Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Recht op domeinnaam?

07 juli 2015

Hallo allen,

ik heb een .nl domeinnaam die overeenkomt met een buitenslands merk.
Zeg even dat het merk de naam 'willywonka' is en dat ik de domeinnaam http://www.willywonka.nl heb.

Zover ik weet heeft het bedrijf willywonka dan inderdaad recht op de .nl domeinnaam, maar in hoeverre heb jij (de eigenaar van het domeinnaam) nog recht op iets?
Mag je en vergoeding verwachten voor de gemaakte kosten? Een goodwill fee?

Of heb je pech en kun je hem het beste gewoon direct afstaan.

Hulp en ervaringen worden zeer gewaardeerd!
---

Is er nog een manier om te controleren of dit merkrecht ook in Nederland geldig is? Of is dit altijd het geval?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Recht op domeinnaam?

07 juli 2015

Woordmerken kun je controleren bij BOIP (Benelux Office for Intellectual Property):

https://register.boip.int/bmbonline/int ... anguage=nl

De houder van een merknaam heeft niet automatisch recht op een domeinnaam.

Een klassiek voorbeeld is de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie (NPO) die de domeinnaam npo.nl verkocht aan de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

De juridische bescherming van een merk is beperkt tot bepaalde branches; daarbuiten kan de naam door anderen voor iets anders worden gebruikt. Een klassieker daarvan is de merknaam Dove die door twee aartsrivalen wordt gebruikt: door Mars voor ijs en door Unilever voor huidverzorging.

Zonder de werkelijke merknaam kunnen we inhoudelijk slechts over speculeren.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Recht op domeinnaam?

07 juli 2015

Een hele tijd terug kon je, ter promotie, gratis .be domeinnamen registreren. Ik heb destijds albertheijn.be geregistreerd als grapje. AH was toen zelf nog niet actief in België, maar ze hebben wel het merkrecht.

Ik had toen niet zoveel zin in gezeur, het was immers ook gewoon een grap. Toen voor een 100 euro overgedragen aan Albert Heijn, die hem vervolgens hebben laten verlopen. Pas een 2 jaar later hebben ze hem opnieuw geregistreerd.
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Recht op domeinnaam?

08 juli 2015

Een hele tijd terug kon je, ter promotie, gratis .be domeinnamen registreren. Ik heb destijds albertheijn.be geregistreerd als grapje. AH was toen zelf nog niet actief in België, maar ze hebben wel het merkrecht.

Ik had toen niet zoveel zin in gezeur, het was immers ook gewoon een grap. Toen voor een 100 euro overgedragen aan Albert Heijn, die hem vervolgens hebben laten verlopen. Pas een 2 jaar later hebben ze hem opnieuw geregistreerd.
Ik heb mij er inmiddels aardig in verdiept en het lijkt erop dat de hele zaak wat complexer is.
Wanneer jij een goede reden hebt om merkX.nl te registreren en niet direct verwarring veroorzaakt mag jij die domeinnaam voeren.

Zover ik heb kunnen opvatten is bijvoorbeeld de verkoop van producten van merkX in jouw webshop een geldige reden om merk.nl te kopen en hierop de producten aan te bieden. Je moet wel duidelijk maken dat dit niet de officiele webshop is en dus een tussenpartij.

Ook als je totaal iets anders doet onder merkX maar dit wel aannemelijk kan maken mag dat.

Al met al complexe zaak maar ik hoopte om wat concrete ervaringen op dit forum. Wil dit ook voor alle partijen zo goed mogelijk oplossen maar momenteel is deze domein wel ook waardevol voor mij.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Recht op domeinnaam?

08 juli 2015

Woordmerken kun je controleren bij BOIP (Benelux Office for Intellectual Property):
Ik vind op die site het woordmerk niet terug (had hier ook al gezocht). Betekend dit automatisch dat het merk niet geld in EU/ Benelux/ NL?

Het gaat overigens om een product van verzorgingsproducten.
 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: Recht op domeinnaam?

10 december 2015

Het merk geldt zeker wel als zij er al lang actief mee zijn en dat kunnen aantonen via facturen. BOIP is niet zaligmakend. Het is niet zo dat zij het gebruiksrecht kwijtraken als jij het merk deponeert. Maar dom is het wel van ze.
 
Gebruikersavatar
Michael_
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 mei 2013

Re: Recht op domeinnaam?

17 december 2015

Wij hebben dit ook, wij verkopen een merk. Dit is door ons moederbedrijf ontwikkeld en er zijn verschillende concurrenten die budgetmerken hebben. Nu bleek dat ons merknaam.nl geregistreerd is door een concurrent die een budgetmerk verkoopt. Wij hebben nog contact gezocht om met deze partij een samenwerking aan te gaan door ons merk te verkopen in X aantallen per jaar. Hier werd helaas te lang omheen gedraaid, vanaf nu gaan er dus juridische stappen plaatsvinden om deze domeinnaam op te eisen. In de bovengenoemde links zijn wij namelijk gewoon geregistreerd.