Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
dborneman
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 december 2011
Contacteer:

Contract Leverancier

12 augustus 2014

Een concurrent van mij sluit met meerdere merken in mijn branche contracten af die mijn concurrent exclusiviteit geeft leveringen van deze leverancier. Nu wil ik voor mijn huidige en nieuwe leveranciers een simpel contract opstellen waarin wordt opgenomen dat wij de komende X jaar samen zaken doen. Dit om te voorkomen dat er opnieuw ineens een contract door mijn concurrent wordt afgesloten waardoor ik geen bestellingen meer kan plaatsen.

Hoe zou ik een dergelijk contract kunnen opmaken? Of heeft iemand misschien een voorbeeld van een dergelijk contract?
 
monster_beetle
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 september 2012

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

Hmm, opmerkelijk. Ik vraag mij altijd af of dat wettelijk wel is toegestaan, om exclusiviteit te bieden. Volgens mij is het namelijk zo dat je een leverancier kunt verplichten om jou te leveren. Ze hebben geen recht om dat niet te doen. Hoe het precies in elkaar steekt durf ik zo niet te zeggen, maar hier staat mij wel iets van bij.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

Je mag de mededinging niet ondermijnen door een monopolie te vormen. Dat is de hoofdregel.

De eenvoudigste afgeleide daarvan zijn prijsafspraken, want die leiden meestal tot kunstmatig hoge prijzen.

Doe je dat toch, dan pleeg je een economisch delict (valt onder het strafrecht) en kun je de Europese Commissie op je dak krijgen.

In dit specifieke geval probeer je zelfs uitdrukkelijk een concurrent de pas af te snijden, dus begin je al met een juridische 1 : 0 achterstand. Ik zou er nog eens een nachtje of twee over slapen, als ik jou was.
 
dborneman
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 december 2011
Contacteer:

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

@Ward Ik ben zelf niet van plan om 'exclusiviteit' te eisen. Ik wil echter in een overeenkomst vastleggen dat ik bij de leverancier producten af mag nemen. Om dit in het vervolg te voorkomen.

Mijn concurrent heeft in twee gevallen een contract met een partij in Amerika. Hierin staat dat zij exclusief het recht hebben in Nederland om bij hun in te kopen en hun worden daarmee 'distributeur'. Hetgeen ik echter raar vind is dat zij direct aan consumenten leveren (dit is hun main business)

Andere partijen die dezelfde producten willen verkopen kunnen dit merk dus niet meer inkopen of voor een hogere prijs bij de concurrent.

Sterker nog in 1 geval gaf de leverancier in Amerika zelfs aan dat mijn concurrent nadrukkelijk had gevraagd niet aan mij te leveren. Is hier sprake van een economisch delict zoals jij aangeeft Ward?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

Wordt deze wet ooit wel eens uitgevoerd?

Ik kom namelijk vaak tegen dan de groothandel niet leverd aan webwinkels (wel bekend bij vele hier) prijsafspraken (min een bepaald bedrag moeten vragen. Vraag je minder leven we gewoon niet meer) of groothandels die niet teveel winkels in dezelfde omgeving willen bedienen zodat de winkels onderling minder concureren.

Blijf het grappig vinden dan mensen zich ontzetten druk moeten maken over de exacte bewoording van hun bestelknop (voldoe ik met dit woord wel aan de wet?) maar DIT is een economisch delict.

Jammer dat organisaties als thuiswinkel waarborg zich hier niet sterk voor maken. Maarja thuiswinkel keurmerk maakt zich alleen sterk voor de grote jongens die zelf ook het geld wel hebben om een rechtzaak te beginnen.... Kleine webwinkels worden steeds meer en meer weggedrukt. Kan het niet door lage prijzen dan gewoon door niet te leveren. Fuck de wet jullie hebben toch het geld niet er iets aan te doen weten ze. Zo werkt de wet hier helaas. Alleen voor de mensen met veel geld die hun recht kunnen halen. Voor de normale man is de wet er alleen als deze als stok gebruikt kan worden.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

Lees de regels over kartelvorming er maar eens op na:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/concu ... g/kartels/

Over wat toelaatbaar is in termen van marktaandeel en omzet, is de ACM hier redelijk duidelijk. Lastiger is dat concurrentie tussen EU-lidstaten per se niet gefrustreerd mag worden.
Met een klein marktaandeel bedoelen we in dit geval dat het marktaandeel van de bedrijven samen kleiner is dan 10% én de afspraak niet nadelig is voor de handel tussen de lidstaten van de Europese Unie.

De bedrijven hoeven maar aan een van de voorwaarden te voldoen om te mogen samenwerken. Zijn dus de betrokken bedrijven klein? Of hebben ze samen een klein marktaandeel en is de afspraak niet nadelig voor de handel tussen de lidstaten? Dan mogen ze met elkaar samenwerken.
En dan begeven je je al gauw op glad ijs als je bijvoorbeeld het exclusieve dealership voor Nederland bedingt om je Duitse of Belgische buurman te weren.
 
dborneman
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 december 2011
Contacteer:

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

@Ward Hmm Ik heb zojuist het artikel gelezen dat je schreef, maar vraag me af of er sprake is van kartel vorming. Mijn concurrent heeft immers een contract met een leverancier waar verder geen prijs afspraken in staan. Hij heeft nu alleen het alleenrecht om dit merk in te kopen.

Hij verkoopt echter direct aan consumenten waardoor het voor andere bedrijven lastig wordt om dit merk nog in te kopen. De concurrent verkoopt echter direct aan de consument en heeft waarschijnlijk het grootste markt aandeel in Nederland.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

Er zijn genoeg voorbeelden van exclusiviteit.

Automerken exclusief aan een regio gebonden.
enige wat wel is, is dat dealers klanten niet kunnen weigeren te verkopen. Jaren terug waren vw auto's in Italië 205 goedkoper dan in Duitsland. slimme handelaren kochten bij Italiaanse vw dealer. Tot vw verbood om aan buitenlanders te verkopen, oeps probleem dat mocht niet van de Eu en vw kreeg een dikken honderden miljoenen euro boete.

Exclusiviteit is er ook voor veel horloge merken, neem Breitling en noem de merken maar op.

Merken kunnen ook bepaalde eisen stellen aan inrichting van winkel, uitstraling enz.

Een monopolie heb je niet snel met veel producten dus als wasmachine fabrikant x niet wil verkopen kun je wel bij y kopen en verkopen via je webwinkel. voor kartelvorming een wasmachine is een wasmachine. Dat je liever miele verkoopt en niet merk x is jou probleem.

Dat je concurrent exclusiviteit eist kan een probleem zijn maar snel zal men er niet iets aan doen. Je kan afhankelijk van het product altijd ook over de grens kijken en daar je inkoop doen. Soms werkt het in andere landen door de grote van de markt net even wat eenvoudiger.
 
dborneman
Berichten: 132
Lid geworden op: 16 december 2011
Contacteer:

Re: Contract Leverancier

12 augustus 2014

Als ik zelf een contract wil opstellen waarin ik opneem dat ik met leverancier X voor een bepaalde duur zaken doe. Wat voor contract is dit dan of weet iemand een mooi voorbeeld? Of is dit maatwerk?
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Contract Leverancier

14 oktober 2014

Het is een beetje raar dat een retailer exclusiviteit krijgt toegewezen, wanneer deze geen distributeursfunctie heeft (en dus levert aan wederverkopers). Exclusiviteit wordt doorgaans enkel aan distributeurs toegekend, want anders is de fabrikant mooi dom - je mist dan een heel groot stuk van de markt. Meerdere retailers kunnen de markt altijd beter bestrijken dan eentje. Netto levert het gegarandeerd meer op.

Voorbeeld, Volkswagen wordt in NL geïmporteerd door de firma PON. Die heeft het merk exclusief voor Nederland en leveren aan autodealers. Het zou een beetje raar zijn wanneer Volkswagen Dealer Jansen uit Purmerend exclusiviteit zou hebben 8)

Misschien is het wel een stomme houtje touwtje fabrikant die zelf niks van handelen snapt.

Overigens wordt exclusiviteit in mijn ervaring zelden op papier gezet, het is vaak mondeling of een emailtje waarin de afspraken opgesomd worden.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht