwbare leverancier die kwalitatieve producten levert. Het steeds testen van de producten lijkt mij geen wenselijke taak..
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Electronische producten uit China doen of niet?

20
We hebben ook goede leveranciers. Echter moet je ook begrijpen dat fabrikanten ook productiefouten kunnen maken. We hadden vorige maand nog 300 barcode scanners die het dus niet deden of slecht deden. Bij een schok stopten ze ermee. Ik test ze altijd steekproef gewijs . Fabricage fout aan de connector van de accu en scanner. De gehele partij netjes retour gestuurd en weer nieuwe gehad. Gewoon duidelijke afspraken maken met de leverancier. Want het is zeer kostbaar om ze weer opnieuw te versturen. Een aantal pakketje is zo 3 a 400 euro.

Het is wel zo dat je beter kan kopen bij een fabriek als bij een tussenhandelaar. De fabriek geeft een beter service. En doen ook niet moeilijk als er een fabrieksfout in zit.
Veel handelaren doen zich voor als fabriek terwijl ze gewoon thuis zitten. Je komt hier snel achter om te vragen of hij ook nog een ander product verkoopt in een totaal andere categorie
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl