Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
cavio67
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 juli 2015

Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

29 juli 2015

Beste mede-forumleden,

Wij bestieren enkele webshops sinds een kleine 10 jaar, met succes. De laatste maanden ondervinden wij behoorlijke hinder van een hobby-ist (gezien zijn/haar webshop/teksten/locatie/achtergrond), welke ons continue voor de voeten loopt en waarvoor wij blijkbaar als voorbeeld dienen.

Wij zitten in de creatieve sector (website en verdere gegevens vermeld ik hier niet, want betreffende persoon kijkt misschien ook mee). Komen wij met nieuwe artikelen / idee / serie, komen zij met een kleinere versie, goedkoper, maar creatief vaak niet echt handig voor de gebruiker. Zal vervolgens tot teleurstelling leiden bij de gebruiker omdat het niet fijn werkt en de prijs voor het gebodene alsnog te duur is. Op deze wijze brengen zij schade toe aan onze ideeën en de markt (originele nieuwe creaties van hun kom ik nauwelijks tegen). En dus ook schade aan ons, want het is de vraag of deze klant wel nog bij ons terecht komt na een teleurstelling bij een soortgelijke aanbieder.

Er valt geen patent op onze producten aan te vragen. Dus zij zijn vrij om de ideeën over te nemen en in een kleinere versie min of meer na te maken.

De website van betreffende hobby-ist is ook behoorlijk amateuristisch, maar als de klant daar doorheen kijkt, zal dat voor de klant geen showstopper zijn. Op de website staan naast pagina's met producten, een pagina met adresgegevens etc, en een hele hoop pagina's met onzinnige termen/teksten die nergens op slaan voor de klant, maar puur en alleen gericht zijn om te indexeren in Google. Er wordt totaal geen informatie gegeven over verzendkosten (terwijl ik weet dat ze die wel hebben), geen algemene voorwaarden, privacyverklaring, reviews etc. etc.

Links naar hun site zijn er ook nauwelijks. Intussen staat deze website, die loopt bij mijnwebwinkel.nl, wel hoog in de organische zoekresultaten bij de belangrijkste zoekwoorden van ons. Onbegrijpelijk eigenlijk als je de website ziet. Verder hebben ze nauwelijks vermeldingen staan bij andere informatieve sites en doen ze niet aan Adwords (hun goed recht uiteraard).

Zijn er collega-ondernemers onder jullie die tips hebben hoe ik dit probleem aan kan pakken? Vooral dat zij zo hoog scoren in Google met een klant-onvriendelijke website stoot mij behoorlijk tegen de borst.
 
Jurre Lammertse
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 maart 2015
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

Dat is zuur, maar mijn ervaring leert dat deze personen/bedrijven zich niet altijd lang blijven laten zien. En doen ze dit wel, je doet er niks aan...

Blijf bij je eigen kracht/waarden: Versterk je eigen krachten, en benoem deze volledig op jouw eigen webshop. Zo zien de serieuze geïnteresseerden het verschil.

Als die amateuristische partij zo hoog in Google kan komen, dan moet jij dit ook kunnen als je er serieus mee bezig bent. Gebruik het om jezelf te versterken!
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!
 
Gebruikersavatar
Dennis1
Berichten: 495
Lid geworden op: 26 september 2011
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

Dit maken wij wekelijks mee.
In het begin stoorden we ons er ook aan. Maar het heeft totaal geen zin om er tijd en energie in te steken.

Jullie naam / kwaliteit zal daar zeker niet door onder druk komen te staan.
Sterker nog, als je gewoon goed werk levert tegen een eerlijke prijs zullen jullie daardoor zelfs beter / sterker overkomen.

De klanten die naar de ander gaan en daar niet tevreden zijn, zal op zoek gaan naar een alternatief. Jullie waarschijnlijk.
Als jullie dan beter zijn op de diverse fronten is het voor de klant duidelijk.

Een klant die bij de ander koopt en tevreden is heb je ook geen last van, die ging enkel voor de prijs niet bij jullie shoppen. Dus ook geen nood aan de man.

De kwaliteit komt uiteindelijk boven drijven en onze ervaring is dat er veel van dat soort websites een stille dood sterven.
Een enkeling blijft het volhouden, maar dat gaat (bijna) nooit ten koste van je eigen omzet aangezien dat soort sites toch vaak een eigen, ander soort publiek trekken die je anders toch niet gehad zou hebben.

Bij ons hebben ze zelfs enkele keren 1 op 1 onze site nagebouwd. Alleen de naam was anders.
3 maanden later was het over.
(Die had ik trouwens wel gebeld om te vertellen dat dit wel heel erg jatten was, maar ik moest "mijn bek houden en oprotten".... zegt al genoeg hoe die met klachten om zouden gaan).

Vaak denken anderen "dat doen wij ook wel even". Maar als blijkt dat het een fulltime baan is, waar echt bovenop gezeten moet worden en waarbij je toch echt met klanten moet omgaan is het al snel over hoor.

Ik zou het in de gaten houden, maar mezelf er zeker niet druk om maken.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

De titel van dit bericht is erg tegenstrijdig. Amateuristische concurrent die markt kapot maakt. Een amateuristische concurrent kan natuurlijk nooit zoveel impact hebben, dat deze de gehele markt kapot maakt. Dus is het een amateuristische concurrent of een concurrent die de markt kapot maakt?

Die eerste ken ik ook 1. Die probeerde ook een jaar of 2 lang alles wat wij deden te kopiëren. Was niet zo'n succes. Ik heb er geen boterham minder om gegeten. Immers is de markt totaal erg groot en was het aandeel van de omzet die hij daar uit pakte nihil op het geheel.

De tweede ken ik ook 1. Die is pas echt erg vervelend en eet denk ik iedereen in mijn markt een boterham minder om. Dat is een internationaal bedrijf, die alleen al in Nederland over de 100 miljoen omzet. Door o.a. paralel importeren kunnen zij met vrijwel alle producten onder onze prijzen duiken en nog steeds een goed marge halen. Dat is pas mijn definitie van een markt kapot maken.

Als ik je verhaal zo lees, heb jij het over het eerste voorbeeld. Daar moet je dus inderdaad je gewoon niet druk om maken en lekker blijven focussen op je eigen business en daar proberen in uit te blinken. Een amateuristische na-aper blijft altijd achter de feiten aanlopen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

De titel van dit bericht is erg tegenstrijdig. Amateuristische concurrent die markt kapot maakt. Een amateuristische concurrent kan natuurlijk nooit zoveel impact hebben, dat deze de gehele markt kapot maakt. Dus is het een amateuristische concurrent of een concurrent die de markt kapot maakt?

Die eerste ken ik ook 1. Die probeerde ook een jaar of 2 lang alles wat wij deden te kopiëren. Was niet zo'n succes. Ik heb er geen boterham minder om gegeten. Immers is de markt totaal erg groot en was het aandeel van de omzet die hij daar uit pakte nihil op het geheel.

De tweede ken ik ook 1. Die is pas echt erg vervelend en eet denk ik iedereen in mijn markt een boterham minder om. Dat is een internationaal bedrijf, die alleen al in Nederland over de 100 miljoen omzet. Door o.a. paralel importeren kunnen zij met vrijwel alle producten onder onze prijzen duiken en nog steeds een goed marge halen. Dat is pas mijn definitie van een markt kapot maken.

Als ik je verhaal zo lees, heb jij het over het eerste voorbeeld. Daar moet je dus inderdaad je gewoon niet druk om maken en lekker blijven focussen op je eigen business en daar proberen in uit te blinken. Een amateuristische na-aper blijft altijd achter de feiten aanlopen.
Is hier niks tegen te doen dan? Neem aan dat parallel import verboden is en dat er dus wel iets aan gedaan kan worden?
 
ikfixhetvoorje
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 december 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

Ook wij hebben hier zoveel problemen mee gehad in het verleden....gelukkig is in onze sector het meeste van die prutsers inmiddels uitgerangeerd :roll:
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

De titel van dit bericht is erg tegenstrijdig. Amateuristische concurrent die markt kapot maakt. Een amateuristische concurrent kan natuurlijk nooit zoveel impact hebben, dat deze de gehele markt kapot maakt. Dus is het een amateuristische concurrent of een concurrent die de markt kapot maakt?

Die eerste ken ik ook 1. Die probeerde ook een jaar of 2 lang alles wat wij deden te kopiëren. Was niet zo'n succes. Ik heb er geen boterham minder om gegeten. Immers is de markt totaal erg groot en was het aandeel van de omzet die hij daar uit pakte nihil op het geheel.

De tweede ken ik ook 1. Die is pas echt erg vervelend en eet denk ik iedereen in mijn markt een boterham minder om. Dat is een internationaal bedrijf, die alleen al in Nederland over de 100 miljoen omzet. Door o.a. paralel importeren kunnen zij met vrijwel alle producten onder onze prijzen duiken en nog steeds een goed marge halen. Dat is pas mijn definitie van een markt kapot maken.

Als ik je verhaal zo lees, heb jij het over het eerste voorbeeld. Daar moet je dus inderdaad je gewoon niet druk om maken en lekker blijven focussen op je eigen business en daar proberen in uit te blinken. Een amateuristische na-aper blijft altijd achter de feiten aanlopen.
Is hier niks tegen te doen dan? Neem aan dat parallel import verboden is en dat er dus wel iets aan gedaan kan worden?
Even om de vraag zuiver te houden eerst mijn definitie van parallel import. Ik heb dit altijd zo begrepen.

Je importeert een product, wat in het land zelf ook al gewoon voorhanden is. Doel van het importeren is, dat het in het land waar je het vandaan haalt veel goedkoper is. In dit geval gaat het om a-merk hondenvoer. De leveranciers hebben hier zelf hun eigen distributie kanalen voor en importeren dit dus zelf ook al. Bepaalde partijen importeren dit echter parallel aan de bestaande distributie kanalen om een oneerlijk prijs voordeel te behalen.

Dat is uiteraard niet bij wet verboden. Dit is gewoon binnen de EU toegestane vrije handel. Het is zelfs bij wet verboden om dit actief tegen te werken. Niets aan te doen behalve proberen er zelf aan mee te doen. Echter is dat lastiger gezegd dan gedaan. Bijvoorbeeld voordeel er uit halen parallel importeren vanuit Polen. Dit wordt pas lucratief, als je een complete trailer tegelijk laat over komen van 1 merk. Als 'kleine' webshop is dat natuurlijk niet haalbaar. Dus dan moet je al gaan proberen de handen in een te slaan met andere partijen. Die willen natuurlijk zelf ook een slaatje er uit slaan, waardoor je alsnog niet met die grote partijen mee kan doen.

Oftewel, dat is gewoon heel vervelend... Echter ook daarin geldt, niet te druk om maken en focussen op waar je als bedrijf het verschil mee kan maken.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

In de kralenbranche is het bar en boos. Maar daar is het probleem juist de vele hobbyisten die ermee bezig zijn, niet die ene concurrent.
Degenen die een webshop starten voor één of twee jaar tegen veel te lage prijzen.
Degenen die op Facebook verkopen. Wat daar het voordeel van is, is mij nog steeds niet duidelijk. Ik zie in sommige groepen heel veel verkocht worden, maar overal moet je nog porto bij betalen dus uiteindelijk zijn ze nog duur uit.
Degenen die zelf sieraden maken en die verkopen. De ene helft kopieert wat de andere helft maakt en verkoopt dat of veel goedkoper of juist veel duurder. Er zit geen logica meer in.

Maar ik heb wel een vaste en groeiende klantenkring. Ze weten me wel te vinden. Ik probeer steeds te vernieuwen, zet al juist mijn ideetjes en sieraden op de website of facebook. Laat ze het maar namaken. Meestal moeten ze dan toch bij mij zijn voor de materialen.
 
monster_beetle
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 september 2012

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

Wanneer je zelf genoeg weet te innoveren en door te ontwikkelen op gebied van het drijven van jouw handel zul je hier geen last van hebben. Het is altijd van belang om juist te zorgen dat je de rest net een stap voor blijft in het denkproces.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

Juist ja en ken je kracht. Zoals in mijn geval is bijvoorbeeld een kracht, dat ik kan programmeren. Daardoor kan ik functionaliteiten in de webshop toevoegen, waarbij de concurrentie hoge kosten moet maken als ze het ook willen. Zij moeten dan immers een externe programmeur inhuren om het te evenaren.

Bij mij kan men bijvoorbeeld op de website zelf zoeken naar PostNL en DPD afleverpunten om het pakket af te laten leveren. Men kan ook zelf kiezen of de bezorging via PostNL of DPD moet. De amateuristische concurrent in kwestie heeft dat natuurlijk niet. Zo zijn er nog wel meer dingen, maar is slechts een voorbeeld. Ik heb dagelijks meerdere klanten die juist om die functionaliteit voor mij kiezen, ondanks dat ik duurder ben.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
cavio67
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 juli 2015

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

30 juli 2015

Beste allemaal,
dank voor jullie reacties. Wegens mijn persoonlijke vakantie/afwezigheid pas vanavond een reactie.

Wij voelen ons zeker sterk en zien ook dat we op een aantal gebieden letterlijk voorop lopen, qua persoonlijke kwaliteiten en marktbenadering. Maar ik wilde eens kijken of er zaken waren waar wij op in kunnen prikken die wijzelf over het hoofd zien. Niet erg dat die er weinig zullen zijn, wij gaan iig op onze innovatieve wijze verder (en blijven optimaliseren van onze eigen shops idem dito).
 
HappyGirl

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

13 augustus 2015

Heel erg herkenbaar.
Jammer genoeg is er bijna niets tegen te doen. Wat hiervoor al gezegd is door anderen is denk ik waar. Ze houden het op lange termijn waarschijnlijk niet vol, alleen jij hebt er nu wel last van.

Zorg dat je kracht ligt op andere vlakken zoals service, garantie en contact!
Dat wordt enorm gewaardeerd door vele klanten.

Succes!!
 
ikfixhetvoorje
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 december 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

14 augustus 2015

Je kan natuurlijk overwegen om te gaan sledgen op social media ed, maar dat brengt risico's met zich mee :wink:
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

14 augustus 2015

sledgen ??? Wat is dat?
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

14 augustus 2015

Als ik Google op Sledgen kom ik vooral resultaten tegen van Amanda Sledgen. Ook ik heb nog nooit van Sledgen gehoord...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

15 augustus 2015

het is gewoon een 'hip' woord voor iemand zwart maken
bashen, slashen, afkraken, zwart maken.
Beetje in dat rijtje..
 
Faruk
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 juli 2014
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

18 augustus 2015

Parallel import is naar mijn kennis niet toegestaan. Het heeft niets voor niets een eigen naam gekregen, dat betekent dat het afwijkt van de reguliere procedure van import, lijkt mij?

http://www.ondernemersplein.nl/regel/parallelimport/

Correct me if i'm wrong!
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl
 
Faruk
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 juli 2014
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

18 augustus 2015

Ik ben op het begin namelijk zelf op de vingers getikt doordat ik een distributeur had gevonden in Engeland die mij kon voorzien van producten waarvoor er een officieel Nederlands distributie kanaal is (wat ik niet wist). Dit kwam doordat ik een nieuwe toetreder was en mijn import werd opgemerkt door concurrenten. Ik kreeg namelijk exclusieve producten die alleen mochten worden verkocht door benoemde retailers. Ik ben toen gecontacteerd door de distributeur van deze producten binnen de Benelux en die vertelde me; ik zal de de handel stop moeten zetten omdat er druk op mij wordt gezet door mijn klanten. Die hebben dus met het hoofdbedrijf gebeld en contact opgenomen met de leverancier in Engeland en deze verteld dat ze specifieke producten niet meer mochten leveren aan mij. Dit was dus parallel import. Sindsdien verkoop ik die producten ook niet meer...
Arabische parfumolie & Alcoholvrije geuren
http://www.arabianscent.nl
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

18 augustus 2015

Parallel import is naar mijn kennis niet toegestaan. Het heeft niets voor niets een eigen naam gekregen, dat betekent dat het afwijkt van de reguliere procedure van import, lijkt mij?

http://www.ondernemersplein.nl/regel/parallelimport/

Correct me if i'm wrong!

Dat gaat om een ander soort paralelimport. Wat mij overigens wel bevreemd. Het was mij niet bekend, dat daar uberhaupt wetgeving voor is. Echter binnen de EU is vrij handelsverkeer, maar doordat de EU gegroeit is als een kanker gezwel, horen er ook praktisch derde wereld landen tot de EU. Producten van A-merken worden daar voor hele andere prijzen verkocht dan hier. Vanwege vrije handelsverkeer binnen EU, mag je ze dan gewoon daar inkopen en in NL verkopen. Dat is legale paralelimport.

Dat artikel staat ook met klem in, dat het gaat om paralel importeren van artikelen buiten de EER (EU)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

18 augustus 2015

Ik ben op het begin namelijk zelf op de vingers getikt doordat ik een distributeur had gevonden in Engeland die mij kon voorzien van producten waarvoor er een officieel Nederlands distributie kanaal is (wat ik niet wist). Dit kwam doordat ik een nieuwe toetreder was en mijn import werd opgemerkt door concurrenten. Ik kreeg namelijk exclusieve producten die alleen mochten worden verkocht door benoemde retailers. Ik ben toen gecontacteerd door de distributeur van deze producten binnen de Benelux en die vertelde me; ik zal de de handel stop moeten zetten omdat er druk op mij wordt gezet door mijn klanten. Die hebben dus met het hoofdbedrijf gebeld en contact opgenomen met de leverancier in Engeland en deze verteld dat ze specifieke producten niet meer mochten leveren aan mij. Dit was dus parallel import. Sindsdien verkoop ik die producten ook niet meer...
Dat is wat anders. Echter ben jij dan klaarblijkelijk 'te klein' om er mee weg te komen. Voorbeelden die ik ken doen omzetten van miljoenen, enkele zelfs over de 100 miljoen. Die doen schaamteloos aan paralelimport binnen de EU. Immers nemen ze hoeveelheden af, dat geen enkele leverancier geloofwaardig kan dreigen niet meer aan ze te leveren. Als hun paralel kanaal dus afsterft, worden ze door de reguliere leverancier gewoon weer met open armen ontvangen. Het gaat immers om zoveel geld...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

18 augustus 2015

Winkels als op=op doen dit ook al jaren. De shampoo's daar zijn vaak voorzien van een stickertje met Nederlandse beschrijving. De fles zelf is dan bijvoorbeeld Turks. En wat maakt het uit, mijn haar wordt er wel schoon van :)
 
ikfixhetvoorje
Berichten: 252
Lid geworden op: 09 december 2014
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

19 augustus 2015

@Bertje
Idd, iig iemand die et snapt :wink:
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

20 augustus 2015

Wat is eigenlijk amateuristische. Iedereen heeft een andere strategie en is ook met minder tevreden. Iemand die goedkoop is hoeft ook zeker niet minder winst te maken per artikel. Zolang de persoon netjes volgens de regels werkt is het een eerlijke concurrent.

Wel ben ik fel op tegen particulieren die handelen op bijv marktplaats. Dit is dan geen eerlijke concurrentie. Ook zie je steeds meer Chinese webshops adverteren op google en marktplaats. Alles is in het Nederlands dus lijkt het erop dat het in Nederland wordt gekocht.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

21 augustus 2015

Ja, particulieren die zo werken ben ik ook klaar mee. Wat dacht je van kaarsen, op moment big business. Niet erg, juist leuk. Maar dan kopen particulieren het in de aanbiedingen en gaan het voor de volle pond weer verkopen op Facebook of Marktplaats.
Ze raken dan nog gefrustreerd als je zegt van koop het wel bij een webshop, want goedkoper (+ goedkoper incl. verzendkosten).

Tja, als ik door heb dat je van alles maar koopt (eBay, via ruil groepen, aanbiedingen, uit Amerika ) en dan verkoopt voor meer dan in de winkel of webshop? Joh, dan doe je het in mijn ogen met bijbedoelingen!
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

21 augustus 2015

Het zijn niet alleen de 'amateuristische concurrenten' en de 'thuisverkopers'die de markt kapot maken.
Binnen onze branche is het bijna onmogelijk om zonder fysieke winkel diverse merken te mogen verkopen. Men is doodsbang dat de verkoop vanuit 'zolderkamertjes' en 'schuurtjes' de markt verziekt. Als wij een merk mogen verkopen, gaat dat vaak gepaard met aanvullende voorwaarden en extra hoge instapkosten...

Uiteraard zijn er webshops die grote kortingen en extra lage prijzen aanbieden met een minimale marge, en altijd betreft het een webshop welke onderdeel is van een fysieke winkel...

De winkeliers roepen het hardst dat de markt verziekt wordt door 'het internet' maar doen zelf hun uiterste best om de markt daadwerkelijk te verzieken...
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

21 augustus 2015

Het zijn niet alleen de 'amateuristische concurrenten' en de 'thuisverkopers'die de markt kapot maken.
Binnen onze branche is het bijna onmogelijk om zonder fysieke winkel diverse merken te mogen verkopen. Men is doodsbang dat de verkoop vanuit 'zolderkamertjes' en 'schuurtjes' de markt verziekt. Als wij een merk mogen verkopen, gaat dat vaak gepaard met aanvullende voorwaarden en extra hoge instapkosten...
Op die manier voorkom je toch juist die amateurs waar het in dit topic over gaat?

Ik kan er niet zo van wakker liggen, iedereen heeft recht om op zijn/haar manier geld te verdienen. Als dat vanuit een zolderkamer is, via marktplaats of gewoon via een webshop/winkel vind ik het best. Zolang het een beetje volgens de regels gedaan wordt tenminste.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

21 augustus 2015

Op die manier voorkom je toch juist die amateurs waar het in dit topic over gaat?
Je hebt gelijk, nu zijn het de 'professionals' met fysieke winkels die de markt verzieken! :wink:
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

21 augustus 2015

Op die manier voorkom je toch juist die amateurs waar het in dit topic over gaat?
Je hebt gelijk, nu zijn het de 'professionals' met fysieke winkels die de markt verzieken! :wink:
Achja, de eerste persoon die mij kan uitleggen wat een amateur, professional, kleine webwinkel, grote webwinkel, etc. is moet ik nog tegenkomen ;)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

21 augustus 2015

En daarnaast: je hebt ook professionele concurrenten die een markt kapot maken.
(Vaak is de schade dan bovendien nog groter, omdat ze het grootschaliger aanpakken.)
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Amateuristische concurrent die markt kapot maakt

21 augustus 2015

En daarnaast: je hebt ook professionele concurrenten die een markt kapot maken.
(Vaak is de schade dan bovendien nog groter, omdat ze het grootschaliger aanpakken.)
Ik denk dat we hier in de elektronica branche een heel duidelijk voorbeeld van hebben...

De kleine/middelgrote elektronica zaak in de binnenstad loopt te mopperen dat de 'online elektronica zaak' op het industrietrein al zijn klanten wegtrekt, terwijl er op de meubelboulevard een enorme MediaMarkt uit de grond gestampt wordt...