Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

Is het verkopen van reclame interessant voor jou interessant als extra businessmodel?

Ja
3 (33%)
Nee
4 (44%)
Misschien
2 (22%)
 
Totaal aantal stemmen: 9
 
AdriaanBoot
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 juni 2013
Contacteer:

Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Ik kwam vanavond dit artikel tegen op Twinkle: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2015/0 ... /index.xml

Vanzelfsprekend hoopt Google dat webwinkeliers massaal via AdSense reclameruimte gaan verkopen. Google adviseert Google. Daarnaast komt Google binnenkort met een Product Listing Ads / Google Shopping ads voor in het Display Netwerk.

Echter vind ik het wel merkwaardig dat je dit businessmodel in Nederland minder ziet als in het buitenland. Zeker gezien het feit dat grote internationale retailers dit al jaren omarmen.

Wat vinden jullie? Is het verkopen van reclame interessant voor jou interessant als extra businessmodel? En zo ja, via welk kanaal zouden jullie deze reclame het liefst verkopen? Via Google, of direct aan fabrikanten, of toch wellicht via Amazon (mits beschikbaar, maar dat zal allicht).

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik ben erg benieuwd.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Ik gebruik Google AdSense in een van mijn kleinere webwinkels. Dat dekt de kosten van de hosting, maar om dat nu een "businessmodel" te noemen gaat me te ver. Het is een leuke bijverdienste, maar als het de grootste bron van omzet van een webwinkel is, doe je toch echt iets fout.

Overigens had ik AdSense destijds toegevoegd om een andere reden: Google is dol op sites met AdSense... Geen groter belang dan het eigenbelang.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Overigens had ik AdSense destijds toegevoegd om een andere reden: Google is dol op sites met AdSense... Geen groter belang dan het eigenbelang.
Ik kan je vertellen dat dit in ieder geval niet werkt. Ze gaan websites met adsense absoluut niet voortrekken op sites zonder adsense.
Google houdt alleen het "juiste" voor de bezoeker in de gaten.

Maar om reclame als adsense op een webwinkel te zetten lijkt me echt wel dodelijk voor je eigen omzet. Adsense is te slim en zet je concurenten op je site.
Als je reclame wilt maken zou ik de doelgroep proberen te bereiken met items die je zelf toch niet verkoopt. En deze reclame echt niet overal neerzetten.
Via de zoekopdracht lijkt me handig. Ze zoeken iets dat je niet hebt, zet dan reclame neer naar iemand die het wel heeft.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Google AdSense heeft geen invloed op SEO rankings, maar er is wel een meetbaar ander effect. Het toevoegen van advertenties verhoogt binnen enkele dagen de frequentie en diepte waarmee Googlebot pagina's indexeert. In echte sitestatistieken (dus niet Google Analytics) zie je duidelijk dat hier geen groter belang is dan het eigenbelang: Google wil kennelijk zo snel mogelijk op élke pagina de beste advertenties kunnen tonen.

Dat geldt al helemaal als je AFS (AdSense for Search) gebruikt: voor een site search moet immers de gehele site geïndexeerd zijn.
Maar om reclame als adsense op een webwinkel te zetten lijkt me echt wel dodelijk voor je eigen omzet. Adsense is te slim en zet je concurenten op je site.
Nee. Concurrenten kun je weren met filters in AdSense. Ook daaraan is gedacht:

https://support.google.com/adsense/answer/180609?hl=nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Als ik een shop zie met daarop reclame voor een ander haak ik meteen af.

Het is idd dodelijk voor omzet om adsense op je eigen shop te draaien. Het business model is meer voor affiliates die speciaal pagina's maken waarop google dan zijn advertentie meuk kan dumpen.

Mijn ervaring met adwords is trouwens dat ik advertenties via partnernetwerk altijd uitzet. Er komen wel kliks maar geen kopers. sommige fora doen er ook aan meer en vragen dan af en toe op een advertentie te drukken zodat ze wat geld van google krijgen. Ward dekt er zijn hostingkosten mee. Hosting kosten van simpele website kan toch niet veel kosten, paar euro per maand ?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Ward dekt er zijn hostingkosten mee. Hosting kosten van simpele website kan toch niet veel kosten, paar euro per maand ?
Als in: reclame op één kleine site dekt de hostingkosten van alle sites. Dat is een paar euro per dag, niet per maand.

Maar ik zou er inderdaad meer aan kunnen overhouden als ik concurrenten niet zou blokkeren.
In dat opzicht is het systeem inderdaad ronduit inefficiënt: wel advertenties plaatsen maar niet de meest relevante.
 
AdriaanBoot
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 juni 2013
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Gemixte, maar voornamelijk terughoudende, reacties dus. Dit verbaasd mij overigens niet want een webwinkelier heeft immers als hoofddoel de consument te verleiden tot een aankoop.

Zoals Ward aangeeft kun je via AdSense je concurrenten blokkeren en daarmee voorkomen dat je omzet verliest aan je directe concurrent. Een andere goede optie is Doubleclick For Publishers. DFP is gratis tot 1 miljoen vertoningen per maand en via deze tool kun je zelf advertentiecampagnes inboeken en uitserveren.

Ward haalt er een stroom inkomsten uit waarmee hij een deel van zijn kosten kan betalen. Zo moet je het denk ik ook zien. Reclame zal voor veel webwinkeliers niet de hoofd inkomstenbron zijn, maar toch lijkt het me verstandig om hiermee te experimenteren. Voor de ene webwinkel zal het wel een dusdanige uplift aan inkomsten opleveren om advertenties structureel te integreren, en voor de ander zal het niet werken.

Fysieke retail
Vergelijk het ook met fysieke retail. Fabrikanten zijn over het algemeen bereidwillig om te betalen voor prominente schapruimte, acties etc. Dit is ook een vorm van "reclame" en omarmt door veel supermarkten en retailers.

Ik ben erg benieuwd naar verdere reacties.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Online geldt min of meer hetzelfde. Je maakt immers niet alleen reclame mét de merken die je voert, maar ook vóór de merken die je voert.

En laten we wel wezen: veel webwinkels zien er ook uit als één grote reclame, dus dan kan betaalde reclame van derden er ook wel bij. Consumenten zien een webwinkel vaak veel meer als een digitale folder dan webwinkeliers dat zelf doen. Het verbaast mij niet dat Amerikaanse webwinkels hierin al verder zijn dan Europese.
 
AdriaanBoot
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 juni 2013
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

23 januari 2015

Online geldt min of meer hetzelfde. Je maakt immers niet alleen reclame mét de merken die je voert, maar ook vóór de merken die je voert.

En laten we wel wezen: veel webwinkels zien er ook uit als één grote reclame, dus dan kan betaalde reclame van derden er ook wel bij. Consumenten zien een webwinkel vaak veel meer als een digitale folder dan webwinkeliers dat zelf doen. Het verbaast mij niet dat Amerikaanse webwinkels hierin al verder zijn dan Europese.
100% mee eens Ward.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

24 januari 2015

Online geldt min of meer hetzelfde. Je maakt immers niet alleen reclame mét de merken die je voert, maar ook vóór de merken die je voert.

En laten we wel wezen: veel webwinkels zien er ook uit als één grote reclame, dus dan kan betaalde reclame van derden er ook wel bij. Consumenten zien een webwinkel vaak veel meer als een digitale folder dan webwinkeliers dat zelf doen. Het verbaast mij niet dat Amerikaanse webwinkels hierin al verder zijn dan Europese.
100% mee eens Ward.
100% niet mee eens.

Het probleem is dat betaalde reclame via bannernetwerken normaal heel duidelijk te herkennen zijn. Opmaak is anders waardoor het vaak niet 1 geheel vormt met een mooie vormgeving in een website. Je kan natuurlijk zelf affiliate banners plaatsen of links achter een foto die wel opgaan in de pagina. Dat is echter geen google verhaal maar kost ook meer tijd.

In amerika draait alles om de poen en consumenten daar kun je ook niet vergelijken met de verschillende europeese culturen.

Als ik een webwinkel bezoek verwacht ik op die site te blijven. Druk ik op een banner of iets waardoor ik op een andere site komt die niets met de site te maken heeft dan is het duidelijk reclame. Ik haak dan meteen af en neem zo een site niet eens serieus.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

24 januari 2015

100% niet mee eens.

Het probleem is dat betaalde reclame via bannernetwerken normaal heel duidelijk te herkennen zijn. Opmaak is anders waardoor het vaak niet 1 geheel vormt met een mooie vormgeving in een website. Je kan natuurlijk zelf affiliate banners plaatsen of links achter een foto die wel opgaan in de pagina. Dat is echter geen google verhaal maar kost ook meer tijd.

In amerika draait alles om de poen en consumenten daar kun je ook niet vergelijken met de verschillende europeese culturen.

Als ik een webwinkel bezoek verwacht ik op die site te blijven. Druk ik op een banner of iets waardoor ik op een andere site komt die niets met de site te maken heeft dan is het duidelijk reclame. Ik haak dan meteen af en neem zo een site niet eens serieus.
100% mee eens! :wink:

Wij verkopen producten en geen advertentieruimte!
 
Gebruikersavatar
ikwilzitzakken
Berichten: 145
Lid geworden op: 01 februari 2014
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

24 januari 2015

Ik snap de gedachtegang ook niet zo. Waarom zou je diegene een worst van de Hema voor zijn of haar neus houden, als je zelf schoenen verkoopt? Ik vind het niet professioneel ogen, maar het lijkt me ook dat je potentiële kopers wegjaagt.
 
HiPmetaal
Berichten: 42
Lid geworden op: 10 januari 2015

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

01 februari 2015

Ik denk dat het minder zwart wit is dan dat je hier beschrijft. Een HEMA-worst aanbieden als je schoenen verkoopt is inderdaad niet erg zinnig. Maar een supertrendy vintage spijkerbroekenmerk onder de aandacht brengen bij die supertrendy vintage schoenen past wel.

Uiteindelijk bepaalt hoe relevant de advertenties zijn, hoeveel ze door je klanten gebruikt worden, en of ze positief gewaardeerd worden door je klanten. En dat lijkt me de uitkomst waarop je advertenties op je eigen website op kunt adverteren.

Onprofessioneel? Vergeet niet dat ook de grote jongens in de webwinkelwereld zich hiermee bezighouden: http://fd.nl/ondernemen/903243/bol-com- ... ngplatform
HiP Metaal: webwinkel in emaille servies en industriële lampen, poefen & woonaccessoires
http://www.hipmetaal.nl
 
AdriaanBoot
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 juni 2013
Contacteer:

Re: Poll: Verdienen aan bereik - reclame als businessmodel?

02 februari 2015

Uiteindelijk bepaalt hoe relevant de advertenties zijn, hoeveel ze door je klanten gebruikt worden, en of ze positief gewaardeerd worden door je klanten. En dat lijkt me de uitkomst waarop je advertenties op je eigen website op kunt adverteren.
Volgens mij zit de sleutel inderdaad in de relevantie. Adverteren op Amazon, Product Listing Ads op Walmart.com of Marktplaats.nl of een banner van Philips op Wehkamp.nl in de stofzuiger categorie met een mooie cash-back actie. Allemaal relevante reclame waar webshops op kunnen monetizen.
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.