Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Sta op het punt om voor het eerst een bedrijfsruimte te gaan huren :) De webwinkel gaat eindelijk het huis uit! :lol:

We hebben heen en weer gemaild met de makelaar over het contract en zijn er uit.
De tekenafspraak is volgende week maar ik heb nog wat vraagtekens bij twee zaken. Ik kan nergens een concreet antwoord vinden en heb helemaal geen ervaring met huren, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Zijn de volgende zaken normaal?
1 - we moeten de borg en de eerste maand huur voor het tekenen rechtstreeks naar de verhuurder overmaken. Dus zonder enige schriftelijke toezegging van de verhuurder maak ik een sloot geld over. Ik had het een fijner gevoel gevonden als er een tussenpersoon was die het geld vast zou houden tot beide partijen hebben getekend.

2 - Volgende week hebben we met de makelaar afgesproken voor het bekijken/inspecteren en tekenen. We krijgen dan direct de sleutel.
Daarna gaat zij pas de handtekening van de verhuurder halen. Ik zou het liever andersom zien, dan hebben wij meteen zwart op wit alles rond, nu moeten we gaan zitten wachten tot hij getekend heeft (doemscenario: wat als hij niet tekent? toch nog een wijziging wil aanbrengen..)

Het eerste punt kan ik nog wel begrijpen en (tenzij jullie zeggen dat het naar oplichting ruikt ;) ) zal ik niets van zeggen, het tweede punt wil ik echter aankaarten maar ben eerst benieuwd hoe anderen hiermee om zijn gegaan.

Zoals gezegd heb ik 0,0 ervaring met huren dus ik heb geen idee wat normaal is en wat niet..

Alvast bedankt!
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Allereerst gefeliciteerd met deze stap!

1 - normaal gaat het via een bankgarantie en dat is meestal ter grootte van 3 maanden huur. Als dan na de huurperiode alles in orde is wordt de bankgarantie weer vrijgegeven en kan je dit saldo weer opnemen.
(Bij mijn huidige huurcontract heb ik zelf deze stap niet genomen omdat dit ook weer jaarlijkse kosten en gedoe zijn. Omdat ik mijn verhuurder erg goed ken heb ik het direct op zijn rekening overgemaakt).

2 - ik denk dat je het kan zien dat je gewoon erg snel de sleutels krijgt. Normaal dienen eerst allebei de partijen te tekenen en krijg je dan pas de sleutels. Ik zie er niets vreemds aan en het lijkt me alleen maar fijn.
 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Thanks :)

-Een bankgarantie heb ik ook overwogen maar man wat is dat duur! Ik ken de verhuurder helemaal niet, heb alleen contact gehad met de makelaar.

- dat is een mooie positieve kijk :) Thanks.
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Mijn ervaring is dat je eerst tekent, dan de borg over maakt plus eerste maand huur en vervolgens de sleutel krijgt. Die manier van werken geeft volgens mij zekerheid voor beide partijen....

Ik vind het wel raar om eerst geld over te maken zonder een getekend contract. Wel snap ik dat de verhuurder borg wil hebben voordat hij de sleutel geeft.

Ik heb meerdere malen een kantoor gehuurd en bij mij is het eigenlijk nooit anders gegaan.

Ik heb vroeger ook wel voorstellen gehad van contracten met looptijd van 5 jaar, etc. Voor mij is dat echter ouderwets en is onze economie sneller en dynamischer geworden. Welke ondernemer kan nog 5 jaar vooruit kijken? Het kan zijn dat de manier van werken die jij beschrijft in andere branches nog wel normaal is, maar ik zou er toch mee uit kijken.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

1 - we moeten de borg en de eerste maand huur voor het tekenen rechtstreeks naar de verhuurder overmaken.
Dat is inderdaad zowel ongebruikelijk als onverstandig.
Je wilt sowieso éérst alle kleine lettertjes van het huurcontract doornemen voordat je tekent en ook maar één cent betaalt.

Bedenk dat je als zakelijk huurder veel minder goed beschermd bent dan als particulier; de verhuurder is praktisch helemaal vrij om te bedingen wat hem goeddunkt. Onder andere die termijn van 5 jaar fietsen ze er bij zakelijke huur inderdaad namelijk maar wat graag in.

Als de verhuurder btw in rekening brengt (wat niet hoeft bij zakelijk huur), heb je bovendien een btw-factuur nodig. Zonder btw-factuur mag je de btw namelijk niet aftrekken.

Verder goed opletten wie servicekosten, belastingen en heffingen betaalt en of die bij de huur zijn inbegrepen. Je wilt niet zomaar "kale huur" overeenkomen en dan achteraf allerlei toeslagen krijgen voor een alarmservice, bedrijfsafvalstoffenheffing, verplicht lidmaatschap van de winkeliersvereniging, onderhoud van parkeergelegenheid en groenvoorzieningen, enzovoort.
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Ik heb 3 maanden huur rechtstreeks naar de verhuurder overgemaakt als borg.
Let wel op dat daar geen btw over hoeft worden betaald.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Borg is, wat mij betreft, een gebrek aan vertrouwen en ook het eerste onderhandelingspunt. Voor het pand wat we nu hebben, heb ik 3 weken borg overgemaakt (was eerst 3 maanden). Het pand waar we daarvoor in zouden was de borg gezakt van 3 maanden naar 2 weken.

Het is wel goed, de huur is hoog zat.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Tja, het is een borgstelling. Het is niet alsof je het geld kwijt bent als je netjes de huur blijft betalen en geen schade aanricht in het pand.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

24 september 2015

Inprincipe natuurlijk wel, er even vanuit gegaan dat je altijd blijft huren.
 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

25 september 2015

Bedankt voor alle nuttige reacties!

Ik heb gisterenmiddag de makelaar gesproken en aangegeven dat ik wil dat de verhuurder eerst tekent voordat wij ook maar iets doen. Voel ik me inderdaad wel het beste bij.

Zij gaat dit nu regelen en zodra de handtekening binnen is gaan we het geld overmaken en de sleuteloverdracht doen.

Wordt vervolgd..
 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

29 september 2015

Even een update: afgelopen vrijdag hebben wij de papieren getekend en opgestuurd naar de verhuurder, deze heeft dit weekend getekend en nadat wij gisteren de papieren retour hadden hebben we pas betaald :)

Vanmiddag de sleutel overdracht 8)

Nogmaal bedankt voor de reacties
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

29 september 2015

Proficiat, een mooie stap!

Binnenkort je ruimte showen met een fotootje ;)?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

29 september 2015

Ik ben ook erg benieuwd. Toch altijd een mooie stap.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Michael_
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 mei 2013

Re: Bedrijfspand huren - is dit normaal?

30 september 2015

Misschien een leuk idee om foto's te maken van het pand? Lijkt mij leuk om te zien.