Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Twee eenmanszaken....verstandig?

20 december 2010

Of kan het uberhaubt?

Ik ben van plan om een eenmanszaak erbij te starten. Kan dit of niet?
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

20 december 2010

Neen, dat kan niet. Je kunt volgens mij je eenmanszaak omzetten in een VOF en vervolgens wel een nieuwe KVk krijgen, maar of dit handig is....geen idee.

Waarom kunnen de nieuwe activiteiten niet onder hetzelfde KVK nummer?
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

20 december 2010

Het wordt weer een webwinkel maar dan met totaal andere producten.

Kunnen we naam wijzigen bij KVK? Of kunnen we met die winkel gewoon de dochter zijn van de Amerikaanse winkel? Het verkoopt totaal wat anders.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Eek
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

20 december 2010

Je kunt als eenmanszaak kosteloos extra handelsnamen registreren onder hetzelfde KvK nummer
http://www.dropinmedia.nl ✩ Synchronising the world of print
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

20 december 2010

Dat is een goede. Ik ga er morgen eens achteraan! Thnx!
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

20 december 2010

zelfs ook met een apart btw nummer...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gerbil.nl
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 september 2010
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

22 december 2010

Inderdaad, meerdere handelsnamen (1 kvk nummer) meerdere btw nummers B01/B02 etc. (per webshop/onderneming) en meerdere administraties.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

23 december 2010

Je kunt als eenmanszaak kosteloos extra handelsnamen registreren onder hetzelfde KvK nummer
Zo doe ik het soms inderdaad. Mochten mensen op de naam zoeken komen ze een KVK nummer tegen, dat is meestal genoeg. Ik heb dus maar één administratie, één BTW nummer en één bedrijf (nummer) maar daaronder meerdere namen.
 
René
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 april 2010
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

24 december 2010

Met dit formulier kan je de wijzingen aanbrengen. http://www.kvk.nl/minitools/Formulieren ... _form.html
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

25 december 2010

Neen, dat kan niet. Je kunt volgens mij je eenmanszaak omzetten in een VOF en vervolgens wel een nieuwe KVk krijgen, maar of dit handig is....geen idee.

Waarom kunnen de nieuwe activiteiten niet onder hetzelfde KVK nummer?
Sorry maar dit is heel onjuiste informatie. Als je een 2e of 3e eenmanszaak wil is dit geen probleem, voor de belastingdienst krijg je dan achter je Sofi / BTW nr. een B02, B03, etc.

Je hebt echter te maken met een aparte boekhouding, dubbele kvk kosten, etc. Idd beter om een handelsnaam toe te voegen met bijbehorende omschrijving van de activiteiten en dan qua boekhouding zelf bepalen of je alles gescheiden inboekt (Omzet A en omzet B, Inkoop A en inkoop B, etc) of dat je alles op 1 hoop gooit als je niet perse nauwkeurig hoeft te bekijken welke onderneming winstgevend is en welke evt niet.

Zelf gebruik ik ook meerdere handelsnamen voor mijn EZ en heb voor de handelsnamen eigen bankrekeningen. De klant merkt er dus eigenlijk niets van.
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

25 december 2010

Neen, dat kan niet. Je kunt volgens mij je eenmanszaak omzetten in een VOF en vervolgens wel een nieuwe KVk krijgen, maar of dit handig is....geen idee.

Waarom kunnen de nieuwe activiteiten niet onder hetzelfde KVK nummer?
Sorry maar dit is heel onjuiste informatie. Als je een 2e of 3e eenmanszaak wil is dit geen probleem, voor de belastingdienst krijg je dan achter je Sofi / BTW nr. een B02, B03, etc.

Je hebt echter te maken met een aparte boekhouding, dubbele kvk kosten, etc. Idd beter om een handelsnaam toe te voegen met bijbehorende omschrijving van de activiteiten en dan qua boekhouding zelf bepalen of je alles gescheiden inboekt (Omzet A en omzet B, Inkoop A en inkoop B, etc) of dat je alles op 1 hoop gooit als je niet perse nauwkeurig hoeft te bekijken welke onderneming winstgevend is en welke evt niet.

Zelf gebruik ik ook meerdere handelsnamen voor mijn EZ en heb voor de handelsnamen eigen bankrekeningen. De klant merkt er dus eigenlijk niets van.
Ik heb het een tijdje terug gelezen, bron zojuist gevonden: http://www.mkbservicedesk.nl/1036/mag-o ... szaken.htm
Het is niet toegestaan om meer dan één eenmanszaak te hebben. Dit komt omdat het privé-vermogen van de eigenaar onlosmakelijk is verbonden met de eenmanszaak. Dit is de uitkomst van een uitspraak van de rechtbank. Deze oordeelde dat ‘het inschrijven van meerdere eenmanszaken per persoon in het handelsregister in strijd is met het doel en de strekking van de Handelsregisterwet.
Dat klopt dus totaal niet?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

25 december 2010

Joelphill snapt zichzelf niet helemaal ;) Hij zegt dat het onjuiste informatie is maar geeft in diezelfde post al wel aan hoe het werkelijk zit, zoals hhh ook al aangaf:
Zelf gebruik ik ook meerdere handelsnamen voor mijn EZ en heb voor de handelsnamen eigen bankrekeningen. De klant merkt er dus eigenlijk niets van.
Namelijk 1 EenmansZaak met meerdere handelsnamen.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

26 december 2010

Nee ik bedoelde dat het 1e deel niet klopte (omdat je wel degelijk 2 eenmanszaken kan hebben en een eenmanszaak omzetten naar een v.o.f. om zo nieuwe activiteiten te beginnen lijkt me niet bepaald de bedoeling, tenzij je er een compagnon bij wil).

Dit baseer ik op eigen ervaring, ik heb toch echt eens 2 eenmanszaken gehad. Alleen dat was toen een VOF een eenmanszaak werd (en dat heb ik niet lang ernaast aangehouden).

Het 2e deel was idd dezelfde suggestie als wat ik momenteel doe: 1 KvK inschrijving met meerdere handelsnamen.

Maargoed, inmiddels heeft TS voldoende tips en argumenten gehad om gewoon de KvK binnen te stappen en even een handelsnaampje toe te voegen ;)

EDIT: op de site van de KVK zie ik nu ook dat je maar 1 eenmanszaak mag hebben. Sorry voor de verwarring dus. Echter, mss is het ontbinden van een VOF die dan automatisch een (tijdelijke) eenmanszaak wordt de uitzondering dus.
 
Nijtram
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 oktober 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

27 december 2010

Heb je nu antwoord op de vraag of twee eenmanszaken verstandig is?

Wat wil je bereiken met twee eenmanszaken? Wat moet het opleveren? Wat is je doelstelling, wat moet het opleveren?

- Fiscaal (levert het niets op Fiscus gooit alles weer op één hoop)
- Overzicht: je kan de administratie scheiden door te werken met kostenplaatsen
Voor ondernemingen waarbij sprake is van meerdere productlijnen of activiteiten is het mogelijk om de kosten en opbrengsten te splitsen in de rapportages (bijvoorbeeld het Winst & Verlies overzicht).
- Of wil een samenwerkingsverband aangaan met iemand (andere juridusche entiteit) dan kna je voor een VOF kiezen.
- Of wil je in de (nabije) toekomst het bedrijf doorkunnen verkopen? Dan is het gebruik van kostenplaatsen weer handig.

Andere optie is om een moederbedrijf te beginnen en daar de andere bedrijven onder te hangen.
Dat kan weer handig zijn op communicatie en marketing gebied.

Maar volgens mij moet je eerst terug naar de begin vraag waarom wil je dit, wat moet het opleveren?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

27 december 2010

Voor eens en altijd... tenzij de wet gaat veranderen is het hebben van twee eenmanszaken niet mogelijk.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

28 december 2010


EDIT: op de site van de KVK zie ik nu ook dat je maar 1 eenmanszaak mag hebben. Sorry voor de verwarring dus. Echter, mss is het ontbinden van een VOF die dan automatisch een (tijdelijke) eenmanszaak wordt de uitzondering dus.
Vergeet die VOF nou eens.
Je kunt volgens mij je eenmanszaak omzetten in een VOF en vervolgens wel een nieuwe KVk krijgen
En als je die bron ziet
Het is wel toegestaan om een vennootschap onder firma (VOF) te beginnen naast je eenmanszaak.
Daar zit dus een klein stukje verwarring. Ik gaf het overigens ook niet als optie aan want het lijkt mij ook niet verstandig zo van rechtsvorm te veranderen.

OT: Denk dat de TS genoeg informatie heeft nu. Overleg eens met de KvK wat de beste optie zal zijn wat betreft handelsnamen, BTW nr. etc.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Twee eenmanszaken....verstandig?

28 december 2010

Sorry voor het niet reageren :)

Ik heb ondertussen idd een tweede handelsnaam erbij genomen vorige week dinsdag en de nieuwe webshop is al in de lucht :) Zo gauw ik daar verder klaar mee ben zal ik die ook door jullie laten checken :)

Bedankt voor het meedenken allemaal :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht