Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Onderhandelen over huur bedrijfsruimte? Ervaringen?

17 september 2015

Ik ben benieuwd wie van jullie een bedrijfsruimte of -pand huren en wat jullie bereikt hebben bij onderhandelen over de huur.

Als particulier is dat niet gebruikelijk, voor jou 10 anderen meestal - maar volgens mij is er bij een bedrijfspand wel wat mogelijk. Alleen heb ik geen idee binnen welke marges ik moet denken. Stel ik krijg wat van de prijs af, dan heb ik nog geen idee of ik een goede deal heb bedongen. Ik heb wel gelezen dat men ook wel eens een huurvrije periode bedingt van een paar maanden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Stel een bedrijfsruimte kost 850 p/m, wat gezien het gebonene, en vergelijkbare prijzen in de nabije regio, op zich marktconform is - wat zou daar in theorie van te maken zijn?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Onderhandelen over huur bedrijfsruimte? Ervaringen?

17 september 2015

Is het een compleet pand of een ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw?
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Onderhandelen over huur bedrijfsruimte? Ervaringen?

17 september 2015

Nee, het is zo'n soort "rijtjeshuis" van 6 bedrijfsunits. Het is zeg maar een "tussenwoning".
Begane grond en 1 verdieping. In theorie zijn die units op te delen, maar hier gaat het om beide verdiepingen, dus ook eigen pantry en plee, 192m2, eigen voordeur.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Onderhandelen over huur bedrijfsruimte? Ervaringen?

17 september 2015

Okay, dan zou ik om te beginnen eens gaan babbelen met je toekomstige buren. Dat zijn immers ook ondernemers en die kunnen je vast wel wat vertellen over de ontwikkeling van de huurprijs in de voorbije jaren. Eventuele ergernissen en frustraties krijg je dan ook vanzelf te horen. Beter een goede buur...

Als de prijs niet onderhandelbaar is, moet je wisselgeld er anders uitzien. Nummer 1 met stip is dan de huurtermijn: 3 maanden opzegtermijn in plaats van 5 jaar vast is ook wat waard.

Nummer 2 is de indexatie, van huur én van servicekosten. Ik heb ooit een kantoor gehuurd waar dat "maar" een paar procent per jaar was, maar die verhogingen waren hoger dan de CBS-indexatie, waardoor je effectief per jaar steeds duurder uit bent.

Laatste dat me voor nu te binnen schiet: je kunt ook voor huren in plaats van kopen je eigen makelaar inschakelen. Een uur of twee makelaarsadvies verdien je allicht weer terug.

Is het toevallig bij ons om de hoek? Daar heb ik ook eens naar gekeken, goede locatie. :wink:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Onderhandelen over huur bedrijfsruimte? Ervaringen?

17 september 2015

Dat advies is goed.
Wij hebben 't eerste half jaar zelfs korting gehad én de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen. Er is redelijk wat aanbod en het kantoorgedeelte waar ik zit kijkt op een blinde muur uit.
Dat zou weinig inspirerend zijn voor de meeste mensen :D
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Onderhandelen over huur bedrijfsruimte? Ervaringen?

27 september 2015

Bedankt voor de tips! Ik ga eens aankloppen bij de buren daar. Ben benieuwd.