Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Alexandra365
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2013

Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Een klant van ons zou willen dat wij voor hem een bestelling plaatsen in de USA en dat dit product dan direct naar zijn adres wordt gezonden. Wij ontvangen eerst de betaling van de klant en plaatsen vervolgens de bestelling.

Nu is mijn vraag hoe dit verder werkt met import/douanekosten en hoe dit in de administratie verwerkt kan/dient te worden. Is dit dan een dienst of bemiddeling? is de klant verantwoordelijk voor de (eventuele) import/douanekosten aangezien het product naar zijn adres gaat?

Alvast dank voor de hulp.

Ron
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Dit kan je onderling met elkaar afspreken. Je kan er voor kiezen de klant zelf de kosten voor import en belastingen te laten betalen aan de bezorgdienst. Echter vraag ik me dan af waarom de klant het via jullie zou willen kopen, hij kan het dan net zo goed zelf bestellen.

Logischer is als jullie alles verzorgen. De kosten voor import en de belastingen reken je dan door aan de klant. Bij de meeste transportfirma's zoals UPS kan je aangeven wie dit soort kosten moet dragen; de exporteur, de importeur (jullie) of de geadresseerde. UPS rekent die kosten dan voor je uit en aan UPS betaal je die kosten dan ook.
 
Alexandra365
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2013

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

De klant kan/wil niet zelf vanuit het buitenland bestellen en betaald ons extra om dit voor hem te regelen.

De klant is goedkoper uit als het product direct aan hem verzonden wordt aangezien hij niet nogmaals verzendkosten hoeft te betalen van ons adres naar dat van hem en hij de kans loopt dat het pakket zonder extra kosten door de douane komt. Hier bovenop bespaart hij zich dan nog eens de BTW over deze verzend- en importkosten.

Het pakket zal verzonden worden via de USPS en ik geloof niet dat zij zo'n service bieden als UPS/DHL.

Mij gaat het erom hoe ik dit het beste in de administratie kan verwerken en of wij inderdaad niet verantwoordelijk zijn voor de importkosten.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Zal toch niet eenvoudig zijn.

als jij iets aan je klant verkoop ben je verplicht btw te berekenen over die verkoop.
Jou klant krijgt dus van jou een rekening met btw.

Als jij zelf importeert betaal jij btw bij import. die btw kun je dan weer terugvorderen.

als het pakket nu rechtstreeks aan de klant verstuurd wordt is het de vraag op wiens naar de factuur staat en op wiens naam de btw geboekt wordt.

Zoals je nu stelt betaald de klant alle importkosten waaronder dus ook btw. Jou klant betaald dan btw bij import en nog eens een keer btw aan jou. Dubbel op lijkt me.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Alexandra365
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2013

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Volgens mij betaald de klant aan ons in deze constructie de kosten van het product + de verzendkosten van USA naar adres klant + onze bemiddelingskosten + over dit totaal 21% BTW.
En mogelijk douane/importkosten, maar deze worden dan door de klant zelf voldaan.

Als wij het product eerst ontvangen wordt het de kosten van het product + de verzendkosten van USA naar adres klant + onze bemiddelingskosten + douane/importkosten + verzendkosten binnen Nederland + over dit totaal 21% BTW.

Mijns inziens is de eerste constructie de meest voordelige voor de klant.

En volgens mij kunnen wij de kosten van het product + de verzendkosten van USA naar adres klant + onze bemiddelingskosten + over dit totaal 21% BTW als een dienst aanbieden.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Klanten kunnen van alles willen, maar helaas kan niet alles. Bestellen en dáár laten bezorgen en daar de juiste berekening voor toepassen: Douane en lokale belastingen zijn voor de klant. Binnen de EU geldt gewoon het NL btw tarief. Het is duidelijk ook geen dienst want het gaat om een fysiek product.
 
Alexandra365
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2013

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Bij veel diensten worden toch ook goederen geleverd en ik reken ook het Nederlandse Btw-tarief. Het gaat mij erom dat ik niet achteraf als het product bij de klant is afgeleverd nog de mogelijke douane/importkosten hoef te betalen, maar dat hij deze zelf dient te betalen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Klanten kunnen van alles willen, maar helaas kan niet alles.
Dat is maar net wat je aanbiedt. De topicstarter is blijkbaar wel zo flexibel.
Het is duidelijk ook geen dienst want het gaat om een fysiek product.
Het product is niet het enige wat de topicstarter verkoopt. Die verkoopt er ook diensten omheen. Aangezien het allemaal een beetje vaag is wat er hier wordt verkocht/geregeld is het lastig te zeggen, maar als ik me even inbeeld dat jij voor een particulier in Nederland een schilderij van een half miljoen schadevrij laat vervoeren en dat die particulier bewust jou inschakelt om jouw expertise, dan biedt je in mijn beleving een vervoersoplossing en dus een dienst, en niet een product.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Bij veel diensten worden toch ook goederen geleverd en ik reken ook het Nederlandse Btw-tarief. Het gaat mij erom dat ik niet achteraf als het product bij de klant is afgeleverd nog de mogelijke douane/importkosten hoef te betalen, maar dat hij deze zelf dient te betalen.
Jij rekent de NL BTW, maar de douane doet dat ook bij het rekenen van de importheffing. De klant zou dus twee keer BTW betalen (1x aan jou, 1x aan de douane) in dat geval. Dat moet je zien te voorkomen, lijkt mij.
 
Alexandra365
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2013

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Jij rekent de NL BTW, maar de douane doet dat ook bij het rekenen van de importheffing. De klant zou dus twee keer BTW betalen (1x aan jou, 1x aan de douane) in dat geval. Dat moet je zien te voorkomen, lijkt mij.
Mijn klant gokt erop dat hij er doorheen glipt bij de Douane en dus helemaal geen importheffing en BTW daarover hoeft te betalen. Ik reken hem geen importheffing aangezien ik er vanuit ga dat hij deze dient te betalen als het product direct naar zijn adres gaat.

Als het product direct naar de klant gaat bespaart hij in ieder geval de binnenlandse verzendkosten met daarover berekende BTW en mogelijk dus de importheffing en de BTW die wij daarover dienen te berekenen.

Berekening 1:
Product 33,33 Euro
Shipping 33,33 Euro
Bemidelingskosten 33,33 Euro
BTW 21% 21 Euro
Totaal: 121 Euro

Berekening 2:
Product 33,33 Euro
Shipping 33,33 Euro
Bemidelingskosten 33,33 Euro
NL shipping 10 Euro
Importheffing 20 Euro
BTW 21% 27,30 Euro
Totaal: 157,30 Euro

De klant zou dus minimaal 12.10 Euro (verzending NL) en maximaal 36,30 Euro kunnen besparen als de Douane het pakket laat gaan. Ik zie zo gauw niet waar de klant in mijn eerste constructie dubbel BTW zal betalen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

11 februari 2015

Omdat het als volgt zal gaan als jij niet zelf de importheffingen gaat regelen voor jouw klant:

Berekening 3:

Product 33,33 Euro
Shipping 33,33 Euro
Bemidelingskosten 33,33 Euro
BTW 21% betaalt aan Alexandra: 21 euro

Vervolgens komt het pakket aan bij de klant en mag hij de importkosten gaan betalen. Daar valt ook de BTW onder:

Importheffing: 20 Euro
BTW 21% betaalt aan Douane 25,20 Euro

Totaal 166.20 euro
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

12 februari 2015

Ik heb de indruk dat de klant onder bepaalde kosten uit probeert te komen.

Zoals eerder gezegd sommige dingen kunnen gewoon niet en moet je misschien nee verkopen.

Onderlaatst een klant die wilde een intracommunautaire levering maar haar zoon zou het meenemen naar de bestemming. Leuk en aardig maar voor de belasting dienst dient er bewijs te zijn dat het is bezorgd op het adres van het BTW nummer.

Reactie klant. Maar andere doen het wel.

Ik loop hiermee het risico dat ik alsnog BTW moet afdragen omdat ik onjuist handelt. De klant heeft alsnog besteld maar gewoon laten bezorgen in het land van bestemming.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Bestelling vanuit USA direct aan klant

13 februari 2015

Niet doen. Wil je heel graag deze service verlenen aan de klant, laat het dan gewoon op je eigen adres bezorgen en stuur het door binnen Nederland. Breng invoerrechten, BTW, verzendkosten en een servicefee in rekening waarvoor het de moeite is om dit te doen. Als de klant niet bereid is om dit te betalen, dan regelt ie zelf maar een paypal account of creditcard of schakelt een familielid in. Op elke andere manier is het een vreemd verhaal.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht