Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

15 december 2010

Wil je je eigen webwinkel beginnen maar weet je niet precies welke verplichtingen je dan hebt? Antwoordvoorbedrijven heeft een aardige checklist voor de absolute basics van een webwinkel opgesteld. Deze checklist dekt de meeste zaken die de overheid van je verlangt. Zie hier de pagina met allerlei info over verplichtingen:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... ebwinkels/

In bovenstaande vier links staan de meeste verplichtingen vermeld. Dit kan je mee nemen in je ondernemingsplan bij het opzetten van een webwinkel.
 
 
Gert (Webstudio4u)
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 februari 2011

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

13 april 2011

Net gelezen op RTL Nieuws en NU.nl:

Wat ik eruit begrijp is dat je nog zoveel aan voorwaarden kan voldoen, maar als je de shop vanuit huis runt je het moeilijk gaat krijgen of zelf helemaal moet stoppen?

Het artikel op RTL:

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/04_april/13/binnenland/webwinkels-in-de-knel-door-vonnis.xml

En het artikel op NU.nl

http://www.nu.nl/internet/2491512/-klei ... onnis.html

'Webwinkels in de knel door vonnis'

Webwinkels krijgen het moeilijk nu de Raad van State heeft bepaald dat de webwinkel fietsenshop.nu uit Abcoude de 'deuren' moet sluiten. Dat zegt de belangenbehartiger van webwinkels.

De gemeente Abcoude stond detailhandel vanuit een woning niet toe, ook al was er geen winkel. De fietsen werden alleen via internet verkocht, maar op gezette tijden waren er wel klanten.

Volgens Thuiswinkel.org krijgen vooral kleine webwinkels het nu moeilijk. Als gemeenten via een bestemmingsplan mogen bepalen of een webwinkel ook een echte winkel is, is het einde zoek.
We zijn er bijna.....
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

13 april 2011

Heb ik ook gelezen. EDIT: maar niet goed genoeg. Ik had alleen Wijnand (Thuiswinkel.org) gehoord, maar niet het nieuwsbericht zelf. Onderstaand (mijn oude bericht) is dus niet echt van toepassing. Zie ook eentje's bericht hieronder.


Wat er nu kan gebeuren als de gemeente er reden toe ziet, bijvoorbeeld als buurtbewoners klagen of als de ambtenaren zin hebben om de ingeschreven ondernemingen te controleren, is dat je je onderneming zou moeten staken. Er is immers jurisprudentie over dat het eerder niet mocht.
Kan heel lastig worden voor beginnende webwinkeliers. Mocht dit zich doorzetten en webwinkels verboden worden in woonwijken dan voorzie ik veel postbus ondernemingen of soortgelijke constructies om dit te omzeilen. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

13 april 2011

Het vonnis is niet zo hard als gesuggereerd word.

Er staat duidelijk dat het alleen betrekking heeft op deze specifieke zaak.
Het probleem hier is dat fietswinkel betoogde alleen een internetonderneming te zijn maar wel fietsen verkocht vanuit het woonhuis. Dus niet alleen via internet maar ook aan huis.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gert (Webstudio4u)
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 februari 2011

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

13 april 2011

Maar ja, het lont is hiermee wel aangestoken als het gaat om detailhandel vanuit huis, wat door veel gemeenten niet wordt toegestaan conform het bestemmingsplan. Waar wordt de lijn dan getrokken. Heb je als shop vanuit huis voorraad en die verkoopt via Internet...pleeg je dan detailhandel vanaf een plek waar het niet mag..of zullen ze dat anders zien.
We zijn er bijna.....
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

14 april 2011

Je moet gewoon geen etalage houden en geen klanten aan huis laten komen en de meeste gemeenten hanteren een X % van je huis mag je gebruiken regel. Dus in de meeste gevallen is er niks aan de hand.

Als je de info leest staat dat er ook gewoon allemaal bij, niks om je over druk te maken voorlopig.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

14 april 2011

Maar ja, het lont is hiermee wel aangestoken als het gaat om detailhandel vanuit huis.
Valt mee denk ik hoor.

Er is veel commotie, mogelijk inderdaad omdat Wijnand Jongen (directeur Thuiswinkel.org) zich ermee bemoeit en (terecht) vraagt om duidelijkheid. Maar al met al is deze uitspraak niets nieuws. Ook niet de eerste uitspraak op dit gebied. Wij schreven in 2009 over een vergelijkbare zaak waarbij een webwinkel vanuit huis moest stoppen.

Ook daar was er duidelijk sprake van een offline bijeffect en ook toen al was het duidelijk dat gemeentes verschillend kunnen reageren. Het is ook voor gemeentes zelf soms niet duidelijk wat ze exact willen. (dit mag ik juridisch vast niet zeggen maar) In de praktijk is het belangrijker dat je buren het ermee eens zijn, dan de gemeente ambtenaren.
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

14 april 2011

Maar ja, het lont is hiermee wel aangestoken als het gaat om detailhandel vanuit huis, wat door veel gemeenten niet wordt toegestaan conform het bestemmingsplan. Waar wordt de lijn dan getrokken. Heb je als shop vanuit huis voorraad en die verkoopt via Internet...pleeg je dan detailhandel vanaf een plek waar het niet mag..of zullen ze dat anders zien.
In België is dat al aan de orde. Daar moet de gemeente sowieso eerst toestemming geven voordat je een eigen bedrijf aan huis begint.
 
Remko
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 januari 2011
Locatie: Rotterdam

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

14 april 2011

Gelukkig voor mij maken ze in Rotterdam onderscheid tussen een publiek toegankelijke ruimte (=winkelruimte) en een ruimte waar op afspraak door de klant zijn/haar bestelling kan worden afgehaald (= in principe overal waar je maar wilt).
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

18 april 2011

Tis trouwens nu ik op Twinkle dit lees ook wel even anders weer zoals het bijvoorbeeld op NU staat. Het is allemaal wel weer opgeblazen, het ging gewoon puur om de manier hoe deze shop te werk ging, zoals het uitstallen van fietsen en bezoek ontvangen.

Hij trok met de manier van zakendoen de kritische ogen naar zich toe. Lijkt me sterk dat je dit soort problemen krijgt als er 1 keer per dag een busje van een pakketdienst voor komt rijden en 1 a 2 keer per week een levering komt. En dat is voor het gros van de shops al veel dan.

Ook ICTRecht maakt zich niet echt druk als je thuis geen mensen ontvangt, en het verder kleinschalig is.
 
scw
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 september 2011

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

15 juni 2012

Vergeet ook niet de nieuwe cookiewet.

op magentowebshop.org hebben zij in hun blog een heel duidelijk antwoord gegeven hoe je hier mee om moet gaan. check hier hun post: magento 1.7 cookiewet
 
vv77
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 november 2011

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

07 oktober 2012

Ik kan mij herinneren onder voorbehoud dus dat deze kwestie te maken had omdat de persoon in kwestie een uitkering had.

Verder niets aan toe te voegen.
 
DeHangmat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

16 januari 2013

Niet mijn bedoeling om het topic omhoog te halen, maar de tweede link uit de OP is dood.

Daarnaast overigens een handig stappenplan om toch nog eens na te kijken. Bedankt.
Lekker relaxen in een hangmat? Bekijk http://www.dehangmat.nl/.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

16 januari 2013

Dank voor de tip! De overheid veranderd zijn permalinks helaas wel eens, waardoor alle links naar hun sites dood gaan. :(

Als ik tijd heb zal ik even kijken of ze de pagina misschien verplaatst hebben.
 
DeHangmat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

16 januari 2013

Aan de ene kant niet zo slim van hen om er geen 301 redirect aan toe te voegen, toch? Correct me if I'm wrong, ik probeer meer kennis op te doen qua Google SEO.
Lekker relaxen in een hangmat? Bekijk http://www.dehangmat.nl/.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

16 januari 2013

Aan de ene kant niet zo slim van hen om er geen 301 redirect aan toe te voegen, toch? Correct me if I'm wrong, ik probeer meer kennis op te doen qua Google SEO.
Klopt, hadden ze dat maar geweten toen ze de sites van de Douane en belastingdienst samen gingen voegen. Alle links naar deze twee sites werkten in 1 klap niet meer. Los van SEO (wat de BD een worst zal wezen, en terecht) werkten alle links van sites met informatie over belasting etc. niet meer. Heel internet was belastingtechnisch even de weg kwijt, om het zo maar even te zetten.

Maar weer terug on topic. Als iemand de link van de consumentenautoriteit terug gevonden heeft mag je die hier plaatsen.
 
DeHangmat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

16 januari 2013

Ja, logisch natuurlijk dat dat hun verder niets interesseert.

Overigens, is het niet gewoon de volgende link?
http://www.consumentenautoriteit.nl/
Lekker relaxen in een hangmat? Bekijk http://www.dehangmat.nl/.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

16 januari 2013

Nee, het was een pagina waar in redelijk normale taal uitgelegd werd welke rechten een consument precies heeft als hij online besteld. Nu kan ik zo snel alleen links naar artikelen uit de wetboeken vinden; niet echt taal die een normaal mens snapt.
 
DeHangmat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

16 januari 2013

Oh, mijn excuses dan (ik heb het verder niet doorgelezen, wist ook niet wat er op de oude link stond). Als ik wat kan vinden, zal ik de link plaatsen.
Lekker relaxen in een hangmat? Bekijk http://www.dehangmat.nl/.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

22 januari 2013

Vandaag is de nieuwe campagne van de consumentenautoriteit gepresenteerd. Zal de startpost er op aanpassen.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

03 april 2013

En weer aangepast.. Consumentenautoriteit vond het fijn om de URL te veranderen waardoor alle links niet meer werken. De overheid en websites gaan nog niet echt samen.
 
Maarten89
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 april 2013

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

09 april 2013

Weten jullie of deze regels ook toepasselijk zijn in België? als je ook aan België verkoopt?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

09 april 2013

Weten jullie of deze regels ook toepasselijk zijn in België? als je ook aan België verkoopt?
Ja, de wet- en regelgeving wordt in de EU geharmoniseerd via een Europese richtlijn.
 
Dude
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 november 2013

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

14 november 2013

Heel mooi, hier was ik naar opzoek
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

05 oktober 2014

Je ziet ongelofelijk veel webwinkels met een 'afhalen aan adres' tijd. Communicatie met de klant en het laten weten van deze mogelijkheid bij het afrekenen of wanneer de klant er om vraagt kan dit oplossen?

Het is natuurlijk al erg lang bekend dat afhalen niet mag aan huis bij een webwinkel.. Maar heb het zelf ook altijd gedaan. Dit verwerken in het afreken proces lijkt me een mogelijkheid? Zal de gemeente zo ver gaan om zelfs het afrekenen te controleren op afhalen?
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

05 oktober 2014

Je ziet ongelofelijk veel webwinkels met een 'afhalen aan adres' tijd. Communicatie met de klant en het laten weten van deze mogelijkheid bij het afrekenen of wanneer de klant er om vraagt kan dit oplossen?

Het is natuurlijk al erg lang bekend dat afhalen niet mag aan huis bij een webwinkel.. Maar heb het zelf ook altijd gedaan. Dit verwerken in het afreken proces lijkt me een mogelijkheid? Zal de gemeente zo ver gaan om zelfs het afrekenen te controleren op afhalen?
Waarom zou het niet mogen?

Je hebt uiteraard te maken met het bestemmingsplan maar je kan altijd toestemming vragen? Hier bij mij in de buurt zijn er nagelstudio's, autorijscholen en dergelijke in woningen. Kan natuurlijk illegaal zijn maar misschien heeft de gemeente wel toestemming verleend.

Er was een tijdje terug wel een webwinkel met fietsen maar die had dagelijk luidruchtige vrachtwagens voor de deur en klanten liepen daar de deur een beetje plat met bestellingen ophalen. De gemeente is al een stuk minder toegevelijk als er klachten over komen.

Ik zou zeggen gewoon doen. Zolang de buren niet gaan klagen. Ik zou dus wel opletten dat je geen overlast veroorzaakt of dat er wel erg vaak klanten bij je aan de deur komen. Maar afhankelijk wat je verkoopt zal dit niet erg vaak voorkomen denk ik.

De overheid is uiteraard bijzonder onbetrouwbaar. Ik zou dus geen toestemming vragen. Kans bestaat dat de gemeente besluit dat de stenen winkels even extra gesteund moeten worden oid en ze verbieden meteen jouw webwinkel. Wat niet weet wat niet deerd.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

05 oktober 2014

Je ziet ongelofelijk veel webwinkels met een 'afhalen aan adres' tijd. Communicatie met de klant en het laten weten van deze mogelijkheid bij het afrekenen of wanneer de klant er om vraagt kan dit oplossen?

Het is natuurlijk al erg lang bekend dat afhalen niet mag aan huis bij een webwinkel.. Maar heb het zelf ook altijd gedaan. Dit verwerken in het afreken proces lijkt me een mogelijkheid? Zal de gemeente zo ver gaan om zelfs het afrekenen te controleren op afhalen?
Waarom zou het niet mogen?

Je hebt uiteraard te maken met het bestemmingsplan maar je kan altijd toestemming vragen? Hier bij mij in de buurt zijn er nagelstudio's, autorijscholen en dergelijke in woningen. Kan natuurlijk illegaal zijn maar misschien heeft de gemeente wel toestemming verleend.

Er was een tijdje terug wel een webwinkel met fietsen maar die had dagelijk luidruchtige vrachtwagens voor de deur en klanten liepen daar de deur een beetje plat met bestellingen ophalen. De gemeente is al een stuk minder toegevelijk als er klachten over komen.

Ik zou zeggen gewoon doen. Zolang de buren niet gaan klagen. Ik zou dus wel opletten dat je geen overlast veroorzaakt of dat er wel erg vaak klanten bij je aan de deur komen. Maar afhankelijk wat je verkoopt zal dit niet erg vaak voorkomen denk ik.

De overheid is uiteraard bijzonder onbetrouwbaar. Ik zou dus geen toestemming vragen. Kans bestaat dat de gemeente besluit dat de stenen winkels even extra gesteund moeten worden oid en ze verbieden meteen jouw webwinkel. Wat niet weet wat niet deerd.
Ik heb vernomen dat het wettelijk niet mag om als zijnde webwinkel aan huis verkopen te doen. Je bent een webwinkel en geen retailer gevestigd in een locatie waar verkopen toegelaten zijn. Ik ga eens even kijken of ik dit artikel terug kan vinden, maar was best interessant. Maar ik ben het eens met je punten 'Het Veraantje'. Zolang het geen overlast veroorzaakt kan het niet kwaad...
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

05 oktober 2014

Mag zoveel niet....

2-3 keer per maand komt er een bezorger met een aantal dozen voor mij. "s avonds verpak ik alle bestellingen en die neem ik de volgende ochtend mee naar werk om ze op de terugweg af te geven bij het postkantoor. Gaat de gemeente helemaal niks aan.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Axeldekker
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 oktober 2014
Contacteer:

Re: Webwinkel en de overheid; welke verplichtingen?

25 oktober 2014

Mag zoveel niet....

2-3 keer per maand komt er een bezorger met een aantal dozen voor mij. "s avonds verpak ik alle bestellingen en die neem ik de volgende ochtend mee naar werk om ze op de terugweg af te geven bij het postkantoor. Gaat de gemeente helemaal niks aan.
Volgens mij heeft dat niets te maken met de kwestie? Het gaat niet om het verpakken thuis, maar om het afhalen aan huis...
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht