Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Alkaline
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2015

Voorraad webshop beheren en afschrijven

03 februari 2015

Hallo,

Ik kon hier niets vinden over dit precieze onderwerp dus hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een webwinkel met (nog niet zoveel) kinderkleding. Nu geef ik weleens wat kleding weg aan blogs om te promoten, en ik maakte steeds een factuur op met daarop het artikel, naar wie het ging en het bedrag 0 euro. Omdat ik eens gelezen had dat het zo moest. Maar bij de belastingtelefoon vertelden ze mij dat dit helemaal niet hoeft omdat je geen btw ontvangt en ik zelf moet weten wat ik gebruik voor promotie. Hoe je zoiets dan wel moet afschrijven wisten ze niet.

Het bijhouden van je precieze voorraad is natuurlijk heel makkelijk voor jezelf als webwinkel, maar moet de belastingdienst hier nu ook wat mee? Dus als ik 100 shirts inkoop en ik geef er 10 weg, moeten zij dit dan weten of kan ik dat gewoon voor mezelf bijhouden in een excelsheetje.
Het gaat er toch om dat de BD precies weet wat er met je geld gebeurt, dus wat ik uitgeef en wat ik binnenkrijg?

Hoe houden jullie je webshop voorraden bij en hoe schrijf je promotie artikelen af? Is het nu vooral voor jezelf al winkel gewoon van belang omdat het makkelijk is, of moet de belastingdienst ook kunnen controleren wat er met je voorraad gebeurd is?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voorraad webshop beheren en afschrijven

03 februari 2015

Het is uiteraard niet de bedoeling dat er zomaar 10 shirts uit de voorraad verdwijnen. Dat had de Belastingdienst je ook kunnen/moeten vertellen, want als je eigen kinderen daarna in die shirts rondlopen, is dit privégebruik.

Dus inderdaad: je moet dit in je administratie verantwoorden. Dat doe je bijvoorbeeld (goed gedaan) door er een factuur van 0 euro voor op te stellen. Dat hoeft fiscaal niet per se, maar het is wel een zorgvuldige manier van boekhouden.

In de boekhouding wil je verder later twee dingen terugzien: de afname van de voorraden (activa op de balans) en de kosten (bijvoorbeeld promotiekosten in de winst- en verliesrekening).

Hoe je die boekhouding vastlegt, mag je zelf bepalen. Het kan, als je dat handig zou vinden, zelfs in een schrift, maar bij grotere voorraadmutaties wil je dat vroeg of laat natuurlijk liever automatiseren met een spreadsheetprogramma (bijvoorbeeld Excel), met een echt boekhoudprogramma of direct in de webwinkelsoftware.
 
Alkaline
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2015

Re: Voorraad webshop beheren en afschrijven

03 februari 2015


In de boekhouding wil je verder later twee dingen terugzien: de afname van de voorraden (activa op de balans) en de kosten (bijvoorbeeld promotiekosten in de winst- en verliesrekening).
Bedankt voor je uitleg.

1: Is het ook nodig om voor elke factuur de gegevens van de blog te vermelden of kan je het ook gewoon Promotie noemen?

2: Je zegt dat de promotiekosten ergens vermeld moeten worden. Nu maak ik een factuur van 0 euro maar de kostprijs van het kledingstuk was bv 5 euro. Ik heb dat al betaald bij inkoop dus al kosten gemaakt. Waar schrijf ik die kosten dan op?

Ik hou nu een makkelijk lijstje bij met :
Uitgaven (ingekochte spullen)
En Inkomsten (verkopen)

Moet ik die 5 euro dan bij uitgaven nogmaals erbij zetten? (ik geef het zogenaamd uit aan de blog)
Nu staat de 0 euro factuur namelijk bij inkomsten, er komt 0 euro binnen. Ik kan moeilijk een factuur zelf maken voor mijn uitgaven, Of kan ik het beter als 5 euro bij uitgaven neerzetten (alhoewel ik geen 5 euro letterlijk uitgeef, ik geef wel t.w.v. 5 euro weg)

3: Bij prive gebruik, betaal ik dan alleen de BTW terug (het is een nieuw artikel)? Dus shirt kostprijs is 5 euro ex btw, ik betaal mezelf dan via een factuurtje de 1,05 BTW? Of betaal ik mezelf 6,05 terug, waarvan ik 1,05 weer afdraag aan BD. Bij de BDtelefoon wist hij het ook niet, hij zei je verkoopt het aan jezelf voor een prijs die jij bepaalt..

Sorry voor de vele vragen, ik moet nog een boekhouder zoeken en bij de BDtelefoon had ik ook weinig aan ze. Tot die tijd wil ik het al goed doen zodat ik later niet zoveel hoef te corrigeren.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voorraad webshop beheren en afschrijven

03 februari 2015

1: Is het ook nodig om voor elke factuur de gegevens van de blog te vermelden of kan je het ook gewoon Promotie noemen?
Nee, al is duidelijk verantwoorden wanneer en waarom je iets gratis aan wie hebt geleverd wel zuiverder natuurlijk. In twijfelgevallen altijd beter te veel dan te weinig administreren.
Waar schrijf ik die kosten dan op?

Ik hou nu een makkelijk lijstje bij met :
Uitgaven (ingekochte spullen)
En Inkomsten (verkopen)
Dat is onvoldoende: uitgaven zijn in dit geval geen kosten. Zou je helemaal niets verkopen, dan heb je aan het einde van het jaar géén kosten gemaakt (op de winst- en verliesrekening) en bezit je nog alles wat je hebt ingekocht (activa op de balans). Laat je hierover adviseren door een boekhouder, want zo gaat het niet goed.
3: Bij prive gebruik, betaal ik dan alleen de BTW terug (het is een nieuw artikel)? Dus shirt kostprijs is 5 euro ex btw, ik betaal mezelf dan via een factuurtje de 1,05 BTW? Of betaal ik mezelf 6,05 terug, waarvan ik 1,05 weer afdraag aan BD.
Nee, de aftrek van de voorbelasting wordt 1,05 lager: je trekt alle over de inkoop betaalde btw af, behalve die over de artikelen voor privégebruik. Er komt geen betaling aan te pas, alleen ontvang je minder betaalde btw terug.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Voorraad webshop beheren en afschrijven

04 februari 2015

De belastingdienst verlangt volgens mij niet exact je voorraad. Houd jij je voorraad wel bij dan moet je die papieren natuurlijk wel bewaren. (voorraad)

De belastingdienst heeft wel belang bij de waarde van je voorraad. Dit kan je dus ook inschatten. (voorraad waardering)

Er is dus een verschil tussen voorraad en voorraadwaardering.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Alkaline
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 januari 2015

Re: Voorraad webshop beheren en afschrijven

19 maart 2015

Bedankt beiden, ik heb ondertussen een boekhouder die mij hopelijk gaat helpen met wat vragen want ik snap er nog steeds heel weinig van ;)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht