Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Op dit moment ben ik aan oriënteren om de gaan verzenden binnen Europa. Momenteel is dat alleen binnen Nederland en België.
De bedoeling is om de webshop in de Engelse taal aan te bieden voor de Europese klanten.

Wellicht hebben jullie daar al meer ervaring mee.

Wat zijn de valkuilen? Zijn er juridische punten waar ik rekening moet houden? Ik weet dat met name Duitsland nogal ingewikkeld is.

Het lijkt me dat voor Buitenlandse zendingen ook ander algemene voorwaarden nodig zijn??

Ik heb al info opgevraagd via de KVK, maar ik hoor het ook graag van jullie.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Verkoop je in het buitenland zul je je voorwaarden in de taal van de land moeten opstellen.
In Duitsland heb je een impressum plicht waarin alle bedrijfsgegevens moeten staan inclusief naam directeur c.q eigenaar van de eenmanszaak.

Hou rekening met retouren, je moet een indicatie geven van de retourkosten die de klant voor het terugsturen kan verwachten, doe je dat niet moet jij ze betalen.

Kijk naar welke betaalmethoden je in welk land wil gebruiken.

Verkoop je aan bedrijven is een automatsiche btw nummer controle handig en bespaard een boel tijd.

Een website in een andere taal is leuk maar voor je er veel tijd in investeert en geld bedenk eerst hoe je verkeer en kopers denkt te kunnen trekken uit die landen, kijk naar de concurrentie in die landen, in veel gevallen is die groter. Kun je klanten ook te woord staan in Duits of Engels of Frans.

Je kan er ook voor kiezen meer in je Nederlandse/Belgische shop te investeren of conversies te verhogen.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Sommige landen hebben ook andere wetgeving; sommige producten mogen bijvoorbeeld niet vrij verkocht worden. En inderdaad in Duitsland zijn de algemene voorwaarden veel strenger.

Hoorde laatst dat men je hier ook kan aanklagen indien je voorwaarden niet op orde zijn, en dat sommige advocaten hier specifiek naar op zoek zijn (beetje Amerikaanse praktijken). Of dit klopt weet ik niet, maar bereid je wel goed voor..
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Sommige landen hebben ook andere wetgeving; sommige producten mogen bijvoorbeeld niet vrij verkocht worden. En inderdaad in Duitsland zijn de algemene voorwaarden veel strenger.

Hoorde laatst dat men je hier ook kan aanklagen indien je voorwaarden niet op orde zijn, en dat sommige advocaten hier specifiek naar op zoek zijn (beetje Amerikaanse praktijken). Of dit klopt weet ik niet, maar bereid je wel goed voor..
Dank voor de reactie.

Mijn producten mogen vrij verkocht worden, dat zal het probleem niet zijn.

Wat betreft de algemene voorwaarden: Lijkt me verstandig deze op te stellen door iemand met Juridische ervaring of door een speciaal bedrijf. Daar was ik al over aan het nadenken. Duitsland is zowiezo strenger, dat klopt ja.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Verkoop je in het buitenland zul je je voorwaarden in de taal van de land moeten opstellen.
In Duitsland heb je een impressum plicht waarin alle bedrijfsgegevens moeten staan inclusief naam directeur c.q eigenaar van de eenmanszaak.

Hou rekening met retouren, je moet een indicatie geven van de retourkosten die de klant voor het terugsturen kan verwachten, doe je dat niet moet jij ze betalen.

Kijk naar welke betaalmethoden je in welk land wil gebruiken.

Verkoop je aan bedrijven is een automatsiche btw nummer controle handig en bespaard een boel tijd.

Een website in een andere taal is leuk maar voor je er veel tijd in investeert en geld bedenk eerst hoe je verkeer en kopers denkt te kunnen trekken uit die landen, kijk naar de concurrentie in die landen, in veel gevallen is die groter. Kun je klanten ook te woord staan in Duits of Engels of Frans.

Je kan er ook voor kiezen meer in je Nederlandse/Belgische shop te investeren of conversies te verhogen.
Bbob: Bedankt voor de reactie en tips.

Andere taal voor de voorwaarden is duidelijk. Misschien zie ik het verkeerd: maar als de site in het Engels is, begrijpen ze toch ook de voorwaarden in het Engels? Of het moet wettelijk verplicht zijn?

Betaalmethode is al over nagedacht, gegevens op de site is geen probleem.
Retourkosten: Dat is een goede, gaan we nog even bekijken.

De huidige shop wordt momenteel grondig onder handen genomen, daarom leek me nu het goede moment om verder te kijken. Nu we toch bezig zijn.....
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Over het wel/niet vertalen van voorwaarden heeft ICTRecht een interessant stukje met heldere afwegingen:

https://ictrecht.nl/contracten-en-algem ... -vertalen/

Ik denk dat je met een Engelstalige website die zich, in theorie en praktijk, op de hele wereld richt dan wel kunt volstaan met algemene voorwaarden in het Engels. Alles vertalen naar Duits, Frans, Italiaans, Spaans, enzovoort voor de gehele EU is niet nodig.

Wel denk ik dat je je moet afvragen hoe succesvol je kunt worden vanuit Nederland in het Engels als je het bij de verkoop aan Duitsers moet opnemen tegen Duitse concurrenten met webwinkels in het Duits. Misschien dan toch maar alles vertalen?
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

@Ward: bedankt voor de info. Ga me er verder in verdiepen.

Nog een andere reden van mijn vraag is dat er regelmatig klanten zijn (Nederlanders) , die in het buitenland wonen en graag een bestelling willen plaatsen. Dat moet dan bezorgd worden in het land waar ze woonachtig in zijn.
Zou mooi zijn als dat mogelijk was.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Ik vraag me af of er dan aan die regels gehouden moet worden als je bijv via Ebay verkoopt.

Volgens mij geld er ook geen retour recht bij internationale verkoop. Ik kan het mis hebben maar volgens mij kan jij je eigen voorwaarde opstellen. Ook het retour recht zou dan niet van toepassing zijn. Ik meen dit ergens te hebben gelezen vorig jaar maar ik weet het niet zeker. Misschien dat iemand het kan toelichten?
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Exporteren binnen Europa

01 oktober 2014

Ik vraag me af of er dan aan die regels gehouden moet worden als je bijv via Ebay verkoopt.

Volgens mij geld er ook geen retour recht bij internationale verkoop. Ik kan het mis hebben maar volgens mij kan jij je eigen voorwaarde opstellen. Ook het retour recht zou dan niet van toepassing zijn. Ik meen dit ergens te hebben gelezen vorig jaar maar ik weet het niet zeker. Misschien dat iemand het kan toelichten?
Internationaal is buiten de EU
Voor alle weborders binnen de EU dus verkoop je van NL naar Spanje dan heeft je Spaanse consument, dus niet bedrijf recht van retour.
De verzendkosten voor het retour sturen zijn voor de klant. Maar let op je moet die klant van te voren duidelijk een indicatie geven van de te verwachten kosten hiervan als deze de zending wil terugsturen. Doe je dat niet betaal jij de kosten. Dat kan in de papieren lopen.

Daarnaast verkoop je naar Spanje en heb je een Spaanse website richt je je op Spanje en in het geval van een probleem beslist de spaanse rechter bij consumentenzaken. Verkoop je bij via ebay in het engels en bestelt iemand uit spanje ligt het denk ik anders.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Exporteren binnen Europa

06 oktober 2014

Bedankt voor je uitleg. Dat wist ik dus niet dat het in de gehele EU geldt

Via Ebay is denk ik een uitzondering omdat het geen webwinkel is maar een handelsmarkt
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Hansi1959
Berichten: 112
Lid geworden op: 27 mei 2014
Locatie: Zuiden des lands

Re: Exporteren binnen Europa

03 november 2015

Het is al een ouder topic maar toch een reactie omdat een niet onbelangrijk punt dat met name betrekking heeft op het verkopen naar Duitsland, nog niet aan de orde kwam; namelijk retouren of nog beter; de aantallen daarvan...
Ik ben de laatste maanden meer campagne aan het voeren in Duitsland en dat levert een forse toename in verkopen. In principe prima natuurlijk, echter het geeft ook een zeer forse toename aan retouren. Ik schat zeker een factor 5 hoger dan in NL en B! Tot nu toe had ik daar in NL en B nauwelijks mee te maken. Ik probeer zoveel en zo goed mogelijk info en foto's te presenteren van de producten en daardoor de kans op "tegenvallers" (en dus retouren) te verkleinen. Ook bied ik geen "gratis retour sturen" aan om die drempel niet te laag te maken. Dus de retour% waren zeer klein.
Echter ben ik nu dus wel flink geschrokken van de aantallen retouren uit Duitsland.
Navraag bij enkele Duitse kennissen die ook actief zijn in mijn doelgroep, bevestigde dat beeld. Door zeer vergaande consumenten bescherming (wetgeving) lijkt het bijna "normaal" geworden om iets te bestellen en het dan weer retour te sturen. Alles op kosten van de verkoper! En dat kan dus flink in de papieren gaan lopen.
Gelukkig is er dit jaar een wijziging in de wetgeving gekomen waardoor de verkoper niet meer verplicht is de retourporto te vergoeden. Ik ben nu daarover wat meer info aan het zoeken maar heb al de voorwaarden iets aangepast.
Dus bij verkopen naar met name Duitsland; houd rekening met een veel groter % aan retouren dan we hier gewend zijn!
No guts no glory!