Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bol.com verkoop factuur inboeken

20 februari 2015

Ik had al even op google gekeken en er zijn tal van topic over het vage factuursysteem van bol.com. Mij vraag is hoe jullie het factuur inboeken.

Bijv. ik verkoop 59.99 op bol.com.
De bemiddelingskosten zijn 7.79 inclusief btw
Het uitbetaalde bedrag is 52.20

Maak je dan een factuur aan met 52.20 inclusief btw(21%) of boek je het in als 59.99 en voer je de 7.79 op als kosten?

Dat laatste bied volgens mij geen voordeel maar alleen extra werk.

Mijn idee was eigenlijk om aan het einde van de maand alle uitbetaalde facturen te verzamelen en een eigen factuur aan te maken met alle bestelnummer erop.

Ben benieuwd hoe anderen dit doen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bol.com verkoop factuur inboeken

20 februari 2015

Je moet om grofweg vier redenen de uitgebreide boeking opvoeren:

• Als je de bemiddelingskosten niet boekt, mag je de btw over die kosten niet aftrekken.

• Je wilt vastleggen wat de klant heeft betaald.

• Je wilt weten wat bol.com je concreet kost.

• Je moet de werkelijk omzet en kosten vastleggen en verantwoorden, niet wat er als samenvatting uitrolt wanneer je wat posten tegen elkaar wegstreept.

Bij de eerste twee punten is je btw-administratie waarschijnlijk ook wat kort door de bocht, omdat je zelf alvast wat aan bol.com betaalde btw aftrekt van de btw die je zou moeten afdragen. Dat doe je niet op het niveau van de factuur, maar pas later in de aangifte omzetbelasting.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Bol.com verkoop factuur inboeken

20 februari 2015

Op de factuur staat uitleg hoe het bedrag tot stand komt, maar ze factureren duidelijk een bedrag. Dat bedrag wat gefactureerd wordt, is wat je in je boekhouding opneemt.

Als je bij de leverancier 8 artikelen koopt en 1 terug brengt. Boek je toch ook die factuur als 1 factuur in? Dan ga je toch ook niet los die terug boeking inboeken? Ik ten minste niet...

Wat betreft concreet inzicht in wat je uitgeeft aan Bol is dat makkelijk. Je kan het bij Bol.com zelf gewoon zien. Je kan gewoon rapportages met totalen uitdraaien. Daarnaast kun je er een aparte omzet groep voor maken als je het gescheiden wilt houden in je boekhouding.

Een factuur gaan opsplitsen lijkt mij niet de beste manier.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bol.com verkoop factuur inboeken

21 februari 2015

Je moet om grofweg vier redenen de uitgebreide boeking opvoeren:

• Als je de bemiddelingskosten niet boekt, mag je de btw over die kosten niet aftrekken.
Dat hoeft ook niet want ik wilde het uitbetaalde bedrag zelf factureren. Dus ik krijg het inderdaad niet terug maar ik hoeft het dan ook niet af te dragen.

Ik denk niet dat je het bol.com factuur kan gebruiken. Hier zit immers nog geen btw op. Zoals eerder gelezen moet je bol.com als een service provider zien. Het is overigens wel toegestaan om per periode facturen te verzamelen zolang de administratie sluitend is.

Als je elk factuur van bol.com apart moet inboeken en de kosten en uitbetaalde bedrag moet splitsen lijk me dit ook niet zo handig. Nu ik dit schrijf. Van bol.com krijg je ook dagelijks een verzamel factuur van meerdere orders.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bol.com verkoop factuur inboeken

21 februari 2015

1.000 -/- 100 = 900 is onder de streep gelijk aan 1.200 -/- 300 = 900. Toch wil je de herkomst van het resultaat vastleggen. Dat is meer een bedrijfseconomisch dan een fiscaal argument: verkopen via bol.com kost je geld en je wilt dus terugzien hoeveel.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bol.com verkoop factuur inboeken

22 februari 2015

Duidelijk. Ik ga ze dan toch per maand verzamelen en de kosten en verkoop apart inboeken. Bedankt voor je duidelijkheid.

In het begin was het allemaal zo overzichtelijk dat boekhouden maar nu het drukken wordt zit er best aardig wat werk aan.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht