Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Eigen gebruik (Privégebruik)

09 juli 2014

Geachte Medeleden,

Ik heb een vraag omtrend het Privé gebruik (eigen gebruik)

Ik heb hier 1 artikel staan welke ik ook wel voor me zelf wil hebben.

Dien ik nu de BTW over de aankoopprijs te noteren en in de boekhouding te doen,
dus ik maak 1 pagina waarbij ik alles van privé gebruik op bijhoud. (alleen de BTW van het artikel dat ik heb betaald binnen 1 jaar na aankoop)

___

En Kas ontvangst.

Ik heb nu een aantal contante betalingen ontvangen,
hier heb ik uiteraard gewoon een factuur voor uitgeschreven, (hierop staat contant voldaan)

Kan ik het kas ontvangen (contante geld) gewoon op mijn zakelijke rekening storten,
en wat dien ik daar van bij te houden (dat ik het bedrag heb gestort) ??

Wie zou mij dit a.u.b DUIDELIJK uit willen leggen?

Vriendelijk dank.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eigen gebruik (Privégebruik)

10 juli 2014

Je brengt het btw-bedrag in mindering op de betaalde btw die je aftrekt als voorbelasting. (Alleen voor het privégebruik van auto's geldt een afwijkende regeling.) Verder neem je het artikel natuurlijk niet op in de voorraden en trek je de kosten ervan niet af.

De kas neemt dezelfde plaats in in je boekhouding (op de balans) als je bankrekening en andere liquide middelen. Je balans bevat nu dus een post 'Kas', totdat je die verlaagt en de post 'Bank' verhoogt door het kasgeld te storten.

Je kunt het kasgeld ook opnemen, door het aan privé te boeken, net zoals je geld kunt opnemen of overschrijven van de bankrekening.
 
Alfatrion
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 juli 2012

Re: Eigen gebruik (Privégebruik)

10 juli 2014

Om wat voor rechtspersoon gaat het? Eenmanszaak, VOF, BV, NV?
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: Eigen gebruik (Privégebruik)

10 juli 2014

Om wat voor rechtspersoon gaat het? Eenmanszaak, VOF, BV, NV?
Het gaat hier om een Eenmanszaak.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Eigen gebruik (Privégebruik)

10 juli 2014

Wat is de definitie van eigen gebruik. Als webwinkel moet je producten soms ook testen en dat kun je zelf doen. Eigen gebruik is dan gewoon test of een demo model.
Je trekt gewoon de btw af en boekt het product als kosten.

Ligt er natuurlijk wel aan wat voor een product het is en hoe aannemelijk je het kan maken om te testen als demo model.

Bedenk, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
 
Hilda
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:

Re: Eigen gebruik (Privégebruik)

14 juli 2014

Hoe zit het bijvoorbeeld met kleding dan? Die naast privégebruik ook gebruikt wordt als een soort promotie omdat het gedragen wordt tijdens evenementen/open dagen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eigen gebruik (Privégebruik)

14 juli 2014

Is de kleding ook geschikt om buiten uw onderneming te dragen? Dan moet de kleding zijn voorzien van een beeldmerk met een oppervlakte van minimaal 70 cm². Het beeldmerk moet verwijzen naar uw onderneming.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht