Ja, dat klopt, maar dat geldt altijd voor indirecte kosten en semi-variabele kosten. Een hostingabonnement kost bijvoorbeeld elke maand hetzelfde, ongeacht of je die maand veel of weinig verkoopt.
Wat overigens ook verstandig is, is afwijkingen van –20% en +20% ten opzichte van de nullijn door te rekenen. Dan ziet je kostenplaatje (voor directe kosten dus) er bijvoorbeeld zo uit:
+---------------------------+-------+-------+-------+
| | -20% | 0 | +20% |
+---------------------------+-------+-------+-------+
| Inkoop product ex btw | 6,80 | 8,50 | 10,20 |
| PostNL ex btw | 4,68 | 5,85 | 7,02 |
| Verzenddoos | 0,80 | 1,00 | 1,20 |
| Marketing 15% van € 18,97 | 2,28 | 2,85 | 3,41 |
+---------------------------+-------+-------+-------+
| Totaal kosten per product | 14,56 | 18,20 | 21,83 |
+---------------------------+-------+-------+-------+
Zo houd je rekening met prijsschommelingen. Je gaat bijvoorbeeld minder betalen voor PostNL bij hogere volumes en een doos kost ook niet altijd 1 euro.