Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
VinciOnline
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maart 2014

Retour van artikel en aangifte voor Belasting

30 juli 2014

Hallo!

Ik heb een artikel retour gekregen (in Q2) van een persoon en uiteraard het volledige bedrag teruggeboekt. Via mijn leverancier heb ik het geld teruggekregen voor het artikel, min de verzendkosten die hij gemaakt heeft.

Moet ik deze retour bij de omzet optellen en daarna ergens weer aftrekken aangezien het geld terugbetaald is?

Mijn vraag is nu: Hoe boek ik deze het beste in voor de aangifte van Q2?

Bedankt!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting

30 juli 2014

Je kunt iets dat je hebt ingeboekt inderdaad ook weer terugboeken. Per saldo houd je daarna voor deze twee transacties € 0 btw over.

De netste oplossing is het uitreiken van een creditfactuur voor het tegoed inclusief de btw.
 
VinciOnline
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maart 2014

Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting

30 juli 2014

Bedankt voor je antwoord.

Maakt het uit of de creditfactuur in Q3 aangemaakt is en kan ik dan de gehele bestelling weglaten in de aangifte?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting

30 juli 2014

Bedankt voor je antwoord.

Maakt het uit of de creditfactuur in Q3 aangemaakt is en kan ik dan de gehele bestelling weglaten in de aangifte?
Je kunt geen bestelling weglaten, je moet over vorig kwartaal de BTW betalen en dit kwartaal de BTW weer aftrekken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Retour van artikel en aangifte voor Belasting

30 juli 2014

Inderdaad, je moet (formeel) btw afdragen in Q2 en die aansluitend terugvragen in Q3. In de praktijk is dat geen probleem, afgezien van de administratieve rompslomp.

Als je het administratief-technischer bekijkt, is niet de factuurdatum van de creditfactuur doorslaggevend, maar de datum waarop de bestelling rechtsgeldig werd geannuleerd: vanaf dat moment heeft de klant namelijk al een vordering op jou. Conform het voorzichtigheidsbeginsel moet je dat "boekhoudkundig feit" op dat moment al inboeken.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht