Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Verkoop via importeur

02 oktober 2014

Het probleem heb ik vaker vermeld zien staan op het forum, maar ik wil er toch aankaarten.

In het verleden verkocht ik veel sensorlampen van een Duits merk. Vanaf november verkoop ik ze bijna niet meer. Ik ben er nu achter dat de importeur ze verkoopt tegen lage prijzen via zijn eigen sites. Ook verkoopt hij deze artikelen via Bol.com.

Hij hanteert geen adviesprijs.

Ik heb dit probleem voorgelegd bij de Duitse fabrikant, maar ik hoor niets. Mijn eigen vertegenwoordiger doet er ook geen drop mee. Aangezien de importeur ook gebruikt maakt van Kieskeurig en Beslist.nl kan je nagaan wat dit doet met de positie in Google van mij en mijn concullega's. Hij maakt gebruik van diverse sites, die naar elkaar doorlinken.

Slimme zet, maar ik vind het wel oneerlijke concurrentie. Hij verkoopt tegen prijzen, waarvoor ik inkoop en ik krijg geen hogere korting van mijn groothandel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

03 oktober 2014

Ik vrees dat dit steeds vaker gaat gebeuren, ook in andere branches: de grenzen tussen groothandel en detailhandel vervagen; er is alleen nog maar "handel". De volgende fase zie je ook al aankomen: direct to consumer vanaf de fabriek direct naar de klant.

Als je problemen met een importeur of groothandel voorlegt aan de fabrikant, hoor je daar in de regel niets van. Dat regelen ze onderling wel, als ze al iets regelen, maar ze zullen niet tegen derden toegeven dat één van beide een fout heeft gemaakt.

Je kunt niet meer dan dan de fabrikant erop wijzen dat de importeur de merkmeerwaarde ondermijnt door direct aan eindgebruikers te verkopen én structureel onder de adviesprijs te duiken. Het is namelijk nooit goed voor een merk als de algemene indruk er een wordt zoals: "Je betaalt voor dit merk eigenlijk altijd te veel en het merk is te duur, want via internet ben je altijd goedkoper uit."

Dat is de stok waarmee webwinkels wel eens worden geweerd, dus nu kun je daar de importeur mee om de oren slaan. :)
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Verkoop via importeur

03 oktober 2014

... maar ze zullen niet tegen derden toegeven dat één van beide een fout heeft gemaakt.
Ik zie niet in welke fout hier zou zijn gemaakt ???

Dat bepaalde schakels in de klassieke verkoopketen vervagen is nu eenmaal het logisch gevolg van de mogelijkheden van het worldwide web.

Keihard misschien, maar wel gewoon realiteit.

Net zoals een stenen winkel er mee moet leven dat er nu webwinkels zijn.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

03 oktober 2014

Ik bedoelde "fout" in de betekenis commerciële vergissing of onwenselijkheid.

Mijn ervaring is dat importeurs en groothandels die netwerken van webwinkels voor consumenten op touw zetten dat niet altijd openlijk doen. Begrijpelijk, want detailhandelsketens zijn er niet van gecharmeerd dat de vaak enige importeur van een merk degene blijkt te zijn die zijn eigen klanten op grote schaal beconcurreert met afbraakprijzen via internet.

Dat gebeurt daarom vaak "stiekem", in de betekenis verhuld, totdat een iemand zoals Elektrobert gaat graven om te achterhalen waar die nieuwe concurrentie ineens vandaan komt. Dat blijkt dan vaak een nieuwe BV die "toevallig" op hetzelfde adres is gevestigd als de importeur.

Verder ben ik het met je eens hoor: het gebeurt en is een zakelijke realiteit. Wel denk ik dat aankloppen bij de fabrikant kan helpen, want die is er niet bij gebaat dat zijn dealernetwerk door de importeur zelf om zeep wordt geholpen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

03 oktober 2014

Met waawgee

Relativerend; mensen handelen al duizenden jaren. Door de loop der jaren is een handelssysteem ontwikkeld en met de komst van de inustrialisering nieuwe vormen gekregen. Die bestaan nu ook 70-100 jaar.

Internet bestaat nu iets van 20 jaar voor de gemiddelde consument. Webwinkelen ligt eigenlijk nog in de wieg.

Er zal dus nog enorm veel gaan veranderen. En ondernemen is meebuigen, kansen zoeken en benutten. Vasthouden aan bestaande rituelen kost inderdaad vele ondernemers de kop.

(Neckermann, videoland, analoge fotograven, Hema ..)

Zoals ik wel vaker over 'doorzeur' moet je blijven nadenken over je toegevoegde waarde.

De goedkoopste heeft geen zin.
De lol van het goedkoopste produkt onthou je namelijk 1 dag.
De ervaring die een klant kan hebben door bijzondere service is blijvend! En volgens mij kun je beter je energie daarin steken.

Hoe ga jij je klant een geweldige ervaring geven; hoe gaat die klant zijn aankoop bij jou delen met anderen omdat hij fan van je merk is geworden.

Dat is je onderscheidend vermogen!

@Ward
Jij kunt wel vinden dat de fabrikant zijn merk geweld aan doet .... en wat dan nog? (don't take it personal ;) )
Oftewel denk je dat te kunnen veranderen omdat jij gaat roepen dat je het oneerlijk vindt en het anders moet.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

03 oktober 2014

@Ward
Jij kunt wel vinden dat de fabrikant zijn merk geweld aan doet .... en wat dan nog? (don't take it personal ;) )
Oftewel denk je dat te kunnen veranderen omdat jij gaat roepen dat je het oneerlijk vindt en het anders moet.
Eens, maar nu ga je ervan uit dat de fabrikant dat bewust zelf doet. Of dat de fabrikant het prima vindt dat de importeur het dealernetwerk beconcurreert met eigen webwinkels die dumpen tegen afbraakprijzen.

Dat is niet altijd het geval, dus het even fijntjes onder de aandacht brengen van de fabrikant zou wel eens kunnen helpen. Zelfs als je er vervolgens niets meer van hoort.

Nou kennen we het merk niet, maar met name voor A-merken geldt dat de fabrikant baat heeft bij een hoge merkmeerwaarde. Die komt bij A-merken tot uitdrukking in een hogere prijs, maar je ondermijnt het merk als je tegen afbraakprijzen dumpt. Dan glijdt de perceptie namelijk af van "duur want goed" naar "té duur". En "té" is nooit goed.
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

03 oktober 2014

Goed betoog.

Dus altijd het gesprek aangaan; in ieder geval signaleren dat de kans reëel is dat er imagoschade bestaat aan het merk/produktnaam.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Verkoop via importeur

03 oktober 2014

Er bestaat in Europa iets als vrije verkeer van handel.

Jij kan dus kijken of je de lampen gewoon in Duitsland kan inkopen. De fabrikant kan 2 dingen doen, jou ook leveren tegen aantrekkelijke prijzen of tegen lijstprijzen.
Je kan misschien ook kijken bij een Duitse groothandel.

In het algemeen zal je steeds meer zien dat een importeur rechtstreeks gaat verkopen. d.w.z het hang samen met het product en de concurrentie in de markt.

Bij een sensorlamp zie je denk ik veel concurrentie en niet echte unieke verkoopkenmerken. De verkoop en volumen hangen dan vooral samen met de prijs.
Het kan goed zijn dat de importeur zijn verkoop via zijn wederverkopers zag dalen omdat er andere partijen zijn die vergelijkbare producten tegen lagere prijzen aanbieden.
De importeur moet dat ook wat doen om zijn marktaandeel te behouden.
Hij neem dan de schakel wederverkoop weg en verkoopt zelf tegen dezelfde prijzen waar hij ook aan jou verkoopt.

Eerlijk ? Het is de realiteit.
Je zal dit echter niet met alle producten zien gebeuren maar natuurlijk wel bij producten met veel concurrentie waar prijzen onder druk staan.

Je kan je als kleinere shop daarom op beter op echte niche producten concentreren. Daar zal dit minder snel gebeuren en bij die producten heb je ook een betere marge.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

06 oktober 2014

Dit zal denk ik steeds vaker voorkomen. Zelf werk ik ook op deze wijze. Alle schakels eruit vissen totdat je bij de fabrikant uit komt. Omdat het bij jou om een A-merk gaat zal de fabrikant makkelijke te achterhalen zijn.

Je moet direct bij een fabrikant kopen om nog een leuke marge en een goede prijs te kunnen maken. Iedereen die er tussen zit is direct verlies voor jou of een duurder (te duur) product. Probeer via de fabriek te kopen. Ze verwachten dan natuurlijk wel dat je minimaal een pallet neemt. Als je ze goed verkoopt zal dat denk ik geen probleem zijn.

Als ik het nu begrijpt zit er dus een Fabriek, Importeur, Groothandel, en jij ertussen voordat het bij de klant is?
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

08 oktober 2014

Dit zal denk ik steeds vaker voorkomen. Zelf werk ik ook op deze wijze. Alle schakels eruit vissen totdat je bij de fabrikant uit komt. Omdat het bij jou om een A-merk gaat zal de fabrikant makkelijke te achterhalen zijn.

Je moet direct bij een fabrikant kopen om nog een leuke marge en een goede prijs te kunnen maken. Iedereen die er tussen zit is direct verlies voor jou of een duurder (te duur) product. Probeer via de fabriek te kopen. Ze verwachten dan natuurlijk wel dat je minimaal een pallet neemt. Als je ze goed verkoopt zal dat denk ik geen probleem zijn.

Als ik het nu begrijpt zit er dus een Fabriek, Importeur, Groothandel, en jij ertussen voordat het bij de klant is?
Vergeet ook niet wat je je hiermee wel op de nek kunt halen. Dit is niet altijd het geval, maar bijvoorbeeld een importeur is in sommige gevallen een vak apart. Wanneer je van buiten de EU producten gaat importeren gaan er opeens een heleboel regels bij komen. Is maar de vraag of die paar procent extra winst hier tegenop wegen.

van de andere kant is het zonde om steeds maar procenten af te staan aan diverse tussenschakels, maar denk er dus niet te makkelijk over. Sommige tussenschakels doen een heleboel voor je.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Verkoop via importeur

08 oktober 2014

Vergeet ook niet wat je je hiermee wel op de nek kunt halen. Dit is niet altijd het geval, maar bijvoorbeeld een importeur is in sommige gevallen een vak apart. Wanneer je van buiten de EU producten gaat importeren gaan er opeens een heleboel regels bij komen. Is maar de vraag of die paar procent extra winst hier tegenop wegen.

van de andere kant is het zonde om steeds maar procenten af te staan aan diverse tussenschakels, maar denk er dus niet te makkelijk over. Sommige tussenschakels doen een heleboel voor je.
Buiten de eu is idd iets anders. Importeer je dan zelf heb je fabrikantenaansprakelijkheid en dat vergeten een boel mensen. Je zit natuurlijk met voorraad langere levertijden enz.

Echter blijft het binnen de eu heb je dat probleem niet. Meer en meer importeurs hebben zelf steeds minder op voorraad en bestellen het bij de fabrikant. Zit die in Duitsland grote kans dat het de volgende dag in NL ook geleverd kan worden. Je kan als het in NL te duur is gewoon de grens over gaan dat kan een boel schelen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

08 oktober 2014

Ik heb mn producten op voorraad. In principe is alles gedekt door de bedrijfsverzekering. Artikelen die met hoogspanning werken zitten CE certificaten en ISO keurmerk op. Die bleken bij de tussenhandelaar niet te krijgen te zijn. (waarschijnlijk omdat daar de fabrikant op stond)
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Verkoop via importeur

23 oktober 2014

Ik vrees dat dit steeds vaker gaat gebeuren, ook in andere branches: de grenzen tussen groothandel en detailhandel vervagen; er is alleen nog maar "handel". De volgende fase zie je ook al aankomen: direct to consumer vanaf de fabriek direct naar de klant.[...]
Reageer je daarom niet op mijn mails om klant bij je te worden, Ward? :)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

24 oktober 2014

Ik vrees dat dit steeds vaker gaat gebeuren, ook in andere branches: de grenzen tussen groothandel en detailhandel vervagen; er is alleen nog maar "handel". De volgende fase zie je ook al aankomen: direct to consumer vanaf de fabriek direct naar de klant.[...]
Reageer je daarom niet op mijn mails om klant bij je te worden, Ward? :)
Kan verschillende redenen hebben, waaronder een overijverig spamfilter of herfstvakantie. Stuur me anders even een PB.
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

25 oktober 2014

Dit begint in de gadget industrie (hoesjes, cases, tassen etc) ook ontzettend veel voor te komen.

Blijf dit topic zeker volgen, interessant wat voor resultaten hieruit komen... Wellicht gesprek aangaan door naar de leverancier toe te gaan?
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

25 oktober 2014

Steinel laat niets van zich horen :-(

Ik heb zelfs "Meine Deutsche Sprachkenntnisse" toegepast...

Ik heb verder geïnformeerd, maar je hebt geen poot om op te staan. Alleen als je kan bewijzen dat je er schade van ondervindt, maar dan moet je met cijfers komen. Ik mag alleen Steinel producten betrekken via de groothandel. Ik kan wel inkopen bij de importeur, maar dan betaal ik de prijs, die hij aan consumenten doorberekent.

Mijn motto is altijd geweest "Goede kwaliteit tegen een goede prijs", maar ik zal dit motto moeten veranderen. Nieuwe markten aanboren...nieuwe leveranciers en alles wat dwars zit gewoon verwijderen, want ik maak toch onbewust reclame voor ze.
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Verkoop via importeur

06 november 2014

Klinkt als een erg vervelende situatie. Hopelijk komt er nog gehoor vanuit de groothandel...