Boekhouder heeft fouten gemaakt

1
Hallo allemaal,

Sinds 2012 'werk' ik met een boekhouder; hij verzorgt de jaarrekening, IB ondernemer en IB particulier voor mijn partner.

Nu had ik een bezwaar lopen over 2011, ik had hem wat suggesties en advies gevraagd, maar het enige wat hij zei was dat ik het best akkoord kon gaan met het voorstel van de BD; ze boden me een aangepaste naheffingsvordering, waarbij een aantal aftrekposten kon worden toegepast die blijkbaar (nog) niet met de aangifte van 2012 waren verrekend. Mijn boekhouder had op de hoogte moeten zijn van deze aftrekposten, vind ik. Maar dit is nog niet alles.

Onlangs kregen we een vordering van de BD over het jaar 2013, de particuliere aangifte was niet goed ingevuld. (Partner had extra inkomsten uit 'overige werkzaamheden' waarover geen belasting was betaald en wat blijkbaar niet was opgeteld bij het totaal verzamelinkomen; dus dan mag je ook een deel toeslagen terug gaan betalen..)

Wat vinden jullie? Voor 2014 maar een ander zoeken? Of vinden jullie bovenstaande geen grondige reden om de boekhouder 'te ontslaan'?

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

2
Le4es je eigen verhaal eens goed na.

Ik lees dat je niet tevreden bent en dat een paar keer.
Je boekhouder heeft steken laten vallen en dat schijnbaar meerdere keren als ik het goed lees.

Neem aan dat je er voor betaald. Je betaald en krijgt niet goed geleverd.
Heb je diegene hier al op aangesproken en gevraagd naar het waarom en hou dit wordt opgelost.

Welke conclusie je daar zelf aan verbindt is jou conclusie en jij moet hem nemen en er achter staan.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

3
Bedankt voor je reactie.
Ja, je kan tussen de regels door wel lezen dat ik niet tevreden ben.
Maar ik twijfel en daarom leg ik dit ook aan jullie voor; misschien heeft iemand een soortgelijke ervaring.
Ik vraag me af of deze redenen (fouten) zwaar genoeg zijn om naar een andere op zoek te gaan.

Die bepaalde aftrekposten bvb, dat is toch basiskennis voor een boekhouder? En ik heb jaren zelf de particuliere aangifte gedaan voor mijn partner, nooit problemen mee gehad, dan is het toch raar dat een boekhouder nb hier verkeerde dingen invult?

Aan de andere kant ben ik wel tevreden over de communicatie, het tarief, de snelheid e.d. Daarom vind ik het ook een lastige kwestie.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

4
mar:

heel herkenbaar verhaal. Je stapt niet zomaar over. Het gaat toch om je bedrijf en je geldzaken.

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten, veel betalen, maar ook veel fouten die werden gemaakt.
Denk aan: Niet tijdig indienen van aangifte, boekhouding maar half invoeren waardoor aan het einde van jaar de btw nog even nabetaald moest worden, zo was er nog wel meer.

Voor mij voldoende motivatie om over te stappen naar een ander. Twijfelen over iemand die gaat over deze belangrijke zaken is niet goed.

Luister naar je gevoel en daarnaast ook uit zakelijk oogpunt. Enne navraag doen bij andere boekhouders kan nooit geen kwaad, toch?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

5
Hier ook eens meegemaakt.
Zelf heb ik niet veel kaas van boekhouden en eerlijk gezegd hoort de boekhouder dat te hebben en ik van de zaken die ik verkoop.

Een beetje inzicht is wel nodig natuurlijk.
Wij zaten 12 jaar bij dezelfde boekhouder. Is mooi met ons meegegroeid en dat ging eigenlijk altijd goed.
De jaarcijfers kreeg ik altijd wel vrij laat (12 maanden of langer moeten wachten). Maar dat was niet erg.

We gingen verhuizen en toch maar besloten omdat de afstand te ver geworden was om een lokale boekhouder te zoeken.

Deze gevonden.
Het begon met het overnemen van de boekhouding. De oude wilde niet zomaar alles afstaan aan de nieuwe.
Ze zijn het verplicht, dus jammer genoeg dat even duidelijk moeten maken.

Achteraf denk ik wel waarom hij het niet wilde afstaan.
De nieuwe heeft weken werk gehad om alle posten uit te zoeken, kloppend te maken en kruisposten uit te moeten zoeken.

Wat bleek.... heel veel dingen klopten niet. Waren dubbel, of zelfs viervoudig opgegeven waardoor ik 4x teveel betaald had, aangiftes waren gedaan waarbij vele voordelen niet meegerekend waren waardoor ik eigenlijk recht had gehad op diverse teruggaven, enzovoorts.

Velen waren verlopen, maar sommigen konden alsnog terug gevorderd worden.
Met wat ik van de belastingdienst terug ontving heb ik ongeveer de extra kosten van de nieuwe boekhouder kunnen betalen.

Nu is alles op de rit, loopt het zoals het hoort.
Krijgen we regelmatig iemand van het boekhoudkantoor op bezoek om de cijfers uit te leggen, te vertellen waar we dingen kunnen winnen en wat we moeten laten varen en dergelijke.
De jaarcijfers hebben we binnen 3 maanden binnen.

Wat ik bedoel te zeggen.
Heb je er een rot gevoel bij. Stap over.

Denk je dat alles goed gaat, blijf dan lekker.
Maar zoals ik hier aangeef... dat is geen garantie dat alles klopt.
Meer dat je er zelf te weinig vanaf weet :)
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

6
Een fout kan iedereen maken. Dat is ook niet heel erg. Maar deze moet dan wel hersteld worden.
Je boekhouder is voor jou aan het werk. Voert hij zijn opdracht niet juist uit dan zou ik toch een andere zoeken.

Ik doe mn boekhouding zelf zodat ik zeker weet dat alles correct is ingevoerd. Misschien loop ik wat voordelen mis. Maar zou dat groter zijn als de kosten van een boekhouder? Ik denk persoonlijk van niet.

Denk er natuurlijk ook aan dat als jou boekhouder fouten maakt jij er voor verantwoordelijke bent.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

7
Als zelfs zulke simpele dingen verkeerd gaan zou ik zeker niet doorgaan met de beste man.

Wij hebben zelf een accountant in de arm genomen ipv een boekhouder accountant is wel wat duurder maar het verschil in kennis betaalt zich voor ons uit doordat diverse (legale) constructies beter "uitgebuit" worden.

Vaak hebben niet alle boekhouders hier kaas van gegeten.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

8
Ooit heb ik de Belastingdienst om een beslissing gevraagd. Na zes weken ontving ik een brief van een fiscaal jurist met in de bijlage een kopie van een pagina uit Elsevier Belasting Almanak, met keurig in geel gearceerd de relevante passages.

Sindsdien koop ik bijna jaarlijks trouw Elsevier Belasting Almanak, want als zelfs de Belastingdienst die intern gebruikt...

Heeft me al vaak fiscaal voordeel opgeleverd. Twee keer heb ik daarmee een belastingadviseur (dus niet eens een boekhouder) op een fout kunnen betrappen die me anders geld had gekost. Elk vakgebied kent sterke en zwakke broeders en zusters.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

9
Een boekhouder moet je op kunnen vertrouwen. Je huurt hem in zodat je zelf niet overal achteraan hoeft te gaan. Natuurlijk is het wel altijd slim zelf ook op de hoogte te zijn en elkaar scherp te houden. Zelf zou ik echter niet doorgaan met deze boekhouder als je al 2 keer fouten hebt gevonden. Wil je wel door, wijs de boekhouder dan ook zelf op de fouten, wellicht is hij daardoor het komende jaar scherper.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

10
Nu nog even terugkoppelen; sorry dat het wat langer duurde, maar bedankt voor jullie reacties!

Ik heb besloten te stoppen met deze boekhouder; de eerste situatie van die aftrekposten e.d. is te vergeven, maar die fout bij een particuliere aangifte vind ik toch 'te ernstig'. Zeker wanneer je bedenkt dat zo'n aangifte zowat volledig is ingevuld wanneer je 'm ontvangt.

De btw aangiftes doe ik tegenwoordig zelf (ik heb een cursus basisadministratie gevolgd, is wel een aanrader). De particuliere aangifte lukt me ook altijd wel. Nu denk ik eraan om de IB voor ondernemers zelf in te vullen en zo'n almanak aan te schaffen. Vervolgens laat ik die aangifte controleren door een andere boekhouder. Denken jullie dat dit een goede oplossing is?

Dan die jaarrekening; ik heb ze nog allemaal en kan het gewoon overnemen van deze sheets, maar dan met de meest recente cijfers neem ik aan? En is het dan beter eerst de jaarrekening te maken en dan de aangifte te doen, of andersom?

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

11
Ik heb dus ook zo'n boekhouder, ook behoorlijke blunders gemaakt en stap dus in 2015over. Alleen wil meneer wel dat ik zijn factuur betaal, waarvan ik gezegd heb dat ik die betaal als ik het teveel betaalde aan de belasting terug heb.

Vervolgens krijg ik een extra factuur van het uitzoekwerk van zijn eigen fouten!

Wat betalen jullie trouwens per jaar aan je boekhouder?
ik boek zelf de facturen en de bankafschriften in, enige wat de boekhouder doet is 4 x per jaar aangifte omzetbelasting, jaarrekening, W+V overzicht, en de aangifte IB voor mij en mijn partner. in 2013 heb ik hier ongeveer 4.000 voor afgetikt incl abonnement boekhoudpakket.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

12
Vince, wat een hoop geld!

Voor de 1e 2x btw, jaarrekening, aangifte particulier en ondernemer betaalde ik zo'n 650. Daarbij had ik wel een deel btw reeds ingevuld, was meer correctie, laatste jaar en suppleties.

IB aangiftes en jaarrekening kwam op 500 in 2013.

Terwijl hij dit verzorgde, zat ik er wel fysiek bij. Duurde ruim een ochtend, van 9.00 tot 13.00 ongeveer.

Ik zou in jouw geval in ieder geval de kwartaalaangiftes zelf gaan doen, dat is echt niet spannend. Zag er een lange tijd tegenop, maar als je een administratie maakt en iedere week even je kosten en omzet bijhoudt, is het een kwestie van invullen.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

13
Vince,

Dat is zeker een hoop geld op het eerste gezicht (wij kunnen natuurlijk niet weten hoe ingewikkeld jou administratie is)

Ik betaal 119,- ex btw per maand bij een gerenomeerd accountants kantoor ik hoef alleen te zorgen dat de verkoopfacturen ingeboekt zijn.


Maar goed we vergelijken natuurlijk heel snel appels met peren in dit geval...

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

14
Ik denk dat je inderdaad al antwoord geeft op je eigen vraag. Wellicht om slordige fouten te voorkomen kun je je boekhouding uitleveren naar een persoon of bedrijf welke op eCommerce gebied hier ook ervaringen mee heeft?

Voor nu zou ik zorgen dat je geen problemen meer oploopt met jouw 2014 belasting, wat waarschijnlijk betekend dat een andere boekhouder de oplossing is..
Blank Bean - Digital Agency
Fixie fiets kopen? Meer dan 100 fixie fietsen! TheFixedGearShop.com

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

15
w.dejong schreef:Vince,

Dat is zeker een hoop geld op het eerste gezicht (wij kunnen natuurlijk niet weten hoe ingewikkeld jou administratie is)

Ik betaal 119,- ex btw per maand bij een gerenomeerd accountants kantoor ik hoef alleen te zorgen dat de verkoopfacturen ingeboekt zijn.


Maar goed we vergelijken natuurlijk heel snel appels met peren in dit geval...

Oke om van de appels peren te maken of andersom wat details:

- ik boek met Twinfield
- gemiddeld 50 facturen/bonnetjes per maand 75% van facturen met BTW 0% i.v.m. aankopen buitenland)
- iDeal komt wekelijks binnen
- pin betalingen fysieke winkel en afhalers 40 per maand (verzamel factuur,dus 4 boekingen per maand)
- twinfield heeft een koppeling met de bank, dus dat is een uurtje werk
- gemiddeld 20 retouren per maand (meeste werk, i.v.m uitsplitsen)
- ik boek zelf, alleen boekhouder doet de lastige dingen met bijv. een tussenrekening/Creditcard
- brandstof al via tankpas dus 1 factuur per maand
- porto via myparcel, dus 1 factuur per maand

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

16
vince75 schreef:
w.dejong schreef:Vince,

Dat is zeker een hoop geld op het eerste gezicht (wij kunnen natuurlijk niet weten hoe ingewikkeld jou administratie is)

Ik betaal 119,- ex btw per maand bij een gerenomeerd accountants kantoor ik hoef alleen te zorgen dat de verkoopfacturen ingeboekt zijn.


Maar goed we vergelijken natuurlijk heel snel appels met peren in dit geval...

Oke om van de appels peren te maken of andersom wat details:

- ik boek met Twinfield
- gemiddeld 50 facturen/bonnetjes per maand 75% van facturen met BTW 0% i.v.m. aankopen buitenland)
- iDeal komt wekelijks binnen
- pin betalingen fysieke winkel en afhalers 40 per maand (verzamel factuur,dus 4 boekingen per maand)
- twinfield heeft een koppeling met de bank, dus dat is een uurtje werk
- gemiddeld 20 retouren per maand (meeste werk, i.v.m uitsplitsen)
- ik boek zelf, alleen boekhouder doet de lastige dingen met bijv. een tussenrekening/Creditcard
- brandstof al via tankpas dus 1 factuur per maand
- porto via myparcel, dus 1 factuur per maand
Lijkt mij een prima opstelling! Geeft een duidelijk inzicht aan hoe het goed kan.. De websites tegenwoordig brengen al bijna het volledige pakket wat een boekhouder biedt, enkel het feit dat ze sommige kneepjes kennen die wij niet kennen of beter gezegd 'nog' niet kennen..

Bedankt voor het noemen van Twinfield. Hou ik in gedachte!
Blank Bean - Digital Agency
Fixie fiets kopen? Meer dan 100 fixie fietsen! TheFixedGearShop.com

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

17
Staar je niet blind op Twinfield, het is omdat onze boekhouder het prefereert, maar persoonlijk vind ik het geen gebruiksvriendelijk pakket. Maar misschien komt dat ook omdat ik een hekel heb aan het boekhouden. :o

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

18
vince75 schreef:
w.dejong schreef:Vince,

Dat is zeker een hoop geld op het eerste gezicht (wij kunnen natuurlijk niet weten hoe ingewikkeld jou administratie is)

Ik betaal 119,- ex btw per maand bij een gerenomeerd accountants kantoor ik hoef alleen te zorgen dat de verkoopfacturen ingeboekt zijn.


Maar goed we vergelijken natuurlijk heel snel appels met peren in dit geval...

Oke om van de appels peren te maken of andersom wat details:

- ik boek met Twinfield
- gemiddeld 50 facturen/bonnetjes per maand 75% van facturen met BTW 0% i.v.m. aankopen buitenland)
- iDeal komt wekelijks binnen
- pin betalingen fysieke winkel en afhalers 40 per maand (verzamel factuur,dus 4 boekingen per maand)
- twinfield heeft een koppeling met de bank, dus dat is een uurtje werk
- gemiddeld 20 retouren per maand (meeste werk, i.v.m uitsplitsen)
- ik boek zelf, alleen boekhouder doet de lastige dingen met bijv. een tussenrekening/Creditcard
- brandstof al via tankpas dus 1 factuur per maand
- porto via myparcel, dus 1 factuur per maand


Wij doen ongeveer het volgende:
-Maken gebruik van Snelstart
-Ik denk dat ik tussen de 60 en 75 facturen ongeveer heb (in-en verkoop) Verkoop is een gedeelte intracommunautair wegens verkoop naar belgie/duitsland (zit extra werk in voor aangifte btw)
-Ideal/Visa/Mastercard/Bankoverboekingen komen binnen via batches van ogone of EMS
-Wij lezen de bank ook in via MT940 bestanden
-Nagenoeg 0 retouren.
-Ik boek alleen de verkoop in
-Porto via myparcel
-Aangiftes worden verzorgd door accountant
-Jaaraangiftes worden verzorgd door accountant. zowel zakelijk als prive.
- Een groot voordeel vind ik de fiscale kennis die je nog al eens wat voordelen op kunnen leveren.



P.s. het is trouwens €125 ex btw per maand. (heb het even nagekeken)

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

19
Snelstart daar heb ik ook nog naar gekeken, kwam alleen tot de conclusie dat je op zondag niet mag boekhouden, aangezien ik niet kan uitslapen is de zondagochtend mijn boekhoud ochtend… en dat ging niet met Snelstart.

Bij de andere pakketen die we toen tegen kwamen was het niet niet mogelijk om een export van je data te maken, ik ben gek op de cloud maar ik wil altijd zelf graag een kopietje van mijn eigen data hebben, dus viel deze ook af.

Twinfield heeft zijn eigenaardigheden, zonder een stukje begeleiding van het administratie kantoor was het mij iig niet gelijkt en dat als zoon van een boekhouder ;)

Die 125 is een net bedrag, ik heb momenteel een gelijkwaardige offerte liggen van een boekhoudkantoor om de hoek, zijn doen ondertussen al de salaris administratie, want dat ging bij het andere kantoor ook niet echt geweldig. (hulpkracht kreeg een jaar lang het minimum jeugdloon van 2011) en dat zijn van die dingen daar heb je juist je boekhouder voor.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

20
@vince

Je mag wel boekhouden hoor van snelstart hahhaahah (althans het programma werkt wel gewoon)... volgens mij is hun site op zwart op zondag.
Dat is niet mijn overtuiging maar ik respecteer die van hun wel.

onze accountant heeft ook twinfield in zijn pakket zitten.

Re: Boekhouder heeft fouten gemaakt

21
SnelStart B.V. schreef:De webwinkel is van maandag tot en met zaterdag beschikbaar. Dat alles altijd beschikbaar is via internet en gebruikt kan worden, wil nog niet zeggen dat dit is wat God van ons vraagt in Zijn liefdesgebod dat Hij ons in zijn Woord (de Bijbel) gegeven heeft. Hierin staat onder andere ten opzichte van de zondag: “Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des Heeren uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de Heere den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de Heere den sabbatdag, en heiligde denzelven.” Dit liefdesgebod vraagt SnelStart om de webwinkel op zondag gesloten te houden.
Bron: http://www.snelstart.nl/disclaimer/
StoreCore.io