Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Beschadigde voorraad afschrijven

02 december 2015

Zou iemand mij aan kunnen geven hoe het afschrijven van beschadigde voorraad werkt. Stel over een jaar zijn 40 van mijn producten niet verkoopbaar door schade. De inkoopprijs zit voor deze artikelen bijvoorbeeld op een tientje. 

Ergens heb ik dus 400,- uitgegeven voor "niks"

Hoe kan je dit verwerken in je administratie? Mag dit direct van de winst afgetrokken worden?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

02 december 2015

Incourante voorraad (kostenpost op de winst- en verliesrekening)
aan Voorraad (activa op de balans)
 
Dribbel_
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

02 december 2015

Incourante voorraad (kostenpost op de winst- en verliesrekening)
aan Voorraad (activa op de balans)
Dankjewel Ward. Ik las al dat je dan de voorraad ex. btw kan doen wat uiteraard logisch zit. Maar hoe zit dat met verzendkosten enz. Een product kost  bijvoorbeeld 7,50 maar voordat het hier op de stoep ligt vanuit Azie zit je op de 15,- per stuk dus dat is in feite het kostenplaatje per product. 
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

02 december 2015

Volgens "goed koopmanschap" moet je het voorzichtigheidsbeginsel hanteren: zodra kosten bekend zijn, breng je die ten laste van de winst.

Daarom hangt het vooral af van de inkoopfactuur. Betaal je "all-in" € 15 voor een artikel, dan weet je de verzendkosten niet en waardeer je de voorraad daarom op € 15. Is de factuur echter gesplitst in € 7,50 inkoop plus € 7,50 voor shipping & handling, dan is de voorraad € 7,50 waard (komt op de balans) en boek je de andere € 7,50 direct als kosten (op de winst- en verliesrekening).

Bijkomend voordeel is dan nog dat je bij het inkopen van meerdere artikelen die verzendkosten en andere inkoopkosten niet hoeft om te slaan naar een hogere voorraadwaardering van alle artikelen afzonderlijk. Je zou anders hele vervelende berekeningen krijgen als je € 7,50 verzendkosten moet verdelen over 13 artikelen. Reken maar na ;-)

De meest gemaakte beginnersfout is overigens de gehele inkoop direct boeken als kosten. Dan verzeil je in een boekhoudkundig onmogelijke situatie: er ligt per balansdatum nog wel voorraad in het magazijn, maar er staat geen voorraad op de balans. Dan valt de winst uit onderneming te laag uit doordat je meer kosten hebt geboekt dan je in werkelijkheid hebt gemaakt — en daar houdt de Inspecteur niet van.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Twan
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 juli 2013

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

02 december 2015

Interessant Ward.

Dat laatste punt is overigens, bij mijn weten, niet geheel waar, want als ondernemer mag je zelf kiezen of je je voorraad op de balans zet of toch gewoon als inkoop inboekt.

Uiteraard kan de winst dan het ene jaar lager zijn ... maar het jaar erna dan weer hoger.

Denk wel dat 1e optie 'beter' en efficiënter is natuurlijk.
Dual-Sim Smartphones en Accessoires via www.dualslim.nl en www.doogee.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

02 december 2015

Dat geldt voor inkoop die onmiddellijk in de exploitatie wordt gebruikt: als de bakker 's ochtends broodjes levert, hoeft een lunchroom die niet tot aan de lunch als voorraden op de balans te zetten. Heb je echter als webwinkelier voor een paar duizend euro aan spullen op de plank liggen, dan horen die paar duizend euro op de balans te staan, zelfs als dat maar grond- of hulpstoffen zijn.

De Belastingdienst gaat er ook van uit dat ondernemers die voorraden houden deze activeren op de balans:
De voorraden van uw onderneming vertegenwoordigen een bepaalde waarde.
De waarde van uw voorraden verwerkt u in uw balans.
Dan is de waardering van voorraden eerder een discussiepunt. Volgens het ene beginsel moet je uitgaan van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs: de prijs inclusief alle bijkomende kosten, dus ook de eerder genoemde verzendkosten. Volgens een ander beginsel mogen voorraden echter niet overgewaardeerd worden en moet je op voorraden afschrijven als de marktwaarde lager ligt dan de boekwaarde. Dan wordt het lood om oud ijzer, want de meest reële schatting van de actuele marktwaarde van wat er op de plank ligt, is de inkoopprijs exclusief leveringskosten.

Ik ben wel met je eens dat het daarmee nog niet altijd een uitgemaakte zaak is en je daar ruimte hebt voor interpretaties. Stel bijvoorbeeld dat je een artikel voor € 15 kunt inkopen in Duitsland en voor € 10 inkoop + € 10 verzendkosten kunt laten invliegen uit Azië. Is de reële waarde dan € 10, € 15 of € 20? Bij € 20 zijn je voorraden dan waarschijnlijk overgewaardeerd (want je hebt eigenlijk te duur ingekocht), maar € 10 is misschien aan de lage kant (want je kunt alleen voor € 15 óf € 20 inkopen). Het voorzichtigheidsbeginsel stelt dan dat je jezelf nooit rijk mag rekenen, dus de laagste waardering van activa is dan in de regel de veiligste.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

02 december 2015

Over het bijhouden van voorraad is mij het volgende verteld door de BD Hoofddorp.

In het begin is het niet verplicht je voorraad bij te houden en/of op de ballans te zetten. Dit mag overigens wel maar het is niet verplicht.
Je mag de waarde ook schatten. Dit is dan de waarde die het op dit moment op de markt waard is.

Je krijgt bericht van de BD als je jouw voorraad moet bijhouden (dit zal denk ik te maken hebben als de voorraad groeit). In dit geval ben je het dan wel verplicht om het bij te houden.

Ikzelf boek alle inkoop facturen in onder kosten/inkoop voor verkoop. Dus het is wel gescheiden.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Webwinkel Boekhouder
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 november 2015
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

03 december 2015

Er zijn verschillende mogelijkheden om inkopen te boeken in de voorraden. In het kort:

De fiscus staat toe dat inkopen direct in de kosten worden geboekt. Aan het einde van het jaar bepaal je hoeveel voorraden er zijn zet je deze op de balans. Zijn er meer voorraden dan vorig jaar: voorraden, /aan inkoopkosten. Je waardeert de voorraden tegen inkoopprijs (aantal x prijs). Een andere waardering is fiscaal alleen toegestaan als voorraden incourant zijn, en dus slecht verkoopbaar.

Je mag de inkopen ook eerst op de voorraden boeken. Pas wanneer een artikel wordt verkocht boek je de inkoopkosten. Voor de boekhouders: Bank, /aan opbrengsten verkopen, kostprijs verkopen aan/Voorraden. Hier heb je aan het einde van het jaar automatisch de juiste voorraad in de boeken. Voer wel een inventarisatie uit om vast te stellen dat de voorraden nog aanwezig zijn. 

Groeten,

John Gelens
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

03 december 2015

De meest gemaakte beginnersfout is overigens de gehele inkoop direct boeken als kosten. 
Wij gebruiken Acumulus als boekhoudsysteem. Zij geven expliciet aan meerdere malen in gesprekken met de belastingdienst te horen te hebben gekregen dat het direct als kosten boeken van inkopen is toegestaan,
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

03 december 2015

Ik hoop dat je dat ondertekend op schrift hebt: je hebt voor ###.### in het magazijn liggen, maar "van Acumulus" hoef je dat niet op de balans te zetten. Ik denk eigenlijk niet dat ze daarvoor bij Acumulus gaan tekenen. Als je voor enkele tienduizenden of honderdduizenden aan voorraden in je magazijn hebt liggen, wil je die om meerdere redenen op de balans hebben.

Volgens mij loopt het hier echter vooral spaak op de gehanteerde boekhoudmethodologie, zoals ook John aangaf. Je mág inkoop inderdaad direct boeken als kosten, mits je die kosten maar op 31-12 corrigeert voor de voorraden die op dat moment nog in je magazijn liggen. Die methode is gewoon toegestaan.
 
sjoerdk
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 november 2013
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

04 december 2015

Volgens mij loopt het hier echter vooral spaak op de gehanteerde boekhoudmethodologie, zoals ook John aangaf. Je mág inkoop inderdaad direct boeken als kosten, mits je die kosten maar op 31-12 corrigeert voor de voorraden die op dat moment nog in je magazijn liggen. Die methode is gewoon toegestaan.
Dat is dan toch echt anders dat je eerder beweerde. Je was eerst nogal stellig dat je voorraad altijd moest waarderen op de balans, tenzij het om producten met een heel hoge omloopsnelheid ging. En dat blijkt dus niet te hoeven. Of je je werkelijke voorraad aan het eind van het jaar corrigeert doet niks af aan het feit dat de voorraad dus niet op de balans geactiveerd hoeft te worden.
Ik heb het overigens vandaag ook zelf bij de belastingdienst geverifieerd. Je hoeft voorraad niet te activeren, en je hoeft het ook niet eind van het jaar te corrigeren. Tenzij de belastingdienst expliciet van je vraagt om voorraad wel te gaan activeren op de balans. Nou zal ook de belastingdienst niet voor hun uitspraken tekenen, maar ja...op een gegeven moment moet je een uitspraak ook kunnen geloven.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

04 december 2015

Die correctiemethode activeert de huidige voorraad natuurlijk wél, maar uitsluitend per balansdatum.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om hierover een expliciete uitspraak van de Belastingdienst te vragen: schrijf een brief met een vraag en wacht 6 weken op het antwoord van een echte fiscalist of fiscaal jurist. Ik kan mij voorstellen dat een IB-ondernemer met tienduizenden euro's aan voorraden anders wordt behandeld dan een hobbyende bijverdiener waarvan de totale voorraad in een nachtkastje past, maar dan zou ik over die uitzondering wel graag een formele uitspraak horen.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

06 december 2015

Het antwoord van sjoerdk kreeg ik dus ook te horen. Exact hetzelfde.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: Beschadigde voorraad afschrijven

10 december 2015

Ik wil nog even reageren op het stellen van incourante goederen. Zelf hanteer ik bij het incourant stellen dat de bij de aankoop teruggevorderde voorheffing weer terugbetaald wordt aan de fiscus. Uiteraard over de inkoopsprijs van de goederen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht