Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Faruk
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 juli 2014
Contacteer:

Watermerk toevoegen aan op je site geuploade fotos

15 januari 2015

Hey mensen, ik hoop dat dit het juiste segment is waar ik het in plaats maar ik vond even niks over juridische zaken.

Ik ben bezig met een platform op te zetten waar men een advertentie kan plaatsen. Bij deze advertentie is een afbeelding verplicht. Nu is mijn vraag, is het toegestaan voor ons als beheerders een watermerk toe te voegen aan de geüploade afbeeldingen? Want deze afbeeldingen kan men gewoon van het internet af halen maar zijn in de meeste gevallen auteursrechtelijk beschermd. Met een watermerk claim je eigenlijk de rechten over die foto dus dat lijkt mij niet kunnen. Toch zie ik het tweedehands.nl doen. Dus mijn vraag is, mag dat?

Alvast bedankt! :)
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Watermerk toevoegen aan op je site geuploade fotos

15 januari 2015

Marktplaats doet het ook.
Met een watermerk claim je eigenlijk de rechten over die foto dus dat lijkt mij niet kunnen.
Niet als je er geen copyrightvermelding in zet. Als je alleen de sitenaam of URL noemt, is het vooral een ander type weergave.

Lijkt me wel dat je er verstandig aan doet dit in de gebruikersvoorwaarden te zetten, zodat adverteerders weten dat er een voorbehoud is: let op, wij behouden ons het recht voor afbeeldingen inclusief ons watermerk te tonen.
 
Faruk
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 juli 2014
Contacteer:

Re: Watermerk toevoegen aan op je site geuploade fotos

15 januari 2015

Thanks Ward! Ik dacht dat een watermerk bedoeld was om copyright mee te claimen. maar wat je zegt klinkt logisch, ik ga het verder nog onderzoeken. Meer antwoorden zijn natuurlijk welkom
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Watermerk toevoegen aan op je site geuploade fotos

15 januari 2015

Zolang je er geen "copyright" of "©" in zet, is het niet zo'n probleem.

Juridisch ligt het overigens ook ongeveer zo. De auteursrechthebbende (de maker van de advertentie inclusief beeld) geeft jou als uitgever het exploitatierecht. Daarmee wordt een deel van het auteursrecht overdragen. Jij hebt het recht om de advertentie te exploiteren, bijvoorbeeld door deze te publiceren.

Het persoonlijkheidsrecht (het recht om iets jouw werk te noemen) is niet overdraagbaar, het exploitatierecht wel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Faruk
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 juli 2014
Contacteer:

Re: Watermerk toevoegen aan op je site geuploade fotos

15 januari 2015

Kijk aan. Bedankt ward ;)
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl