Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Pim2k15
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 februari 2015

Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spanje

26 februari 2015

Het gaat om de BTW.

Ik kom er met de belastingtelefoon niet uit. Ik schets het even kort:

Mijn leverancier in Spanje levert mij tegen 0% tarief. (Levering aan mij als bedrijf binnen de EU).
De bezorgkosten op de factuur volgen dat BTWtarief van de artikelen: 0 %.
Officieel is het hoogste BTW-tarief van de goederen in de zending gelijk het tarief voor de bezorgkosten. Dus 0%.

Ik verzend deze artikelen naar Duitsland. Vooralsnog alleen aan eindafnemers/klanten.
Dus opmijn factuur aan de klant 21% BTW net als over de te rekenen bezorgkosten.

Maar de afrekening/factuur van mijn bezorgdienst... is dat altijd 21% (want een dienstverleningsovereenkomst)?
Of is het BTW tarief van de (NLse) bezorgdienst nog ergens van afhankelijk?
Lijkt mij zelf van niet want de koeriersdienst weet niet wat er aan BTW tarieven er in mijn dozen zit.

Maar nu:
Variant 1
Mijn leverancier in Spanje wil het ook rechtstreeks leveren aan mijn klant in Dld.
Veranderd dat nog wat voor mijn facturen en de BTW?
De klant betaalt mij de bezorgkosten, ik betaal ze aan mijn leverancier in Spanje.
Niet om het aan mij te sturen maar aan mijn klant.

En nu gok ik dat, omdat het goed niet in Nederland binnenkomt, de fiscus dwars gaat liggen.
De NLse belastingtelefoon zei mij dat ik mij dan in Dld. moest vestigen en gaf mij het telefoonnr van de Duitse belastingtelefoon :shock:

En omdat de leverancier het goed aan de eindafnemer/klant stuurt moet hij dan BTW in Spanje rekenen? Want die klant heeft immers geen BTWnr dus is het geen 0% artikel meer.

Variant 2
Ik stuur een NL'se koerier naar de leverancier in Spanje met het verzoek het pakket op te pikken en af te leveren bij de klant in Duitsland. Geen idee nog of dit commercieel interessant is.
Ook hier komende de goederen niet fysiek in NL.

Om nog maar te zwijgen van Variant 3.
Ik stuur een Duitse koerier naar Spanje om het in Duitsland bij de klant te krijgen.
Ook hier komen de goederen niet fysiek in Nederland
Ook hier geen idee of dat commercieel interessant is.

Wie kan er iets zinnigs zeggen op al deze vragen.
Dank alvast.
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

26 februari 2015

Je haalt je ook wel wat op de nek he :lol:

Wat ik wel weet is dat er een vrijstelling is per land. Als je daar boven komt moet je sowieso allerlei aangiftes gaan doen. Misschien is meer informatie nodig voor een goed antwoord. Kun je een grof gemiddelde geven over wat voor een bedragen het hier gaat; per bestelling en in totaal.

Als jij je puur richt op de Duitse markt wordt je volgens mij sowieso al als 'Duits bedrijf' gezien en moet je ook voldoen aan de Duitse wet. Zorgt er dus voor dat je algemene voorwaarden sowieso goed in orde zijn, anders heb je dadelijk een claim te pakken.

Hopelijk kan iemand hier een antwoord geven op je vraag.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

26 februari 2015

Jou 2de oplossing van koerier snap ik eigenlijk niet. Wat is het verschil of jou leverancier het direct aan de klant levert of dat die NL koerier dat gaat doen?

Dit komt dan op hetzelfde neer dat je jou leverancier een factuur voor jou laat maken maar het afleveradres kan je klant op geeft. Als jou leverancier dit doet lijkt me dat ook geen probleem.

Ik denk dat het goedkoopste is om het gewoon bij jezelf af te laten leveren en het daarna door te sturen Duitsland
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Pim2k15
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 februari 2015

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

28 februari 2015

Ik denk dat het goedkoopste is om het gewoon bij jezelf af te laten leveren en het daarna door te sturen Duitsland
Tuurlijk niet.

De klant betaalt bezorgkosten (1e keer) aan mij om het pakket geleverd te krijgen.

Ik bestel het bij mijn leverancier en betaal aan de leverancier bezorgkosten (2e keer) om het bij mij te krijgen. Het enige wat ik vervolgens doe is een adressticker op die doos plakken.
Dan moet ik opnieuw bezorgkosten (3e keer) betalen om het bij de klant te krijgen.

Als mijn leverancier het adres van de klant erop plakt en het daar naartoe stuurt
heeft de klant zelf betaald om het pakket bezorgd te krijgen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

28 februari 2015

Natuurlijk snap ik dat het goedkoper is ja om het direct naar de klant te sturen.

Maar op variant 2 wil je een Nederlandse koerier naar Spanje gaan sturen en die moet het naar de klant gaan brengen. Dus mn inschatting is dat het goedkoper is om via NL te versturen omdat dat dan goedkoper is als een koerier.

Of die Nederlandse koerier / Duitse of Spaanse het brengt. Voor de intracommunautaire levering moet het bezorgd worden op het geregistreerde BTW adres. Dus officieel moet het via jou bezorgd worden.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Pim2k15
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 februari 2015

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

28 februari 2015

Toch niet. Deze link kreeg ik vandaag binnen via andere connecties. :wink:

Het (land van het) BTWnr is bepalend.
Bovendien komen de klantbedragen aan in NL.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

28 februari 2015

Ik verzend deze artikelen naar Duitsland. Vooralsnog alleen aan eindafnemers/klanten.
Bedoel je daarmee consumenten en particulieren? Dan is de levering op de eindbestemming in Duitsland namelijk geen intracommunautaire levering meer. In dat geval ben je misschien toch voordeliger uit als je het in twee stappen doet: een IC-levering (tegen 0% heffing verlegd) van de Spaanse leverancier naar jou, gevolgd door een reguliere levering (tegen Nederlands of Duits btw-tarief) van jou naar de Duitse consument.
 
Pim2k15
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 februari 2015

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

28 februari 2015

Niet volgens de tekst uit de link die ik het laatste plaatste.
OF ik moet deze tekst verkeerd interpreteren?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Dealer in NL voor de Duitse markt van leverancier in Spa

28 februari 2015

In deze situatie staat een intracommunautaire verwerving (dáár gaat die link over) niet gelijk aan een intracommunautaire levering. Je levert immers op de eindbestemming niet aan btw-plichtigen.

Keer het anders eens om. Als je vanuit Nederland aan Duitse consumenten levert, is dat geen intracommunautaire levering. Waarom zou een levering vanuit Spanje aan Duitse consumenten dan wel een intracommunautaire levering zijn?
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht