Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
cavio67
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 juli 2015

Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

02 november 2015

Wij hebben behoorlijk last van een dame die zelf niks investeert, nieuwe artikelen en termen van ons kopieert, alles zo goedkoop mogelijk wil bestieren (maar wel veel te duur inkoopt), maar tegelijkertijd ons als pionier frustreert door op diverse fora ons in de gaten te houden en voor de voeten probeert te lopen door haar posts steeds te enten op wat wij doen. Wij werken graag vanuit eigen kracht, iets waar zij blijkbaar niet toe in staat is. Maar een keer houdt het op.

Nu is het ook zo dat haar webshops bij lange na niet aan de wet voldoen. Er zullen ongetwijfeld klanten zijn die dat niet in de gaten hebben of het worst zal wezen, maar dat ze ons al lange tijd bewust loopt te frustreren terwijl ze verder zelf nauwelijks onderneemt, begint wel de strot uit te hangen.

Kunnen webwinkels, die niet voldoen aan de wet, daarop aangepakt worden? Ik denk nl. dat ze het dan niet meer zo leuk vindt om te ondernemen. Hoop dat jullie deze eerlijke, hardwerkende ondernemer kunnen helpen!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

02 november 2015

Oneerlijke handelspraktijken kunnen worden gemeld bij Consuwijzer (van ACM). Deze verzamelen klachten.

Een op zichzelf staande klacht zal dan waarschijnlijk weinig invloed hebben, maar terugkerende klachten worden vast onderzocht.

Heel vervelend natuurlijk, de situatie die je beschrijft. Maar ga gewoon door en blijf werken vanuit je eigen kracht. Op de lange termijn zullen klanten dit waarschijnlijk inzien. Zeker als ze in strijd handelt met de wet.

Verdoe zelf geen tijd om de andere partij zwart te maken. Wellicht kan je nieuwe items / ideeën verspreiden via jouw eigen nieuwsbrief. Dat is minder open dan een forum en als het gekopieerd wordt, weten in ieder geval alle abonnees wie eerst was...
 
cavio67
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 juli 2015

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

02 november 2015

Dank voor je reactie. Een ander publiekelijk zwart maken zal niet gebeuren, tenminste niet met naam en toenaam, wij proberen ons netjes aan de regeltjes te houden en ons te gedragen. We hebben verschillende eigen kanalen (nieuwsbrief e.d.), maar mevrouw bezoekt onze webshop bijna dagelijks (heeft verder weinig te doen denk ik) dus is wat dat betreft redelijk bij.

Ik hoop op wat meer reacties en zal daarna eens kijken hoe we dit aan gaan pakken.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

02 november 2015

Is dat dezelfde amateuristische concurrent die de markt kapot maakt?

Ten eerste denk ik dat je er dan schijt aan moet hebben. Hier op dit forum vliegen de ik-verveel-me-te-pletter-webshops na de komst van het eerste kind of een ontslag-op-staande-voet je namelijk om de oren.

Ten tweede denk ik dat je inderdaad wel een serieus probleem hebt: als je je niet weet te onderscheiden van zo'n amateur en hobbyist, moet je serieus eens naar je marketing kijken. Het kan niet zo zijn dat je toegevoegde waarde zó simpel is te kopiëren door een verveeld iemand op driehoog achter.

En vooral dát is belangrijk: je doet iets dat te makkelijk door een prutser is te kopiëren, dus dan doe je iets niet goed. Werk aan je onderscheidend vermogen.

Wil je meer praktisch van dat eindeloos kopiëren-en-plakken af zijn, zet dan een IP-ban op de veelpleger.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
cavio67
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 juli 2015

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

02 november 2015

Ward, thx voor je input, dat is inderdaad dezelfde nog steeds. Je hebt gelijk dat we ons moeten onderscheiden in de marketing. Dat doen we zeker al en daar werken we continue aan, maar het irriteert me vooral dat ze niet haar eigen wedstrijd loopt, maar alleen iemand volgt en voor de voeten probeert te lopen. Het lukt me aardig om schijt aan haar te hebben, maar zoek ook naar mogelijkheden om haar in haar eigen stront te laten zakken..... vandaar deze post.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

03 november 2015

Ik zou er ook niet teveel op letten. Bij ons in dorp zijn de jumbo, de dekamarkt, plus en ah en het gekke is als de een iets nieuws gaat verkopen doen de andere het ook. De ene week heeft ah iets in de aanbieding en wat denk je? Doet een ander het ook.
Maar hoe kan het nu dat zij hoger in Google staat dan jullie webshop als jullie de eerste zijn die ergens mee komen. Dan doet ze toch iets beter.

Wil je ze trouwens pesten dan kun je zorgen dat ze niet teveel ziet als ze op jullie website gaat kijken. Je kan haar ip volledig blokkeren, maar als je kan programmeren kun je ook zorgen dat ze alleen oude pagina's ziet en nooit meer nieuwe. Heb je in ieder geval een langere voorsprong.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

03 november 2015

het irriteert me vooral dat ze niet haar eigen wedstrijd loopt, maar alleen iemand volgt en voor de voeten probeert te lopen.
Dan moet je om te beginnen voorkomen dat ze je te makkelijk kan volgen: achterhaal haar IP-adressen en zet daar een IP-ban op. Je site gaat dan voor haar op zwart en ze kan alleen nog via social media een klein deel zien van wat je doet.
Nu is het ook zo dat haar webshops bij lange na niet aan de wet voldoen. […] Kunnen webwinkels, die niet voldoen aan de wet, daarop aangepakt worden?
Waar moeten we dan zoal aan denken?

Over oneerlijke handelspraktijken kun je inderdaad, zoals WebwinkelMeerwaarde al zei, de ACM tippen. Het moet dan echter wel gaan om grotere wetsovertredingen en geen amateuristische beginnersfouten zoals een verkeerde retourtermijn aanhouden, geen KvK vermelden, geen telefoonnummer vermelden, enzovoort, enzovoort.

Bedenk verder dat zij niet de laatste zal zijn. Succesvolle formules worden altijd gekopieerd. Sterker nog: vrijwel alle webwinkeliers die ik ken (en dat zijn er ondertussen nogal wat) hebben vroeg of laat last van zo'n copycat. Je staat bepaald niet alleen, maar het hoort een beetje bij het spel.
 
cavio67
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 juli 2015

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

03 november 2015

@PaulG: het vreemde is dat zij hoger staat in Google met een gratis webshopje bij mijnwebwinkel. En als je ziet hoe die in elkaar steekt, begrijp je echt niet hoe zij zo hoog scoort.
Ik kan je wel een pb sturen als je wilt.

@Ward: van de zaken die jij noemt, heeft ze idd wel haar telefoonnummer (06) vermeld. De rest niet. Maar zelfs helemaal geen algemene voorwaarden, geen achterafbetaling (dus ook geen rembours); handmatige overschrijving is het enige wat ze aanbiedt. Geen vermelding van verzendkosten die ze wel berekent (kom je pas achter als je bestelling af wilt ronden).

Zal morgen eens kijken hoe we dit aan gaan pakken.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

03 november 2015

@PaulG: het vreemde is dat zij hoger staat in Google met een gratis webshopje bij mijnwebwinkel. En als je ziet hoe die in elkaar steekt, begrijp je echt niet hoe zij zo hoog scoort.
Blijkbaar heeft ze de SEO op orde. Of ze profiteert van jouw SEO.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

04 november 2015

De punten die je opnoemt zullen veel klanten afschrikken. Dus bij haar ook. Verzendkosten pas achteraf vermelden of alleen overschrijvingen zal de conversie ook niet erg omhoog krikken.

Verder zit ik zelf ook bij mijnwebwinkel. Het is soms verbazend dat ik met sommige producten helemaal bovenaan staat zonder hier maar 1 cent aan te spenderen of teksten te optimaliseren.
Daarom is het voor mij ook een moeilijke stap om over te stappen naar bijv opencart of woocommerce.

Maar ik zie ook een mooie kans. Jij zegt dat ze achter je aan loopt. Dus in zij loopt dan wel achter de feiten aan. Jij kan haar elke keer een stap voor zijn. Ik merk zelf ook dat dat er steeds meer concurrentie komt dus moet ik ook weer opzoek naar nieuwe producten. Maar ik onderscheid me wel van de dozenschuivers omdat ik verstand van de producten die ik verkoop.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
cavio67
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 juli 2015

Re: Webwinkel(s) in strijd tegen de wet aan te pakken?

04 november 2015

Dank voor jullie reacties. Ze loopt inderdaad achter ons aan en wij draaien naar tevredenheid en zeer zeker veel beter dan haar, maar tegelijkertijd loopt ze de zaak wel te verzieken op een forum (en daar zit ook de grootste frustratie). Inmiddels blijft ze wel binnen de regels na een eerdere ban van een maand, maar enig fatsoen heeft ze niet.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht