Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Aangifte inkomstenbelasting inkoopkosten

10 april 2015

Bij het opstarten van mijn webwinkel heb ik veel aan dit forum gehad dus ik denk ik gooi mijn vraag hier maar even op.

Vorig jaar heb ik de aangifte inkomstenbelasting samen met een boekhouder gedaan. Dit jaar ging ik hoopvol zelf van start, maar ik krijg hem niet helemaal kloppend.
De winst-verlies rekening is niet helemaal hetzelfde als het saldo fiscale winstberekening.
Nu is er bij winst-verlies rekening een kopje met: Inkoopkosten, uitbesteed werk e.d.
Begrijp ik het nou goed dat hier ik hier (in mijn geval) alleen de inkoopkosten invul van al mijn verkochte artikelen? Ik vraag dit omdat ik bij de aangifte van vorig jaar een iets hoger bedrag heb staan dan dat ik kan terug vinden. Misschien dat ik deze kostenpost verkeerd begrijp en daarom de aangifte niet kloppend krijg?
Waarschijnlijk is het eerder een fout in een te lage waarde van mijn voorraad. Ik haal alles buiten Europa en misschien dat ik 1-2 bestellingen die nog onderweg waren vergeten heb toe te voegen aan mijn 2014 eindvoorraad.
Maar voor ik deze voorraad verhoog om de aangifte kloppend te krijgen wil ik even zeker weten dat ik geen fout maak bij de inkoopkosten :)
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Aangifte inkomstenbelasting inkoopkosten

10 april 2015

Voor de inkomstenbelasting draait het om alles wat je met je bedrijf hebt verdient. Alle kosten die je daarvoor maakt kun je dus aftrekken, het draait niet alleen om inkoop, maar ook om:
- Hosting
- Webwinkel software
- Lidmaatschappen
- Etc.

Ik ga er namelijk vanuit dat je gewoon bent ingeschreven bij de KVK en ook netjes BTW afdraagt? Voor de BTW administratie moet je naar mijn idee toch ook alle facturen en dergelijke inboeken?
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
JosV
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 april 2015

Re: Aangifte inkomstenbelasting inkoopkosten

10 april 2015

Ja natuurlijk. Die kosten heb ik ook allemaal al ingevuld.
Maar het gaat mij alleen om die inkoop kostenpost omdat ik bij de aangifte van vorig jaar daar een bedrag heb staan wat ik niet kan terugvinden. Wellicht dat ik daarom het verkeerd begrijp en het iets anders is dan de inkoop van alleen de verkochte artikelen.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Aangifte inkomstenbelasting inkoopkosten

10 april 2015

Volgens mij moet alle inkoop kosten erin en niet alleen die van verkochte items
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Aangifte inkomstenbelasting inkoopkosten

10 april 2015

Volgens mij moet alle inkoop kosten erin en niet alleen die van verkochte items
Hier heb ik inmiddels meerdere versies van gehoord; begint beetje verwarrend te worden.
ene zegt alle inkoop erin zetten en alle verkoop. Verder niks.

Andere zegt alleen de inkoop van je verkochte producten. En daarnaast je voorraad nog bijhouden op de balans.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Aangifte inkomstenbelasting inkoopkosten

10 april 2015

Andere zegt alleen de inkoop van je verkochte producten. En daarnaast je voorraad nog bijhouden op de balans.
De voorraad is uiteraard ook van belang voor je winst/verlies!

Als je per saldo geen winst geboekt hebt, maar je voorraad is 10k groter geworden, dan heb je wel degelijk winst gemaakt!
Of als je per saldo 20k winst gedraaid hebt en je voorraad is met 30k afgenomen heb je dus 10k verlies gedraaid.

Ivm prijsstijging postzegels, hebben we afgelopen jaar een flinke voorraad postzegels aangeschaft, zelfs deze zijn door onze boekhouder op de balans gezet!
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Aangifte inkomstenbelasting inkoopkosten

12 april 2015

Winst = verkoop -/- inkoopwaarde verkoop -/- kosten

Dat je voorraad is toegenomen of afgenomen zegt op zich niets over winst of verlies. Stel je hebt het ene jaar 10.000 op je bankrekening en 20.000 voorraad en het volgende jaar 0 op je bankrekening en 30.000 voorraad, dan kan het heel goed zijn dat je 10.000 aan voorraad hebt gekocht en er verder niets is gebeurd. Er is dan zeker geen sprake van 10.000 winst.

Aan de andere kant: als je beginvoorraad en eindvoorraad ongeveer hetzelfde zijn, dan kun je toch best 50.000 winst gemaakt hebben.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer