Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Wat kan ik verwachten tijdens de IB aangifte

12 november 2015

Voor mij was de aangifte omzetbelasting een fluitje van een cent maar straks komt de aangifte inkomstenbelasting er aan en ik ben benieuwd wat ik hier precies van moet verwachten. Op internet kom ik vooral veel moeilijke rekenmodellen tegen met bedrijfsvoertuigen en gedeeltelijk privé gebruik enz maar bij mij is het niet zo gecompliceerd.

Mijn kosten zijn redelijk basic als inkoop voorraad, software pakket, advertentiekosten, verpakking enz. In mijn overzicht staat netjes aangegeven wat de inkomsten zijn, wat er aan belasting afgedragen moet worden, wat er teruggevraagd kan worden en wat de uiteindelijke winst is. Bij de omzetbelasting is dat dus een kwestie van getallen invullen. Maar wat kan ik verwachten van de IB aangifte?

Welke waardes moeten worden aangegeven
Moet je zelf aangeven wat je qua startersaftrek enz wilt gebruiken
Ik werk 2 dagen bij mijn werkgever staan deze waardes ook al ingevoerd zoals bij de particuliere aangifte?

Er zullen vast gedurende het topic nog meer vragen naar voren komen.

Sorry voor de misschien simpele vragen maar ik wil graag goed voorbereid zijn. Uitbesteding is uiteraard een optie maar ik wil het graag zelf leren. Alvast bedankt voor de tijd om te reageren.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Wat kan ik verwachten tijdens de IB aangifte

12 november 2015

Met welk software pakket werk je. En is deze gemaakt om zelf aangifte mee te doen?

Ik werk zelf met acumulus welke aan geeft welk bedrag in welke box ingevuld moet worden. Maar dit jaar ga ik het denk toch laten in vullen.

Ik het ook nog een vaste baan. Dan moet je het dus 2 x invullen. Ik keer prive en 1 keer van de zaak.

Wat ik wel raar vind met de oa zorgtoeslag is dat als je verlies maakt ze alleen naar het prive inkomen kijken. Dus maak je verlies in je zaak dan wordt dan niet verrekend. En als je winst maakt tellen ze het wel bij je inkomen op.

Dus eigenlijk heb je er dan nooit recht op.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Wat kan ik verwachten tijdens de IB aangifte

12 november 2015

Met welk software pakket werk je. En is deze gemaakt om zelf aangifte mee te doen?

Ik werk zelf met acumulus welke aan geeft welk bedrag in welke box ingevuld moet worden. Maar dit jaar ga ik het denk toch laten in vullen.

Ik het ook nog een vaste baan. Dan moet je het dus 2 x invullen. Ik keer prive en 1 keer van de zaak.

Wat ik wel raar vind met de oa zorgtoeslag is dat als je verlies maakt ze alleen naar het prive inkomen kijken. Dus maak je verlies in je zaak dan wordt dan niet verrekend. En als je winst maakt tellen ze het wel bij je inkomen op.

Dus eigenlijk heb je er dan nooit recht op.
Ik heb zelf een excel gemaakt dus de luxe van voorgekauwde getallen die ik moet invullen heb ik helaas niet. Ben wel al aan het oriënteren wat ik voor het volgende jaar qua software zou willen gebruiken maar wil niet bijna aan het einde van het jaar nog overstappen.

Zorgttoeslag moet ik dit jaar ook gaan terugbetalen maar daar heb ik gelukkig al rekening mee gehouden.
 
Gebruikersavatar
Webwinkel Boekhouder
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 november 2015
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat kan ik verwachten tijdens de IB aangifte

26 november 2015

Dag Dribbel,

Je krijgt van de Belastingdienst een brief 'aangifte ondernemers'. Daarin zal je worden gevraagd naar je bedrijfswinst. Zo te lezen heb je alle relevante gegevens bewaard en kun je in Excel je winst uitrekenen. De belangrijkste regels:
Omzet = alle verstuurde facturen
Kosten = alle kosten die je voor je onderneming hebt gemaakt. Daaronder valt niet je woning en eventuele autokosten mag je alleen aftrekken tegen € 0,19 / km.
Investeringen - Zolang je klein bent breng je grote uitgaven direct ten laste van je omzet, bijvoorbeeld het bouwen van je website. Als je groeit is het fiscaal voordeliger investeringen > € 450 te spreiden over een aantal jaren (activeren), maar dat is lastiger bij te houden in Excel.

Verder is het noodzakelijk dat je de excel sheet 7 jaar bewaart inclusief alle bewijsstukken zoals bonnen en facturen.

Succes,

John Gelens
http://www.boekhoudenmetjohn.nl/webshop-boekhouder
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.