Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
KTH
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 november 2013

Bol.com verkopen, factuur ?

30 juni 2015

Beste medeleden,

Sinds kort (deze maand) ben ik actief op bol.com als zakelijk verkoper.

Ik heb nu een aantal bestellingen gehad, en uitgeleverd.
Hier krijg ik volgende maand voor uitbetaald door Bol.com, en als het goed is een factuur.

Mijn vraag is nu:
Wanneer moet ik hier btw aangifte over doen ?
Ik heb de goederen immers al verkocht, maar nog geen factuur van bol.com gekregen.

Moet ik dat dit kwartaal nog opgeven ? Of volgend kwartaal zodra ik de factuur van bol.com ontvang?

Of dien ik zelf nu een verkoopfactuur te maken voor de verkopen op bol.com voor mijn administratie en deze dit kwartaal indienen ?

Wie kan mij vertellen wat juist is ?

Gr,
 
ikfixhetvoorje
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 december 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

01 juli 2015

Je mag voor een groot deel zelf beslissen wanneer je de BTW opgeeft. Situaties als die jij beschrijft gebeuren vaker natuurlijk, en het is doodnormaal om facturen van eerdere data pas later op te geven, dit ivm betaling, facturering etc etc. Als je het maar opgeeft :wink:
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

01 juli 2015

Ik houd de factuurdatum aan die op de facturen van Bol.com staan, dus het kan zijn dat je in juni nu iets verkocht hebt bij Bol.com, maar feitelijk nog geen betaling hebt gehad. Er is dus nog geen financieel verkeer geweest. Die factuur en betaling komen dan in juli, dus reken ik dan af in kwartaal 3 in de administratie.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

01 juli 2015

Je mag voor een groot deel zelf beslissen wanneer je de BTW opgeeft. Situaties als die jij beschrijft gebeuren vaker natuurlijk, en het is doodnormaal om facturen van eerdere data pas later op te geven, dit ivm betaling, facturering etc etc.
Nee, voor btw-aangiften is de factuurdatum leidend. Op het moment dat je omzet realiseert, ben je daarover omzetbelasting verschuldigd. Je hebt daarin geen speelruimte van het type "later komt mij beter uit in verband met de betaling".

Wachten op de afrekening van bol.com dus: die factuurdatum bepaalt hoe en wanneer je de btw boekt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
ikfixhetvoorje
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 december 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

02 juli 2015

Het is natuurlijk niet helemaal vrijblijvend, maar er is geen probleem met een paar facturen in de volgende periode de BTW te betalen. De belastingdienst weet ook dat niet alles netjes in de tijdvakken past, je kan nooit alles precies op tijd opgeven..
Zolang je er geen gewoonte van maakt is soms echt niet erg. Ik heb daar ervaring mee en ik heb nog nooit problemen gehad.
@Ward, tuurlijk is de factuurdatum leidend, punt dat ik wil maken is dat je niet in paniek moet raken als niet alles op tijd gedaan kan worden ivm omstandigheden.
 
devosmedia
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

02 juli 2015

Het is natuurlijk niet helemaal vrijblijvend, maar er is geen probleem met een paar facturen in de volgende periode de BTW te betalen. De belastingdienst weet ook dat niet alles netjes in de tijdvakken past, je kan nooit alles precies op tijd opgeven..
Zolang je er geen gewoonte van maakt is soms echt niet erg. Ik heb daar ervaring mee en ik heb nog nooit problemen gehad.
@Ward, tuurlijk is de factuurdatum leidend, punt dat ik wil maken is dat je niet in paniek moet raken als niet alles op tijd gedaan kan worden ivm omstandigheden.
Eens, zolang je het maar binnen een reële termijn meeneemt. Er zijn immers altijd situaties waarbij je nog een "oude factuur" krijgt toegestuurd. Pietje die is vergeten jou de factuur van januari te sturen en al wel in zijn administratie heeft ingeboekt en deze doodleuk nog in juni verstuurd.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

11 juli 2015

Je mag het factuur om wat voor reden dan ook meenemen naar het volgende kwartaal. Echter is er wel een drempel bedrag. Ik dacht als de BTW totaal meer als 1000 euro is je dit wel moet melden bij de belastingdienst dat dit mee wordt genomen naar het volgende kwartaal.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
alexdevries
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 september 2017

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

15 september 2017

ook ik ben hier geen expert in maar heb jij niet iets "getekend" met BOL dat het gaat om marge regelingen?
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Bol.com verkopen, factuur ?

16 september 2017

Ga je nu serieus in op een topic van 2 jaar geleden ? 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht