Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ronald123
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 december 2014

Is het illegaal om namaakproducten te verkopen zonder logo

05 december 2014

Hallo

Ik wou misschien wat bijverdienen door spullen uit china te importeren en hier te verkopen.

Ik weet dat het verkopen van namaakproducten verboden is ivm met schendingen van merkrechten etc. Maar ik had een paar vragen hierover:

1. Is het verboden om namaak voetbalshirts te verkopen van een club maar dan zonder logo van een merk dus zonder het logo van bijvoorbeeld nike of addias en zonder het logo van de club ?

2. Is het verboden om xbox en playstation 3 controllers te verkopen maar dan zonder het xbox logo en zonder sony en playstation 3 logo ?

3. Is het verboden om modelautos uit china te importeren met het logo van het automerk te verkopen?

4. Is het te verboden om wandborden met daarop bijvoorbeeld coca-cola te verkopen ? (dit zijn eigenlijk soort van reclameborden)

5. Is het verboden om usb-sticks, koptelefoons, mobielhoesjes etc te verkopen zonder dat daar een logo van een groot merk maar wel met vorm overeen komt met een groot merk bijvoorbeeld beats by dre ?

bij voorbaat dank

mvg
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Is het illegaal om namaakproducten te verkopen zonder lo

05 december 2014

Het mag, zolang maar niet het merkenrecht, modelrecht of octrooirecht wordt geschonden.

Je wilt bijvoorbeeld een koptelefoon verkopen die héél erg veel op Beats by Dre lijkt, maar dat is al gauw een strafbare slaafse nabootsing. (Lijkt die koptelefoon er totaal niet op, dan is deze misschien minder gewild, dus je maakt hier toch doelbewust inbreuk op de rechten van een ander.)

Soms moet je zelfs in het apparaat kijken. Dan is de buitenkant wel anders, maar hebben ze wat technologie klakkeloos gekopieerd.

Voor een bijverdienste zou ik nooit dit soort artikelen uit China gaan importeren. Dat is onderhand een vak apart. Zoek liever een betrouwbare importeur of groothandel.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht