Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
kirr89
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 maart 2015

Als hobbie starten met 2ehands spullen, belasting betalen ?

19 maart 2015

Hallo allemaal,

Ik wil graag naast mijn werk een website starten met 2ehands (merk)artikelen !
Dit zal vooral in het begin niet heel veel geld opleveren.
Nu vraag ik mij af tot welke inkomsten kan ik dit als hobby uitoefenen ?
En hoe zit het eigenlijk met 2ehands artikelen ? Moet ik hier belasting over betalen ?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen !

Groetjes, Kirstin
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Als hobbie starten met 2ehands spullen, belasting betale

19 maart 2015

Inkomstenbelasting betaal je over alle inkomsten dus ook 2de hands als hobby.
 
kirr89
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 maart 2015

Re: Als hobbie starten met 2ehands spullen, belasting betale

19 maart 2015

Bedankt voor uw antwoord!

En wanneer is het volgens de belastingdienst geen hobby meer ?
 
monster_beetle
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 september 2012

Re: Als hobbie starten met 2ehands spullen, belasting betale

19 maart 2015

Wanneer jij full-time werkt aan je bedrijf wordt je gerekend als volwaardig ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als het enkele uren zijn per week is dit niet het geval.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Als hobbie starten met 2ehands spullen, belasting betale

19 maart 2015

Inkomsten zijn inkomsten en die moeten worden opgegeven. "Erkenning" als ondernemer heeft daar in wezen niet zo veel mee uit te staan: dat gaat over ondernemersaftrek en btw afdracht/teruggave.
 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Re: Als hobbie starten met 2ehands spullen, belasting betale

15 mei 2015

Inkomsten zijn inkomsten en die moeten worden opgegeven. "Erkenning" als ondernemer heeft daar in wezen niet zo veel mee uit te staan: dat gaat over ondernemersaftrek en btw afdracht/teruggave.
Dat is niet helemaal waar BertB, inkomsten die voortkomen uit de "hobby- en familiesfeer" hoef je niet op te geven.
Wanneer bent u géén ondernemer?

Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ondeneming

Of je gezien wordt als ondernemer is wel degelijk van belang. Je kan trouwens wel voor de omzetbelasting gezien worden als ondernemer en voor de inkomstenbelasting niet. In dat laatste geval vul je als particulier je aangifte IB in en vemeld je je inkomsten van de website bij overige werkzaamheden.

Grote kans dat TS wel als ondernemer gezien wordt aangezien ze een website start en wellicht ook een (bedrijfs)naam kiest.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Als hobbie starten met 2ehands spullen, belasting betale

28 september 2015

Er worden echter wel vrijstellingen en speciale regelingen geboden door de belastingdienst, indien je als ondernemer minder dan bepaalde grensbedragen verdient. Kijk op de site van de belastingdienst voor de actuele bedragen en regelingen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht