Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Solomon
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 oktober 2015

Aangifte omzetbelasting wel of niet

05 oktober 2015

Allereerst lijkt het mij netjes te melden dat ik nieuw ben op dit forum. Althans nieuw; veel gelezen maar nog nooit aangemeld.

Mijn vraag gaat over aangifte omzetbelasting.

Ik ben bezig een webshop op te zetten, daarvoor heb ik mij zelf aangemeld bij de KVK en dus ook bij de belastingdienst.
Op dit moment verkoop ik alleen nog via Marktplaats.

Nu wil je belastingdienst dat ik aangifte ga doen, wat logisch is. Maar ik sta bij de KVK ingeschreven als webshop, maar hier verkoop ik dus nog niets omdat deze nog in opbouw is.

Moet ik over de verkopen die ik via Marktplaats doe aangifte doen? Of begint dat pas als ik via mijn webshop verkoop? Ik ben niet heel erg thuis in deze zaken, vandaar mijn mogelijk simpele vraag.

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Aangifte omzetbelasting wel of niet

05 oktober 2015

Ja!
BTW aangifte, bestaande uit de ingehouden btw minus de betaalde btw. Het medium (marktplaats, webshop, kofferbak etc.) maakt voor de belastingdienst niets uit.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Aangifte omzetbelasting wel of niet

05 oktober 2015

Ja!
BTW aangifte, bestaande uit de ingehouden btw minus de betaalde btw. Het medium (marktplaats, webshop, kofferbak etc.) maakt voor de belastingdienst niets uit.
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf of die verkopen privé of zakelijk zijn. Wat ik privé via marktplaats verkoop gaat echt niet in de boekhouding.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Aangifte omzetbelasting wel of niet

06 oktober 2015

Ik heb begrepen dat de TS nu via marktplaats verkoopt en dat ook via een webwinkel wil gaan doen.
Uiteraard is dat iets anders dan de oude vaas, geërfd van mijn tante, die ik privé op MP zet wanneer ik handel in een heel andere branche, maar dat bedoelde de TS hier niet. Als het wel zo is moet hij/zij zich nader verklaren.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Solomon
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 oktober 2015

Re: Aangifte omzetbelasting wel of niet

06 oktober 2015

Ik heb begrepen dat de TS nu via marktplaats verkoopt en dat ook via een webwinkel wil gaan doen.
Uiteraard is dat iets anders dan de oude vaas, geërfd van mijn tante, die ik privé op MP zet wanneer ik handel in een heel andere branche, maar dat bedoelde de TS hier niet. Als het wel zo is moet hij/zij zich nader verklaren.
U hebt inderdaad gelijk. De handel die ik nu heb op Marktplaats wil ik doorzetten in mijn webshop.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aangifte omzetbelasting wel of niet

06 oktober 2015

Dan moet je inderdaad ook aangifte doen over de verkopen via Marktplaats.

De btw die je betaalt over de inkoop voor Marktplaats en eventuele advertenties, mag je daarbij aftrekken als voorbelasting (en krijg je daarmee als het ware terug).
 
Solomon
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 oktober 2015

Re: Aangifte omzetbelasting wel of niet

06 oktober 2015

Dan moet je inderdaad ook aangifte doen over de verkopen via Marktplaats.

De btw die je betaalt over de inkoop voor Marktplaats en eventuele advertenties, mag je daarbij aftrekken als voorbelasting (en krijg je daarmee als het ware terug).
Bedankt voor uw antwoord,ik ga ermee aan de gang.

Met vriendelijke groet