Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Online boekhouding

30 juli 2014

Hallo allemaal,

ben momenteel de optie van online boekhouding (software) aan het afwegen tegen het inhuren van een boekhouder.

Voor/Nadelen zoals ik ze zie..
Online software:
+ goedkoop
+ je hebt 'gevoel' bij je eigen cijfers
+ je krijgt vaak ook extra's, zoals het bijhouden van klanten en facturen
- kan ingewikkeld zijn?
- kost je alsnog (veel?) tijd?

Boekhouder:
+ Wordt goed gedaan
+ Eventueel kunnen handige voordelen eruit gehaald worden (uitzonderingsregels, etc.)
- Hoge kosten
- Je hebt minder inzicht in je eigen omzet
- Kan je nog veel voorwerk kosten
============================
Wat is jullie ervaring hierin?
En indien je een goede ervaring hebt, zou je dan de naam van de software of boekhouder hier (of via pm) kunnen vermelden?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Online boekhouding

30 juli 2014

Er bestaan ook mengvormen waarbij je een deel zelf online doet en de rest overlaat aan de boekhouder.

Verder zou je juist bij een webwinkel wel iets van een koppeling mogen verwachten. Je gaat al die facturen immers niet zitten overtypen, nietwaar.

Het begint echter allemaal, denk ik, met de vraag: hoeveel weet je zelf van boekhouden?
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Online boekhouding

30 juli 2014

Ben redelijk handig met getallen, maar heb geen 'achtergrond in boekhouding' of iets dergelijks. Lees veel op internet en leer hier ook veel van, als ik iets niet weet google ik het.

Was nu aan het kijken naar q-invoice, moneybird, en acumulus.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Online boekhouding

30 juli 2014

Dan zou ik het in eerste instantie zelf proberen. Boekhouden voor een webwinkel is niet vreselijk ingewikkeld. Voor de jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte kun je dan eventueel nog apart advies inwinnen (want, maak je geen illusie: een boekhouder is geen belastingadviseur).
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Online boekhouding

30 juli 2014

Werk al jaren met exactonline.

Je kan zelf de boekhouding doen, de meeste zaken en veel boekhoudkantoren kunnen dan online alles controleren aanvullen. Online is sowieso een goede optie om mee te werken met of zonder boekhouder.
 
DJdeRidder
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 april 2013
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Online boekhouding

03 augustus 2014

Ik ben sinds een maand gebruiker van Acumulus. Ik ben echt geen boekhoudkundig wonder, maar ik kan er goed mee overweg (ze adverteren hun software dan ook als 'boekhoudpakket waarbij u zelf uw administratie kunt bijhouden zonder kennis van boekhouden'). Je importeert je webwinkelorders en je banktransacties en vervolgens koppel je iedere inkomende betaling aan een order. Wat betreft je uitgaven vul je (even simpel gesteld) een factuurdatum, omschrijving, bedrag, btw-percentage, bankrekening en betaaldatum in en alles wordt voor je doorgerekend.

Op elk willekeurig moment kan je dan banksaldo's, verlies- & winstrekening, grootboek-overzicht, balans en betaalde en onbetaalde facturen inzien, alles op basis van je ingevoerde transacties. Geen idee hoe andere boekhoudprogramma's werken, maar ik ben erg tevreden, zeker gezien de prijs.

Support is goed voor simpele vragen. Indien nodig sturen ze je vraag zelfs door naar een boekhouder, het eerste half uur ondersteuning is dan gratis.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Online boekhouding

03 augustus 2014

Wij hebben destijds een excel-spreadsheet gedownload en naar onze wensen aangepast.
We hebben een Tabblad voor de inkomsten, uitgaven en een totaaloverzicht met kwartaalcijfers voor de BTW aangifte.
Belastingaangifte besteden we jaarlijks uit, de rest houden we zelf bij.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Online boekhouding

03 augustus 2014

Wij hebben destijds een excel-spreadsheet gedownload en naar onze wensen aangepast.
We hebben een Tabblad voor de inkomsten, uitgaven en een totaaloverzicht met kwartaalcijfers voor de BTW aangifte.
Belastingaangifte besteden we jaarlijks uit, de rest houden we zelf bij.
Één en ander is natuurlijk wel afhankelijk van je verkoopvolume. Bij 10, 100, of misschien zelfs 200 orders per maand is dat te doen, maar het blijft veel handmatig werk. Alles wat geautomatiseerd is kost stukken minder tijd, die tijd kun je weer besteden aan iets anders.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Online boekhouding

04 augustus 2014

Wij hebben destijds een excel-spreadsheet gedownload en naar onze wensen aangepast.
We hebben een Tabblad voor de inkomsten, uitgaven en een totaaloverzicht met kwartaalcijfers voor de BTW aangifte.
Belastingaangifte besteden we jaarlijks uit, de rest houden we zelf bij.
Één en ander is natuurlijk wel afhankelijk van je verkoopvolume. Bij 10, 100, of misschien zelfs 200 orders per maand is dat te doen, maar het blijft veel handmatig werk. Alles wat geautomatiseerd is kost stukken minder tijd, die tijd kun je weer besteden aan iets anders.
Moet je in je boekouding elke bestelling verwerken/registreren? Of kun je ook een verzameling pakken?
Meeste webshops laten je verkopen per maand zien, kun je dan niet simpelweg overnemen als inkomstenbedrag?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Online boekhouding

04 augustus 2014

Moet je in je boekouding elke bestelling verwerken/registreren? Of kun je ook een verzameling pakken?
Meeste webshops laten je verkopen per maand zien, kun je dan niet simpelweg overnemen als inkomstenbedrag?
Hoe het kan weet ik niet, maar de statistieken die bij ons standaard in Magento zitten (verkopen per maand) wijken altijd af van de werkelijkheid.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Online boekhouding

04 augustus 2014

Moet je in je boekouding elke bestelling verwerken/registreren? Of kun je ook een verzameling pakken?
Meeste webshops laten je verkopen per maand zien, kun je dan niet simpelweg overnemen als inkomstenbedrag?
Hoe het kan weet ik niet, maar de statistieken die bij ons standaard in Magento zitten (verkopen per maand) wijken altijd af van de werkelijkheid.
OK dus wat extra controles kan geen kwaad? Als je bijvoorbeeld de info van je webshop vergelijkt met de inkomsten van je payment providers verzameld.

Mij was zelf ook al een klein verschil opgevallen maar ben inmiddels erachter waar dat aan lag. Je hebt wel gelijk dat dit erg makkelijk gebeurd, en voorzichtigheid dus geboden is.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Online boekhouding

04 augustus 2014

OK dus wat extra controles kan geen kwaad? Als je bijvoorbeeld de info van je webshop vergelijkt met de inkomsten van je payment providers verzameld.

Mij was zelf ook al een klein verschil opgevallen maar ben inmiddels erachter waar dat aan lag. Je hebt wel gelijk dat dit erg makkelijk gebeurd, en voorzichtigheid dus geboden is.
Het beste is natuurlijk je facturen te matchen met een betaling, zolang dat overeenkomt klopt het aardig. Helemaal foutloos zal het nooit worden, de BTW berekening in Magento is bijvoorbeeld ook ruk (BTW per artikel, en dan alles bij elkaar optellen).

Heb je enig idee waar het verschil in zit? Het gaat hier om ongeveer 100-150 euro per maand, dat kan niet liggen aan de paar cent verschil in de BTW berekening.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Online boekhouding

04 augustus 2014

OK dus wat extra controles kan geen kwaad? Als je bijvoorbeeld de info van je webshop vergelijkt met de inkomsten van je payment providers verzameld.

Mij was zelf ook al een klein verschil opgevallen maar ben inmiddels erachter waar dat aan lag. Je hebt wel gelijk dat dit erg makkelijk gebeurd, en voorzichtigheid dus geboden is.
Het beste is natuurlijk je facturen te matchen met een betaling, zolang dat overeenkomt klopt het aardig. Helemaal foutloos zal het nooit worden, de BTW berekening in Magento is bijvoorbeeld ook ruk (BTW per artikel, en dan alles bij elkaar optellen).

Heb je enig idee waar het verschil in zit? Het gaat hier om ongeveer 100-150 euro per maand, dat kan niet liggen aan de paar cent verschil in de BTW berekening.
Maken zelf geen gebruik van Magento dus ben bang dat ik daarmee niet echt kan helpen. Bij ons was het verschil ontstaan omdat we bij een aantal nieuwe producten een BTW van 6% konden rekenen. Dit had de shop niet goed verrekend.

Als je structureel 100-150 euro verschil hebt is er wel iets raars aan de hand. Storende factoren kunnen zijn 'tegoedbonnen en kortingscodes', 'verschillende btw schijven' (zeker met verschillende producten in 1 order) en de BTW over verzending.

Bepaalde boekhoudprogramma's matchen vanzelf al je verkochte producten (facturen) in je boekhouding, waardoor je ze dus allemal erin hebt staan; op dit moment werken wij echter gewoon met totalen. Facturen worden wel (digitaal) bewaard.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht