Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende klanten

15 november 2015

Zijn er hier meer grootzakelijk verkopers bij BOL.com die veel klanten hebben die BOL niet betalen en dat BOL het er vervolgens bij laat zitten? Ik ben recent tot de ontdekking gekomen dat ik dit jaar al 5k (van 130k omzet eerste 9 maanden) misloop vanwege klanten die niet betalen aan BOL. Als je denkt "dit overkomt mij niet" kijk eens in je betaaloverzicht in kolom S. Alles wat daar op 0,00 euro staat is van wanbetalende klanten. Ik ga hier zelf een incassobureau voor inschakelen maar ben even nieuwsgierig hoe collega verkopers hiermee omgaan. De garantieregeling van BOL is natuurlijk een lachertje.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

15 november 2015

Heb je daarover ook nog contact opgenomen met BOL?

Wat geven zij aan?
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

15 november 2015

Ik zet dan wel stukken minder om maar ik heb geen 1 klant die niet heeft betaald.
Als het goed is bouw je bij elke verkoop een potje op voor niet betalende klanten. Bol.com betaald het dan vanuit dat potje. Maar dit kan niet onbeperkt.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

BOL geeft aan dat zij het uit handen geven aan een incassobureau maar ik zie in 2014 dat er van 1 account al 1200 euro niet uitbetaald is. En dat potje is een wassen neus, dat wordt zo gemanipuleerd dat al dit soort bedragen niet in aanmerking komen voor compensatie. Ik stel de vraag niet hier omdat het toch wel opgelost zou gaan worden door BOL. Ik vraag het omdat ik benieuwd ben of anderen zelf incasso oid ingeschakeld hebben.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

Klote zeg. Ik was onder de indruk dat bol.com juist zijn verkopers hiervoor goed beschermde. Mijn enige '' ervaring'' hierop is dat een klant aangaf het product retour te sturen maar dat ik dit product nooit retour heb ontvangen.

Bol.com had het geld al terug overgemaakt naar de klant maar na contact met hun klantenservice heb ik wel mijn geld hiervoor gekregen. Dus de retour als '' niet ontvangen'' verwerkt.

Het viel mij wel op dat bol.com hier geen goed systeem in heeft..klant geeft aan dat het retour komt en geld werd automatisch terug overgemaakt na x (7?) dagen. Kon destijds niet eens aangeven of het wel of niet ontvangen was.

Verkopen via bol heeft sowieso wat haken en ogen. Zelf vrees ik nog altijd de typische Amazon move, dat wanneer je product goed loopt ze het gewoon zelf gaan aanbieden. En dan zitten ze altijd onder jouw, en heb je jezelf uit de markt gewerkt.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

Wellicht heb je het niet helemaal juist geïnterpreteerd, vaak staan er twee regels per bestelling.

De eerste regel is dan DEELBETALING 0,00. Klant heeft dan nog niet betaald.
De tweede regel is de betaalstatus VOLLEDIG met een betaaldatum van vaak een maand later. Oftewel, de klant heeft wel betaald, maar pas een maand later.

Wanneer er DEELBETALING met 0,00 staat zonder een tweede regel met hetzelfde bestelnummer kan het betekenen dat de klant niet heeft betaald. Wat je dan kan doen is deze bestellingen markeren in het excel bestand en naar de zakelijk verkopen klantenservice sturen. Ze kunnen dan aangeven wat er aan de hand is.

Mijn ervaring is dat rond de 0.5% van de bestellingen niet wordt betaald.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

Klote zeg. Ik was onder de indruk dat bol.com juist zijn verkopers hiervoor goed beschermde. Mijn enige '' ervaring'' hierop is dat een klant aangaf het product retour te sturen maar dat ik dit product nooit retour heb ontvangen.

Bol.com had het geld al terug overgemaakt naar de klant maar na contact met hun klantenservice heb ik wel mijn geld hiervoor gekregen. Dus de retour als '' niet ontvangen'' verwerkt.

Het viel mij wel op dat bol.com hier geen goed systeem in heeft..klant geeft aan dat het retour komt en geld werd automatisch terug overgemaakt na x (7?) dagen. Kon destijds niet eens aangeven of het wel of niet ontvangen was.

Verkopen via bol heeft sowieso wat haken en ogen. Zelf vrees ik nog altijd de typische Amazon move, dat wanneer je product goed loopt ze het gewoon zelf gaan aanbieden. En dan zitten ze altijd onder jouw, en heb je jezelf uit de markt gewerkt.
Klant meld artikel retour, binnen 21 dagen moet je aangeven of de retour goed is aangekomen. Doe je dit niet wordt de retour automatisch als "goed ontvangen" gemeld. Hierna wordt de klant pas uitbetaald, althans, dat zegt de popup.
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

Klote zeg. Ik was onder de indruk dat bol.com juist zijn verkopers hiervoor goed beschermde. Mijn enige '' ervaring'' hierop is dat een klant aangaf het product retour te sturen maar dat ik dit product nooit retour heb ontvangen.

Bol.com had het geld al terug overgemaakt naar de klant maar na contact met hun klantenservice heb ik wel mijn geld hiervoor gekregen. Dus de retour als '' niet ontvangen'' verwerkt.

Het viel mij wel op dat bol.com hier geen goed systeem in heeft..klant geeft aan dat het retour komt en geld werd automatisch terug overgemaakt na x (7?) dagen. Kon destijds niet eens aangeven of het wel of niet ontvangen was.

Verkopen via bol heeft sowieso wat haken en ogen. Zelf vrees ik nog altijd de typische Amazon move, dat wanneer je product goed loopt ze het gewoon zelf gaan aanbieden. En dan zitten ze altijd onder jouw, en heb je jezelf uit de markt gewerkt.
Klant meld artikel retour, binnen 21 dagen moet je aangeven of de retour goed is aangekomen. Doe je dit niet wordt de retour automatisch als "goed ontvangen" gemeld. Hierna wordt de klant pas uitbetaald, althans, dat zegt de popup.
Onderschat het "volk" bij de klantenservice niet. Houden zich regelmatig niet aan protocollen en laten zich intimideren door klanten. Gevolg is retouren die aangemeld worden achter rug van verkoper om zonder enige notie daarvan. Heb ik 5 keer meegemaakt al waar ik achtergekomen ben in ieder geval.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

Tja, het kan bij Bol.com zeker niet kwaad om het een en ander zelf in de gaten te houden. Maar mijn ervaring is wel dat als je het netjes meld dat er iets niet klopt dat ze het goed oplossen.

Ben wel benieuwd of hier nog meer webwinkeliers zitten die verkopen via Bol.com.
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

BOL is bijzonder ontransparant. Je moet overal zelf achterkomen en ze melden nagenoeg niks. Het is en blijft een slap aftreksel van Amazon. Het enige voordeel vind ik dat het bij BOL iets persoonlijker eraan toe gaat (tenminste dat idee geven ze) verder is het een waardeloos systeem, van het uitbetalen tot het (niet) reageren op anonieme reviews. De grootste fout die de meeste verkopers maken is zich niet verdiepen in hoe BOL precies werkt. Ik loop er al enkele jaren mee en weet inmiddels wel aardig mijn dingen voor elkaar te krijgen. Lang verhaal kort is wel dat je compleet kansloos bent als nieuwe verkoper. Zowel met de manier van hoe je aangeprezen wordt alsmede het meetellen van reviews. Hoewel het systeem van betalen van BOL overigens 1 voordeel heeft, met de 3 weken uitbetaaltijd worden wel de niet kapitaal krachtige beunhazen de kans te verkopen ontzegd. Maar ondanks het gezeur goed het levert ons per saldo wel centjes op in ieder geval :)
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

16 november 2015

BOL is bijzonder ontransparant. Je moet overal zelf achterkomen en ze melden nagenoeg niks. Het is en blijft een slap aftreksel van Amazon. Het enige voordeel vind ik dat het bij BOL iets persoonlijker eraan toe gaat (tenminste dat idee geven ze) verder is het een waardeloos systeem, van het uitbetalen tot het (niet) reageren op anonieme reviews. De grootste fout die de meeste verkopers maken is zich niet verdiepen in hoe BOL precies werkt. Ik loop er al enkele jaren mee en weet inmiddels wel aardig mijn dingen voor elkaar te krijgen. Lang verhaal kort is wel dat je compleet kansloos bent als nieuwe verkoper. Zowel met de manier van hoe je aangeprezen wordt alsmede het meetellen van reviews. Hoewel het systeem van betalen van BOL overigens 1 voordeel heeft, met de 3 weken uitbetaaltijd worden wel de niet kapitaal krachtige beunhazen de kans te verkopen ontzegd. Maar ondanks het gezeur goed het levert ons per saldo wel centjes op in ieder geval :)
Kun je wat voorbeelden geven van dingen die jij weet omdat je al lang mee gaat?
Nog tips voor mensen die net van start gaan?
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

17 november 2015

BOL is bijzonder ontransparant. Je moet overal zelf achterkomen en ze melden nagenoeg niks. Het is en blijft een slap aftreksel van Amazon. Het enige voordeel vind ik dat het bij BOL iets persoonlijker eraan toe gaat (tenminste dat idee geven ze) verder is het een waardeloos systeem, van het uitbetalen tot het (niet) reageren op anonieme reviews. De grootste fout die de meeste verkopers maken is zich niet verdiepen in hoe BOL precies werkt. Ik loop er al enkele jaren mee en weet inmiddels wel aardig mijn dingen voor elkaar te krijgen. Lang verhaal kort is wel dat je compleet kansloos bent als nieuwe verkoper. Zowel met de manier van hoe je aangeprezen wordt alsmede het meetellen van reviews. Hoewel het systeem van betalen van BOL overigens 1 voordeel heeft, met de 3 weken uitbetaaltijd worden wel de niet kapitaal krachtige beunhazen de kans te verkopen ontzegd. Maar ondanks het gezeur goed het levert ons per saldo wel centjes op in ieder geval :)
Kun je wat voorbeelden geven van dingen die jij weet omdat je al lang mee gaat?
Nog tips voor mensen die net van start gaan?
Goh waar zal ik beginnen :wink: Het is voornamelijk door schade en schande wat ik nu weet waarvan een groot aantal dingen concurrentiegevoelig kunnen zijn dus die hou ik voor mezelf. Wat ik wel wil zeggen is dat je niet zomaar alles over je kant moet laten gaan. Niet naar de klant en niet naar het zakelijk verkoopteam.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

17 november 2015

Kun je wat voorbeelden geven van dingen die jij weet omdat je al lang mee gaat? Nog tips voor mensen die net van start gaan?
Goh waar zal ik beginnen :wink: Het is voornamelijk door schade en schande wat ik nu weet waarvan een groot aantal dingen concurrentiegevoelig kunnen zijn dus die hou ik voor mezelf. Wat ik wel wil zeggen is dat je niet zomaar alles over je kant moet laten gaan. Niet naar de klant en niet naar het zakelijk verkoopteam.
Als je een topic opent en vervolgens negatieve opmerkingen uit over een bepaalde dienst of bepaald product, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je ook daadwerkelijk voorbeelden geeft. Concurrentiegevoelig of niet... Die beslissing heb je al genomen door het openen van het topic.

Ik geloof best dat er het een en ander aan de hand is, waardoor je dit topic plaatst. Met betrekking tot het niet betalen geef je een voorbeeld. Maar je blijft aangeven dat er meer aan de hand is. Laat forumleden dan weten waar je nog meer tegenaan loopt.

Ik ben benieuwd wat andere forumleden hiervan vinden.
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

17 november 2015

Als je een topic opent en vervolgens negatieve opmerkingen uit over een bepaalde dienst of bepaald product, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je ook daadwerkelijk voorbeelden geeft. Concurrentiegevoelig of niet... Die beslissing heb je al genomen door het openen van het topic.

Ik geloof best dat er het een en ander aan de hand is, waardoor je dit topic plaatst. Met betrekking tot het niet betalen geef je een voorbeeld. Maar je blijft aangeven dat er meer aan de hand is. Laat forumleden dan weten waar je nog meer tegenaan loopt.

Ik ben benieuwd wat andere forumleden hiervan vinden.
Ik stel hier toch een specifieke vraag? Dit topic heet toch niet "Vertel alles wat je weet over verkopen BOL.com"?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

17 november 2015

Waar ik tegen aan loop is dat degene die het product aangemaakt heeft op Bol.com er alles mee kan doen.

Zo was het product gisteren nog per stuk en is de omschrijving nu snel aangepast door de maker van het product naar "per 10 stuks". Onze prijs staat uiteraard nog voor 1 exemplaar maar nu heeft iemand besteld en die verwacht voor die prijs nu 10 stuks te ontvangen.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

17 november 2015

Waar ik tegen aan loop is dat degene die het product aangemaakt heeft op Bol.com er alles mee kan doen.

Zo was het product gisteren nog per stuk en is de omschrijving nu snel aangepast door de maker van het product naar "per 10 stuks". Onze prijs staat uiteraard nog voor 1 exemplaar maar nu heeft iemand besteld en die verwacht voor die prijs nu 10 stuks te ontvangen.
Heel irritant ja, maar een EAN nummer is heel simpel gekoppeld aan een product. Multipacks moeten op Bol een eigen EAN hebben. Melding maken bij Bol.com dat er beschrijvingen onjuist worden aangepast en de klant het probleem uitleggen, meer kan je helaas niet doen.

Al kan Bol.com je dan soms nog steeds niet helpen. Paar keer gehad dat iemand gewoon de complete tekst en titel wijzigt. Mail je: "Sorry, je kan het via het excel bestand aanpassen."
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

18 november 2015

Eigenlijk blijft het Bol.com concept haken en ogen houden.

Zij bieden het product aan en zeggen aan welke voorwaarde het moet voldoen. Daarna bepalen ze de verzendkosten en retouren. Ze incasseren het geld. Maar ze zijn geen leverancier. Het factuur moet weer door de leverancier worden worden gegeven. Dus stellen ze zich op als Payment Provider. Echter hebben ze wel hun voorwaarden waar jij je weer aan moet houden. Daar hoor ik bij bijv mollie nooit iets van.

Zou Bol.com een handels site zijn zoals bijv Ebay. Dan kan je zelf je voorwaarden opstellen.
Een Payment Provider gaat zich niet bemoeien met jou shop en zorgt alleen voor de betaling.

Bol.com zit er net tussen in. Ik denk ook niet dat je zelf een incasso erachteraan kan sturen. Omdat de klant met jou geen overeenkomst hebt maar Bol.com en de voorwaarden die daar aan gekoppeld zitten. Of is Bol.com toch weer een Payment Provider en heeft de klant een overeenkomst met jou? Dan zou het wel weer kunnen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

18 november 2015

Eigenlijk blijft het Bol.com concept haken en ogen houden.

Zij bieden het product aan en zeggen aan welke voorwaarde het moet voldoen. Daarna bepalen ze de verzendkosten en retouren. Ze incasseren het geld. Maar ze zijn geen leverancier. Het factuur moet weer door de leverancier worden worden gegeven. Dus stellen ze zich op als Payment Provider. Echter hebben ze wel hun voorwaarden waar jij je weer aan moet houden. Daar hoor ik bij bijv mollie nooit iets van.

Zou Bol.com een handels site zijn zoals bijv Ebay. Dan kan je zelf je voorwaarden opstellen.
Een Payment Provider gaat zich niet bemoeien met jou shop en zorgt alleen voor de betaling.

Bol.com zit er net tussen in. Ik denk ook niet dat je zelf een incasso erachteraan kan sturen. Omdat de klant met jou geen overeenkomst hebt maar Bol.com en de voorwaarden die daar aan gekoppeld zitten. Of is Bol.com toch weer een Payment Provider en heeft de klant een overeenkomst met jou? Dan zou het wel weer kunnen.
Het idee is eigenlijk hetzelfde als Amazon marketplace.

Voorwaarden kan je trouwens gewoon zelf bepalen: http://www.bol.com/nl/m/voorwaarden/par ... index.html. Bol.com "verhuurd" etalageruimte en regelt de betaling, de rest is aan jouw.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

19 november 2015

Dat wist ik niet. Maar ik dacht dat voor de klant gratis retourneren van toepassing was. Ongeacht wat er in jou voorwaarde staat.

Die link de je geeft. Klik eens op herroepingsrecht. Die link klopt niet helemaal of bestaat niet meer.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
bertje
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 februari 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

19 november 2015

Dat wist ik niet. Maar ik dacht dat voor de klant gratis retourneren van toepassing was. Ongeacht wat er in jou voorwaarde staat.

Die link de je geeft. Klik eens op herroepingsrecht. Die link klopt niet helemaal of bestaat niet meer.
Dat klopt. Dit is enkele weken geleden ingevoerd. Wellicht nog niet overal toegepast maar het is wel voor iedereen geldig. Gratis retour it is.
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

19 november 2015

Dat wist ik niet. Maar ik dacht dat voor de klant gratis retourneren van toepassing was. Ongeacht wat er in jou voorwaarde staat.

Die link de je geeft. Klik eens op herroepingsrecht. Die link klopt niet helemaal of bestaat niet meer.
Dat de link niet werkt komt omdat de verkopende partij de voorwaarden vanaf z'n website heeft gekopieerd en er niet aan gedacht heeft dat de links van de verschillende Artikelen doorverwijzen naar de website :wink:

Je moet je inderdaad aan de eisen van Bol.com houden, maar je bent vrij om verder je eigen voorwaarden te hanteren.
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

19 november 2015

Dat wist ik niet. Maar ik dacht dat voor de klant gratis retourneren van toepassing was. Ongeacht wat er in jou voorwaarde staat.

Die link de je geeft. Klik eens op herroepingsrecht. Die link klopt niet helemaal of bestaat niet meer.
Dat klopt. Dit is enkele weken geleden ingevoerd. Wellicht nog niet overal toegepast maar het is wel voor iedereen geldig. Gratis retour it is.
Veel mensen zijn erop tegen. Ik ook maar er zitten ook grote voordelen aan.
 
Romano
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 juni 2014
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

21 november 2015

Ik ben ook zakelijk verkoper op Bol met 2 accounts, 1 voor NL en 1 voor BE. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat de betaling uitbleef, maar wellicht zit dat ook wel een beetje in het type product dat ik verkoop dat het minder voorkomend is onder consumenten die hier interesse voor hebben. Wel heb ik 1 keer iemand gehad waarbij ze eerst contact opnam met de klantendienst, daar aangaf dat een product ingedroogd was en dat ze het dus gratis wilde retourneren. Ik heb als regel dat producten met houdbaarheid (bv. etherische oliën) alleen met verzegeling retour gezonden kon worden. Ik krijg dit dan terug van de klantenservice en heb contact opgenomen met de klant. Wat bleek: de klant heeft niet zoals voorgeschreven was het product verhit om het uit een potje te krijgen (was een harsachtige olie), waardoor er inderdaad ook niets uit zou komen. De klant was gewend om altijd een verdunde olie te gebruiken i.p.v. de ruwe stof. Anyway: na een paar dagen krijg ik dus een mail van de klantenservice dat deze klant weer contact had opgenomen en dat het niet gelukt was. Ik heb toen de klant aangegeven dat al voor mijn instructie de verzegeling verbroken was, en dat daarmee het retourneren conform de regels niet kan. Toch heb ik aangegeven de klant tegemoet te willen komen met twee opties, ofwel dat de klant zelf de kosten draagt en de het retour stuurt en ik het normaal afboek bij Bol of dat ik de kosten van retourzenden betaal, maar de schade aan het product in rekening ga brengen. De klant koos (zoals verwacht) voor de eerste optie en toen begon het wachten... Het product is simpelweg na 3 weken niet retour gestuurd en met onderhoudend contact met de klantenservice heb ik toen aangegeven dat de klant alsnog het artikel houd. Ik kreeg daarmee alsnog de betaling voor het product.

Nu is het inderdaad zo dat klanten per 1-10-2015 gratis kunnen retourneren, wel kun je als verkoper producten uitsluiten. Ik heb dat met alle etherische oliën en verzorgende producten bijvoorbeeld. Wél dien je (ook volgens de wet) de artikelen dan te verzegelen. Zo heb ik dan ook verzegellabels en voor cadeaupakketjes security bags (transparant) om producten te verzegelen. Sinds 1-10-2015 heb ik verder nog geen retouren ontvangen moet ik zeggen, maar dat er meer bestellingen binnen zouden komen zoals Bol.com aangaf, is ook niet bij mij het geval.

Over de EAN coderingen en wijzigingen, daar kun je boeken vol van schrijven. Volgens de regels zou het zo moeten zijn (gebeurd dus niet altijd) dat degene die het eerst het product aanmaakt, de rechten heeft dit aan te passen. Echter ook al heb ik die rechten (vrijwel al mijn producten op Bol, op een handvol na), dan is het soms nog verrekte lastig om teksten aan te passen omdat de systemen niet helemaal lekker lopen, of dat een tekst in de backoffice al aangepast is, maar na 3 weken nog niet op de website is doorgevoerd. Zelf heb ik een eigen EAN codering, dus ik heb ook voor een paar producten die een bestaande code hebben, een eigen code overheen gevoerd, zodat ik de teksten kon ingeven zoals ik dat graag wilde.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende kla

10 december 2015

BOL is bijzonder ontransparant. Je moet overal zelf achterkomen en ze melden nagenoeg niks. Het is en blijft een slap aftreksel van Amazon. Het enige voordeel vind ik dat het bij BOL iets persoonlijker eraan toe gaat (tenminste dat idee geven ze) verder is het een waardeloos systeem, van het uitbetalen tot het (niet) reageren op anonieme reviews. De grootste fout die de meeste verkopers maken is zich niet verdiepen in hoe BOL precies werkt. Ik loop er al enkele jaren mee en weet inmiddels wel aardig mijn dingen voor elkaar te krijgen. Lang verhaal kort is wel dat je compleet kansloos bent als nieuwe verkoper. Zowel met de manier van hoe je aangeprezen wordt alsmede het meetellen van reviews. Hoewel het systeem van betalen van BOL overigens 1 voordeel heeft, met de 3 weken uitbetaaltijd worden wel de niet kapitaal krachtige beunhazen de kans te verkopen ontzegd. Maar ondanks het gezeur goed het levert ons per saldo wel centjes op in ieder geval  :)
Bol.Com levert ons netto nog altijd 20% meer winst op als via onze eigen webshops. Maar we monitoren dat wel continu. Bovendien passen wij continu ons verkoopproces aan. We sturen na bestelling een foto met het verzonden product, vragen expliciet om contact met ons op te nemen bij problemen. We willen ook de evaluatie van de bestelling eerder versturen dan dat bol dat doet zodat we zelf een betere dialoog met de klant kunnen onderhouden en de kou uit de lucht kunnen halen bij problemen. Het resultaat daarvan moeten we nog afwachten. Met niet-betalers hebben wij nog geen problemen gehad maar we zitten dan ook nog niet zo heel lang bij Bol.
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende klanten

11 december 2015

Fijn topic dit. Ben meteen zelf even gaan controleren wat allemaal als retour gemeld staat en heb er meteen op de eerste pagina 3 gevonden die nooit retour zijn gekomen. Ook ik wist niet, dat Bol.com retourzendingen zonder notificatie of melding goedkeurt. Ik heb ze er net over gebeld en ik verwacht compensatie.

Aangezien dit niet het eerste akkefietje met ze is, heb ik besloten helemaal te stoppen als Plaza verkoper. Ik wacht wel tot Amazon naar Nederland komt.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
erwin208
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 april 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende klanten

18 december 2015

Hier ook een niet betalende klant geregistreerd. 4 maanden wachten op het geld. Bol.com zegt dat er een incassoburo op zit maar hoe of wat is niet bekend. Als de persoon uiteindelijk niet betaald ben ik dat geld kwijt. Bol.com niet , die heeft zich volledig afgedekt in de voorwaarden. (waar ik voor getekend heb, zegt de klantenservice dan....) . Bol.com geniet de lusten, de verkoper de lasten...
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende klanten

18 december 2015

(waar ik voor getekend heb, zegt de klantenservice dan....)
Is dat niet zo dan?
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende klanten

18 december 2015

(waar ik voor getekend heb, zegt de klantenservice dan....)
Is dat niet zo dan?
Niet helemaal. Het retouren beleid, dat ze retouren automatisch toewijzen na 14 dagen, staat zeker niet in het contract of de voorwaarden. Dat staat enkel in een informatieve website ergens diep verscholen vermeldt.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
VTE
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 september 2014

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende klanten

20 december 2015

Fijn topic dit. Ben meteen zelf even gaan controleren wat allemaal als retour gemeld staat en heb er meteen op de eerste pagina 3 gevonden die nooit retour zijn gekomen. Ook ik wist niet, dat Bol.com retourzendingen zonder notificatie of melding goedkeurt. Ik heb ze er net over gebeld en ik verwacht compensatie.

Aangezien dit niet het eerste akkefietje met ze is, heb ik besloten helemaal te stoppen als Plaza verkoper. Ik wacht wel tot Amazon naar Nederland komt.
Les 1 bij BOL.com. Na 21 dagen worden de retouren automatisch retour gemeld. Kijk ook ALTIJD 1 keer per week in je geaccepteerde retourenlijst. Er zitten figuren in de 1e lijn klantenservice die dingen retour melden na intimidatie door de klant ZONDER contact met de verkoper. Heb dit in een jaar tijd 5 keer meegemaakt. Onvoorstelbaar maar waar. Product kwijt en geld kwijt.
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Verkopen op BOL.com en het gevaar van niet betalende klanten

15 januari 2016

Ik heb hetzelfde probleem en nog eens navraag gedaan.

Men verstuurd tot 3 maal toe een herinnering met een tussenpose van ongeveer 3 weken plus minus.
Vervolgens draagt men het over aan een incassobureau, tja dan ben je wederom weer aardig wat tijd verder.
Indien er geen betaling volgt dan wordt het overgedragen aan GGN Gerechtsdeurwaarderskantoor.

Ik geloof best wel dat er uiteindelijk betaald wordt door het overgrote deel van de wanbetalers, maar daar zal gewoonweg veel tijd overheen gaan.