BTW tussen ondernemers onderling

1
Beste mede ondernemers :D

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uit kom.
Het gaat om het volgende:

Ik heb een product ingekocht buiten europa, wat ik verkoop in mijn webshop. So far so good.
Nu is het zo dat andere ondernemers (binnen NL) ons product ook willen gaan verkopen.

Nu zit ik met de BTW. Kan ik deze verleggen naar de ondernemer die de producten bij mij afneemt of moet ik zelf ook BTW afdragen over de goederen die ik verkoop aan de ondernemer?

Alvast bedankt!

Re: BTW tussen ondernemers onderling

3
Wanneer de betreffende ondernemer tenminste een geldig btw nummer heeft in het land van vestiging. Dat kun je verifiëren in een EU database. Bedrijfsnaam moet overeenkomen met die op de factuur, anders kun jij en/of je afnemer alsnog het haasje zijn.

Re: BTW tussen ondernemers onderling

4
Dat is een heel fout antwoord. De TS geeft aan dat andere Nederlandse bedrijven interesse hebben, in Nederland bereken je altijd BTW ongeacht de herkomst van de goederen.

Pas bij bedrijven buiten Nederland dien je de BTW te verleggen indien de afnemer binnen de EU beschikt over een geldig BTW nummer.

Bij verkoop buiten de EU bereken je geen BTW ongeacht of het een consument is of bedrijf. Hier heb je dus geen BTW nummer nodig. Denk dan aan Zwitserland, Noorwegen, USA, etc.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW tussen ondernemers onderling

7
Mijn antwoord was als reactie op Bertb. Omdat de ts een vraagstelling had m.b.t. de BTW regels in Nederland leek het net alsof de TS de BTW kon verleggen indien de afnemer in Nederland beschikte over een geldig BTW nummer.