Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
gambler
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 november 2010

Legaal webwinkel houden

30 december 2010

hoi,
ik heb nog geen voorsteltopic gezien, en ik zal mij even snel voorstellen, aldus ik met vragen kom.
ik ben een jonge vrouw, en ik maak zelfbeschilderde woonassecoires. zoals dienbladen, lectuurbakken, theekistjes e.d. dit is begonnen als hobby. maar ik verkoop nu dus ook. ik zou graag mijn spullen op een webwinkel willen verkopen. maar nu is dat niet zo eenvoudig. ik ben via mijn bank en via een zeer onaardig persoon van de Kvk erachter gekomen dat je moet betalen aan een branche organisatie. namelijk datailhandel, HBD.

nu vind ik dat niet zo erg. maar ik heb dus (nog) geen Kvk nummer, en maak zelf van hout (die bij een dure bouwmarkt vandaan komt) en van producten, waar ik dus al BTW voor betaald heb, mijn spullen die ik soms dus ook verkoop. en toch moet ik dan aan een branche organisatie betalen?

ik kom op internet heel veel hobbymatige kleinschalige webwinkeltjes tegen. ook zonder KvK nummer. hoe doen hun dat dan? betalen zij ook aan een brancheorganisatie?

als ik nu nooit mijn bank had gebeld, maar gewoon een website/webshop zou hebben gemaakt, was ik nooit achter deze dingen gekomen.

maar nu mijn vraag: zijn er nog meer ``addertjes``onder het gras, waar ik mij aan moet houden, als ik een kleinschalige hobby webshop begin?

want voor je het weet, ben je blijkbaar illegaal/strafbaar bezig??

er gaat een wereld voor mij open, en in de toekomst, zou ik best wel ``professioneler``willen worden. maar zoals ik het nu allemaal op mij af zie komen, moet je meteen professioneel zijn, lijkt het wel?

welke kosten, en dingen zoals brancheorganisaties, moet ik rekening mee houden, als ik dingen verkoop op internet??
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: legaal webwinkel houden.

30 december 2010

want voor je het weet, ben je blijkbaar illegaal/strafbaar bezig??
Dat valt nogal mee. Er zijn maar twee formaliteiten: schrijf je bedrijf in bij de Kamer van Koophandel voor het handelsregisternummer en vraag een btw-identificatienummer aan bij de Belastingdienst.
ik kom op internet heel veel hobbymatige kleinschalige webwinkeltjes tegen. ook zonder KvK nummer. hoe doen hun dat dan?
Iedereen wordt geacht de wet te kennen. Dat anderen de wet niet kennen of aan hun laars lappen, is geen enkel excuus om zelf illegaal een onderneming te voeren.
als ik nu nooit mijn bank had gebeld, maar gewoon een website/webshop zou hebben gemaakt, was ik nooit achter deze dingen gekomen.
Dan moet je beter zoeken op internet, want er zijn tientallen websites die ingaan op het starten van een bedrijf in het algemeen of van een webwinkel in het bijzonder. Ook de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst gaan er uitgebreid op in:

http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... oppen.html
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: legaal webwinkel houden.

30 december 2010

Zie ook hier: http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=1464

Daar heb ik twee linkjes geplaatst naar sites die vertellen waar je allemaal aan moet voldoen als je via internet wilt gaan verkopen. Omdat consumenten in Nederland (gelukkig!) goed beschermd worden door de overheid moet jij als webwinkelier aan best wat eisen voldoen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: legaal webwinkel houden.

30 december 2010

want voor je het weet, ben je blijkbaar illegaal/strafbaar bezig?
Om Wouter en Ward maar even tegen te spreken ;-) je bent niet zomaar strafbaar bezig als je iets doet online. Een webwinkel bijvoorbeeld, is helemaal niet strafbaar. Niet met die enorme lijst die in Wouter zijn lijst staan, en zelfs niet als je niet de KVK of BTW nummer hebt die Ward noemt. Je mag het nl. prima als particulier doen. Als hobby. Uiteindelijk zul je merken, als je langer bezig bent, dat dit niet handig is maar dat komt vanzelf. Zolang het je hobby is en je er geen echte winst op maakt zijn de risico's niet groter dan met wat voor hobby dan ook.

Dus niet zoveel zorgen en gewoon je ding doen! Er is nl. niemand die vooraf alle regels zomaar kent. Je leert het met vallen en opstaan.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

30 december 2010

Nou moet ik Dirkjan toch even tegenspreken...

Een ieder die zich regelmatig in het economische verkeer begeeft behoeft een inschrijving bij de KvK en een BTW nummer...

De belastingdienst beslist dan achteraf of het hier gaat om een uit de hand gelopen hobby of een bedrijf en hoe dit te belasten bij de inkomsten belasting.

Je mag zelf niet op de stoel van de fiscus gaan zitten... Dus gewoon inschrijven bij KvK en de belastingdienst en als het inderdaad om marginale winsten gaat dan zal de belastingdienst dit ook snel genoeg kenbaar maken.

Verder geld die waslijst van Wouter voor iedere webwinkel klein of groot. De wet kopen op afstand, wet bescherming persoonsgegevens en het burgerlijk wetboek geldt niet alleen voor de bol.com's onder ons.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

30 december 2010

"Strafbaar" is inderdaad een nogal beladen term, want dat vereist een bewust en bewezen gepleegd strafbaar feit.

Toch zou ik er wijselijk niet al te licht over denken. Zodra een hobby een bron van inkomsten in, komt de Belastingdienst in beeld. Accountantsbureau PricewaterhouseCoopers (PWC) heeft een leuk en leerzaam artikel over hobbyisme, liefhebberij, verzamelingen en andere uit de hand gelopen bijverdiensten:

http://www.pwc.com/an/en/publications/t ... obby.jhtml
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

30 december 2010

Toch zou ik er wijselijk niet al te licht over denken. Zodra een hobby een bron van inkomsten in, komt de Belastingdienst in beeld.
Als je veel geld verdient moet je daar belasting over betalen. Ook als het een erfenis, loterij, gift of wat dan ook is. Dus ook bij een hobby. Daarover gaat het artikel volgens mij. Het hoeft niet direct bij elke euro, maar wel bij hogere bedragen.

Dat verplicht je niet direct tot een BTW nummer of KVK. Je kunt het geld, net als de winst op een online veiling, je Koninginnedag-kraampje, etc. allemaal optellen en opgeven bij de inkomstenbelasting als winst uit overige werkzaamheden.

Geen verplichte KVK. Geen verplicht BTW nummer, geen verplichte detailhandel groep.

Natuurlijk wel wat andere verplichtingen, als je importeert bijv, en dat soort zaken maar dat moet je ook als je als particulier iets uit het buitenland koopt. Je moet je gewoon houden aan het wetboek.

Zoals ik aangaf is het niet slim om het op deze manier te doen, maar om nu mensen vooraf bang te maken dat ze illegaal bezig zijn als ze eerst een winkeltje maken, en pas bij (hogere) winst zich zorgen willen maken om de Belastingdienst, is niet nodig.

Afhankelijk van je doelstellingen natuurlijk.
 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Legaal webwinkel houden.

31 december 2010

Nog even over de HBD (Hoofd Bedrijfsschap Detailhandel): die komen vanzelf om de hoek kijken (of niet). Ik heb een tijd 2 ondernemingen gehad binnen de detailhandelssector, voor 1 betaalde ik de heffing, van die ander wisten ze kennelijk het bestaan niet. Kost 70-80 euro per jaar dacht ik.

Als je het naast een vaste baan doet, 1 bestelling in de week hebt en het is tientjes-werk, zou ik lekker als particulier verder gaan. Zolang je maar duidelijk laat merken dat je geen bedrijf bent en ook geen BTW in rekening brengt. Je mag gewoon belastingvrij bijverdienen tot op zekere hoogte (als je op de rommelmarkt staat geef je dit toch ook niet op?). Wordt het serieuzer dan zal je toch echt een BTW / KVK nr. moeten hebben.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

31 december 2010

Als je op de rommelmarkt staat geef je dit toch ook niet op?
Als je vijf dagen in de week stad en land afrijdt met een bus vol tweedehands rommel, ben je gewoon btw-plichtig. Voor tweedehands spullen en voor kunst geldt echter een afwijkende btw-berekening, de margeregeling. Btw bereken je dan niet over de gehele omzet, maar uitsluitend over het verschil tussen verkoop en inkoop:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... tw-20.html

Doorslaggevende vraag is dus of gambler haar zelf beschilderde woonaccessoires kunst mag noemen. Voor het btw-tarief maakt het inmiddels niet meer uit. Per 1 januari 2011 gaat de btw op beeldende kunst omhoog van 6% naar 19%.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

31 december 2010

...zoals ik het nu allemaal op mij af zie komen, moet je meteen professioneel zijn, lijkt het wel? Welke kosten, en dingen zoals brancheorganisaties, moet ik rekening mee houden, als ik dingen verkoop op internet?
Je bent echt niet zomaar illegaal bezig en professionaliteit komt met de tijd. Tegen de tijd dat je dit bent, zul je dit vanzelf merken. Tegen de tijd dat je zoveel reclame maakt, investeert, bezig bent en het echt langere tijd je fulltime baan is, zul je vanzelf merken dat een KVK inschrijving en een BTW nummer nuttig is voor je.

Gambler mag gewoon een webwinkeltje beginnen en het eerste half jaar een beetje studeren, leren en proberen. Het is niet zo dat je, zodra je klant wordt bij een webwinkel software bedrijf, je opeens directeur grootaandeelhouder bent geworden ofzo. Een hobby hebben mag. Er geld mee verdienen, zeker in eerste instantie, is prima.
Je mag gewoon belastingvrij bijverdienen tot op zekere hoogte (als je op de rommelmarkt staat geef je dit toch ook niet op?).
Als het je inkomen is, moet je er belasting over betalen. Het vakje inkomen uit overige werkzaamheden staat er niet voor niets. Officieel moet je alles opgeven dat minimaal honderden euros per kalenderjaar opbrengt. Of het nu de rommelmarkt is of een zware stressvolle kantoorbaan maakt de Belastingdienst niet uit. Inkomen is inkomen. Die internetpokeraars of Google Adsense uitgevers zijn dus strafbaar als ze tientallen duizenden euros onzichtbaar houden voor de Belastingdienst. Maar ook zij hebben geen KVK of BTW nummer nodig.

Zowel particulier als zakelijk moet je over inkomen belasting betalen. Dat is een andere discussie.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

31 december 2010

Hier een handig overzichtje wanneer je moet inschrijven bij de KvK dus dat er sprake is van een onderneming:

http://www.kvk.nl/handelsregister/insch ... derneming/
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

31 december 2010

Als het je inkomen is, moet je er belasting over betalen. Het vakje inkomen uit overige werkzaamheden staat er niet voor niets.
Er is nog een andere overweging. Aangifte doen is niet hetzelfde als belasting betalen. In het eerste jaar verlies draaien is geen uitzondering. Als je wél aangifte doet, verlaag je juist je belastbare inkomen!

Nog leuker wordt het als je in aanmerking komt voor startersaftrek, want dan mag de zelfstandigenaftrek hoger zijn dan de winst uit onderneming. Zelfs als je dan een bescheiden winst maakt, kun je uitkomen op nul komma nul belasting.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden.

31 december 2010

Hier een handig overzichtje wanneer je moet inschrijven bij de KvK dus dat er sprake is van een onderneming.
Dat overzicht is, volgens mij, om aan te geven wanneer je je mag inschrijven. Zoals het voorbeeld al aangeeft, soms denken mensen dat ze bij een jaarlijks feestje al een KVK nodig hebben! Hetzelfde is van toepassing voor een webwinkel. Een keer in de maand online wat verkopen is een hobby. Niet inschrijven is echt niet strafbaar. Inschrijven heeft vooral zin, als je een bepaald inkomen gaat verdienen, of als je als particulier te veel beperkt wordt (denk aan de aftrekbaarheid van kosten, of inkopen bij een groothandel bijv.)

Er is echt geen verschil tussen verkopen via een online veiling of marktplaats, en een webwinkel. En hoeveel particulieren verdienen niet een extra zakcentje bij via een offline of online marktplaats? Zolang je de winst daarvan (bij een hoger bedrag dus boven honderden euros per kalenderjaar) maar opgeeft bij de inkomstenbelasting is de hobby, vooral in eerste instantie de eerste maanden, zeker niet strafbaar.
Er is nog een andere overweging.
Er zijn heel veel overwegingen. Uiteindelijk wil je je inschrijven. Er komen redenen genoeg en die 50 euro jaarlijkse KVK kosten houden je dan niet meer tegen. Maar daar kom je vanzelf tzt achter. Dus het gevaar van strafbaarheid als je niet direct professioneel genoeg bent (de angst van Gambler) is niet nodig. Als je plezier hebt in het opzetten van een webwinkel, go for it.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

31 december 2010

Dirkjan... nee niet wanneer mag... wanneer MOET.
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister.
Volgens de wet heeft u een onderneming als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken.
Wie besluit of ik een onderneming heb?
De Kamer van Koophandel neemt de beslissing of u wordt ingeschreven in het Handelsregister.
Met andere woorden, om kort te zijn:

Als TS de bedoeling heeft om winst te maken dan is een gesprekje met de KvK misschien wel een goede optie.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

31 december 2010

Misschien dat de KVK het op die pagina niet juist uitlegt.

Het doel om winst te maken, en het doel om plezier te hebben met iets en daar geld mee te verdienen, is net als zoveel andere overheidsregels een grijs gebied.

Als je geen onderneming wilt, maar wel wilt knutselen aan een webwinkel, is dat een hobby. Een hobby die mogelijk geld oplevert. Je zult zelf eerder naar de KVK willen, dan moeten. Zoals ik aangaf: Het is hetzelfde als iets verkopen op een marktplaats. Wanneer voelt dat als een bedrijf? En wanneer ervaart de koper het als zaken doen met een onderneming? Zet maar op de 'over ons' pagina dat de webwinkel een initiatief is van een particulier en dat de webwinkel je passie en hobby is. Niemand die een misverstand zal hebben.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

31 december 2010

Het is hetzelfde als iets verkopen op een marktplaats. Wanneer voelt dat als een bedrijf? En wanneer ervaart de koper het als zaken doen met een onderneming? Zet maar op de 'over ons' pagina dat de webwinkel een initiatief is van een particulier en dat de webwinkel je passie en hobby is. Niemand die een misverstand zal hebben.
Wettelijke verplichtingen hebben helemaal niets te maken met gevoelens van de webwinkelier. Maak van je hobby je beroep DUS je hoeft geen omzetbelasting en inkomstenbelasting meer te betalen? Ze zien het bezwaarschrift bij de Belastingdienst al aankomen: "Ik VOEL me meer kunstenaar dan ondernemer, dus ik heb ook niet het gevoel dat ik winst uit onderneming heb. Dat ik winst maak, moet u maar beschouwen als een verwaarloosbare bijkomstigheid, want mijn webwinkel is slechts een hobby."

Bij de gevoelens van kopers kan ik me veel meer voorstellen. Voor hen moet je de argumentatie juist omkeren: kopers mogen verwachten en zelfs eisen dat de verkoper zich netjes aan de wet- en regelgeving houdt. Zet op die "over ons"-pagina of in je voorwaarden anders maar meteen: "We houden ons niet aan de Handelsregisterwet en de Wet koop op afstand, want dit is slechts een hobbyproject en we willen het vooral leuk houden."
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

31 december 2010

*grijns*

Overdrijven is ook een vak, Ward. ;) Ik snap wel wat Dirk Jan bedoelt. :) Dat is nu juist het schemergebied waar topicstarter het over heeft. ;)
In België is dat gemakkelijker: je schrijft je in bij de KvK. Officieel mag je daar zonder inschrijfnummer van de KvK zelfs niks verkopen op tweedehands sites of rommelmarkten.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

31 december 2010

Mieke, ik begrijp ook heel goed wat Dirkjan bedoeld en ik ben het tot op zekere hoogte zelfs met hem eens. Als het echt pure liefhebberij is en kruimelwerk van enkele tientjes, is er geen haan die ernaar kraait.

De vraag van TS'er was echter: wat moet je doen om legaal een webwinkel te houden? Dan is het antwoord dus: je moet een handelsregisternummer aanvragen, je moet dat nummer op je site vermelden en je moet btw afdragen, dus een btw-identificatienummer aanvragen.

Als je helemaal wilt overdrijven, kun je zeggen dat de Wet op de omzetbelasting aan de laars lappen een USP is: "Wij dragen geen btw af, wij brengen die niet in rekening aan onze klanten en zijn dus altijd goedkoper!"
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

01 januari 2011

Ward, je doet of ik over belastingfraude praat, maar in de situatie die ik schets betaal je, zowel bij winst als bij verlies, meer belasting (in ruil voor wat vrijheid en flexibiliteit).

Bij het opgeven van dit soort bedragen bij inkomsten uit overige werkzaamheden mag je de kosten niet in mindering brengen, je hebt geen belastingvoordelen en bent fiscaal dus slechter af.

Niet strafbaar.

Het hele vakje is ook voor dit soort dingen. Voor mensen die vanwege hun hobby opeens deel uitmaken van het economisch verkeer en dus belasting moeten afdragen, maar nog niet de professionaliseringsslag ergens van hebben gemaakt dat ze het al een onderneming willen/kunnen/mogen maken. Iemand die een tientje betaalt aan een webwinkelaanbieder, is nog geen ondernemer. Het is misschien een eerste stapje over de drempel, maar nog niet het punt dat die persoon opeens een ondernemer is.

De topicstarter vroeg zich af hoe al die kleine webwinkeltjes het deden die nog geen KVK nummer hadden. Ik heb deze vraag al zo vaak besproken met starters, met de KVK, met de overheid en met de Belastingdienst dat ik vrij zeker ben dat de KVK en Belastingdienst in de meeste gevallen zelfs liever hebben dat mensen zich pas inschrijven op het moment dat het echt nuttig/nodig is. En dat is niet bij de stap van het installeren van een webwinkel, maar bij het moment dat het gebeuren groter wordt dan een hobby. Letterlijk.

Dus je mag een website/webwinkel starten. Dat is software, dat is geen winst. Eentje zit nog vrij dicht in de buurt met zijn stelling "je moet je afvragen of winst je doel is" maar nogmaals, daar is het vakje "inkomen uit overige werkzaamheden" voor.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

01 januari 2011

Wel ga jij nu op de stoel zitten van de KvK en de Belastingdienst.

Zoals ik hierboven ook aangaf, of een inschrijving noodzakelijk is dat is aan de KvK en de fiscus om te beoordelen niet aan ons.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
gambler
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 november 2010

Re: Legaal webwinkel houden

09 januari 2011

bedankt voor al jullie antwoorden. de linkjes die jullie hebben neergezet ga ik eens op mijn gemak doorkijken.

heb ondertussen al contact gehad met de Kvk en de brancheorganisatie.
voorlopig maak ik geen winst, dus zal ik me niet inschrijven bij de KvK. pas als dat wel ooit het geval wordt, zal ik dat wel gaan doen.

mijn webwinkel is nu open voor bezoekers (online). maar hij wordt (nog) niet gevonden door google. dus alleen mensen die de domijnnaam weten, kunnen op mijn site komen. vooralsnog dus gewoon hobby en kleinschalig. maar wie weet, over een paar jaar 8) ,ha,ha.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

13 januari 2011

De Belastingdienst heeft er nu ook een pagina over.
http://www.belastingdienst.nl/internetondernemers/

Toch blijft het een grijs gebied. Wanneer is iets incidenteel en wanneer regelmatig? Wanneer adverteer je en wanneer informeer je? Als je vragen hebt gewoon eens bij de KVK of Belastingdienst langs gaan. Kost je een uurtje, maar is het meestal waard.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

13 januari 2011

Op zich is het vrij helder.

Als je producten met voorbedachte rade inkoopt met de bedoeling deze door te verkopen dan is het per definitie bedrijfsmatig. Al helemaal als je er speciaal een website voor zou gaan maken dan ben je zeker niet "incidenteel" bezig. In dat geval zou je dus al een KVK en BTW nummer moeten hebben.

Stel dat je een keer een partij tandenborstels vind op de markt en je gaat deze via marktplaats doorverkopen, dan is het incidenteel en zou KVK en BTW nummer niet nodig zijn.

Stel dat je niet succesvol bent met het maken van je site en je slechts incidenteel wat verkoopt via je site, dat is volgens mij een heel ander verhaal. Deze zaken worden hier volgens mij door elkaar gehaald.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Legaal webwinkel houden

14 januari 2011

Wouter, helemaal mee eens. Er lopen hier verschillende onderwerpen door elkaar, die niet altijd even goed worden begrepen.

Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen belastingaangifte doen en daadwerkelijk belasting betalen. Als je in het aanloopjaar, voor mijn part pas in november, meer inkoopt dan je verkoopt, kun je btw terugvragen. Alleen ... dan heb je wel een btw-nummer nodig en moet je wel btw-aangifte doen!

Soms wordt er naar mijn smaak ook met te weinig ondernemersgeest gehandeld. Bij veel groothandels met aantrekkelijke prijzen kom je gewoon niet binnen zonder KvK-nummer. Als je niet de moeite neemt om even met legitimatiebewijs langs te gaan bij de Kamer van Koophandel, kan dat je handenvol geld kosten.

Nog los van de wettelijke verplichtingen zijn er dus voldoende redenen om dit soort praktische zaken gewoon meteen goed te regelen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht