Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Tim
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 februari 2015

vragen mbt bestelauto

18 februari 2015

Goedendag,

Even een vraagje wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is na het bestuderen van de site van de belastingdienst, en ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen.

Naast mijn fulltime baan ben ik uit hobby perspectief eigenaar van een webshop. Helaas werken mijn leveranciers niet via het dropship systeem en ben ik dus verplicht om fysieke voorraad aan te leggen van een groot deel van mijn assortiment.

Nu heb ik berekend dat bij de meeste bestellingen ik goedkoper uit ben om het zelf op te halen bij de leverancier dan het te laten verzenden, echter heb ik geen bestelauto.

Nu denk ik er aan om een bestelwagen aan te schaffen die 100% gebruikt wordt voor de transport van goederen. Ik las op de site van de belastingdienst dat de wagen dan voorzien moet zijn van alleen de bestuurdersstoel en de overige stoelen verwijdert dienen te worden. Is dit werkelijk nodig, de insteek is namelijk om de bestelauto zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden. Misschien dat iemand hier mij over kan adviseren.

De webshop is een eenmanszaak, en ik ben tevens in het bezit van een auto voor privegebruik.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: vragen mbt bestelauto

18 februari 2015

Lijkt me dat je iets niet goed gelezen hebt. Er zijn namelijk voldoende bestelauto's te vinden voor 2,3, 5 of zelfs 6 personen. Of ik begrijp niet helemaal wat je wilt.
 
Tim
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 februari 2015

Re: vragen mbt bestelauto

18 februari 2015

Lijkt me dat je iets niet goed gelezen hebt. Er zijn namelijk voldoende bestelauto's te vinden voor 2,3, 5 of zelfs 6 personen. Of ik begrijp niet helemaal wat je wilt.
Ik hoef juist geen bestelauto voor meerdere personen, omdat er bij een bestelauto geschikt voor 1 persoon geen bijtelling betaald te worden voor evt privegebruik, wat dus in kosten en administratieve rompslomp scheelt als je hem wel een keer prive nodig mocht hebben, of ik begrijp dat verkeerd.

Verder lijkt me dit de goedkoopste oplossing, deze constructie.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Dit staat daarover op de site van de belastingdienst:

De regels voor privégebruik van een auto gelden ook voor bijna alle bestelauto's. Uitzondering hierop zijn bestelauto's die bijna uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Het gaat dan om auto's die bijvoorbeeld alleen een bestuurdersstoel hebben en waarvan de bevestigingspunten van de passagiersstoel zijn weggeslepen of dichtgelast. In zulke gevallen verrekent u het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: vragen mbt bestelauto

18 februari 2015

Ook bij een auto die uitsluitend geschikt is voor vervoer van goederen, moet je bijtelling betalen als je hem prive gebruikt.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... r_goederen


Goedkoopst is gewoon helemaal niet prive gebruiken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Tim
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 februari 2015

Re: vragen mbt bestelauto

18 februari 2015

Ook bij een auto die uitsluitend geschikt is voor vervoer van goederen, moet je bijtelling betalen als je hem prive gebruikt.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... r_goederen


Goedkoopst is gewoon helemaal niet prive gebruiken.
Ok bedankt, dus wat ik begrijp is dit veruit de goedkoopste optie, omdat simpel aangetoond kan worden dat de auto alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt ivm ontbreken overige stoelen om meerdere personen te vervoeren.

Dan zal ik de bestelwagen zuiver zakelijk gaan gebruiken.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: vragen mbt bestelauto

18 februari 2015


Dan zal ik de bestelwagen zuiver zakelijk gaan gebruiken.
Dan kan je net zo goed een willekeurige andere bestelauto nemen. Je kan bij de Belastingdienst dan gewoon een verklaring afgeven dat je hem alleen zakelijk gebruikt en dan betaal je ook geen bijtelling.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: vragen mbt bestelauto

19 februari 2015

Ik lees uit je bericht/startpost dat je je webshop doet naast je fulltime baan. Ik kan mij daarom zo voorstellen dat je niet een paar keer per week voorraad op kunt halen (puur qua tijd zal dat al een probleem vormen lijkt me). Je kan misschien een indicatie voor jezelf maken hoe vaak het nodig is voor je om voorraad op te halen. Als dat (bv.) 1 keer per maand is, zou je kunnen overwegen om een bestelwagen te huren of wellicht lenen uit je omgeving. Ik denk dat het niet onrealistisch is ook dit soort oplossingen na te gaan om te kijken wat het meest voordelige is. Ik weet dat de organisatie Greenwheels ook combo's heeft, wellicht ook bij jou in de plaats waardoor je maar voor een paar euro huur hoeft te betalen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: vragen mbt bestelauto

19 februari 2015

Moet je ook niet ondernemer zijn voor de IB om in aanmerking te komen voor grijskenteken tarief? dus 1225 uur werkzaamzijn in de onderneming? anders zijn bestel auto's duur in de wegenbelasting.

Je kunt ook een bestelbus met dubbelecabine kopen en deze niet in de boekhouding van het bedrijf zetten. Je krijgt dan toch automatisch grijskentekentarief (als je aan een aantal zaken voldoet). vervolgens houd je een kilomter registratie bij en trek je € 0,19 per kilometer van de winst af.

Ook kun je gedeleeltelijk de BTW van onderhoud en tanken na rato zakelijk/privé verrekenen. Je kunt dus niet alle kosten aftrekken aanschaf ect., maar vooral als je een wat oudere bestelbus koopt is dit intressanter dan bijtellen en je kunt hem gewoon prive rijden (moet wel minimaal 10% van alle kilometers zakelijke maken). daarnaas zou je dan je huidige prive auto op kunnen ruimen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: vragen mbt bestelauto

19 februari 2015

Als je een grijskenteken wagen op prive zet dan moet je gewoon normaal tarief wagenbelasting betalen. Mn vader werkt niet heel veel meer toch is deze nog steeds grijs kenteken. Dus ik denk niet dat je aan die uren moet komen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: vragen mbt bestelauto

24 februari 2015

Als je een grijskenteken wagen op prive zet dan moet je gewoon normaal tarief wagenbelasting betalen. Mn vader werkt niet heel veel meer toch is deze nog steeds grijs kenteken. Dus ik denk niet dat je aan die uren moet komen.
Ik heb een bestelbus met dubbele cabine prive op grijskenteken en betaal gewoon grijstarief.
De belasting ziet dat je ondernemer voor de IB bent en dan krijg je automatisch grijstarief. Om ondernemer voor de IB te zijn moet je wel je urencriterum halen. Dus indirect moet je om grijs te rijden dus wel de uren halen. Misschien dat als je al grijs had en je haalt je uren niet meer dat ze het niet automatisch aanpassen (in het geval van je vader?)?

Voorwaarde is dat je 10% van de kilometers zakelijk rijd. Verder kun je geen onderhoudskosten of aanschaf in de boekhouding opnemen/aftrekken en betaal je dus deze uit prive middelen. Per zakelijke kilometer mag je vervolgens €0,19 aftrekken van de winst (kilometer registratie voor zakelijk gedeelte verplicht).
Je mag de BTW van onderhoud en brandstof wel na rato prive/zakelijk terug vragen in de btw aangifte.
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: vragen mbt bestelauto

16 april 2016

Even een vraag.
Mag je als zzper 2 voertuigen op grijs kenteken hebben? Bijv een bakwagen met laadklep en een bestelwagen en voorbeide het grijskenteken tarief betalen.

Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst dit bij een zzper niet pikt?

Op internet krijg ik geen duidelijk antwoord gevonden of zijn deze tegenstrijdig. Heeft iemand ervaring met 2 grijs kenteken voertuigen op zijn aam als zzper zijnde.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: vragen mbt bestelauto

18 april 2016

Even een vraag.
Mag je als zzper 2 voertuigen op grijs kenteken hebben? Bijv een bakwagen met laadklep en een bestelwagen en voorbeide het grijskenteken tarief betalen.

Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst dit bij een zzper niet pikt?

Op internet krijg ik geen duidelijk antwoord gevonden of zijn deze tegenstrijdig. Heeft iemand ervaring met 2 grijs kenteken voertuigen op zijn  aam als zzper zijnde.
Waarom zou dat niet kunnen?
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: vragen mbt bestelauto

18 april 2016

Ik kan/kon me zo voorstellen dat 2 voertuigen op grijskenteken tarief bij een eenmanszaak bij de vrienden van de belastingdienst problemen/vragen oproept omdat je er maar 1 tegelijk kan rijden.
 
Gebruikersavatar
Volup
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 oktober 2015

Re: vragen mbt bestelauto

19 april 2016

Ik kan/kon me zo voorstellen dat 2 voertuigen op grijskenteken tarief bij een eenmanszaak bij de vrienden van de belastingdienst problemen/vragen oproept omdat je er maar 1 tegelijk kan rijden.
Ik ben geen belastingexpert maar zou meer redeneren naar dat je verschillende auto's voor verschillende doelen kan hebben, een auto met bak is natuurlijk voor andere dingen geschikt dan een auto met gesloten laadruimte. 
Volup Online Retail - Ontzorgt de online verkoop van kleine winkeliers
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: vragen mbt bestelauto

20 april 2016

Nagevraaagd bij accountant en die geeft aan dat hij ook geen bezwaar ziet. Hij zegt doen en als er bezwaren zouden zijn hij de discussie met de Belastingdienst wel aan zou gaan.