Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

10 november 2015

Hallo allemaal,

graag zou ik nog even met jullie kijken naar aansprakelijkheid en product-verantwoordelijkheid.
Als het goed is een Europese distributeur altijd verantwoordelijk voor de producten.
Zolang je dus binnen EU je producten inkoopt bent jij niet verantwoordelijk, maar degene waar jij inkoopt (en wellicht waar zij weer inkopen).

Zijn er nog uitzonderingen op deze regel?
Enkele vragen van mijn kant
- Wie is aansprakelijk wanneer het gaat om een Chinees bedrijf dat zijn warehouse binnen de EU heeft. Ik handel direct met hun en betaal ook aan hun; maar zij hebben alle producten al binnen Europa en sturen het door. Ik doe dus niks met import etc.

- Wanneer er op deze manier problemen ontstaan, hoe gaat een dergelijke afwikkeling dan? Heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat en hoop er wat meer over te horen om een beter begrip te krijgen.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

10 november 2015

De verkopende partij is verantwoordelijk.

Voor de klant doet het er niet toe hoe jij het hebt geregeld aan de achterkant.

De consument wordt nu eenmaal veel beter (wettelijk) beschermd, dan een bedrijf.


(edit: of doel je ergens anders op?)
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

10 november 2015

Stel even de volgende setup voor

product x - klant - webwinkel - distributeur europa - fabrikant china

Stel er is iets mis met product x en de klant dien een (aan)klacht in.
Deze komt bij de webwinkel terecht.

Echter, als ik het goed heb kan de webwinkel deze weer bij de distributeur leggen.

Twijfel in dit geval omdat de oorspronkelijke fabrikant in China zit, maar aangezien de webwinkel niks met importeren doet is hij of zij niet verantwoordelijk maar de distributeur.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

10 november 2015

Formeel is de verkoper het eerste (en enige) aanspreekpunt van de consument. De consument stelt jou aansprakelijk en jij kunt op jouw beurt de schade verhalen bij de Europese importeur. Dat geldt voor productaansprakelijkheid en voor de wettelijke garantie.

Dus het antwoord is "ja en nee". Ja, effectief is uiteindelijk aan het einde van de rit de distributeur/importeur verantwoordelijk. Maar nee, niet wat de consument betreft, die merkt daar weinig of niets van.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

10 november 2015

Het gaat me niet om hoe het voor de consument is, gaat erom hoe de webwinkel zelf 'ingedekt is'.

Is het zo dat als een consument een klacht indient en hieruit ontstaat iets dat jij vervolgens de hele riedel weer moet doen bij de leverancier? Of kun je de consument wel direct richting de leverancier verwijzen?

Stel het komt tot een rechtzaak. Zal een rechter jou als webwinkel dan een eventuele boete laten betalen of mag deze dit niet bij jou afdingen, omdat de leverancier verantwoordelijk is?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

10 november 2015

De rechtszaak zal tegen jou zijn en jij zal dan een rechtszaak moeten beginnen tegen jouw leverancier, mocht deze niet meewerken.

Ik heb het zelf als importeur meegemaakt en was verantwoordelijk. Een klant van een wederverkoper had schade en de wederverkoper klopte bij mij aan. Ik heb toen wel meegewerkt en alles in gang gezet bij mijn aansprakelijkheidsverzekering. Dit is toen naar behoren afgehandeld.

Echter, zoals gezegd, een simpel vingertje wijzen naar een consument (jouw klant) dat ze de garantie of schade maar bij onderneming "x" moeten gaan claimen mag niet.
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

10 november 2015

De rechtszaak zal tegen jou zijn en jij zal dan een rechtszaak moeten beginnen tegen jouw leverancier, mocht deze niet meewerken.
En zo is het precies.
Alhoewel het één niet automatisch het andere betekend.
Jij bent ten allen tijde verantwoordelijk, en niet jou leverancier.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

11 november 2015

- Wie is aansprakelijk wanneer het gaat om een Chinees bedrijf dat zijn warehouse binnen de EU heeft.
Ik denk dat je hier toch een listige fout maakt. Kijk je factuur maar goed na en zult zien dat het bedrijf in China is gevestigd. Ook ben je alsnog verplicht deze goederen bij de douane aan te geven. Deze goederen zijn wel in de EU maar nog niet vrijgegeven voor het vrije verkeer.

Als het goed is zal er ook een gele sticker opgeplakt zitten met de volgende tekst Goods not fulfilling the conditions prescribed by Articles 9 and 10 of the Treaty establishing the European Economic Community of Goods Do Not Meet The Requirement Of Article 9 and 10 Of The Contract For The Foundation Of The European Community

Kort samengevat. Jij bent dus de importeur.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

11 november 2015

Gele sticker zegt mij helemaal niks?
Producten zijn gewoon al gecleared door de douane?
Is er een manier hoe ik dit kan nagaan?

Leer hier weer nieuwe dingen, dacht dat het allemaal eenvoudiger in elkaar stak.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Is de distributeur altijd verantwoordelijk?

11 november 2015

Gele sticker zegt mij helemaal niks?
Producten zijn gewoon al gecleared door de douane?
Is er een manier hoe ik dit kan nagaan?
Op de producten moet staan welke firma ze in de EU op de markt gebracht heeft. Of ze al dan niet door de douane gekomen zijn zegt niet zo veel. En zoals reeds gezegd, dat doet niets af aan het feit dat jij, als verkoper, verantwoordelijk bent naar de consument.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht