Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Import vooraf melden aan Belastingdienst of KVK?

08 januari 2015

Beste ondernemers,

ik kan er maar weinig over vinden, vandaar mijn vraag hier.
Als ik nonfood producten wil importeren binnen of buiten de EU, moet ik dit van te voren opgeven aan de KVK of de belastingdienst? Of regel ik dit bij mijn belastingaangifte?

Nicky
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Import vooraf melden aan Belastingdienst of KVK?

08 januari 2015

Je importafhandeling loopt meestal via een expediteur of bedrijf als ups, tnt.
Deze doen aangifte en brengen jou de btw en eventuele invoerrechten in rekening. Je betaald aan hun dus de btw. Daarnaast rekenen sommige ook handelingskosten.

doe je regelmatig import van buiten de eu dan kun je dacht ik na 1 jaar een btw vrijstellingsnummer bij de belastingdienst aanvragen. Dat geef je aan diegene die de import afhandeling doet en in dat geval hoe je hun geen btw te betalen. Je moet het echter wel opgeven bij je btw aangifte.

Het enige dat jij maandelijks of 3 maandelijks moet doen is het bedrag opgeven van import buiten de eu.
 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Re: Import vooraf melden aan Belastingdienst of KVK?

08 januari 2015

Duidelijk verhaal! Het maakt wat dat betreft niet uit of het binnen of buiten de EU is?
Bedankt voor je reactie.

Nicky
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Import vooraf melden aan Belastingdienst of KVK?

08 januari 2015

Als je binnen de eu als bedrijf iets koopt (buiten nl) en het wordt naar Nederland verstuurd, geef je je NL btw nummer. In dat geval wordt er geen btw in rekening gebracht.
Binnen de EU heb je ook niets te maken met invoerrechten.
Je geeft het alleen als intracommunautaire verwerving aan in je btw aangifte.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Re: Import vooraf melden aan Belastingdienst of KVK?

08 januari 2015

Oke, nog duidelijker nu :P

Nogmaals bedankt.