Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
jvschoten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 oktober 2014

Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

22 oktober 2014

Ik heb een product gevonden die ik vooral wil verkopen via marktplaats/eventueel ebay.
en ondertussen een webwinkel maken voor dit product en eventueel uitbreiden.

Waar ik nu mee zit is het terugvragen van de belasting,

ik dacht dat het als volgt werkte: stel ik koop 10 producten in voor 600 euro, dan betaal ik daar BTW over (invoerrechten even niet meegerekend) dat zou dan 726.- zijn.

stel ik verkoop 8 producten 90 euro per stuk totaal dus voor 720 euro dan draag ik van deze 720
124,96 belasting af.

Dan is het toch zo dat ik de belasting van de inkoop terug kan vragen? of moet je dit verekenen met de belasting die je al betaald hebt?

En dan vraag ik mij af is de belasting wel aftrekbaar is voor een klein handelsonderneming met op dat moment 1 product? (als ik dat zo mag noemen)

Want ik neem aan dat ik ook al is het voor 1 product, gewoon bij de kvk ingeschreven moet staan toch?

BTW vrij leveren via de leverancier kan niet! omdat het een import product is
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

22 oktober 2014

Ik zie hier een valkuil:
1. Je betaald buitenlandse BTW en je draagt Nederlandse BTW af

Je zou dus je leverancier moeten vragen om de BTW te verleggen. Je betaald dan (bij EU landen!) geen BTW, binnen de EU zijn ook geen invoerrechten. Haal je jouw producten buiten de EU, dan moet je gewoon het bedrag betalen en kun je dit niet in Nederland opvoeren als BTW. Wel zou je het bedrag BTW dat de Nederlandse Douane rekent op kunnen voeren als voorbelasting.

Koop je wel in Nederland in, dan kun je de BTW die je jouw leverancier betaald opvoeren als voorbelasting. Stel je koopt in voor 100,- excl. Dan betaal je 121,-. Dus 21,- voorbelasting.

Verkoop je dan voor 50,- excl. wat inclusief 60,50 is. Dan zou je dus 10,50 BTW moeten betalen, haal daar de voorbelasting af en je krijgt 10,50 terug.

Dit geldt dus enkel bij Nederlandse inkoop. Overigens moet je voorraad wel ergens blijven. Je kunt dus niet 10 producten inkopen en er 5 verkopen en 5 producten achterover drukken...

Succes.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
jvschoten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 oktober 2014

Re: Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

22 oktober 2014

Ik zie hier een valkuil:
1. Je betaald buitenlandse BTW en je draagt Nederlandse BTW af

Je zou dus je leverancier moeten vragen om de BTW te verleggen. Je betaald dan (bij EU landen!) geen BTW, binnen de EU zijn ook geen invoerrechten. Haal je jouw producten buiten de EU, dan moet je gewoon het bedrag betalen en kun je dit niet in Nederland opvoeren als BTW. Wel zou je het bedrag BTW dat de Nederlandse Douane rekent op kunnen voeren als voorbelasting.

Koop je wel in Nederland in, dan kun je de BTW die je jouw leverancier betaald opvoeren als voorbelasting. Stel je koopt in voor 100,- excl. Dan betaal je 121,-. Dus 21,- voorbelasting.

Verkoop je dan voor 50,- excl. wat inclusief 60,50 is. Dan zou je dus 10,50 BTW moeten betalen, haal daar de voorbelasting af en je krijgt 10,50 terug.

Dit geldt dus enkel bij Nederlandse inkoop. Overigens moet je voorraad wel ergens blijven. Je kunt dus niet 10 producten inkopen en er 5 verkopen en 5 producten achterover drukken...

Succes.

maar als ik dus 10 producten inkoop uit china, en ik moet bij aankomst nederland belasting betalen, dan is dit toch nederlandse belasting en niet buitelandse?

stel het product word aan mijn huis geleverd vanuit china voor 600 en ik moet daar 126.- belasting over betalen dan is deze belasting niet aftrekbaar?\

hier staat dat het wel aftrekbaar is uit niet eu landen..? http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _eu_landen
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

22 oktober 2014

Ik zie hier een valkuil:
1. Je betaald buitenlandse BTW en je draagt Nederlandse BTW af

Je zou dus je leverancier moeten vragen om de BTW te verleggen. Je betaald dan (bij EU landen!) geen BTW, binnen de EU zijn ook geen invoerrechten. Haal je jouw producten buiten de EU, dan moet je gewoon het bedrag betalen en kun je dit niet in Nederland opvoeren als BTW. Wel zou je het bedrag BTW dat de Nederlandse Douane rekent op kunnen voeren als voorbelasting.

Koop je wel in Nederland in, dan kun je de BTW die je jouw leverancier betaald opvoeren als voorbelasting. Stel je koopt in voor 100,- excl. Dan betaal je 121,-. Dus 21,- voorbelasting.

Verkoop je dan voor 50,- excl. wat inclusief 60,50 is. Dan zou je dus 10,50 BTW moeten betalen, haal daar de voorbelasting af en je krijgt 10,50 terug.

Dit geldt dus enkel bij Nederlandse inkoop. Overigens moet je voorraad wel ergens blijven. Je kunt dus niet 10 producten inkopen en er 5 verkopen en 5 producten achterover drukken...

Succes.

maar als ik dus 10 producten inkoop uit china, en ik moet bij aankomst nederland belasting betalen, dan is dit toch nederlandse belasting en niet buitelandse?

stel het product word aan mijn huis geleverd vanuit china voor 600 en ik moet daar 126.- belasting over betalen dan is deze belasting niet aftrekbaar?\

hier staat dat het wel aftrekbaar is uit niet eu landen..? http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _eu_landen
Ja, dat is aftrekbaar. Bij je eerstvolgende BTW aangifte.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

23 oktober 2014

Verkoop je af en toe eens iets via Marktplaats als partuculier, dan ben je doorgaans niet BTW-plichtig. Op het moment dat je je inschrijft bij de KVK kun je een brief van de belastingdienst verwachten. BTW afdragen en terug krijgen gaat in vanaf het moment dat je BTW-plichtig bent (de belastingdienst heeft je een BTW-nummer toegekend).

Vanaf dat moment draag je BTW af over je verkopen, meestal per kwartaal. Van de af te dragen BTW mag je de betaalde BTW aftrekken (voorbelasting). Is de voorbelasting hoger dan de af te dragen BTW, dan krijg je zelfs geld terug. Dit komt vooral voor bij startende ondernemers.

Draag je over een heel jaar gezien per saldo minder dan €1883 BTW af, dan val je onder de kleine ondernemersregeling en hoef je geen BTW af te dragen (reeds betaalde krijg je terug, meestal via aangifte 4e kwartaal).

Voorbelasting =
1. BTW betaald over binnenlandse inkopen
2. Aan douane (of koerier) betaalde BTW over invoer van buiten de EU
Deze BTW dient op de factuur vermeld te staan.

Zorg dat je over inkopen uit andere EU landen geen BTW betaalt. Betaalde BTW over inkopen uit andere EU landen is niet aftrekbaar als voorbelasting. Je dient je BTW-nummer aan de leverancier te verstrekken en deze zou geen BTW in rekening moeten brengen. Weigert deze dat, dan daar niet inkopen, want toch in rekening gebrachte BTW is alleen via de ingewikkelde weg terug te krijgen, als het al lukt.

Andere kosten dan BTW bij invoer, zoals invoerrechten, zijn aftrekbaar als bedrijfskosten voor inkomsten- of vennootschapsbelasting.

Aanvullingen of correcties welkom.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

23 oktober 2014

Dan is het toch zo dat ik de belasting van de inkoop terug kan vragen? of moet je dit verekenen met de belasting die je al betaald hebt?
nog even ter aanvulling:
Je moet het inderdaad verrekenen. Als je 500 euro inkoopt en vervolgens voor 500 euro verkoopt is je BTW-aangifte inderdaad neutraal aan het einde van dat kwartaal omdat beide BTW's tegen elkaar worden weggestreept. Je kunt alleen terugvorderen als je meer BTW hebt betaald, dan dat je gekregen hebt.
 
Faruk
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 juli 2014
Contacteer:

Re: Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

22 november 2014

Jij kan btw in Nederland terugvragen als een buitenlandsbedrijf jou btw laat betalen.
Meestal wordt er gewoon geen btw gerekend en dan kan je ook niks terugvragen.

Btw die je terugkrijgt kan je altijd verrekenen met de btw die je betaalt.
Hoeft niet. Is wel zo logisch.
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Wanneer belasting terugvragen mogelijk?

22 november 2014

Jij kan btw in Nederland terugvragen als een buitenlandsbedrijf jou btw laat betalen.
Neen, die dien je dan terug te halen in het land waar de BTW geheven is.
Sowieso zou ik geen zaken doen met een leverancier buiten Nederland die BTW berekent.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht