Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

inkomstenbelasting privé eenmanszaak

08 april 2015

Beste,

Ik ben bezig met de inkomstenbelasting voor een Eenmanszaak dit moet als Privé.

Hiervoor heb ik de belastingtelefoon gebeld en zij zijden alle inkomsten - uitgaven dat dient te worden opgegeven

Mijn vraag is nu;
Alle inkomsten verrekenen met alle uitgaven voor het hele jaar, dus ook de kosten voor papier, pennen en dergelijke ??

Ik bedoel dan in 1x de kosten voor de ingekochte voorraad over het hele jaar in 1x verrekenen met de inkomsten ?

Wie kan mij dit vertellen ?

En ja, ik heb binnenkort een afspraak met een boekhouder, maar wil zelf ook zien of ik het goed heb verrekend.
 
Jurre Lammertse
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 maart 2015
Contacteer:

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

08 april 2015

IMO gewoon de totalen van de kosten, en de totalen van de opbrengsten bij elkaar. Jij mag zelf bepalen wat je wel/niet kosten vindt voor de zaak, ook al heb je ze privé betaald bijvoorbeeld. Als dit maar te verantwoorden is tegenover de belastingdienst.

Wanneer de belastingdienst meer wil zien dan vragen ze je boekhouding op. Dit is de reden waarom je deze 7 jaar moet bewaren (ongeacht de vorm).
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!
 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

12 april 2015

Bedankt voor uw antwoord.

Naast de eenmanszaak werk ik ook nog in loondienst.

Kan de inkomstenbelasting ook leiden tot teruggave ?
Als ik de inkomsten en uitgave uit overig werk invoer dan zou ik een bedrag van:
+/- 1.200 euro terugkrijgen.

Laat ik de inkomsten uit overig werk weg (0 euro), dan zou ik +/- 20 euro moeten betalen.

Hierbij heb ik alle inkomsten en uitgave welke ik heb gehad voor mijn bedrijf geboekt.
(Exclusief de inkomsten verkregen uit Omzetbelasting en Privé stortingen)
Of dien ik ook deze inkomsten verkregen uit omzetbel. en Privé daarbij mee te tellen ?
Dan zou het bedrag al lager zijn +/- 900,-

De uitgave zijn hoger dan de inkomsten, er is dus verlies. Heb geen recht op startersaftrek want voldoe niet aan het urencriterium.

Uiteraard ga ik hiervoor naar een boekhouder, maar wil dit zelf ook juist kunnen berekenen.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

12 april 2015

Of je verlies op je eenmanszaak kan verrekenen met inkomsten uit loondienst weet ik niet. Hou er wel rekening mee dat voorraden geen kosten zijn maar een balanspost. Het verschil tussen beginvoorraad en eindvoorraad is je inkoopkosten. Verder staat BTW helemaal los van inkomstenbelasting. Hiervoor doe je apart aangifte en BTW is ook geen kosten.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

13 april 2015

Ik ben vorig jaar gestart en heb dus toen ook gelijk alle voorraad ingekocht.

Wat dien ik mee te nemen bij Inkomsten (min) - Uitgaven, voor de berekening van de inkomstenbelasting als Overige Werkzaamheden:

Inkomsten bestaande uit
Verkopen, Creditnota's, Omzetbelasting, en Uitbetaling SISOW.

Uitgaven bestaande uit
Kantoorbenodigdheden, Telefoonkosten Prepaid, Flyers, Verpakkingsmateriaal, Bankkosten, Webwinkel Abonnement, Verzendkosten, Omzetbelasting, en Voorraad Kosten.

Welke kosten / uitgaven dien ik te gebruiken en welke niet.
Je had het over de voorraad kosten, deze neem ik niet mee ?

Mvg.
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

13 april 2015

Hou er wel rekening mee dat voorraden geen kosten zijn maar een balanspost. Het verschil tussen beginvoorraad en eindvoorraad is je inkoopkosten.
Dat ligt eraan of je voorraad activeert op de balans. Dat is niet verplicht voor de fiscus. Het is veel eenvoudiger het niet te doen, en je inkoopkosten (als je voorraad inkoopt) direct in z'n geheel ten laste van de winst te boeken als kostenpost.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

14 april 2015

Dat ligt eraan of je voorraad activeert op de balans. Dat is niet verplicht voor de fiscus. Het is veel eenvoudiger het niet te doen, en je inkoopkosten (als je voorraad inkoopt) direct in z'n geheel ten laste van de winst te boeken als kostenpost.
Serieus? Nooit geweten. Dus als ik €50.000 aan voorraad inkoop mag ik dat ineens als kosten opvoeren, ook al doe ik jaren met die voorraad? Als ik een computer van €500 koop moet ik hem op de balans zetten en in 5 jaar afschrijven, maar dit mag wel? Interessant.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

14 april 2015

Dit bovenstaande geeft Acumulus ook aan. Zij hebben navraag gedaan en er staat nergens dat je je voorraad moet bijhouden. Er mag wel een voorraad waardering gedaan worden.

Maar ik heb wel ergens gelezen dat als je bedrijf groter wordt je een verzoek krijgt van de belastingdienst om wel je voorraad bij te houden. Dit geldt dus ook bijv voor distributie centrums en dergelijke.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Jurre Lammertse
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 maart 2015
Contacteer:

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

14 april 2015

Dat ligt eraan of je voorraad activeert op de balans. Dat is niet verplicht voor de fiscus. Het is veel eenvoudiger het niet te doen, en je inkoopkosten (als je voorraad inkoopt) direct in z'n geheel ten laste van de winst te boeken als kostenpost.
Serieus? Nooit geweten. Dus als ik €50.000 aan voorraad inkoop mag ik dat ineens als kosten opvoeren, ook al doe ik jaren met die voorraad? Als ik een computer van €500 koop moet ik hem op de balans zetten en in 5 jaar afschrijven, maar dit mag wel? Interessant.
Zo doe ik het inderdaad ook. Onderaan de streep (over een aantal jaren uitgerekt) moet het bedrag aan winst/verlies & natuurlijk ook belasting/voorbelasting toch op hetzelfde uitkomen.

Kies je ervoor om elk jaar een balans bij te houden/op te stellen, zorg dat je goed de verschillen weet tussen kosten & uitgaven, en inkomsten & opbrengsten....
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

14 april 2015

Als ik een computer van €500 koop moet ik hem op de balans zetten en in 5 jaar afschrijven
Als je dat niet wilt, koop de computer voor 400 euro en de geheugenchip van 128gb voor 100 euro
Kun je beide direct afschrijven. :wink:
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: inkomstenbelasting privé eenmanszaak

14 april 2015

Heb het nog even gecheckt met mijn belastingadviseur en deze komt met het volgende antwoord:
Het is feitelijk niet verplicht om een voorraad op je balans te vermelden. Wat je dan wel gaat krijgen (althans die kans is zeer groot), is dat je behoorlijke schommelingen gaat krijgen in je resultaten ieder jaar.

Voorraadbeheer geeft daarentegen een veel vertrouwelijker beeld van wat daadwerkelijk je omzet en inkopen is geweest in een bepaald jaar.

Volgens Goed koopmansgebruik wordt ook een voorraad bijgehouden (indien van toepassing) binnen een onderneming.

Het is juist dat een startende ondernemer de € 20.000 inkoop als kosten mag opvoeren. Vroeg of laat wordt deze echter weer terugbetaald. Ervan uitgaande dat de voorraad ook wordt verkocht maar daar mag je wel van uitgaan.

Daar voorraad veelal producten zijn die binnen het jaar weer worden verkocht/verhandeld, worden deze niet geactiveerd. Dit in tegenstelling tot o.a. inventaris voor je onderneming. Deze gaan wel (veel) langer meer dan 1 jaar.
Je mag dus inderdaad je ingekochte voorraad als kosten opvoeren en dat geeft ook een goed beeld in de jaarcijfers als deze voorraad binnen een jaar wordt verkocht. Doe je langer met je voorraad, dan zou je deze kunnen opvoeren op de balans om schommelingen in verlies en winst te voorkomen.

Weer wat geleerd!
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer