Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
rubinjo13
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 maart 2014

Inkomsten uit overige werkzaamheden

22 juni 2015

Beste leden,

Mijn plannen om een kleine webshop(hobbymatig) te starten(met 1 product) zijn in volle gang. Ik ga mij eerst nog niet inschrijven bij de kvk en geef mijn inkomsten aan bij inkomsten uit overige werkzaamheden.

Moet ik hiervoor administratie bijhouden? zo ja wat moet ik precies bijhouden? en wat moet ik precies afdragen aan kosten?

En zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

22 juni 2015

Moet ik hiervoor administratie bijhouden?
Nee, je kunt bij je belastingaangifte gewoon een willekeurig bedrag opgeven, dat is geen enkel probleem.
 
rubinjo13
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 maart 2014

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

22 juni 2015

Hoeveel % van het bedrag moet je afstaan?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

22 juni 2015

Het herkennen van sarcasme is een vak apart :wink:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

22 juni 2015

Wat zijn de voordelen om je niet in te schrijven bij de kvk???

Veel groothandels leveren uitsluitend aan bedrijven, zonder kvk nummer wordt het dan erg lastig inkopen! Net zoals een zakelijke bankrekening of een koppeling met een betaalprovider is een kvk nummer noodzakelijk.

Als je bij de kvk staat ingeschreven als 'bedrijf' betekend dat nog niet dat je voor de belastingdienst ook als 'bedrijf' gezien wordt. Informatie hierover is te vinden op de site van de belastingdienst!

Het is lastig te vertellen hoeveel % je moet afdragen, dit hangt allemaal af van je huidige inkomsten en de inkomsten die je uit de webshop zal halen. Wij hebben dit daarom bewust uitbesteed aan een accountant die dit allemaal voor ons uitzoekt.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

23 juni 2015

Moet ik hiervoor administratie bijhouden? zo ja wat moet ik precies bijhouden?
Ja, dat moet een normale bedrijfsadministratie bijhouden.
Doe je dat niet, dan heeft de Belastingdienst het recht je inkomen te schatten.
En zo'n schatting valt uit in het voordeel van de Belastingdienst, uiteraard.
en wat moet ik precies afdragen aan kosten?
Je betaalt over "overige inkomsten" evenveel belasting als over andere inkomsten; het enige verschil is dat je geen werkgever hebt die daarop alvast wat inhoudt.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

23 juni 2015

Beste leden,
Moet ik hiervoor administratie bijhouden? zo ja wat moet ik precies bijhouden? en wat moet ik precies afdragen aan kosten?
Enerzijds wat je verkoopt. Anderzijds de kosten die je maakt, te bewijzen met bonnetjes. Het verschil geef je op als inkomsten.

Is het de bedoeling het bij een hobby te laten en heb je geen KVK inschrijving nodig, dan zou ik het hier lekker bij laten.

Als je hobby serieuze vormen aanneemt of als je hoopt van je hobby je beroep te maken, dan kun je beter langs de KVK gaan. Inschrijven als onderneming heeft namelijk ook voordelen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
finalwebsites
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 juni 2014
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

23 juni 2015

Ik persoonlijk zou niet zo snel bij een webwinkel kopen die niet staat ingeschreven bij de KvK.
Hoe doe je dat met de iDEAL betalingen? Volgens mij vraagt elke (serieuze) betalingsprovider naar de inschrijving bij de KvK.
Verzet je in je klant, hij geeft jou zijn geld in goed vertrouwen, zou je op de homepage plaatsen dat je dit als hobby doet? Ik vind dat je klanten het wel verdienen dat je tenminste de inschrijving bij de KvK doet. Trouwens als startend bedrijf heb je ook veel voordelen, qua belastingen ;)
Met vriendelijke groet,
Olaf Lederer

Webshop met WordPress en WooCommerce
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

23 juni 2015

Bij een hobby voldoe je zelden of nooit aan het urencriterium en kom je dus niet in aanmerking voor de belangrijkste fiscale voorzieningen voor zelfstandigen. Die vlieger zal helaas niet opgaan.
 
Gebruikersavatar
finalwebsites
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 juni 2014
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

23 juni 2015

Bij een hobby voldoe je zelden of nooit aan het urencriterium en kom je dus niet in aanmerking voor de belangrijkste fiscale voorzieningen voor zelfstandigen. Die vlieger zal helaas niet opgaan.
Je bent zelf de baas, en in de eerste jaren is het wel makkelijker. Voor de ondernemer die niet voldoet aan het urencriterium is er nog steeds een BTW voordeel :)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inkomsten uit overige werkzaamheden

23 juni 2015

Voor de ondernemer die niet voldoet aan het urencriterium is er nog steeds een BTW voordeel :)
Als je als hobbyist echter voor de btw ook geen ondernemer bent, mag je niet eens btw rekenen. Bovendien mag je de btw die je zelf betaald hebt over inkoop en andere kosten dan niet aftrekken als voorbelasting. In de regel is dat ook een van de praktische consequenties van niet inschrijven van de KvK: je krijgt dan ook geen btw-nummer.

Het btw-voordeel komt zo hooguit ten goede aan je klanten: zonder btw liggen je verkoopprijzen lager.

Je inkoop is daarentegen fors duurder, want de btw daarover krijg je niet terug.

Al met al een marginaal verschil, nauwelijks een voordeel.