Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Eenmalige betaling hulp

08 oktober 2015

Voordat ik een week op vakantie ben gegaan stond ik voor de keuze om mijn webshop online te houden met een levertijd van een week of een vriend het zaakje over te laten nemen.

Uiteindelijk ben ik voor het laatste gegaan en heb ik mooi op mijn vakantie kunnen genieten hoe alles netjes verliep.

Als tegemoetkoming heb ik hem €300,- gegeven, maar ik ben nu even benieuwd hoe ik dit het makkelijkste kan verwerken in mijn administratie. Degene die de webshop heeft overgenomen heeft geen eigen bedrijf o.i.d. dus hij kan geen factuur uitschrijven voor deze dienst.

Nu is het geen ramp als die €300,- voor mij niet op de een of andere manier aftrekbaar is, maar het is toch mooi meegenomen.

Als wat voor kosten zou ik dit moeten verwerken in de administratie en hoe werkt dit met BTW?

Alvast bedankt :)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eenmalige betaling hulp

08 oktober 2015

Let er vooral op dat er géén dienstbetrekking wordt verondersteld, want dan krijg je allerlei werkgeversverplichtingen. Daarvoor kennen we de Opgaaf van aan een derde betaalde bedragen (formulier IB 47).

Aangezien de opdrachtnemer geen ondernemer voor de btw is, mág deze geen btw in rekening brengen en kun jij die dus niet aftrekken.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Eenmalige betaling hulp

08 oktober 2015

Ik zou gewoon een credit factuur maken zonder BTW.

Of die persoon het dan opgeeft aan de belastingdienst is dan niet aan jou.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Eenmalige betaling hulp

08 oktober 2015

Ik doe dat altijd gewoon prive. Wat een gedoe voor die paar keer per jaar.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Eenmalige betaling hulp

08 oktober 2015

Ja het moet ook niet teveel gedoe worden, het is nu privé betaald dus ik denk dat ik het zo maar hou.
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Eenmalige betaling hulp

09 oktober 2015

Ik geef mijn zoon ook een extraatje, maar ik ga daar ook niet moeilijk over doen. Ik ben al zo blij dat hij mij een paar weken per jaar helpt. Het werk, wat hij heeft verricht, is onbetaalbaar :-)