Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

2e hands producten inbrengen in de zaak ?

16 augustus 2015

Beste allemaal

Ik ben al even bezig met het starten van mijn bedrijf. Bijna alles is gereed, maar ik zit nog wel met het volgende (misschien wel iets heel simpels en denk ik te moeilijk?):

In mijn webwinkel verkoop ik voornamelijk 2e hands artikelen.
Ik weet dat je de BTW in dat geval over de winst betaald ipv over het hele bedrag.

Maar hoe zit het nu als ik mijn prive (hobby) artikelen ook in mijn webwinkel wil inbrengen ?
voorbeeld: ik wil films verkopen. Ik koop 2e hands een dvd voor 50 cent. Ik verkoop deze voor 2 euro. dan betaal ik dus 21% btw over 1,50 euro.
ik heb zelf een collectie van stel 100 dvds, die ik zelf ooit nieuw a 15/20 euro per stuk (incl btw) in de winkel heb gekocht. Dit is jaren geleden + voor hobby dus geen bonnen.

breng ik deze dan in tegen de prijs die ik toen heb betaald, en maak dan dus verlies ?
of moet ik dan gewoon de volledige btw gaan afdragen ?
beide klinken mij niet correct in de oren..

en is het verstandig gelijk alles in te brengen of wellicht bij een groot aantal deze te splitsen over boekjaren ?

er zal vast iemand hier zijn die weet hoe of wat :)

vast heel erg bedankt

Jason
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: beginnende webwinkel, prive voorraad en btw ?

16 augustus 2015

ingewikkelde vraag.
Vind je topic onderwerp niet geheel passend, misschien kan een moderator dat aanpassen zodat je sneller een antwoord krijgt. Gaat met name om 2e hands producten inbrengen in de zaak.
 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

16 augustus 2015

vriendelijk bedankt, ik heb de titel even aangepast
 
Peet
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 juli 2012

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

16 augustus 2015

Misschien moet je het los trekken, jouw persoon en de zaak.

Dus zakelijk gezien jezelf behandelen als Pietje uit Amsterdam.
Wat voor bedrag zou je dan, als bedrijf, overhebben voor zo'n verzameling?
En dat bedrag aan jezelf uitbetalen.
Ik zou hier wel reële bedragen voor gebruiken anders heb je zeker kans op problemen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

16 augustus 2015

ok bedankt

ben benieuwd of er meer mensen hier nog iets over kunnen zeggen en of dit dan idd de beste weg is :)
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

2e hands spullen inbrengen tegen nieuwprijs klinkt niet helemaal zuiver, helemaal als je er bewust verlies op draait. In het geval van DVD's is inbrengen tegen 50ct/stuk realistischer.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

vriendelijk bedankt

ik heb dit al vaker gelezen, maar dit gaat meer om investeringsgoederen. Valt voorraad daar dan ook onder ? en hier staat de waarde op dat moment, maar is dat dan de inkoop of verkoop waarde (omdat je met een computer bijv hier niet tegen aan loopt omdat je die blijft gebruiken en niet verkoopt) ?

ik denk dat het het makkelijkste is alles op a 50 cent te zetten, en dan vanaf daar de BTW te berekenen. idem voor andere items :)
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

Je moet de dagwaarde nemen, maar je mag er geen BTW over berekenen, die je vervolgens weer in mindering brengt. Als jij producten verkoopt voor EUR 1,50 exclusief BTW, kan je die niet opvoeren op de balans voor EUR 10,= exclusief BTW per stuk.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

Ik zou zulke DVD's van jezelf gewoon inkopen alsof ze van een ander komen. Geef ze aan je zus/vriendin/vrouw/moeder en laat die ze aan je verkopen. Een particulier kan ook onderhandelen. Als je ze meestal voor 50 cent inkoopt kan het soms ook meer of minder zijn. In jouw geval zou ik nu iets meer betalen. (Drukt je winst) Komt het ook vaak voor dat je 80 cent betaald kun je dat nu ook doen.
Verder schreef je:
Ik koop 2e hands een dvd voor 50 cent. Ik verkoop deze voor 2 euro. dan betaal ik dus 21% btw over 1,50 euro.
Dit klopt niet helemaal. Als je voor 50 cent koopt en voor 2 euro verkoopt. Dan is de BTW 26 cent (21% over 124) wat totaal weer komt op 26 + 124 + 50 = 200
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

Je moet ook even naar de totale bedragen kijken natuurlijk. Het zal echt niet uitmaken of je 1000 DVD's inboekt voor 50 of voor 60 cent inkoop bij een eenmalige inbreng. Die bedragen zijn beide te verwaarlozen. Als het om 1000 fietsen of 1000 TV's gaat is dat verschil natuurlijk veel groter.

Als je echt veilig wilt zitten geef je je totale voorraadlijst aan een opkoper en laat je hem een bod doen.
 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

Ik zou zulke DVD's van jezelf gewoon inkopen alsof ze van een ander komen. Geef ze aan je zus/vriendin/vrouw/moeder en laat die ze aan je verkopen. Een particulier kan ook onderhandelen. Als je ze meestal voor 50 cent inkoopt kan het soms ook meer of minder zijn. In jouw geval zou ik nu iets meer betalen. (Drukt je winst) Komt het ook vaak voor dat je 80 cent betaald kun je dat nu ook doen.
Verder schreef je:
Ik koop 2e hands een dvd voor 50 cent. Ik verkoop deze voor 2 euro. dan betaal ik dus 21% btw over 1,50 euro.
Dit klopt niet helemaal. Als je voor 50 cent koopt en voor 2 euro verkoopt. Dan is de BTW 26 cent (21% over 124) wat totaal weer komt op 26 + 124 + 50 = 200

ok bedankt :)

ik heb idd al gezien wat mijn fout is, bedankt!
in deze is mijn verkoop prijs 2,32 , maar die moet idd 2 euro zijn, bedankt voor het zien :)
 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

Je moet de dagwaarde nemen, maar je mag er geen BTW over berekenen, die je vervolgens weer in mindering brengt. Als jij producten verkoopt voor EUR 1,50 exclusief BTW, kan je die niet opvoeren op de balans voor EUR 10,= exclusief BTW per stuk.

ik neem aan dat je bedoeld dat ik de (voorgefinancierde) btw niet kan terug vragen ?
dit begrijp ik en doe ik uiteraard ook niet
maar ik moet wel btw over de winst betalen, of het nu eigen inbreng of inkoop van een ander is toch ?
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

Af te dragen BTW is ontvangen BTW op verkopen minus betaalde BTW op inkopen.
 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

17 augustus 2015

Af te dragen BTW is ontvangen BTW op verkopen minus betaalde BTW op inkopen.
dat begrijp ik

het is mij een beetje onduidelijk waar je hier nu precies mee op doelt ?
zoals ik al aangaf, zal ik uiteraard geen btw in mindering brengen (of terug vragen) hierover
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

18 augustus 2015

Goederen, die op de balans gaat zetten en die eigendom worden van je bedrijf, boek je in tegen dagwaarde (zonder BTW).

Goederen, die je koopt (met aankoopnota) voor het bedrijf, zoals bijvoorbeeld ordners, printerpapier enz. breng je in mindering op de te betalen BTW. Je hebt nog niets verkocht...

Aan het eind van het jaar zal je in aanmerking komen voor K.O.R. Heb je minder dan zoveel BTW afgedragen, dan krijg je alle afgedragen BTW terug. Zit je net boven dat bedrag tot een bepaald bedrag dan krijg je een deel van de door jouw afgedragen BTW terug.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

18 augustus 2015

Af te dragen BTW is ontvangen BTW op verkopen minus betaalde BTW op inkopen.
Ik krijg de indruk dat er gebruik gemaakt wordt van de margeregeling voor de verkoop van 2e hands goederen. In dat geval is er geen sprake van betaalde en ontvangen BTW bij te verhandelen goederen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

18 augustus 2015

geen sprake van betaalde en ontvangen BTW
Wel ontvangen... ;-)
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

18 augustus 2015

Ik kreeg mijn middenstandsdiploma nog cadeau. HAVO met de vakken Handelswetenschappen en Economie. Wat een saaie stof van Prof. Dr. Heertje. Een docente, die het ook niet kon bijbrengen en stampvoetend voor de klas stond. Ik heb later de boeken van mijn zonen eens bekeken en de stof werd daarin veel boeiender gebracht. Het boekhouden met getallen is mij ook ontgaan... en ik heb nog steeds een hekel aan boekhouden.
 
jason14
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 juni 2015

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

18 augustus 2015

Goederen, die op de balans gaat zetten en die eigendom worden van je bedrijf, boek je in tegen dagwaarde (zonder BTW).

Goederen, die je koopt (met aankoopnota) voor het bedrijf, zoals bijvoorbeeld ordners, printerpapier enz. breng je in mindering op de te betalen BTW. Je hebt nog niets verkocht...

Aan het eind van het jaar zal je in aanmerking komen voor K.O.R. Heb je minder dan zoveel BTW afgedragen, dan krijg je alle afgedragen BTW terug. Zit je net boven dat bedrag tot een bepaald bedrag dan krijg je een deel van de door jouw afgedragen BTW terug.

heeft u het nu niet over Voorraadwaardering ?

ik zal niet in aanmerking komen voor de K.O.R.
het dvd gebeuren is slechts een deel van mijn winkel.. het ging mij puur even om de makkelijkste en beste weg voor die margeregeling over 2e hands toe te kunnen passen ivm geen inkoopprijs..
maar die zal ik dan op a 50 cent zetten, zoals eerder al is geadviseerd :)

bedankt voor alle moeite in info :)
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

19 augustus 2015

geen sprake van betaalde en ontvangen BTW
Wel ontvangen... ;-)
Als ik het goed begrepen heb, breng je over margegoederen geen BTW in rekening aan de koper (geen vermelding op factuur/bon), dus dan is er strikt genomen geen sprake van ontvangen BTW. De af te dragen BTW bereken je over de marge op de verkoop.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

19 augustus 2015

Correct, bij margegoederen bereken je de af te dragen btw achteraf over het verschil tussen verkoop en inkoop.

En daar wringt 'm hier dus de schoen: je moet de inkoopwaarde weten, maar je kunt daarvoor niet bij jezelf gaan inkopen. Je krijgt een hele rare constructie wanneer je als niet-btw-plichtige particulier aan jezelf als btw-plichtige ondernemer verkoopt om een btw-bedrag te kunnen vaststellen.

Je moet dus hetzij de historische aanschafwaarde achterhalen, hetzij de waarde op nul zetten, omdat bij een te hoge schatting van de waarde de fiscus wordt benadeeld.
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: 2e hands producten inbrengen in de zaak ?

01 september 2015

Vind ik ook wel interessant, ik heb wel eens een grote partij goederen van een particulier gekocht op Marktplaats. Komt min of meer op hetzelfde neer. Die particulier leverde natuurlijk geen factuur en wilde er x euro voor hebben, kon het hem schelen of dat in of ex btw was.

Ik weet niet meer hoe ik dat boekhoudtechnisch heb opgelost toen (was nog voordat we met een boekhouder werkten) maar het klopte vast van geen kant. :)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht